Röviden – Opel Crossland X 1,2 (81 LE) Enjoy
Mi ez?Az Opel és a PSA első közös gyermeke, egy pöttöm, 4,2 méter hosszú városi crossover
Mit tud?Jól variálható belterű, a lehetőségekhez képest tágas, kényelmes autó
Mibe kerül?A típus listaára 4,445,000 forinttól indul és 6,855,000 forintnál végződik. A tesztautóért 5,659,000 forintot kell fizetni, így, gazdagon felszerelve
Kinek jó?Gyerektelen, vagy kisgyerekes városlakóknak, illetve idősebb pároknak is jó választás lehet

Az Opel Crossland X féle kisméretű, kategóriák közé ékelt divatos valamik lassan teljesen leváltják a náluk jóval praktikusabb, de kevésbé cuki egyterűeket. Maga a Crossland X is pont egy kisméretű egyterűt, az Opel Merivát küldi nyugdíjba. De nemcsak ezért érdekes, hanem azért is, mert ez az első olyan Opel modell, amelyet már a PSA-val együtt fejlesztettek. PSA padlólemezre, és a Peugeot 2008-cal megegyező motorkínálattal.

Valljuk be, tényleg sokkal jobban néz ki, mint egy Meriva

Mind lenyit

Külső

4212 milliméter hosszú a Crossland X, és 2,6 méteres tengelytávja mellé 1765 mm széles, 1605 mm magas. Ezekkel a méretekkel egy átlag kompakt autónál kicsivel kurtább, de nagyjából ugyanennyivel magasabb is. Az autó sűrű, masszív megjelenésű, a tengernyi fekete műanyagtól egész terepjárós kiállású. Az embléma melletti mókás, króm Jávor Pál bajusz sajnos elveszi a LED-es fényszórók és a klassz mintájú nappalifény betétek szigorúságát. Oldalról az ajtókon végigfutó domborulatok, a lebegő C-oszlop, és a tetőn túlnyúló légterelő a leglátványosabb részlet. Innen szívünk szerint nem is mennénk tovább, mert a feneke egész idétlen lett, ahogy furán mered a magasba.

Csinos bajuszka lágyítja a szigorú tekintetet

Belső

Bár a tesztautó papíron alapfelszereltségű, azért feláras extrával rendesen teletömték. Nagyjából 1,6 millió forint kellett ahhoz, hogy az Enjoy felszereltségű példány ennyire jól nézzen ki. A külső színtől kezdve a tudományos első- és sínen tologatható második üléseken át a fedélzeti rendszerekig szinte minden kapott valami feláras cuccot, így nem meglepő, hogy spórolásnak nincs nyoma az utastérben. Állítható ülőlaphosszúságú ülései kényelmesek, fűthető bőrkormánya tele van gombokkal, van benne kétzónás okos klíma, ülésfűtés, miazmás, szval messze van ez egy fapados, belépőmodelltől. Az anyagokkal sincs baj és szemre is teljesen korrekt, kellemes a berendezés dizájnja, kivitele egyaránt.

Civilizált, de komor utastér

Egy kis káosz azért tetten érhető az utastérben, a jól ismert és megszokott Opel kezelőszervek mellett feltűnnek a jellegzetesen PSA-s alkatrészek is. Aki régebbi Opelből ül át, annak idegen lehet a francia eredetű bajuszkapcsoló, illetve az ablakemelők vezérlőgombjai is furán festenek ebben a belsőben és a kulcs is franciás. Akinek ez az első Opelje, annak ez lényegtelen apróság, valószínűleg fel sem tűnik majd.

Fűthető a háromküllős bőrkormány

Az Opel már évekkel ezelőtt tett egy lépést afelé, hogy az autóban végre a gyári, körülményesen frissíthető, és sokszor nem is jól használható navigációs rendszer helyett inkább a mindig nálunk lévő, gyakran neten lógó telefonunkkal tudjunk navigálni. Bár a BringGo nem lett túl nagy siker, de az irányon nem változtattak az Opelnél, csak okosan még könnyebbé tették a saját telefon használatát. A Crossland X-ben már Android Auto alapú navigációt használhat a vezető, amely a telefonon futó alkalmazás képernyőképét mutatja meg a fedélzeti rendszeren. Sőt, a navigációs utasításokat is az autó hangszóróiból hallani.

Egy pillanat és máris fut a telefon navigációs rendszere az autó kijelzőjén

Igaz, Magyarországon az ehhez szükséges, amúgy ingyenes applikáció telepítéséhez kell egy kis trükk, ami itt olvasható. Ha ez megvan, onnantól már csak egy USB kábel kell az autóba és boldogan navigálhatunk a saját telefonunkkal, lesz kihangosító, és az autó a hangutasítások alapján is képes vezérelni a rendszert. Tényleg varázslatos dolog, hogy nem kell többé a szélvédőre tapasztani semmit.

Az Android Auto klassz dolog

Bár az Opel Crossland X nem egy csatahajó méretű járgány, hátsó ülésén mégsem kínszenvedés az utazás. Annak ellenére, hogy a sík, alig formázott ülőlapok nem sejtetnek túl nagy komfortot, mégis jól használható a második üléssor. Pláne, ha valaki nem sajnálja a nagyjából 100 ezres felárat a sínen előre-hátra tologatható második üléssorért.

Hátuljában 410-520 literes csomagtartó található, amit 810 literessé lehet bővíteni, az üléstámlák lehajtásával. Az alap raktértérfogat a tologatható ülések miatt ennyire rugalmas. Felhasználástól függően el lehet dönteni, a csomagtér, vagy a lábtér fontosabb-e.

Darabokban tologatható a második üléssor. Sajnos ez feláras extra

Technika

Orrában háromhengeres, 1199 köbcentis, mindössze 81 lóerős benzinmotor próbál megküzdeni az autó 1,2 tonnájával. 2018-ban 81 lóerő elsőre elég hervasztónak hangzik, pláne, ha megnézzük mellé a 14 másodperces gyorsulási adatot is. Pedig egyáltalán nem vészes, nyilván az erőből megoldott, fürge előzéseknek búcsút kell vele mondani és emelkedőn is hamar kezdődik a Halálos Iramban-szerű visszaváltogatás. Valahogy így:

Vezetés

Ha már váltásnál tartunk, a Crossland ötfokozatú váltója csapnivaló. Szerintem a kettes és az ötös között legalább két napi járóföld a távolság, a legutálatosabb pedig az ötös fokozat, amihez a gibbon termetemhez alapáron kapott méteres karjaim is rövidek. Mármint ahhoz, hogy kényelmesen, nyújtózkodás nélkül toljam ötösbe a váltót.

Az Isten mentsen meg mindenkit a francia eredetű, ötfokozatú váltótól

Ezen kívül még a kasztni átláthatóságát lehet kritizálni, a vastag oszlopok takarnak ki az optimálisnál jóval nagyobb szeletet a külvilágból. Futóműve ügyes darab, legalábbis addig, amíg valami komolyabb gödröt nem kell kidolgoznia. Mert ott már elvérzik. Cserébe tempósabb kanyarokban sem kap benne tengeribetegséget az utazóközönség, nem billeg, nem imbolyog.

Fűthető a háromküllős bőrkormány

Kormányzása átlagos, inkább a semmilyen felé húz, de aki izgalmat, vérforraló vezetési élményt keres, az ne egy háromhengeres crossoverben tegye ezt. Motorja amúgy csendes, és a zajszigetelés is hatékony. Szinte csak városban autózva a gyárinál érezhetően nagyobb a fogyasztás, a gyári 6,5 literes városi fogyasztás helyett 7,8 lett a mért adat.

Csendes a háromhengeres motor

Költségek

Az Opel Crossland X háromhengeres, 81 lóerős benzinmotoros változata Enjoy felszereltségi szinttel, most akciósan a 4,445,000 forintos listaár helyett január ötödikéig 3,990,000 forintért elvihető. Utána is lesz rá akció, de ennek mértéke még nem derült ki. A tesztautó azonban ennél sokkal többe, egészen pontosan 5,659,000 forintba kerül. A bő 1,6 millió forintnyi extra az alábbiakból áll össze:

Amber narancs külső szín, boutique fényezéssel – 175,000

Enjoy kárpit, Florey, szövet/Moroccana, Jet fekete, AGR első ülésekkel – 110,000

Sötétített hátsó és hátsó oldalsó ablakok – 40,000

Kulcs nélküli nyitás és indítás – 80,000

Biztonsági csomag (Vezető álmosság figyelő rendszer – DDS, 3,5″ színes fedélzeti számítógép kijelző, ráfutásos ütközésre figyelmeztetés, ütközés elkerülés érzékelő, gyalogosérzékelő elöl) 120,000

Családi csomag (Előrecsúsztatható hátsó üléssor kartámasszal, sílécalagúttal és 60:40 arányban lehajtható üléstámlákkal, fejtámla a hátsó középső ülésen, FlexFloor dupla csomagtérpadló) – 100,000

16 x 6,5 J könnyűfém keréktárcsák, ezüst, négy ikerküllős – 80,000

Napfénytető elektromos árnyékolóval – 200,000

Téli csomag (Fűthető első ülések, bőrbevonatú kormánykerék ezüsthatású betéttel, fűthető kormánykerék) – 110,000

Világítás csomag (Kilátás és világítás csomag (Esőérzékelő, napellenzők a vezető- és utasoldalon (megvilágított sminktükrökkel), fényérzékeny belső, visszapillantó tükör, belső világítás és olvasólámpák a hátsó üléssornál, automatikus fényszórókapcsolás alagútérzékelővel), LED fényszórók, automatikus távolsági fényszórók, automatikus fényszórómagasság-állítás, LED hátsó lámpák – 230,000

Enjoy Plus csomag (Kilátás és világítás csomag (Esőérzékelő, napellenzők a vezető- és utasoldalon (megvilágított sminktükrökkel), fényérzékeny belső visszapillantó tükör, belső világítás és olvasólámpák a hátsó üléssornál, automatikusfényszórókapcsolás alagútérzékelővel), riasztó behatolás-érzékelővel, első ködlámpák, kétzónás automata légkondicionáló, bőrbevonatú kormánykerék ezüsthatású betéttel) – 225,000

Helytakarékos acél pótkerék (16 x 3,5) – 19,000

Tolatóradar elöl és hátul – 140,000

Komfort csomag (Kartámasz a vezetőoldalon, középkonzol zárható tárolóval, két pohártartóval és 12 V csatlakozóval) – 40,000

Az Opel Crossland X és vetélytársai – Listaár, forint
Renault Captur 0,9 Energy TCe 90 (90 LE)3 899 000 forint
Peugeot 2008 1,2 Puretech (82 LE)4 630 000 forint
Nissan Juke 1,6 Visia (94 LE)3 750 000 forint
Opel Crossland X 1,2 (81 LE)4 445 000 forint

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Tágas, jól használható belső
  • Példás telefon csatlakoztathatóság
  • Kényelmes ülések
  • Okos, hasznos rendelhető extrák
  • Opciós tologatható második üléssor
  • Utálatos váltó, kilométeres úttal a fokozatok között
  • Tájidegen Peugeot-s elemek keverednek a beltérben a kalsszikus opelesekkel

Szavazás

Hány pontot adnál az Opel Crossland X-nek, háromhengeres, 81 lóerős motorral?

509 szavazat - átlag: 5 (10-ből)

Hány pontot adnál az Opel Crossland X-nek, háromhengeres, 81 lóerős motorral?