Röviden – Citroën C4 Cactus
Mi ez?A Citroën városi crossoverének, a C4 Cactus-nak komolyabban vett, frissített változata 2018-ból.
Mit tud?Komfortos futóművével felülemelkedni a hitvány utakon.
Mibe kerül?82 lóerős, háromhengeres benzinmotorral 3,95 milliótól indul, a szépen felszerelt, tesztautó 110 lovas turbómotorjával 5 millió Ft-tól.
Kinek jó?Aki fogékony a kényelemre és a különc megjelenésre, továbbá nem zavarják a spórolás látható elemei.

Remekül mutatja a Citroën vásárlók tábora, hogy meddig mehetnek el a vidám, bohókás formanyelvvel a franciák. A C4 Cactus volt az első ilyen modell és ugyan rengetegen kedvelték a körbepárnázott kompakt, városi crossovert, inkább megvárták a tényleg csak mákszemnyivel konzervatívabb C3-ast, mely alaposan megdobta az eladásokat. Ellenben a modellek többsége magasabb felszereltséggel és eltérő színű tetővel kerül forgalomba, tehát az egyediségre van igény.

Ezt szem előtt tartva láttak neki a Citroën C4 Cactus frissítésének és a megszokott formai változások mellett technikájában is sokat komolyodott az autó. A kényelemre hangolt, új fejlesztésű futóműves C4 Cactus-t a hazai piaci bevezetés indításakor vittük el egy körre.

Mind lenyit

Külső

Megosztó volt a rengeteg gumírozott párna a Citroen C4 Cactus lemezein és ez sokakat elrettentett, fittyet hányva a bevásárlókocsit tologató figyelmetlen félkegyelműekre és gondatlan ajtócsapkodók tömegére. Nem mellesleg idő közben elillant a sima C4-es a kínálatból és ezzel űr maradt a Citroën kompakt után és ennek kitöltése szintén a Cactus feladata lett, amihez fel kellett nőni.

Nincs mese, meg kellett komolyodni és ehhez remek alkalom a modellfrissítés, aminek első lépéseként rögtön ledobták róla a C4 Cactus egyetlen igazán karakteres elemét, a mókás Airbump-ot. Megnövelték a körbefutó műanyagok méretét, hogy kevésbé legyen sérülékeny az autó, ehhez 90%-ban új karosszériaelemek szükségesek nem csak a műanyagozás, hanem a lemez szintjén. Meglepően szépen nyílnak és csukódnak az ajtók, ami nagyban hozzátesz a minőségérzethez.

Fent a menetfény, lent a fényszóró

Hossza 4170 mm, szélessége 1714 mm, magassága 1480 mm

Bemelegítő gyakorlatként átrajzolták a kötelező elemeket, ennek megfelelően divatosabbak lettek a fényszórók, a felettük figyelő LED-es nappali menetfényeket pedig krómmal keretezték, hogy elegánsabb legyen az Cactus pufók orra. Hátul vízszintesen terjeszkednek a 3D-s hatású lámpatestek, így szélesebbnek mutatják az autót.

Feketével húzták be a tetőoszlopokat, hogy optikailag az autó felett lebegjen a tető. Ahogy már említettem, a Citroën vásárlóinak fontos a személyre szabhatóság, ezért összesen 31 kombinációban kérhető a C4-es. A különböző színcsomagokkal olyan apróságok fehérednek, szürkülnek vagy pirosodnak, mint a ködlámpák kerete vagy az ajtókon lévő díszbetét. Szerencsére megtartották a klassz, nyolcküllős felniket, amely rendelhető fekete és fehér változatban is.

Belső

Otthonos a beltér a Citroen C4 Cactusban, mely leginkább az elöl utazók számára nyújt remek kényelmet és a szokatlan megoldások ellenére is jól használható. A komfortnak csupán egyik része az újragondolt futómű, a másik eleme az ülés, melyet szintén újraterveztek a C4 Cactus-ban. Az ülésben sűrű habszivacsot használtak, a szövetanyag is nagyon barátságos, amivel tökéletesen hozza a nappalik foteles érzését. Persze így jóval szerényebb az oldaltartása is.

Végtelenül egyszerű felépítésű a műszerfal, aminek felületéből két kijelző emelkedik ki, az egyik a műszeregység, amelyen a sebesség hangsúlyos és csak a legfontosabb információkat közli. A másik a 7 colos, érintőképernyős fedélzeti rendszer, melynek keretén vannak a főbb funkciókat előhívó gombok. Sajnos továbbra is ebben a kissé lassú menüben kell turkálni, ha hőmérsékletet szeretnénk állítani. Újdonságként megkapta a Mirror Linket, így tükrözhető rá a telefon képe. USB csatlakozóból viszont egészen szerény a választék, csupán egy árválkodik a középkonzolon.

Tárolórekeszekből nincs hiány, a legjobb a dobozka szerű kesztyűtartó, mely egész sok kacatot elnyel és további apró tárolókból is akad bőséggel a fedélzeten, ezek közül azért akadnak közepesen haszontalanok is, amiből rendre kipotyognak a holmik. Nem az utóbbi kategóriába tartozik a hátsó ajtóban lévő hatalmas zseb, melybe nem csak egy PET palack, de egy megtermett szendvics is simán elfér. Ez azonban azért lehetséges, mert a hátsó ablak továbbra sem leengedhető, csak kibillenthető. Magasra kell emelni a csomagokat a 358 literes csomagtartóba, amit az ülések lehajtásával 1170 liternyi raktérré alakíthatunk.

Otthonos a beltér

Szűkös a hátsó sor, a kibillenthető ablak meg kifejezetten kellemetlen

Ellentétben az első sorral, a hátul ülőknek már nem jut a kényeztetésből. Hiába tömték itt is jobbá a kanapét, a helykínálat már 180 centiméter környékén kezd szűkössé válni leginkább a lábtérben. Csak utólagosan feldobható sötétítő kérhető a panorámatetőre, amire illene egy elhúzható rolót szerkeszteni a kedves tervezőknek. Állítólag jól szűri meg a napfényt és nem lesz bent szörnyedelmes hőség, de vagyunk néhányan, akik nem szeretnek üvegburában szaladgálni.

Összesen több mint tíz vezetéstámogató asszisztens érhető el a Citroën C4 Cactus-hoz, amik között a parkolást segítő rendszer, a holttérfigyelő és a sávváltásra figyelmeztető jelzés is ott van, bekerült továbbá a táblafelismerő rendszer is.

Technika

Már nem sokáig lesz belépőmodell az 1,2 literes, háromhengeres motor 82 lóerős változata a Citroen C4 Cactusban, helyét az itthon is próbált 110 lóerős, turbós változat veszi át a szigorodó környezetvédelmi normák miatt. Meglepően jó erőben van az apró motor, könnyedén viszi a C4 Cactus-t, amivel nincs nehéz dolga, hiszen az autó csupán 1060 kilogramm. Mindezt úgy, hogy a frissítés során alaposan megtömték az autót plusz hangszigetelésekkel és vastagabb üvegeket is kapott, hogy sokkal inkább alkalmas legyen a magasabbra pozicionált C4-es kiváltására.

Alacsony fordulaton is nyomatékos, így szépen libbent a budai, változó síkokon folyó forgalommal és tényleg csak nagyon forgatva jön át a háromhengeres hangja, máskülönben kulturáltan ketyeg. Hozzá ötgangos kéziváltó jár, különösebb mechanikai érzet nélkül, némi gumis lecsengéssel, de pontosan kapcsolható. Rendelhető hat sebességes, hagyományos automataváltó is azoknak, akik mindenképp kétpedálos autóban gondolkoznak. Ugyanez a motor elérhető 130 lovas változatban is, amit a modell nemzetközi bemutatóján vezetett Földes Attila kolléga.

1,2 literes, háromhengeres turbómotor 110 lóerővel

Egyelőre a már jól ismert 1,6 literes HDi 100 lovas változata jelenti a dízel kínálatot, mely a második felszereltségi szinttől elérhető. Hamarosan azonban a PSA friss, 1,5 literes, négyhengeres turbódízelje kerül a C4 Cactus orrába is 100, illetve 120 lovas változatban.

Vezetés

Kétség kívül a legnagyobb újdonság a friss fejlesztésű lengéscsillapító, melyet Progressive Hydraulic Cushion néven emlegetnek, de bőven elég lesz megjegyezni a PHC rövidítést. A Citroën mindig inkább a kényelemről szólt és ehhez nagyban hozzájárult a hidropneumatikus felfüggesztés, ám ez a bonyolult rendszer idő közben kihalt a kínálatból, ezért szükség volt valami egyszerűbb, könnyebb és helytakarékosabb megoldás, amivel előidézhető az út felett lebegés érzése.

Kisebb mértékű be- és kirugózásnál a rugó és a lengéscsillapító együtt dolgozza ki a függőleges mozgásokat. Ám nagyobb egyenetlenségnél már belépnek a műveletbe a végállásoknál elhelyezett hidraulikus ütközőelemek, amik lassítják a mozgást és így akadályozzák meg a durva ütközéseket. Valóban lágy hosszanti mozgásokkal suhan a hitvány úton a C4 Cactus, csak az élesebb, mélyebb kátyúknál érezhető, hogy nem mindenhatóak a hidraulikus párnák.

Komfortra hangolt futóművel nem csoda, hogy jól érezhetően megbillen a karosszéria a kanyarokban, de ez igazán pici áldozat azért a kispárnák közé huppanós, lebegős érzésért, amit nyújtani tud.

Csinos, szögletes rajzolatú felnik

Komolyabb arca lett, de nem vitték túlzásba

Csodagömbök a kényelemért

Hogy legyen megfelelő referencia, ezért rögtön a hazai menetpróba ebédjénél elkértem egy körre Viktor barátom 2002-es évjáratú, kevesebb mint 120 ezer kilométert futott Citroën C5-ösét, mely ráadásul a csúcsot jelentő 210 lovas V6-os motorral szerelt, Exclusive felszereltségű. Érezhetően megkímélt és becsben tartott példány.

Akad benne elektromos bőrülés, négysebességes automataváltó, kétzónás klíma és bőséges utastér is. Az igazi lényeg azonban az utolsó generációs C5-tel nyugdíjba küldött hidropneumatikus felfüggesztés, mely olyan sokáig meghatározó eleme volt az igazán kényelmes Citroëneknek.

Lebeg az úton a C5

Nagyon könnyű a C5-ös kormányzása és visszajelzések szinte nincsenek is rajta, cserébe az egész autó tényleg nagyon nyugisan lebeg az út felett. Fekvőrendőr vagy aszteroida becsapódás méretű kráterek is csak egy újabb hullámzást idéznek elő, időnként a tág határok között állítható hasmagasság is áldás.

Ezekre már nem reagál ennyire selymesen a PHC (a magasság pedig végképp nem állítható), kicsit több kellemetlen felütéssel lehet számolni. Alapvetően sikerült vele a franciáknak közel férkőzniük a hidrós autó élményéhez és kényelemben valóban egyedi C4 Cactus a városi crossoverek között.

Kerekenként egy gömb, plusz tengelyenként is egy, összesen tehát hat

Hydractive 3+ a C5-ösben található felfüggesztés neve, mely hatgömbös rendszert takar. Ez az okosabbik felfüggesztés, mely az útviszonyokhoz automatikusan is alkalmazkodik. Kerekenként egy rugógömb és tengelyenként egy plusz gömb, utóbbiak a Sport fokozatnál kapcsolódnak be a rugózásba, hogy jobb legyen az úttartás. A gömbök deltoid alakúak és minden motorhoz más-más nyomás és lengéscsillapító furat tartozik. A zöldes gömbök zártak, felül nitrogén gázt tartalmaznak – ahogyan a PHC is -, a membrán másik oldalán már a folyadék van.

Teljesen elektromos a rendszer és különválasztott a fék- és szervó körtől. Külön tartályt kapott fékfolyadék, a szervónak és a felfüggesztésnek egy jár, amelybe Total LDS olaj megy. Elektromos szivattyúja van a felfüggesztésnek, a szervónak mechanikus, változó rásegítésű. A rendszer alapvetően megbízhatóan üzemel, kétévente igényli az olaj cseréjét. A visszafolyó cső elöregedése, a munkahenger porvédőjének fáradása okozhat kellemetlenséget.

Költségek

3 950 000 Ft az alapfelszereltségű Citroën C4 Cactus az 1,2 literes, háromhengeres motor turbó nélküli, 82 lovas változatával. Ez a motor azonban már nem sokáig lesz a kínálatban, ahogyan a 4,91 milliótól induló 100 lovas, négyhengeres turbódízellel szerelt változat sem. A hazai menetpróbán is szereplő 110 lovas, feltöltős változat lesz várhatóan a legnépszerűbb. Ezt a belépőt jelentő Live felszereltséggel, kéziváltóval 4,35 millióért lehet hazagurítani. Már az alapellátmány is teljesen élhető, jutott bele manuális klíma, elektromos ablakok, tempomat és Bluetooth telefonkihangosító is. Nem marad el a tudományos futómű sem.

Azonos motorral 110 ezer forinttal drágább a második szint (Feel), amivel már tolatóradar, bőrkormány és deréktámasz érkezik. Ettől 600 ezer forinttal fekszik távolabb a csúcsot jelentő Shine, amilyen a csinos, sötétkék tesztautó is. Ebben már automata a klíma, akad eső- és fényérzékelő, sötétített üvegek és navigációs rendszer. Ezen felül olyan tételek duzzaszthatják a végösszeget, mint a mindenféle vezetéstámogató rendszert tartalmazó csomag 197 ezerért vagy a csinos, 17 colos felnik 110 ezerért.

A Citroën C4 Cactus és vetélytársai – Listaár, forint

A Citroën C4 Cactus és vetélytársai – Listaár, forint
Citroën C4 Cactus Pure Tech 110 Live (110 LE)4 350 000
Opel Crossland X 1.2 Enjoy (110 LE)4 950 000
Peugeot 2008 Pure Tech 110 Live Aut.* (110 LE)5 330 000

*manuális váltó a magasabb Allure felszereltséggel elérhető ehhez a motorhoz 5 510 000 forintos áron

Értékelés

Lebegő tető

Megváltozott karakterével komolyabb, jobban használható autó lett a Citroën C4 Cactus, de megmaradt aranyosnak, otthonosnak. Lebegős kényelmet nyújtó futóművével és élhető alapfelszereltségével azoknak szól, akik kedvelik a könnyed, komfortos autózást.

Mellette – Ellene
  • Elegánsabb formaterv
  • Kényelmes futómű
  • Kellemes ülések
  • Jó erőben lévő 3 hengeres benzinmotor
  • Hátul csak billenthető ablakok
  • Szűkös lábtér a hátsó sorban
  • Elsötétíthetetlen panorámatető

Hogy tetszik a megújult Citroën C4 Cactus? Értékeld!

425 szavazat - átlag: 7.9 (10-ből)

Hogy tetszik a megújult Citroën C4 Cactus? Értékeld!