Röviden -Lexus RC 200t és 300h 2016 | |
---|---|
Mi ez? | Kétajtós kupé, részben az IS, részben a GS technikájával, turbós benzinmotorral vagy hibrid hajtással. |
Mit tud? | Látványos és jól vezethető autó, kiváló minőségben és a kategóriában először hibridként is. |
Mibe kerül? | Ára 14 350 000 és 17 940 000 Ft közötti. |
Kinek jó? | A német prémiummárkákat és a dízeleket tudatosan kerülő, minőségfetisiszta vásárlóknak. |
Egy ideje sorvadozik a kupék piaca, de vétek volna elengedni az igényes és fizetőképes vevők kezét. Az autógyártók itt sem adják át a terepet csak úgy a többieknek, főleg most van nagy pezsgés a kategóriában. Már Magyarországon is elérhető a Mercedes-Benz C Coupé, ősszel érkezik az új Audi A5, és nem kell sokat várnunk az Infiniti Q60-ra sem. Mivel a 4-es BMW és az itthon sajnos nem kapható Cadillac ATS kupéváltozata is friss, a Lexus RC mezőnye néhány év alatt teljesen lecserélődött. A Lexus kupéjából a 477 lóerős V8-as csúcsmodell, az RC F után, most megérkeztek a józanabb variánsok.
Formaterv: agresszív orsómaszk
Nekem személy szerint túlzás a ragadozóhalakat idéző arc a túlméretezett orsómaszkkal, de simulékony dizájnnal nehéz kitörni a német prémiummárkák árnyékából. Lehet szeretni vagy nem szeretni a formát, de a Lexusnak szüksége van a markánsabb külsejű autókra, amilyen az RC is. Formaterve igen összetett, a rengeteg élen, íven van mit nézegetni, a sokadik kézi mosáskor is lesz mit felfedezni rajta. Hátulról nézve majd szétveti az erő, szélesen terpeszt az aszfalt felett.
4,7 méteres hosszával az autó nem különbözik lényegesen a kategóriatársaktól, méretkülönbségük kisebb annál a söralátétnél, amire egyszer az adóbevallást felróhatjuk. Az Audi A5 462,6 centis, a 4-es BMW Coupé 463,8, a Lexus RC 4695 milliméteres, a kétajtós C-osztály pedig 4686 mm hosszú. A kocsit körbejárva a fényezéstől az illesztésekig érzékelhető az a minőség, ami Lexus egyik márkaértéke. A hátsó ablak sajnos mozdíthatatlan és a B-oszlop sem tűnik el, amitől a korábbi kupék sziluettje oly elegáns volt.Belső tér: kényeztetés, kettőnek
Keret nélküli ajtókon át huppanhatunk be a jól beállítható ülésekbe. A kipróbált autókban nagyon szépen perforált bőr üléskárpitot találtunk. A minőségérzet hozza a kategóriában megszokottat, több kapcsolót leszámítva egy Audiból átülve is csak a kesztyűtartó nyitógombja tűnt rangon alulinak.

Két személynek szóló, halk, kényelmes és 245 lóerővel nagyon gyors utazóautó az RC.A hibrid végsebessége csak 190 km/ó, a turbósé 230
Egy kupénál a szépség midig fontosabb a térkihasználásnál, de a csomagtartó lehetett volna tágasabb. A C kupéé 400, a 4-es BMW-é 445 literes, míg itt a turbósé 374 literes, a 300h-é 340, mert a hibridrendszer akkumulátora innen is igényel egy kevés helyet. A nagyfeszültségű akkumulátor továbbra is nikkel-fémhidrid (NiMH), ami az okos töltési-lemerítési stratégiával lassan 20 éve működik megbízhatóan a Toyota hibridjárműveiben.

Nem kell lenézni az úról a kapcsolóra üzemmódválasztáskor. A tárcsát balra fordítva Eco, jobbra Sport vagy az F Sport kiviteleken Sport+ állásba léphetünk, a kapcsolót megnyomva az autó átáll normál üzemmódra.A gázreakció, a kormányzás és a váltási stratégia változik
Signal Doctor, a jelgyógyító
Ma az audiostreaming, a telefonra töltött zene Bluetooth-kapcsolatos lejátszása vagy a pendrive-on betárazott zenék visszaadása magától értetődő sokkal olcsóbb autókban is. Ám aki legtöbbször MP3-ként hallgat zenét, majd betesz egy rendes audiocédét, meglepődhet, mennyire jól tud szólni a csillogó korong. A zeneformátumok minőségromlása a tömörítéstől függően eklatáns is lehet.
Ezért a Lexus RC és az átdolgozott GS Mark Levinson hifirendszere kiegészült a Signal Doctor funkcióval. Ez a program a tömörítéskor odavesző magas frekvenciájú hangokat igyekszik pótolni, amitől tisztább és teltebb hangzással szólal meg a muzsika, mint a bitsűrűségből következne. Vagy ettől, vagy mástól, de a 835W teljesítményű hangrendszer olyan szépen szólt, hogy megérkezés után még maradtam fél órát zenét hallgatni a GS 450 hibridben.
Milyen vezetni?
Egy klasszikus gran tursimo nem sportkocsi, hanem sportos és erős, de kényelmes utazóautó két embernek. A Lexus pont ilyenre alakította saját kétajtósát. A kifelé nyíló, üveg tolótető 100 km/órás sebességig simán nyitva tartható, ha átvágtunk az Alpokon és megjövünk a Riviérára. Vagy a Balatonhoz.
De odafele menet a sztrádán is szépen domborít az autó. Német autópályán lett volna jó vezetni, 200 felett a kanyarokban, mert az útfekvés fölényesen nyugodt. Mintha acéllepedőt terítettek volna az útra, úgy száguld az érzésre egyetlen gránittömbből kifaragott autó. A kupé műszaki alapjait részben a nagyobb a GS adja, de a vázszerkezethez átvettek merevítéseket az IS kabrióból is.
Kanyargós országúton a kormányzás pontossága nem az igazi, ezt a BMW vagy a Jaguar még mindig jobban érzi. Maga az útfekvés viszont bombasztikus. Kezdjük azzal, hogy a japán mérnökök adtak az igényes futómű-konstrukcióra. Nem a MacPhersont finomítják, mint elöl a BMW vagy a Porsche, hanem rendes kettős keresztlengőkaros felfüggesztést társítanak a hátsó többlengőkaroshoz.
A narancssárga kupéban adaptív lengéscsillapítás is volt. A lengéscsillapítók elektronikus szabályozása normál autózáskor civilizált rugózási kényelmet eredményez, vadulás közben pedig hatásosan csökkenti az oldaldőlést az ívkülső kerekek gátlóinak felkeményítésével.
Kigyorsításkor vagy faroláskor is jól jön az F Sport felszereltség részlegesen önzáró differenciálműve. Manapság ez nagyon ritka érték, a 200t-ben a hibridhez nem is rendelhető Torsen sperrdiffi dolgozik.
Műszaki adatok |
Lexus RC 200t | Lexus RC 300h |
Hossz./Szél./Mag./ EU önsúly | 4695/1840/1395 mm/ 1675-1725 kg | 4695/1840/1395 mm/ 1736-1775 kg |
Motorkonstrukció és hengerűrtartalom Teljesítmény Nyomaték |
Soros négyhengeres turbó benzines 1998 cm3 245 LE/5800 350 Nm/1650-4400 |
Atkinson-ciklusú szívó soros négyhengeres+állandó mágnesű szinkronmotor 2494 cm3 181 LE/6000 221 Nm/4200-5400 Villamos gép: 105 kW (143 LE) 300 Nm 223 LE hibridrendszer-teljesítmény |
Gyorsulás (0-100 km/h) Végsebesség |
7,5s 230 km/h |
8,6s 190 km/h |
Átlagfogyasztás/CO2 emisszió | 7,2 l/100 km, 166 g/km |
4,7-5,0l/100 km 108-116 g/km |
Listaár | 14 350 000 forinttól | 14 790 000 forinttól |
A kétliteres, változó szelepvezérléses és közvetlen befecskendezéses motort kettős megfúvású turbó tölti. A fejlett benzinesnek egy baja van: nem érezni rajta, hogy 245 lóerős. A 7,5 másodperces százra gyorsulás egy átlagos autóhoz képest nyilván csudajó, de a 211 lóerős Mercedes C 250 Coupé ideje 6,8, a 245 lóerős BMW 428i 5,8-at gyorsul százra. Mindhárom esetben automatikus váltóval, mert nem készül kézi kapcsolású RC Japánban.
Erősnek így is erős az autó és a motor jól együtt él a nyolcfokozatú váltóval. A váltóvezérlés a motorral összhangban cserélgeti a fokozatokat, akár a tájban gyönyörködve andalgunk, akár keményebb ritmusban döngetünk, mert adódik egy izgalmasabb útszakasz.

Vannak kevésbé provokatív színek, a mélybordó metál például gyönyörű. De valahogy illik ez az árnyalat is a kihívó sportkupéhoz
Azért is tetszett a hibrid, mert autópályán padlógázzal gyorsítva sem üvölt a motor. A zajcsillapítás megadja azt, amit elvárhatunk egy 15-18 milliós kocsitól. Még a padló hegesztési varratának alakját és elhelyezését is úgy alakították ki, hogy halkabb lehessen az utastér. Ugyanilyen gondossággal tartják távol az utasoktól a légkondicionálóban ébredő zajokat. A japán mérnökök tényleg nem viccelnek.
Volt alkalmunk alaposan kipróbálni az autókat, így kiderült, hogy az ülések kényelmesek, jóllehet a deréktámasz csak ki-be állítható gombnyomásra, aminél a konkurensek finomabb megoldást kínálnak.
A 300h-ban finom gázadással elég sokat suhanhatunk füstmentesen, ha a lámpáktól komótosan jövünk el. A hajtásrendszer városi forgalomban akár az út felét is képes elektromos motorral megtenni, a fékezéskor és gázelvételkor visszatermelt áramot felélve.
Bár a tesztút nagy része nem városban futott, az egészséges tempóban, de kulturáltan megtett út végén a fedélzeti számítógép 5,8 literes értéket írt ki. Ha ez kúton mérve 6,5-7 liter lenne százon, még az is remek érték egy erős és előkelő sportkupétól. A jobban meghajtott benzines kijelzőjéről 11,6 l/100 kilométert olvastam le.
A tág értelemben vett Európára nézve 75:25 lehet a hibrid és a turbós benzines aránya. Ez úgy jön ki, hogy Nyugat- és Közép-Európában gyakorlatilag csak a hibridekre lesz kereslet, itt 1500 autó a 2016-os terv. A másik 500 darab RC 200t gyakorlatilag az orosz piacra megy majd, ahol a kisebb fogyasztás és a csekélyebb környezetszennyezés nem igazán szempont ebben a kategóriában.
Árak: olcsóbb az erősebb
Turbómotorral az Executive, a belépőmodell 14 350 000 forinttól kapható, a csúcsmodell pedig az üveg tolótetős Luxury 17,5 millió forintért. Egységesen 440 000 Ft a hibrid felára a valamivel nagyobb teljesítményű 200t-hez képest, ilyeténképpen a 300h ára 14,8 és 17 940 000 Ft között mozog.

Most januárban kezdődik az autó értékesítése, a kisebb teljesítményű modellek követik a nyolchengeres RC F-et
Az autó értékesítése épp most kezdődik az egyetlen Lexus-szalonban Magyarországon. Míg a Duna vonalától keletre a 2007 óta működő monori mellett Szegeden és Debrecenben is van márkaszerviz, a Dunántúl a több mint 13 éve importált márkánál továbbra is fehér folt, csak Dél-Budára lehet márkaszervizbe vinni az autókat.
Magyarországon ennek ellenére kiemelkedő a Lexus piaci részesedése, 2015-ben a prémium szegmensben elérte a 3,0 százalékot, ami Lengyelország és Észtország mögött a harmadik legmagasabb érték Európában. Az átlag 1,9 százalék, például Svájcban 1,0, Németországban 0,2 százalékos szeletet sikerült kihasítani a piacból. A kategória egyetlen hibrid kupéja újabb esély a hódításra.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|