Röviden – Volvo S60, 2018
Mi ez?A Geely tulajdonában álló svéd márka középkategóriás szedánja kizárólag benzines és hibrid motorokkal
Mit tud?Stílusos, letisztult, és rendkívül gyors: jelenleg 250 lóerős az alapmodell
Mibe kerül?Még nincs ára, a német riválisokhoz lövik majd be, decembertől lesz rendelhető
Kinek jó?Reális alternatívája a német prémiumoknak, amennyiben nem igényli a céges vásárló, avagy a tehetős magánszemély a dízel motort

Nyolc Gucci-, hét Prada-, és hat Cartier-butik szolgálja a vagyonosokat Los Angelesben, zöldhasúból nincs hiány. Legális a fű, tengernyi a demokrata szavazó, és a pálmás boulevardokon megszámlálhatatlan európai luxusautó orrán csillan meg az október végén is erőteljes kaliforniai napsugár. Köztük rengeteg Volvo logóján. A kínai tulajdonban lévő svéd márka nemrég gyárat gründolt az USA-ban, ám az olvasott kommentelő téved, ha egyből a cipőjén WC-papírral közlekedő Trump Twitteren indított vámháborúját emlegeti.

Ha már klotyó, és elnök, ezt egy cukorka-boltban fotóztam Santa Monica sétálóutcájában: fenéktörlő liberálisoknak

Miközben az Észak-Amerikából érkező személyautókra 10 százalékos vámot vet ki az EU, az európai pick upokat és kisteherautókat alapból 25 százalékkal sújtja az USA, ám a tengerentúlra áthajóztatott személyautók után csak 2,5 százalékot kell fizetni. Ennek megfelelően tavaly 192 milliárd dollár értékben több millió vadonatúj jármű ömlött külföldről az ország autószalonjaiba: 1,7 millió Japánból, 930 ezer Dél-Koreából és 500 ezer Németországból. Utóbbihoz jön még sok százezer Mexikóban összeszerelt német prémiumautó.

A forgalmi adó eleve alacsony a legtöbb államban, többek között ezért olcsóbb a német M3-as kint, mint mondjuk nálunk. Nagyon leegyszerűsítve a helyi gyártók töketlenkedése és az európai/japán/dél-koreai autók minősége mellett ez a 2,5 százalék fojtogatja a rozsdás amerikai brandeket. A kötélen láncfűrésszel lazítani akaró republikánus elnök azonban mégsem okozója a Volvo Dél-Karolinában beindult gyárának, erről a döntést jóval korábban meghozták a Geely sanghaji központjában. Trump persze hazudhatja, hogy mindez az ő érdeme.

Egyelőre a harmadik generációs S60 kizárólagos gyártója a vadonatúj üzem, nézzük meg a nemzetközi sajtónak a már említett okok miatt (sunshine, gazdagság, sok Volvo) Los Angelesben bemutatott szedánt közelebbről.

A Volvo feltalálta a 2008 előtt Magyarországon nagyot futott, és sokakat autóhoz juttató 0 forintos kezdőrészlet stratégiát.  A szegmensben elsőként az S60 „előfizetési szolgáltatáson” keresztül is elérhető lesz, aminek Care by Volvo a neve,a lényege pedig, hogy kezdőrészlet nélkül, fix havi díjért megkapható használatra az autó

KÜLSŐ

Kissé elvörösödött a minap a Porsche külső dizájnereinek vezetője, amikor felhoztam neki, hogy Jeremy Clarksson szerint a 911 formatervezői a világ leglustábbjai. Kis magyarázat után értette persze a poént (interjúm vele a jövő héten olvasható a Vezessen), ahogy a volvósoknak is nyilván leesik, miért hozom ide a tévécsillag hatásvadász böffenetét. A tükörből lehetetlen megkülönböztetni az S60-at az S90-től, de az utca embere oldalról is összetévesztené őket, pedig ha figyelünk, a C-oszlop környéke más, sportosabb vállat kapott a kistesó.

A 4761 mm hosszú, 1850 mm széles és 1431 mm magas kasztni amúgy pontosan ugyanazt a letisztult, elegáns stílust hozza pontosan ugyanazokkal a megoldásokkal, mint az XC90 2014-es megjelenése utáni összes Volvo. Kisugárzása és egyénisége legalább annyira markáns, mint a német prémiumtrió hasonló méretű tagjaié (3-as BMW, C-osztály, és A4), a dizájnban senki sem csalódhat, ha ezekhez méri.

Az R-Design csomagos T6 fara

BELSŐ

Még ennyi különbséget sem találni az enteriőrben az S90-nel összehasonlítva, ezért a hibrid Polestar változatot fotóztam belülről. Abban kristályból faragták (vagy üvegből öntötték?) a fokozatválasztó karját, sárgák (bocsánat, aranyosak) a biztonsági övek, meg a Brembo-féknyergek is, de az már külső dizájn, belül, ugye, khm…, nem is nagyon van más különbség. Talán a bőr-textil kombó üléskárpit. Maradt a tabletszerű, függőleges kijelző középen, a műszerfal tök ugyanannak tűnik. Nem is baj, én imádom ezt a csodás belsőt, bár szerintem feketében jön ki a legkevésbé a skandinávsága, fehér vagy barna kárpittal, matt fa betétekkel lehengerlőbb.

Kifogástalan az anyagminőség, és az összeszerelés. A Sensus Connect nevű infotainment rendszer kompatibilis az Apple CarPlay és Android Auto funkciókkal, támogatja a 4G adatforgalmat

Ami kérdés volt számomra, hogy a méretszűkítés utáni belső tér mekkora lesz a 2872 mm-es tengelytávval. Nos, négy 185 centis felnőtt normálisan elfér benne, a 442 literes csomagtartó is teljesen rendben van, helykínálatban pontosan azt nyújtja, amit a németek.

Kisebb az S90-nél, de nem a konkurenseknél

TECHNIKA

Az amerikaiaktól 2009-ben kínai kézbe került Volvo első látványos (és pénzügyi szempontból rendkívül hasznos) lépése a hat- és nyolchengeres motorok elhagyása volt, 2014-től immár csak négyhengeres motorok kerülnek az autóikba. Optimalizálták a gyártásukat is: Skövdében (Svédország) és Zhangjiakouban (Kína) egy-egy gyártósoron futnak a benzines és a dízel blokkok, a különféle munkaállomásokon az eltérő hengerfejek, feltöltők és egyebek kerülnek rájuk.

Kivételként pedig lefelé építkeznek, a legújabb motorjuk 1.5-ös, és kitalálták, immár csak háromhengeres, ami az XC40 alapváltozata után majd valamikor bekerül az S60-ba is. A kis SUV-ot leszámítva (CMA-padló) egy a platform is, így gazdaságos, minden más az SPA padlóra épül: 2014-től az XC90, 2016-tól az S90-V90 páros, 2017-től az XC60, valamint 2018 elejétől a V60, és 2018 őszétől az új S60 is.

Sokat nem látni a T6 benzines motorjából

Nagy újdonság, hogy az S60-as szedán egyáltalán nem kapható dízel motorral, csak benzinessel, és hibridként. Akinek gázolajos kell, ott a kombi. Jelenleg a T5 típusjelű, kétezres, turbós benzines motor az alap 250 lóerővel, aztán a T6 jön 315 lóerővel, majd kétféle turbós-kompresszoros plug-in hibrid. Sőt, kettő és fél. A T6 Twin Engine AWD rendszerteljesítménye 340 lóerő, a T8 Twin Engine AWD-é 390, és ennek van egy – mint tudjuk, sárgaöves harcos – Polestar változata 405 lóerővel. Amint látjuk, teljesítményből nincs hiány.

Vezetéstámogató kütyükből sincs, olyannyira, hogy a Volvo az S60-at „a világ egyik legbiztonságosabb autójának” nevezi. Minimum féltucatszor írtunk már a City Safety egyre érettebb és komolyabb rendszeréről az elmúlt 4 évben kijött Volvók kapcsán, például itt és itt, az új szedánba is mindent beleraktak. Plusz még egyet: a rendszer automatikus fékezéssel igyekszik elkerülni a frontális ütközést, vagy enyhíteni annak súlyosságát. A cég állítása szerint ez az egyetlen olyan rendszer ma a világon, amely a gyalogosokat, kerékpárosokat és nagy testű állatokat egyaránt felismeri.

Innen akár S90 is lehetne. Miközben az Audik orra egyre különbözőbb, a Volvo most egységesít

VEZETÉS

Először a T6-tal akartak lenyűgözni minket, az előétel része volt, hogy a 315 lóerős autóval a legendás Mulholland Highway-en kanyarogtunk. A YT szerint rengetegen eldobják itt a vasat, csodás, kanyargós út nagy szintkülönbségekkel, erőteljes, sokszor beláthatatlan törésekkel. Izgalmas, na. Az S60 pedig piszok gyors, az elöl-hátul kettős kereszt-lengőkaros futóművel egész korrekten reagál a húzós kanyarok erőltetésekor, bár kissé tolja az orrát, és a gázpedálja lehetne közvetlenebb, még dynamic módban is.

Kalifornia állam ezen részén végig 35-45-55 mérföld/óra a sebességkorlátozás, ráadásul errefelé kőkemények a rendőrök: egyszer elhaladtam egyikük mellett éppen akkor, amikor egy hölgy kezét hátracsavarva éppen az autója oldalához szorította őt valamiért. Azért igyekeztem megnézni, mit tud a rendelkezésre álló pár órában az immár 405 lóerős Polestar Enginered hibrid is a tisztán villanymotorral megtehető 40 kilométeren felül.

Ezt a konnektoros hibridet Öhlins gátlók stabilizálják, amelyeket a toronymerevítők rögzítési pontjai mellett lehet állítani kézzel. A gyorsulása lenyűgöző 4,1 másodperc 100-ra, ami az M3-as BMW adata, mégis nagyon-nagyon más karakter a Volvo. Eleve sokkal nyugodtabb stílus, halkabb, közel sem olyan nyers, és nem annyira közvetlen. Piszok erősen húz, és gyorsan kanyarodik, összkerekesként kevésbé orrtolós, mint a T6, de közel sem sportautós precizitással feszül az ívekbe. Ennek nagyrészt az akksipakkal immár 2 tonna feletti tömeg a magyarázata. A hatdugattyús Brembo fékek pedálja pedig megszokást igényel, rendkívül hatékony a lassulás, de nagyon furcsa a pedálérzet.

20 colos felnik és Polestar-logó, ez a csúcsváltozat

ÉRTÉKELÉS

Az okosan racionalizált gyártással és a szépséges, jó minőségű autóival irtózatos pénzgyárrá vált kínai kézben a Volvo Car Group. A 2015-ös pénzügyi évben a márka üzemi eredménye 6620 millió svéd korona volt, 2016-ban 11 014 millió korona, míg 2017-ben már 14 061 millió korona. Tavaly 571 ezer autót értékesítettek, 2018-ban jó eséllyel túlszárnyalják a 600 ezret, amit majd csak jövőre kezd el húzni az S60, hiszen még annyira új az autó, hogy ára sincs jelenleg, Magyarországon is csak decembertől lehet megrendelni.

Fehérben is mutatós a T6

Annyit megtudtam a Volvo illetékesétől, hogy szinte pontosan ugyanazok az összegek szerepelnek majd az árcédulákon, mint a hasonló teljesítményű német prémiumokon, azokhoz lövik majd be a számokat. A stílusos és gyors utazóautónak számító Volvókat idehaza a magyar vevők is kedvelik, szépen növekednek az értékesítések: a 2017. január-szeptember közötti 1031 eladott Volvóval szemben 2018 hasonló időszakában már 1265 személyautó kelt el itthon.

Csak összehasonlításképpen, ebben az időszakban az Audi értékesítései csökkentek Magyarországon, a BMW eladásai kisebb mértékben nőttek, egyedül a Mercedes számai növekedtek nagyobb ütemben. Miközben világszerte a Volvo negyedannyi autót értékesít egy év alatt, mint a német prémiumtrió, nálunk az Audi számainak már a 60 százalékát teljesíti a svéd márka.

Bátran odaállhat az S60 is bármelyik német riválisa mellé, az arctalan A4-nél – amit 3 fő riválisa közül a leginkább gondolok közvetlen ellenfélnek – nekem biztosan az S60 kellene. A dízel motor hiánya Európában hátrány lesz, nem is kérdés, de visszaszorul mindenfelé, elsőként a Volvo volt annyira bátor, hogy bevállalta ezt a lépést. 1-2 év múlva meglátjuk, mennyit harap ki a középkategóriás prémium szedánok tortájából az S60. Jó eséllyel sikerautó lesz, miközben a gyártása immár az amerikai GDP-t is szépen gyarapítja.

Ha már Beverly Hillsben is jártam, megnéztem a híres elnök – TÉVÉS kategóriában kapott (állítólag vásárolt) – csillagát. A helyiek szerint olyan kéthetente tönkreteszik, mindig újat kell csináltatni, de szerintem nem a volvósok köpködik. Az ott egy szuperhősnek öltözött hölgyemény lába, aki az Istennek sem akart arrébb állni, néhány dolcsiért nagyon szerette volna, ha mellé állok fotózkodni

Trump tehát elégedett lehet, simán bekamuzhatja a kékgalléros fehéreknek tartott bármelyik kampánygyűlésén, hogy bizony ő kényszerítette Amerikába a Volvót. Demonstratív célból látszatvásárlást S60-ból azonban aligha tervez, még a végén eljut a szavazóihoz, hogy a helyi márkákat hangosan védelmező elnöksége előtt mezei milliárdosként bele nem ült nemes ülepével amerikai autóba.

A privát vagyonából világéletében Rollsot, Bentley-t, Mercedest és Ferrarit vásárolt.

Mellette – Ellene
  • Karakteres enteriőr
  • Szép és minőségi belső
  • Világelső biztonsági rendszerek
  • Több hibrid hajtáslánc
  • Nagy teljesítmény, remek gyorsulás
  • Nincs dízel motor

Mennyit ér a Volvo középkategóriás szedánja?

397 szavazat - átlag: 8.29 (10-ből)

Mennyit ér a Volvo középkategóriás szedánja?