Röviden – Volvo V60 D4 Aut.
Mi ez?A Volvo 60-as jelzésű, prémium középkategóriás modelljének harmadik generációja kombi karosszériával. Elsőként kétliteres, 190 lóerős benzinmotorral és nyolcfokozatú automataváltóval.
Mit tud?Tágas, kényelmesen berendezett és igényesen kivitelezett környezetben pihentetően és biztonságban utaztatni utasait, akiknek az útra való csomagolásnál sem kell visszafogniuk magukat.
Mibe kerül?A Volvo V60-as belépő modellje 150 lóerős dízelmotorral és kézi váltóval legkevesebb 10 650 000 forintért vihető haza. A 190 lóerős automata dízel ára 12 050 000 forinttól indul.
Kinek jó?Azoknak, akik az elegáns megjelenést, a minőséget, a biztonságot, a pihentető autózást és a kristálytiszta hangú hifit többre tartják a vezetési élménynél.

Majdnem következetesen követi a Volvo a saját maga által kijelölt modellfrissítési politikát. A majdnem egyébként inkább nekünk szól, nyugat-európai szemmel nézve teljesen érthető, hogy 60-as sorozatának megújítását a svéd autógyár a V60-assal, azaz a kombival kezdte . Tőlünk nyugatabbra ugyanis ebben a kategóriában (prémium középosztály) háromszor annyi kombi fogy, mint négyajtós, így az ő szempontjukból érthető ez a hozzáállás. Annyira, hogy a limuzin változat, az S60 nem is Európában, hanem a márka új amerikai gyárában készül majd, s onnan importálják majd Európába is.

Majdnem akkorára nőtt az új V60-as, mint a Volvo régi nagy kombija, a V70-es. A magassága viszont csökkent

Eredetileg azt hirdette meg a Volvo, hogy SPA elnevezésű moduláris padlólemezére építve a 90-estől a 60-asig jelzett típusait építi majd, a kisebbek egy másik, CMA építőkészlet elemeiből állnak majd össze. Ennek megfelelően érkezett először a márka nagy SUV-ja, az XC90, majd egyszerre a nagy S90/V90 páros, utánuk a közepes SUV, az XC60, és most a V60. A közös padlólemez meghatározta a V60-asban megjeleníthető lehetőségeket, aminek csaknem mindegyikével élt a Volvo. De nem mindegyikkel!

Mind lenyit

Külső

Az új padlólemez egyik következménye, hogy pontosan nyolc éve bemutatott előző generációjához képest nagyot nőtt az új V60-as. Hossza 13 centivel 476 centire nőtt, így alig 8 centivel rövidebb, mint a régi nagy modell, az S80-as volt. A szélessége nem változott, a dinamikus forma jegyében azonban a magassága csaknem 6 centit csökkent. Ez valóban jót tett a megjelenésnek, a belső térkínálatot azonban korlátozhatná – ha a tengelytáv nem gyarapodott volna szintén majdnem 9 centivel. Az ellensúlyozás azonban nem lett tökéletes, de erről egy kicsit később.

Nagyot nőtt a tengelytáv is, 287 centijével meghaladja V70-esét is

Ha csak úgy rápillantunk, könnyen rámondjuk a V60-asra, hogy pontosan úgy néz ki, mint nagyobb márkatársa, a V90-es. a különbségek valóban nem szembeötlők, de azért nem is észrevehetetlenek. Egyrészt eltérőek a két típus arányai, a V90-es nemcsak egyszerűen nagyobb, hanem nyúlánkabb is. A V60-asnak ezen kívül teljesen más formájú az első lökhárítója, és fényszóróiban a Thor kalapácsát utánzó nappali fény vízszintes ága a hűtőrács felé túlnyúlik a fényszóró körvonalán.

Persze nemcsak ezek a részletek teszik, de összhatásában nagyon jó megjelenésű autó a Volvo új kombija. Talán nem túlzás akár azt sem állítani, hogy a szóba jöhető vetélytársakkal (Audi A4 Avant, BMW 3 Touring, Mercedes C T-modell) összehasonlítva a legszemrevalóbb. (Igaz, a V60-as vadonatúj modell, míg a többiek már évek óta a piacon vannak, hamarosan leváltják őket.)

Belső

Aki bepillantott már egy újabb Volvo utasterébe, nagy valószínűséggel nem lepődik meg azon sem, amit bent talál. A V60-as alap formaterve belül is teljesen illeszkedik a márka arculatához. Kicsit persze másként kanyarodik egy-két ív, picit más a formája a szellőzőrácsoknak, de az alap formaterv változatlan. Mint ahogy szerencsére a minőségi színvonal is, akár az anyagminőséget, akár az összeszerelés igényességét vesszük nagyító alá. Kemény műanyagot csak keresve találni (például a kardánalagút oldala az), de a legtöbb felületet puha műanyag, krómutánzat, vagy valódi fa borítja. Az összhatás itt is meggyőző, az eleganciát és a minőséget együtt figyelembe véve csak az Audi belső tere emlegethető vele egy szinten.

Nagyon elegáns az utastér. És a minősége is kiváló!

Mint ahogy a külső méretek sugallják, belül sem kicsi az új Volvo V60-as, és beülve is ezt érezni. Főleg elöl, ahol ha áldozunk rá (Momentum felszereltség esetén 1 272 000 forintot), akkor olyan, minden igényt kielégítő, elektromos ülésekben foglalhatunk helyet, amelyeknél nemcsak a combtámasz hossza, de még az oldaltámaszai is állíthatók, így valóban mindenki az alkatához szabhatja őket.

A második sorban kicsit más a helyzet, mert bár a tengelytáv növelése miatt itt is több hely jut a lábaknak, mégsem tökéletes az elhelyezés. Az autó magasságának csökkentése miatt lejjebb tolták az ülőpadot, így a belmagasság megfelelő maradt, csakhogy az ülőpad közelebb került a padlóhoz, ami miatt felnőttek mégis csak felhúzott térdekkel tudnak helyet foglalni. (Annyira azért mégsem nagy a lábaknak jutó hely, hogy úgy kinyújthassuk, mint elöl.)

Akár három gyermekülés is elfér egymás mellett a hátsó ülésen

Mindenképpen nagyvonalú viszont az új Volvo V60-as a csomagokkal. Annyira, hogy alaphelyzetben kínált 529 literes térfogatával – ha nem is túl nagy előnnyel, de – jelenleg a legtöbb helyet kínálja a kategóriában (Audi A4 Avant: 505 l, BMW 3 Touring: 495 l, Mercedes C-osztály T-modell: 490 l). A csomagtartó formája is kedvez a pakolásnak, a kivitele is igényes – utóbbi viszont nem mondható el a csomagtér-rolóról. Az ideális megoldás az lenne, ha a csomagtér letakarásához csak meg kellene húzni a rolót és az magától beakadna, az oldáshoz pedig csak meg kellene ütni, vagy megnyomni egy gombot, vagy valami hasonló. Ehhez képest a Volvo V60-as rolójának két végét ugyanúgy be kell játszani egy-egy rovátkába, mint a legtöbb olcsóbb típusnál.

Annyit tettek meg a volvósok, hogy a zárólécet felfelé megütve felemelkedik a roló, amit viszont utána nekünk kell ismét a helyére vezetni. Ha nem tesszük, nem látunk ki hátra. Igaz, akár körkörös (360 fokos) kamerarendszer is rendelhető a V60-ashoz 339 000 forintért. Mindez amúgy csak azért szúr szemet, mert egyes konkurenseknél van olyan rolóbeállítás, amelynél az ajtó felnyitásával együtt a roló is automatikusan felemelkedik, majd a lecsukásakor ismét a helyére simul.

Egyelőre kategóriabajnok a csomagtartó (529 liter a régi V60 430 literével szemben). A roló feltolva, de menet közben ne felejtsük így!

Továbbá, ha kivesszük a rolót, nincs hová tenni, legfeljebb hosszában lefektethetjük a padlóra. A hátsó ülések osztva és akár gombnyomással is előredönthetők, s bár az ülőpad nem hajtható előre, a kialakítás miatt (alacsonyan van az ülőpad!) a kialakuló padló teljesen sík, ami rakodási szempontból megint csak jó. Átalakítás után azonban már nem a Volvo V60 kínálja a legtöbb helyet: 1364 literével szemben például a Mercedes C-osztály T-modellje 1510 litert tud – ami elég tisztes különbség a vetélytárs javára.

Technika

Az SPA moduláris padlólemez, amire a V60-as is épül, megadja a lehetőségek tárházát, aminek többségével éltek is a fejlesztők. Így a V60-as is megkapta elöl a dupla keresztlengőkaros, hátul a több lengőkaros felfüggesztést (a BMW 3-asa jelenleg MacPherson), ami kiegészíthető adaptív csillapítással. Légrugózás azonban nem rendelhető hozzá, az megmaradt a nagyobb típusok privilégiumának.

Átalakítás után sík a csomagtér padlója, de 1364 literével nem kimondottan nagy a befogadóképessége

Hasonló a helyzet a hajtásláncokkal is. Mindegyik beépíthető lenne, amit jelez, hogy a turbós és kompresszoros, 310 lóerős T6-os benzinmotor is megrendelhető a Volvo V60-ashoz, amivel együtt jár az automataváltó és az összkerékhajtás is. A dízel csúcsmotor, a 235 lóerős D5-ös viszont nem lesz választható a V60-ashoz, ami kevésbé lesz meglepő, ha tudjuk, hogy a hamarosan érkező limuzin változathoz, a Volvo S60-ashoz semmilyen dízelmotort nem kínálnak majd a svédek. Csak benzinest és hibridet!

Valószínűleg ezeknek a dízelmentes új időknek a szele, hogy a Volvo többi típusától eltérően a V60-as kombihoz két konnektorról tölthető hibrid hajtást is kínálnak. Alapvető technikájában azonos a kettő, a T6 Twin Engine és a T8 Twin Engine, mivel  a belső égésű motor szerepét mindkettőnél a T6-os benzinmotor tölti be, a második motor mindkettőben ugyanaz a 65 kW-os (88 lóerős), 250 Nm nyomatékú elektromotor, és a lítium-ion akkumulátor tárolóképessége is mindkettőben 10,4 kWh. A trükk, hogy a T6-os motor teljesítménye nem ugyanaz: a T6 TE-ben 253 lóerő, a T8-asban pedig 303 lóerő. Ennek megfelelően a rendszerteljesítmény is más, a T6 TE-é 340 lóerő, a T8 TE-é 390 lóerő. Az elméleti elektromos hatótávolság mindkettő esetében 45 km.

Jól leszigetelték a 190 lóerős dízelmotort. Nem is hallatszik be!

Az új Volvo V60-nál ezzel együtt jelenleg a benzinmotor kínálat a hézagosabb, az ugyanis a T6-osra korlátozódik, míg a dízelekből az azonos blokkra épülő 150 lóerős D3-as és a 190 lóerős D4-es is szerepel már az árlistán. Mindkettő rendelhető automataváltóval is, de csak elsőkerék-hajtással lehet őket társítani.

Vezetés

Az első vezetésre a T6-os és a D4-es kivitelt kínálta fel a Volvo, amiből a D4-es dízelt próbáltuk többet, mert vélhetően sokkal keresettebb lesz nálunk, mint a 310 lóerős benzines T6-os. Kézi váltós változatot ebből sem hoztak csak automatát, ami a már más típusokból ismert formáját hozta: inkább a nyugodt cirkálást támogatta, semmint a sportos száguldozást. Szépen, kulturáltan kapcsolgat, de visszafelé kicsit lassan, amit azzal sem lehet felgyorsítani, ha kézbe vesszük az ügyintézést. Ez utóbbit egyébként a V60-asnál is csak a váltókarral lehet, kormány mögötti kapcsolófülek nem járnak az automataváltóhoz. Kár, mert motorfékezéskor is jól jönnének.

Nagyobb Volvókból ismerős kezelőpult a forgatható indítógombbal és a csillogó, görgethető üzemmód választóval. Kézi üzemmódban csak a karral irányítható az automataváltó, kapcsolófül nincs a kormány mögött

A D4-es motor különben szépen húz, nem rezeg és pörgetve sem válik hangossá, mintha azzal sem akarná gyors haladásra inspirálni használóját – hanem inkább a háttérben maradna, hogy ne zavarja az utazás kényelmét. Azt a kényelmet amit a futómű hangolása is jól szolgál, főként a 291 000 forintért mért állítható csillapítással megfűszerezve. Ugyanakkor a vezetőt magával ragadó vezetési élményre ne számítsunk, mert az autó jelzései csak nagyon megszűrten érnek el a vezetőhöz. Holott a Volvo szakemberei által legdinamikusabbnak nevezett V60-as nem megy rosszul, ezt jelzi a 7,9 másodperces 0-100 km/h közötti gyorsulási idő, és kanyarban is állja a megpróbáltatásokat, igaz, ez utóbbiban a feláras 235/40 R 19-es gumik is támogatták.

A gyorsulási idővel kapcsolatban azonban megjegyzendő, hogy a kifutó modell még a D4-es korábbi, 181 lóerős kivitelével is jobb időt, 7,6 másodpercet sprintelt, aminek az oka az, hogy az új V60 nemcsak jóval nagyobb, de jóval nehezebb is, mint a régi. Több, mint másfél mázsával nehezebb nála, és körülbelül ennyi a súlytöbblete a BMW 320d kombijához képest is, amelynek hivatalos gyorsulási ideje 7,4 másodperc, végsebessége 226 km/h.

Szépen és megnyugtatóan fut a V60, és a kanyarok sincsenek ellenére. Csak épp izgalom nincs benne. Baj?

Aki szeret sportosan vezetni, jobb választás a 210 lóerős T6-os, ami 5,8 másodperc alatt ugrik fel 100 km/órára, a végsebessége pedig (leszabályozva) 250 km/h. Ehhez jön még a morgós, lelkesítő motorhang, és mintha az autó egész mozgása (persze nem utolsó sorban a teljesítménytöbbletnek köszönhetően) lelkesebb, dinamikusabb lenne – a gyors kanyarvételeket pedig széria összkerékhajtás is támogatja. Az egyetlen gond a fogyasztás, ami papíron ugyan csak 7,2 l/100 km, kergetve viszont bőven 10 l/100 km fölé kúszik.

Hétköznapi, normális használatra jó választás a D4-es, amely kézi váltóval talán a sportosabbak igényeit is jobban szolgálja. A mindennapi használatot az erősen korlátozott kilátás nehezíti meg, valamint a márkával először találkozók számára az érintőképernyős rendszer kezelése. Utóbbi menürendszere egyébként sokat javult az utóbbi időben, de intuitívnak még most sem lehet nevezni.

Költségek

Az álló formátumú, 9 col átlójú érintőképernyő alaptartozék, és a magasabb Inscription szinten az a 12 col hosszúságú digitális (TFT) műszeregység is. Utóbbiért Momentum szinten felárat kérnek, ott csak a 8 colos az alaptartozék. A head-up-display (szélvédőre vetített kijelzés) mindkét szinten feláras, 388 000 forintot kérnek érte.

Alsóbb szinten feláras, magasabban alaptartozék a 30 centi hosszú digitális műszeregység

Szériatartozék természetesen számos biztonsági rendszer, bár lehet, jobb lenne számtalant írni, annyi van ugyanis belőlük. A Volvónál komolyan veszik a kérdést, így olyan rendszerek is megrendelhetők, amelyek nemcsak az utolérést és álló akadálynak ütközést igyekszenek megakadályozni fékezéssel, illetve a vezetőt kikerülő kormányzásra kényszerítő erőhatással, hanem szembejövő forgalom esetén is ugyanezt teszik. De akkor is minden rendszert mozgósít a V60, ha lámpánál állva hátulról rohanna belénk egy másik autó. Ezek egy része természetesen nem tartozék, az utóbb említett rendszer például egy 184 000 forintos – még sok más egyéb rendszert tartalmazó – csomag része.

Mint minden friss Volvo modell, a V60-as is képes korlátozott önvezetésre (523 000 forint), ami a V60-assal szerzett tapasztalat szerint jó minőségű felfestés és enyhébb ívek (autópálya) egészen megbízhatóan működik. Tartja a sáv közepét, besoroló autó esetén lassít, kisoroló esetén visszagyorsít, vagyis részben képes tehermentesíteni a vezetőt. A kormányt elengedni persze továbbra sem lehet (hanggal jelez).

A Volvo V60 D4 Aut.  és vetélytársai – Listaár, forint
Audi A4 Avant 2.0 TDI 190 LE S-tronic Basis(190LE)11 625 960
BMW 320d Steptronic (190LE)12 177 000
Mercedes C 220 d 9G-TRONIC (194LE)13 574 140
Volvo V60 D4 Aut. Momentum (190LE)12 050 000

Mint látszik, az extrák nem kimondottan olcsók, de áruk körülbelül egyezik azzal, amit a prémium kategóriában elkérnek értük. Körülbelül ez igaz a Volvo V60-as típus árára is, azzal a kiegészítéssel, hogy az összemérhető árért gazdagabb alapfelszereltséget kínál a Volvo.

Értékelés

Hasonlóan többi újabb generációs márkatársához, az új Volvo V60-as is felhőtlen együttélést és együtt utazást kínál tágas, elegáns és kiváló minőségben kivitelezett utasterével, amelyben akár úgy is szólhat a zene, mint egy hangversenyteremben (Bowers & Wilkins hangrendszer: 1 066 000 Ft). Igaz, hogy a vezetése nem rejt olyan izgalmakat, mint egy sportautóé, de egyéb izgalmakra sem kell felkészülni. Rugózás kényelmes, úttartása kiszámítható és biztonságos, biztonsági rendszerei pedig már nemcsak a saját melléfogások, hanem mások minket veszélyeztető hibáinak következményeitől is képesek megóvni, vagy legalább azok hatását csökkenteni. És még egész jól is néz ki…

Mellette – Ellene
  • tágas utastér
  • alaphelyzetben nagy csomagtartó
  • első osztályú anyag- és összeszerelési minőség
  • rengeteg biztonsági rendszer
  • kiváló 360 fokos kamerarendszer
  • csendes utastér
  • kényelmes rugózás
  • gazdag alapfelszereltség
  • biztonságos úttartás
  • korlátozott kilátás
  • átalakítás után nem túl nagy csomagtartó
  • lomha automata
  • még mindig tanulást igényel a fedélzeti rendszerek kezelésének elsajátítása
  • ügyetlen csomagtérroló
  • kevés visszajelzés a vezető felé

Bejön neked az új Volvo V60? Értékeld!

503 szavazat - átlag: 8.46 (10-ből)

Bejön neked az új Volvo V60? Értékeld!