Röviden – Suzuki Vitara 1,4 2018
Mi ez?Kompakt méretű családi szabadidő-autó a Suzukitól, amit 2018-ban felfrissítettek fel
Mit tud?Kívül divatosabb, bent komfortosabb, puhább, szebb
Mibe kerül?4 880 000 forinttól lehet beülni egy Vitarába, ezért a pénzért egyliteres, elsőkerék-hajtású modellhez lehet hozzájutni
Kinek jó?Családoknak, egyedülállóknak, bárkinek, akinek divatos, de megfizethető árú autó a vágya

Új a lökhárító és több a króm az új Vitara orrán

A jelenleg is kapható negyedik generációs Suzuki Vitara 2015-ben mutatkozott be, és azóta hamar a márka legnépszerűbb modelljévé vált. A kompakt méretű, első- és összkerékhajtással is kapható szabadidő-autó 2018-ban kisebb modellfrissítésen esett át, amitől csinosabb, okosabb lett, de az alapkoncepció, illetve a karosszériaelemek megmaradtak, csak az ilyenkor szokásos kötelező dolgokat futotta meg a Suzuki is. Új lámpatestet, első-hátsó lökhárítót kapott a Vitara, illetve a motorkínálata is alaposan átalakult.

Kétkerék-hajtással sem rossz terepen a Vitara

Mind lenyit

Külső

Méretei változatlanok maradtak a ráncfelvarrás után is, ami nem meglepő, hiszen az összes karosszériaelem is maradt a régi. A Vitara formájával a japánok a biztos középutat lőtték be, elég divatos és elég konzervatív is egyben ahhoz, hogy kortól és nemtől függetlenül szinte bárki bevállalhassa, aki többé-kevésbé megfizethető áron szeretne szabadidő-autót.

A kéttónusú fényezés felára 180 ezer forint

Hogy a ráncfelvarrás után mégis érezhetően frissebbnek tűnjön a kompakt méretű, 4175 mm hosszú, 1775 mm széles és 1610 mm magas kasztni, az az átdolgozott hűtőmaszknak köszönhető, ahol a korábbi vízszintes csíkozást függőlegesre cserélték és a króm díszítések is vastagabbak, hangsúlyosabbak lettek. Ezen kívül lett még új mintájú könnyűfém felni is a kínálatban.

Teljesen piros lett a hátsó lámpa és kissé jobban kilóg a kasztni síkjából

Módosítottak egy keveset a lökhárító formáján és a ködlámpák környékén is. Hátul a tolatólámpa leköltözött a lökhárító aljába és a lámpabura is homogén piros lett, illetve ennek a formája is megváltozott, kissé jobban kidudorodik, mint az elődnél használt lámpatest. Az A oszlop tövében lévő, a korábbi Vitaráról ismerős mókás álkopoltyú megmaradt.

Egymás mellett a régi, de tiszta és az új, de saras Suzuki Vitara. Valóban alig látszik a különbség:

Belső

Nemcsak a Vitara külseje, hanem az utastere is felfrissült. A korábbinál több kellemes tapintású anyag került az autóba, bár főleg a műszerfal teteje lett puhább, ott, ahol még a hisztis újságíró is aránylag ritkán taperolja. Ezen felül került még színes kijelző is a két, klasszikus kerek, mutatós műszere közé. Utóbbiak szintén modernebb megjelenésűek lettek. Nagyjából ennyi az újdonság, a ránézésre komor, nem túl izgalmas belsőben.

Nem rossz az összkép, de az olcsó műanyagok még mindig sokan vannak

2500 milliméteres tengelytávjához képest a Vitara utasterének helykihasználása egész tisztességes, elöl, hátul van elég hely, térdben, vállban, mindenhol. Műszerfala jól átlátható, a színes középső rész számtalan extra információ megjelenítésére képes, de a rajta lévő, múlt évezredből itt maradt apró, kis nyomogatni, tekerni való izék  már furcsák. Pláne, hogy a középkonzolon ott trónol egy hatalmas, érintőképernyős monitor, amihez könnyedén lehet csatlakoztatni a telefont is. Így az autó saját navigációs szoftvere helyett a GoogleMaps, vagy a Waze is futtatható rajta, működik a telefonkihangosító és a kormányon lévő számtalan gombbal is vezérelhető számos funkció.

Apró színes kijelző került a műszerek közé

gyors, fájdalommentes a telefon integráció

Csomagtartója  375 és 1120 liter között variálható, ami a csomagtartó kétféle magasságban rögzíthető fenéklemeze, illetve a háttámlák döntögetésével érhető el. Lehajtott háttámlákkal és a magasabb pozícióban rögzített padlóval közel sík felületet kapunk a pakoláshoz. Kétoldalt mélyebb üregek, 12 voltos csatlakozó, szatyorkampók és egyéb csomagrögzítők teszik könnyűvé a cuccok elrendezését. A legalsó szinten pótkerék nincs, csak a gumijavító szett lapul a formázott hungarocell betétben.

Így van síkban a csomagtartó alja

Összességében egy élhető, jól használható és a lehetőségekhez képet tágas, de szerény anyagokból építkező, itt-ott felemás belső várja az utasokat, ami nagyon modern és elég régimódi is egyben. Van távolságtartó, adaptív tempomat, sávtartó, de például csak egy USB-csatlakozó jutott bele, és a klímavezérlés is elég fapados.

Technika

Hogy megfeleljen az egyre szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírásoknak, átalakult a Vitara motorkínálata is, jelenleg csak turbós, benzines motorok vannak a listán, így dízelmotort, vagy a korábbi szívó 1,6-ost már hiába keresnénk a konfigurátorban. Egyliteres, háromhengeres, 110 lóerős a beugró motor, ehhez csak elsőkerék-hajtás rendelhető és ötfokozatú kézi váltó jár hozzá. Az 1,4 literes a nagyobb, erősebb, négyhengeres motor – 140 lóerővel és 220 Nm csúcsnyomatékkal – ehhez hatfokozatú kézi és szintén hatfokozatú automatikus váltó is rendelhető, és ez már az összkerék-hajtást is elbírja.

Csendes, erős az 1,4-es motor

Vezetés

Erős, csendes és roppant rugalmas az 1,4-es, 140 lóerős benzinmotor, amihez határozottan jól passzol a hatfokozatú kézi váltó. Jók a fokozatbeosztások, kellemes kapcsolni és kellően pontos is a szerkezet. Bár a turbós motoroktól még mindig tart az emberek többsége, de lassan nem lesz más választás, és pár kivételről eltekintve csak turbós motorokat kínál majd minden gyártó. Vagy csodát tesznek a szívómotorral. Vitarát sem lehet ma már másféle motorral kapni, a korábbi szívó 1,6-os a filléres szervizköltségek ígéretével már a múlté, ugyanúgy, mint ahogy a dízel is. De felejtsük el és inkább örüljünk a rugalmas és erős 1,4-esnek!

Jó eltalált fokozatokat kapott a kézi váltó

Futóműve a városi használathoz jól passzol, sőt, még földúton is elég komfortos, és a bő 18 centis szabad hasmagasság is jól jön ilyenkor. Autópályán csendes, 130-nál még a szélzaj sem igazán tűnik fel, karosszériája pedig gond nélkül átlátható, de tolatásnál már beszűkülhet a látótér. Szerencse, hogy a tolatókamera képe jó felbontású és sötétben is használható.

A legtöbb vezetőtámogató rendszert itt lehet kikapcsolni

Kényelmesek az új Vitara vezetőtámogató rendszerei is, az adaptív tempomat a hosszú,  keserves autópályás utazásokat segít könnyebben elviselni, a sávtartó is hasznos, ha éppen nem kell küzdeni vele, hogy merre is forduljon az a kormány. Egyedül a ráfutásos balesetek miatt hisztériázik többet az autó az indokoltnál, de emlékeim szerint a más Suzuki modellekben dolgozó rendszernél itt már sokkal kevesebb a még indokolatlan riasztás.

Átlagfogyasztása 7,7 liter lett közel 2100 km leautózása után, ami 80 százalékban autópályás, 130 km/órás autózásból és 10-10 százaléknyi városi és városon kívüli haladásból állt össze.

Kissé komor, de a korábbinál puhább, csinosabb belső

Költségek

Suzuki Vitara legolcsóbban 4 880 000 forintért kapható, ezért egyliteres, turbós benzinmotoros autót lehet hazavinni, elsőkerék-hajtással és ötfokozatú kézi váltóval. Az 1,4-es, szintén turbós benzines változat 5,5 milliós listaártól kapható, és ehhez a motorhoz már hatfokozatú váltó jár alapból, 6 150 000 forinttól pedig összkerékhajtású változatban is kapható, szintén hatos manuális váltóval.

Mókás textúrájú az ülés

Az árlista végén az 1,4-es, összkerekes, automatikus váltós, panorámatetős Suzuki Vitara 1.4 GLX 4WD 6AT Panorama áll 7 450 000 forintos árcédulával. Aki további extrákat szeretne, az a metál- illetve gyöngyházfényezésért adhat ki még további 130 ezret, vagy a kéttónusú festésért újabb 180 ezer forintot. Az 1,4-es motorral felszerelt, elsőkerekes, GLX felszereltségű Vitara listaára 6,2 millió forint, amihez a kéttónusú és a metálfény felára is hozzájön.

A Suzuki Vitara 1,4 GLX  és vetélytársai – Listaár, forintbenzinmotor
Mazda CX-3 G120 Challenge (121 LE)5 629 900
Opel Mokka X Enjoy 1,4 Turbo ECOTEC (140 LE)6 090 000
Peugeot 2008 1,2 Pure Tech Allure (130 LE)5 820 000
Suzuki Vitara 1,4 GLX (140 LE)6 200 000

Értékelés

Az új Suzuki Vitara az elődjénél valamivel frissebb külsővel, itt-ott javított, jobb anyagokkal feldobott, de átlagos belsővel, modern, tiszta turbós benzinmotorokkal, komfortos vezethetőséggel, okos vezetőtámogató rendszerekkel a racionálisan gondolkodó családoknak, idősebb pároknak, egyedülállóknak is jó választás lehet.

Mellette – Ellene
  • Erős, élénk motor
  • Jól kapcsolható váltó
  • Komfortos futómű
  • Okos extrák
  • Elsőkerék-hajtással is jó terepképesség
  • Problémás csomagtartózáródás
  • Itt-ott olcsó műanyagok
  • Szerény motorválaszték

Szavazás

Hány pontot adnál a felfrissített Suzuki Vitarának, 1,4-es motorral?

1304 szavazat - átlag: 7.62 (10-ből)

Hány pontot adnál a felfrissített Suzuki Vitarának, 1,4-es motorral?