Röviden – Suzuki Vitara 1,6 GL+
Mi ez?Családi SUV kompakt méretben, szívó benzines motorral, a középső felszereltséggel.
Mit tud?Jól szolgálni belátó embereket városi autóként vagy közepes távolságokon.
Mibe kerül?Bőséges felszereltséggel listaáron 4 810 000 Ft, amiből 700 000 Ft az engedmény.
Kinek jó?Családoknak is elfogadható, de nőknek és idősebb házaspároknak is megfelel.

Áprilisban már teszteltük a Suzuki Vitarát gazdag felszereltséggel és 4×4-es hajtással. Nem volt rossz autó, de ár/érték arányban a 6,3 milliós GLX 4WD nem győzött meg bennünket.

Ezért kértünk el a benzinesből kipróbálásra egy szerényebb felszereltségű autót sima elsőkerék-hajtással, az SX4 S-Crossban a tavalyi tartósteszt alkalmával megszeretett benzines motorral és másfél millió forinttal szerényebb árcédulával.

Külső

Kevés kockázatot vállalt a Suzuki a formatervvel. A Vitara a nagy tömegeknek tetsző, pont eléggé modern, de nem modernkedő dizájnt kapott. Főleg szemből néz ki jól, oldalnézetben negatívum a hosszú első túlnyúlás. Szépen megoldották viszont a tetőoszlopok fényes fekete borítását. Ezáltal egységesnek hat az oldalsó felület üvegestül, oszlopostul. A fényszórók, hűtőmaszk kombója emlékeztet az előző – UFO – Honda Civic hasonló megoldására, amit anno egy szamurájkardra hajazónak mondtak, a hasonlat itt is áll.

Belső

Kategóriáján belül gyenge minőségérzetet árasztanak a műanyagok, amivel a belső tér fő hibáját le is tudtuk. A Vitara tágas autó, 417,5 centiméteres hosszát ügyesen beosztva szellős belső teret sikerült kialakítani, korrekt csomagtartóval.

Nemsokára jelentkezünk a dízel kis SUV-k összehasonlító tesztjével. A FIAT-motoros Vitara ellenfele a Citroën C4 Cactus, a Mazda CX-3, a Nissan Juke és az Opel Mokka volt

190 centis magassággal gond nélkül elférni hátul, a 375 literes csomagtartó is tisztes. A Mazda CX-3-ban 350, az Opel Mokkában 362, a Nissan Juke-ban az átdolgozás óta 354 literes a hely.

Létravázas softroader: az első Vitara

Az első Vitara rendes terepjáró maradt alvázas felépítéssel, álló helyzetben kapcsolható négykerék-hajtással és fogasléces helyett golyópályás kormányművel

Az első Vitara rendes terepjáró maradt alvázas felépítéssel, álló helyzetben kapcsolható négykerék-hajtással és fogasléces helyett golyópályás kormányművel

 

A Suzuki nagyon ráérzett, hogy volna igény egy városban is remekül használható dzsipre viszonylag kényelmes futóművel, kulturált belső térrel és persze vonzó, lekerekített formákkal.

Talán a márka offroados hagyományai okán, de az 1988-ban bemutatott első Vitara rendes terepjáró maradt alvázas felépítéssel, álló helyzetben kapcsolható négykerék-hajtással és fogasléces helyett golyópályás kormányművel. Az acél- vagy vászontetős rövid verziót 1991-ben kiegészítette a 2200-ról 2480 mm-re nyújtott tengelytávú ötajtós.

 

1994-től menet közben lehetett összkerékhajtásra váltani, egy évre rá megjelent a 134 lóerős, 24 szelepes és négyvezérműtengelyes V6 134 lóerővel. 1996-ban érkezett az első dízel, amely 1997-től töltőlevegő-hűtőt kapott.

Az acél- vagy vászontetős rövid verziót 1991-ben kiegészítette a nyújtott tengelytávú ötajtós

Az acél- vagy vászontetős rövid verziót 1991-ben kiegészítette a nyújtott tengelytávú ötajtós

 

1998-ban, 1,1 millió eladott autó után következett a modellváltás. Az új Vitara már Grand Vitara volt, fogasléces kormánnyal és új, ötlengőkaros, de merev tengelyes hátsó futóművel. A továbbra is alvázas terepjáróból 2001-ben debütált a Grand Vitara XL-7 három üléssorral és 2,7 literesre felfúrt hathengeressel. Az XL-7 tengelytávja 32, teljes hossza 48,5 centivel haladta meg a normál ötajtósét.

2005-től a most kifutó Grand Vitara maradt a hosszmotoros felépítésnél és a terepfokozatos váltónál, de áttért a Pajeróhoz hasonlóan az önhordó kasztniba hegesztett, integrált alvázra. 1,6-3,2 literes motorjai közül a dízeleket előbb a Renault, majd a FIAT szállította az ötajtóshoz, a háromajtós pedig a nehezen értelmezhető 1,6-os benzinessel célozta meg a maroknyi érdeklődőt.

Új megoldás a más márkáknál jó ideje bevetett érintőképernyő, amivel a telefon-kihangosítás Bluetooth-kapcsolatának megteremtése is sokkal egyszerűbbé vált. Az érintőképernyő jól használható, de a képernyőtükrözés csak néhány okostelefonnal működik, azt nem tudtuk kipróbálni. A navigációs rendszerben az úti célok megadása hamar megvan.

Vezetés

Nem véletlenül veszik az emberek kiugró arányban az elsőkerekes modellt a szívó benzines motorral. Ez a felállás eleve valószínűsíti a Suzukiktól megszokott, nagyon kiszámítható és mérsékelt szervizköltségeket.

120 lóerős 6000-nél az 1,6-os szívómotor. Takarékos és szerény szervizköltségeket ígér vele az autó

Az elöl hajtó Vitara 1,1 tonnás súlyával a 120 lóerős 1.6-os jól megbirkózik. A 180 km/órás végsebesség és a 11,5 másodperce gyorsulás 0-100 km/órára sem rossz érték, bár a mindennapokban nincs nagy jelentőségük. Az alapjáraton alig észlelhető, egyenletesen forgó motor élénken pörög fel. 156 Nm nyomatéka csak 4400-as fordulaton mérhető, de az eloszlása elegendő volt a négy emberrel megtett mintegy 200 kilométeres úton.

Igazán a fogyasztása miatt érdekes ez a változat.  Az autópályán 120-szal megtett szakaszok után 5,9 literes fogyasztást írt ki a rendszer, 140-re gyorsítva 6,7 litert kalkulált a fedélzeti számítógép.

Nemcsak két és négy keréken, de csónakmotorban is erős a Suzuki. Egy hasonló gumihajóban a 80 nagyobb élmény, mint szárazföldön a 200 km/óra

A kedvező értékekben nagy szerepe van az okosan áttételezett sebességváltónak is, 130-nál 3500 körül van a fordulatszám ötödikben. A futómű közepes rugózási kényelmet biztosít, a magas kisterepjárókhoz mérten a Vitara agilitása eléri az átlagost. 140 körüli sebességnél a zajszintjét sem érheti kritika.

Költségek

Nem véletlen a GL+ felszereltség népszerűsége. Ebben a kivitelben benne van minden, ami egy modern családi autóhoz dukál 2015-ben. Automatikus a légkondicionáló, szériában jár a tempomat, a kormányról vezérelhető audiorendszer, hátul is motoros ablakemelő, még a 17 colos könnyűfém keréktárcsa is van az autóhoz.

A Vitara és hasonló teljesítményű konkurensei. Lista- és akciós ár
Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech Feel Edition (110 LE)4 990 000 Ft (4 490 00 Ft)
Mazda CX-3 G120 Challenge (120 LE)5 419 900 Ft
Opel Mokka 1,6 Enjoy (115 LE)5 480 000 Ft
Peugeot 2008 Active 1,6 VTi (120 LE)4 885 000 Ft (4 385 000 Ft)
Suzuki Vitara 1,6 GL+ (120 LE)4 810 000 Ft (4 110 000 Ft)

700 ezres kedvezménnyel 4,2 millió forintba kerül a GL+ kivitelű benzines. Ezért az árért jó vétel a Vitara, a 4x4-es, csúcsfelszereltségű modellek viszont drágák

4 810 000 Ft a Vitara 1,6 GL+ listaára, a valódi ára ennél 700 000 forinttal alacsonyabb. 4,2 millió forintért a csinosnak mondható, csekély fogyasztású és megbízhatónak ígérkező autót meggyőző ajánlatnak találták a haza autóvásárlók. Az első féléves értékesítési toplistán az S-Cross és a Swift mellett a Vitara is bekerült az első tízbe.

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Élénk motor, kedvező fogyasztás
  • Jól kapcsolható, eltalált áttételezésű váltó
  • Várhatóan csekély szerviz- és karbantartási költség
  • Korrekt térkínálat
  • Gazdag biztonsági felszereltség
  • Olcsó hatású műanyagok a belső térben
  • Nem valami kényelmes rugózás
  • Magasabb felszereltséggel gyorsan romló ár/érték arány

 

Hogy tetszik a 4x2-es benzines Vitara?

8,016 szavazat - átlag: 9.1 (10-ből)

Hogy tetszik a 4x2-es benzines Vitara?