Röviden – Suzuki Vitara 1,6 GL+
Mi ez? Családi SUV kompakt méretben, szívó benzines motorral, a középső felszereltséggel.
Mit tud? Jól szolgálni belátó embereket városi autóként vagy közepes távolságokon.
Mibe kerül? Bőséges felszereltséggel listaáron 4 810 000 Ft, amiből 700 000 Ft az engedmény.
Kinek jó? Családoknak is elfogadható, de nőknek és idősebb házaspároknak is megfelel.

Áprilisban már teszteltük a Suzuki Vitarát gazdag felszereltséggel és 4×4-es hajtással. Nem volt rossz autó, de ár/érték arányban a 6,3 milliós GLX 4WD nem győzött meg bennünket.

Ezért kértünk el a benzinesből kipróbálásra egy szerényebb felszereltségű autót sima elsőkerék-hajtással, az SX4 S-Crossban a tavalyi tartósteszt alkalmával megszeretett benzines motorral és másfél millió forinttal szerényebb árcédulával.

Külső

Kevés kockázatot vállalt a Suzuki a formatervvel. A Vitara a nagy tömegeknek tetsző, pont eléggé modern, de nem modernkedő dizájnt kapott. Főleg szemből néz ki jól, oldalnézetben negatívum a hosszú első túlnyúlás. Szépen megoldották viszont a tetőoszlopok fényes fekete borítását. Ezáltal egységesnek hat az oldalsó felület üvegestül, oszlopostul. A fényszórók, hűtőmaszk kombója emlékeztet az előző – UFO – Honda Civic hasonló megoldására, amit anno egy szamurájkardra hajazónak mondtak, a hasonlat itt is áll.

Belső

Kategóriáján belül gyenge minőségérzetet árasztanak a műanyagok, amivel a belső tér fő hibáját le is tudtuk. A Vitara tágas autó, 417,5 centiméteres hosszát ügyesen beosztva szellős belső teret sikerült kialakítani, korrekt csomagtartóval.

Új Vitara: az olcsóbb jobb a drágábbnál 2 190 centis magassággal gond nélkül elférni hátul, a 375 literes csomagtartó is tisztes. A Mazda CX-3-ban 350, az Opel Mokkában 362, a Nissan Juke-ban az átdolgozás óta 354 literes a hely.

Létravázas softroader: az első Vitara

Az első Vitara rendes terepjáró maradt alvázas felépítéssel, álló helyzetben kapcsolható négykerék-hajtással és fogasléces helyett golyópályás kormányművel

Az első Vitara rendes terepjáró maradt alvázas felépítéssel, álló helyzetben kapcsolható négykerék-hajtással és fogasléces helyett golyópályás kormányművel

Az első Vitara rendes terepjáró maradt alvázas felépítéssel, álló helyzetben kapcsolható négykerék-hajtással és fogasléces helyett golyópályás kormányművel

 

A Suzuki nagyon ráérzett, hogy volna igény egy városban is remekül használható dzsipre viszonylag kényelmes futóművel, kulturált belső térrel és persze vonzó, lekerekített formákkal.

Talán a márka offroados hagyományai okán, de az 1988-ban bemutatott első Vitara rendes terepjáró maradt alvázas felépítéssel, álló helyzetben kapcsolható négykerék-hajtással és fogasléces helyett golyópályás kormányművel. Az acél- vagy vászontetős rövid verziót 1991-ben kiegészítette a 2200-ról 2480 mm-re nyújtott tengelytávú ötajtós.

 

1994-től menet közben lehetett összkerékhajtásra váltani, egy évre rá megjelent a 134 lóerős, 24 szelepes és négyvezérműtengelyes V6 134 lóerővel. 1996-ban érkezett az első dízel, amely 1997-től töltőlevegő-hűtőt kapott.

Az acél- vagy vászontetős rövid verziót 1991-ben kiegészítette a nyújtott tengelytávú ötajtós

Az acél- vagy vászontetős rövid verziót 1991-ben kiegészítette a nyújtott tengelytávú ötajtós

Az acél- vagy vászontetős rövid verziót 1991-ben kiegészítette a nyújtott tengelytávú ötajtós

 

1998-ban, 1,1 millió eladott autó után következett a modellváltás. Az új Vitara már Grand Vitara volt, fogasléces kormánnyal és új, ötlengőkaros, de merev tengelyes hátsó futóművel. A továbbra is alvázas terepjáróból 2001-ben debütált a Grand Vitara XL-7 három üléssorral és 2,7 literesre felfúrt hathengeressel. Az XL-7 tengelytávja 32, teljes hossza 48,5 centivel haladta meg a normál ötajtósét.

2005-től a most kifutó Grand Vitara maradt a hosszmotoros felépítésnél és a terepfokozatos váltónál, de áttért a Pajeróhoz hasonlóan az önhordó kasztniba hegesztett, integrált alvázra. 1,6-3,2 literes motorjai közül a dízeleket előbb a Renault, majd a FIAT szállította az ötajtóshoz, a háromajtós pedig a nehezen értelmezhető 1,6-os benzinessel célozta meg a maroknyi érdeklődőt.

Új megoldás a más márkáknál jó ideje bevetett érintőképernyő, amivel a telefon-kihangosítás Bluetooth-kapcsolatának megteremtése is sokkal egyszerűbbé vált. Az érintőképernyő jól használható, de a képernyőtükrözés csak néhány okostelefonnal működik, azt nem tudtuk kipróbálni. A navigációs rendszerben az úti célok megadása hamar megvan.

Vezetés

Nem véletlenül veszik az emberek kiugró arányban az elsőkerekes modellt a szívó benzines motorral. Ez a felállás eleve valószínűsíti a Suzukiktól megszokott, nagyon kiszámítható és mérsékelt szervizköltségeket.

120 lóerős 6000-nél az 1,6-os szívómotor. Takarékos és szerény szervizköltségeket ígér vele az autó

120 lóerős 6000-nél az 1,6-os szívómotor. Takarékos és szerény szervizköltségeket ígér vele az autó

Az elöl hajtó Vitara 1,1 tonnás súlyával a 120 lóerős 1.6-os jól megbirkózik. A 180 km/órás végsebesség és a 11,5 másodperce gyorsulás 0-100 km/órára sem rossz érték, bár a mindennapokban nincs nagy jelentőségük. Az alapjáraton alig észlelhető, egyenletesen forgó motor élénken pörög fel. 156 Nm nyomatéka csak 4400-as fordulaton mérhető, de az eloszlása elegendő volt a négy emberrel megtett mintegy 200 kilométeres úton.

Igazán a fogyasztása miatt érdekes ez a változat.  Az autópályán 120-szal megtett szakaszok után 5,9 literes fogyasztást írt ki a rendszer, 140-re gyorsítva 6,7 litert kalkulált a fedélzeti számítógép.

Nemcsak két és négy keréken, de csónakmotorban is erős a Suzuki. Egy hasonló gumihajóban a 80 nagyobb élmény, mint szárazföldön a 200 km/óra

Nemcsak két és négy keréken, de csónakmotorban is erős a Suzuki. Egy hasonló gumihajóban a 80 nagyobb élmény, mint szárazföldön a 200 km/óra

A kedvező értékekben nagy szerepe van az okosan áttételezett sebességváltónak is, 130-nál 3500 körül van a fordulatszám ötödikben. A futómű közepes rugózási kényelmet biztosít, a magas kisterepjárókhoz mérten a Vitara agilitása eléri az átlagost. 140 körüli sebességnél a zajszintjét sem érheti kritika.

Költségek

Nem véletlen a GL+ felszereltség népszerűsége. Ebben a kivitelben benne van minden, ami egy modern családi autóhoz dukál 2015-ben. Automatikus a légkondicionáló, szériában jár a tempomat, a kormányról vezérelhető audiorendszer, hátul is motoros ablakemelő, még a 17 colos könnyűfém keréktárcsa is van az autóhoz.

A Vitara és hasonló teljesítményű konkurensei. Lista- és akciós ár
Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech Feel Edition (110 LE) 4 990 000 Ft (4 490 00 Ft)
Mazda CX-3 G120 Challenge (120 LE) 5 419 900 Ft
Opel Mokka 1,6 Enjoy (115 LE) 5 480 000 Ft
Peugeot 2008 Active 1,6 VTi (120 LE) 4 885 000 Ft (4 385 000 Ft)
Suzuki Vitara 1,6 GL+ (120 LE) 4 810 000 Ft (4 110 000 Ft)

Új Vitara: az olcsóbb jobb a drágábbnál 7 4 810 000 Ft a Vitara 1,6 GL+ listaára, a valódi ára ennél 700 000 forinttal alacsonyabb. 4,2 millió forintért a csinosnak mondható, csekély fogyasztású és megbízhatónak ígérkező autót meggyőző ajánlatnak találták a haza autóvásárlók. Az első féléves értékesítési toplistán az S-Cross és a Swift mellett a Vitara is bekerült az első tízbe.

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Élénk motor, kedvező fogyasztás
  • Jól kapcsolható, eltalált áttételezésű váltó
  • Várhatóan csekély szerviz- és karbantartási költség
  • Korrekt térkínálat
  • Gazdag biztonsági felszereltség
  • Olcsó hatású műanyagok a belső térben
  • Nem valami kényelmes rugózás
  • Magasabb felszereltséggel gyorsan romló ár/érték arány

 

Hogy tetszik a 4x2-es benzines Vitara?
14767 szavazat - átlag: 9.39 (10-ből)
Hogy tetszik a 4x2-es benzines Vitara?