“Legyünk őszinték: a rusnyaság a környezetszennyezés legsúlyosabb fajtái közé tartozik” – ezt a villanyautók formaterveiről mondta egyszer Matt Davis, a FIAT amerikai termékmarketing-főnöke. Vitatható kijelentés, de egy-két elektromos autóra valóban ráírhatnák, hogy desigmentes övezet.

A semmiből jöttek

Ehhez képest szinte a semmiből itt termett egy zöldfülű cég, amely az autóiparban eddig összesen egy Lotus Elise-alapokra épülő sportautót mutathat fel, és letesz az asztalra egy kifejezetten esztétikus villanyautót, amelyet vesznek, visznek és helyből harmadik lesz Év Autója választáson.

Nemrég zárt tesztpályán vezettük a Tesla Model S-t. Az elektromos luxsuautó nyilván nem tökéletes, de azt mondhatjuk rá, hogy korszakalkotó
Nemrég zárt tesztpályán vezettük a Tesla Model S-t. Az elektromos luxsuautó nyilván nem tökéletes, de azt mondhatjuk rá, hogy korszakalkotó

Luxusautó, 2,7 literes fogyasztással

Luxusautó, 2,7 literes fogyasztással

Nemrég zárt tesztpályán vezettük a Tesla Model S-t. Az elektromos luxsuautó nyilván nem tökéletes, de azt mondhatjuk rá, hogy korszakalkotó
Mi is vezettük a Tesla első autóját, az elektromos sportautót. Jövőre kapható lesz a Model X nevű SUV, szintén hét üléssel
Egyedül a konnektorról tölthető Porsche Panamera Hybrid mérhető a Model S-hez. A Porsche a szabványos ciklus tötymörgésével 36 kilométert tehet meg tisztán elektromosan, de utána hibridként addig megy, amíg a benzin kitart
Végül a szénszálas karosszériás i3 és a hasonlóan újszerű ötajtós villanyautó elől elhozta az Év Autója címet a sokkal kevesebbe kerülő Peugeot 308
46,1:53,9 százalék a tömegeloszlás a két tengely között. A mély súlyponttal nagyon stabil az útfekvés
Nem egy egzotikus, kis szériás rétegmodell. Idén 35 000 darab készülhet belőle
Ha sikerül jól rajtolni, 4,7 mp elég százig és 19,0 másodperc 200 km/óra eléréséig
Szokni kell: domináns az óriási képernyő középen, a műszeregység is digitális
Luxusautó, 2,7 literes fogyasztással 32
Közepes a minőségérzet, a fejtér nem túl nagy és az ülés kényelme is csak átlagos
Talán ez az üreg a kihajtható gyermeküléspad helye
645 literes a hátsó csomagtartó. Ide rendelhető két pótülés gyermekeknek
Feláras a 60 helyett 85 kWh kapacitású akkumulátor
Luxusautó, 2,7 literes fogyasztással 37
Luxusautó, 2,7 literes fogyasztással 38
Szinte minden funkció a motorfék és az elektromos visszatáplálás erősségétől a légrugós futómű beállításáig az egész estét betöltő képernyőn vezérelhető
Ezek a kapcsolók ismerősek a Mercedesekből
Az orrban egy apró csomagtérnek maradt hely. A villanymotor hátul van, az autó hátsókerék-hajtású
Luxusautó, 2,7 literes fogyasztással 42
Elég igénytelen műanyagból van a napellenző, az extrákkal 90 ezer eurós autóban rossz ilyesmit látni
Ritkán jön fel ez az üzenet. A hatótáv akár 500 km lehet, a reálisan megtehető út  350-400 km két feltöltés között
Fotó megosztása:

Végül a szénszálas karosszériás i3 és a hasonlóan újszerű ötajtós villanyautó elől elhozta az Év Autója címet a sokkal kevesebbe kerülő Peugeot 308

Végül a szénszálas karosszériás i3 és a hasonlóan újszerű ötajtós villanyautó elől elhozta az Év Autója címet a sokkal kevesebbe kerülő Peugeot 308

400 km feletti hatótáv, pszichedelikus gyorsulás, innovatív belső tér: a Tesla Model S az évtized egyik szenzációja. Ezért aztán az Év Autója döntnököknek szervezett teszten, ahová fotós famulusként elkísértem Gajdán Miklóst, zsűritag kollégánkat, beálltam a sorba a Tesla kulcsáért. Nem bántam meg.

Alu térrácsváz, műanyag karosszéria

Műszakilag az autó felépítése értékes és igényes konstrukció. Szerkezete alumínium térrácsváz, mint az A8-as Audiban, de nem alukarosszéria borítja, hanem szálerősítéses műanyagelemek. A futómű elöl kettős keresztlengőkaros, ami egyre ritkább, többek között a Honda Accordban van hasonló. Hátul többlengőkaros konstrukció vezeti a hatalmas, akár 21 colos kerekeket.

Az ötajtós Model S valamivel hosszabb (497 centis), mint egy Audi A6 vagy egy S80-as Volvo. Egy széles és lapos autó, amely konkurenseivel szemben két pótüléssel is kapható. A kipróbált kocsiban pont nem volt benne a harmadik üléssor, amin menetiránynak háttal ülhet két kisgyermek, mint a kombi Mercedesekben, Volvókban vagy nagyobb francia kombikban.

Hosszú garancia

A Tesla kétféle lítiumion akkumulátorának 7104 celláját a Panasonic gyártja, amely szintén a cég részvényese. Alapáron 60 kWh a telep kapacitása, a feláras akku 85 kilowattórányi áramot tárol. Ez nagyjából 4,5-szerese annak, amit a BMW i3 tud. Nagyvonalú garancia jár az akkukhoz: a 60 kilowattórásra 8 év/100 000 kilométer, a másikra nyolc év és nincs kilométer-korlátozás.

Közepes a minőségérzet, a fejtér nem túl nagy és az ülés kényelme is csak átlagos

Közepes a minőségérzet, a fejtér nem túl nagy és az ülés kényelme is csak átlagos

De ezt eddig is tudtam az autóról, ideje beszállni. A karosszériába simuló kilincs akkor bújik elő, ha kinyitnánk az ajtókat és zsebünkben a kulcs. A slusszkulcs itt is jeladó, nem kell bedugni sehová. A kocsi felismeri és hangtalanul életre kel.

Mercedes-rokonság

Belül Mercedesek kapcsolóival találkozunk például a tükörállításnál, de a kormányoszlop borítása is jellegzetesen mercis. (A Toyota mellett a Daimler, a Mercedes-Benz anyavállalata is a cég nagyrészvényese. Az elektromos B-osztály akkucsomagja is a Teslát követi.) Ismerős a fokozatválasztó kar is a kormány mögött, amely ezúttal nem sebességváltóra hat, mert egy fokozat van előre, egy hátra.

Szinte minden funkció a motorfék és az elektromos visszatáplálás erősségétől a légrugós futómű beállításáig az egész estét betöltő képernyőn vezérelhető

Szinte minden funkció a motorfék és az elektromos visszatáplálás erősségétől a légrugós futómű beállításáig az egész estét betöltő képernyőn vezérelhető

Szinte minden funkció az ülésfűtéstől, kormányrásegítés vagy a motorfék és az elektromos visszatáplálás erősségén át a légrugós futómű beállításáig az egész estét betöltő képernyőn vezérelhető. Az otromba képernyő nekem idegen és aránytalan, mintha a levest lavórban tálalnák fel tányér helyett. De a digitális kor emberét talán épp ez fogja majd meg, és az tény, hogy egy autóban sincs ehhez hasonló.

A kormány mögött is egy LCD-kijelzőt nézünk, a műszeregység teljesen digitális, hasonlót Európában az új Audi TT vezet majd be. Az első kilométereken az ötajtós lepényhal terebélyes, nehezen áttekinthető autónak hat.

Hátborzongatóan erős

A 7,2 másodperc alatt százra gyorsuló BMW i3 után ültem át, amelynek van pár baja, de hogy vehemensen gyorsul és bikásan húz, az vitathatatlan. De ebben a kocsiban nem is a 270 kW (367 LE) teljesítményű villamos gép hajt, hanem a 310 kilowattos, ami 421 lóerő.

Padlógázra a Model S hátborzongatóan gyorsul. Azonnal ellő, kérlelhetetlenül húz, az emelkedőket megsemmisíti pusztító ereje. Az ESP kikapcsolásával némi erőcsúszatást is megkockáztathatunk, az arasznyi széles hátsó gumikat is úgy túlforgatja a 600 Nm nyomaték, hogy csak győzzük visszaengedni a kormányt. Váltani nem kell, csak nyomni a gázt. A villanyautóktól megszokott, egyfokozatú lassító áttételen hajt a motor, de a végsebesség így is 209 km/óra.

Vezetés közben az autót már a motor ereje eladja, de a futóműve sem rossz. A padlóba helyezett akkumulátorok nyilván jót tesznek a stabilitásnak a mély súlyponttal. A kupésra vett ötajtós nem tudja palástolni 2,1 tonnás súlyát, de váltott irányú kanyarokban sem zavaró a löttyenő oldalháj. A Model S kiemelkedően stabil és megnyugtató gyors tempónál.

46,1:53,9 százalék a tömegeloszlás a két tengely között. A mély súlyponttal nagyon stabil az útfekvés

46,1:53,9 százalék a tömegeloszlás a két tengely között. A mély súlyponttal nagyon stabil az útfekvés

Kormányzása elég szintetikus, még a rásegítést a leggyengébbre állítva sem az igazi, de ne feledjük, hogy ez egy nagyon nagy, nagyon súlyos és egy óriáskombi szállítókapacitását nyújtó családi autó. A Porsche azért megnyugodhat, vezetni sokkal jobb a Panamerát, amely felfekszik az útra tíz négyzetméteren és utána le sem lehet robbantani onnan.

Hatótáv: 250-500 km

A Teslában az a nagyszerű, hogy nem egy ígéretes, de silányan megvalósított ötlet, hanem a felső kategóriában is komolyan vehető színvonalú termék. Meglepő az a szint, amin a kaliforniai cég beszállt, rögtön a nagyágyúk közé.

645 literes a hátsó csomagtartó. Ide rendelhető két pótülés gyermekeknek

645 literes a hátsó csomagtartó. Ide rendelhető két pótülés gyermekeknek

A gyár 480 megtehető kilométerről regél, de aki ezt elhiszi, arra az ultrahangos, garantáltan bóvli vadriasztók és a drámaian gagyi fogyasztáscsökkentő kütyük is hatnak. A reális valahol 350 és 400 kilométer között van. Érdekes, hogy a fogyasztás nem ugrik meg annyira, mint a benzint égető modelleké, mert a próbaautók a zártpályás, a bátornál is lendületesebb nyüstöléssel 220-250 kilométeres hatótávot írtak ki a 85 kilowattórás akkumulátorral.

Ami jó, az feláras

Tudni kell az autóról, hogy a Tesla Model S alapáron közel sem ilyen jó autó. Az a verzió, amelyet én is vezettem, fürdött a feláras extrákban. Az alapmodell például jóval kisebb, 60 kilowattórás akkukapacitással jön ki a gyárból, nincs benne légrugózás, így magasságállítás sem. Feláras a 20 kilowattos töltő is, alapáron 10 kW-os jár. De már a tízes is 40 amperrel tölt, már ahol ezt elbírja a hálózat. Nekem otthon a Chevy Volt 16 amperes drótja is levágta a biztosítékot, amikor a kertben akartam tankolni.

Egyedül a konnektorról tölthető Porsche Panamera Hybrid mérhető a Model S-hez. A Porsche a szabványos ciklus tötymörgésével 36 kilométert tehet meg tisztán elektromosan, de utána hibridként addig megy, amíg a benzin kitart

Egyedül a konnektorról tölthető Porsche Panamera Hybrid mérhető a Model S-hez. A Porsche a szabványos ciklus tötymörgésével 36 kilométert tehet meg tisztán elektromosan, de utána hibridként addig megy, amíg a benzin kitart

A Tesla azt ígéri, hogy autóihoz ingyenesen használható gyorstöltő-hálózatot épít ki, Európában elsőként a német autópályák mentén. A cég saját gyorstöltőin ingyenes a tankolás, itt fél óra alatt 272 kilométerre elég áramot vághatunk az akkumulátorokba. Itthon ez nagyon távol van realitásoktól, de a nyilvános ELMÜ-töltőpontokon a lassan csordogáló árammal ingyen tankolható az autó.

A Tesla saját, a szabványostól eltérő csatlakozóval építi a villámtöltőket, amin más elektromos autók nem tudnak tankolni. Mivel a helyben füstmentes autók áttörése még nagyon messze van, a különutas hálózatépítés ellenszenves, de ez van. Ők nem a LEAF- vagy iOn-tulajokért invesztálnak ebbe, hanem Elon Musknak és a többi részvényesnek termelik a profitot.

20 millió felett, 3 liter alatt

Nem mintha 90 ezer eurós (28 millió Ft) autók között az áramszámla komoly tétel volna, de érdemes tudni, hogy a Model S nagyjából 2,7 liter benzin árának megfelelő áramot fogyaszt százon. Az Autó Magazin Alpokon átkelős tesztjében 22,9 kWh/100 km adódott, ami 1100 forint körüli tétel százon. A töltési veszteség nagyon csekély, a 87,1 kWh áram elég teletölteni a 85 kilowattórás telepet.
 

Mi is vezettük a Tesla első autóját, az elektromos sportautót. Jövőre kapható lesz a Model X nevű SUV, szintén hét üléssel

Mi is vezettük a Tesla első autóját, az elektromos sportautót. Jövőre kapható lesz a Model X nevű SUV, szintén hét üléssel

Akinek volt egyszer benzines-elektromos hibrid autója, többnyire már az sem ül vissza soha többé sima dízelbe vagy benzinesbe, mert annyira megfogja a tulajdonosokat a hangtalan suhanás. Még inkább igaz ez a tisztán elektromos autókra, amit a Teslát kipróbálva nagyon is megértünk. A Model S távolról sem tökéletes autó, de valóban korszakalkotó. Nem olyan perfekt, mint az évtizedek óta, modellváltásról modellváltásra finomított nagyautók, de hozzá képest a legnívósabb A7, 6 Gran Coupé, XF, Ghibli vagy CLS is egy letűnt kor képviselője.

Motor, akkumulátor
310 kW (421 LE)/5000-8600
600 Nm/0-5100
85kWh kapacitású lítiumion akku, 7104 cella

Menetteljesítmények
Végsebesség: 209 km/ó
Gyorsulás 100/200 km/órára: 4,7/19,0 mp

Méretek, tömegek
H/Sz/M: 4970/1964/1445 mm
Tengelytáv: 2960 mm
Csomagtartó: hátsó: 745-1645 l, első 150 l
Önsúly, terhelhetőség: 2129/461 kg

Fogyasztás
Tesztátlag: 22,9 kWh/100 km
Takarékos tesztkör: 19,6 kWh/100 km
Német autópálya: 26,0 19,6 kWh/100 km
Hatótávolság: 381 kilométer
Teljes feltöltés energiaigénye. 87,1 kWh

Forrás: Autó Magazin