Röviden – Toyota Land Cruiser
Mi ez? A megmaradt valódi terepjárók közül talán az egyik legjobb
Mit tud? Leginkább terepen érzi jól magát, városban túlméretes
Mibe kerül? 13 és 20 millió forint között
Kinek jó? Akik a Szaharában, vagy Borneó esőerdeiben laknak. De budai villa, vagy utánfutóval lovarda, jachtklub előtt is otthon van a Land Cruiser.

Mindenen át: Toyota Land Cruiser 1

Külső

 

Bár a Land Cruiser szinte örök darab, néha mégis reszelnek rajta egy kicsit. Legutóbb csupán a felszínt kapargatták meg a bő ötéves szerkezeten. Igaz, ami jól működik, azt nem érdemes nagyon piszkálni, legfeljebb időről időre kívánatosabbá tenni. Így a Land Cruiser kívülről mindössze új LED-es fényszóróval, illetve nappali fénnyel, új rajzú első-hátsó lámpatestekkel, friss felnikkel és négy új színnel lett gazdagabb.
 
Impozáns darab
Impozáns darab

Mindenen át: Toyota Land Cruiser

Mindenen át: Toyota Land Cruiser

Impozáns darab
Ide való
Többféle terepprogram segíti a vezetőt
Háromliteres motor dolgozik a műanyaghomlokzat mögött
Alaposan besötétített hátsó sor
Újak a hátsó lámpatestek is
Homoksivatagba csak ezzel mennénk
Mindenen át: Toyota Land Cruiser 62
LED-es nappalifény a fényszóró mellett
Land Cruiser felirat az első lámpatestben
A megszokott tolatókamera mellett elöl...
... és a tükrökben oldalt is vannak szemek
Land Cruiser felirat a hátsó lámpatestben
Hátul három fokozatban állítható légrugó állítja be a szintet a kellő magasságba
Mindenen át: Toyota Land Cruiser 69
Vezetékek a kerékjáratban
190 lóerős, négyhengeres 3 literes motor
A kilincs gigantikus
Kapcsolósor a kormánytól balra
Villanymotorok mozgatják a kormányt ki, be, fel, és le
Nagy, könnyű komány
Kapcsolók, gombok a kormányon. Ezek is óriásiak.
Semmi extra, jól áttekinthető, informatív műserfal
A műszerfal még a kerekek szögét is megmutatja
Kormányfűtés is van
Gombnyomásra indul, megáll. Jobbra a lengéscsillapítók feszességét állító kapcsoló
Bazinagy mosógépkapcsoló a középkonzolon. Kúszó üzemmódban ezzel állítható a kívánt sebesség.
A középső és a hátsó difi is zárható
Felező
Kamera segíti a karcmentes parkolást, terepezést
Kamera segíti a karcmentes parkolást, terepezést
Ülésfűtés, USB lyuk
Könyöklőhűtő
Mindenen át: Toyota Land Cruiser 88
Mindenen át: Toyota Land Cruiser 89
Akár begipszelt kézzel is tudnánk kezelni a gombokat, kapcsolókat
Minden vízszintes, szögletes. A kijelző elég gyenge felbontású.
Elektromos ülésállítás memóriával
Figyelmeztetés légrugótulajoknak
Fejedelmi térkínálat
Elegáns taposófelület a leghátrakészülő embereknek
Ülésfűtés, szellőzés, miazmás
Mindenféle csatlakozók a második sorban
Tetőből lehajtható kijelző vonja el a kölkök figyelmét a rosszalkodástól
Hűtés, fűtés is jut a leghátsó sorba
Mindenen át: Toyota Land Cruiser 100
Porszívózáshoz ugyan kevés, de nagyon klassz dolog egy konnektor a csomagtartóban
Villanymotorok hajtogatják be, illetve varázsolják elő a harmadik üléssor székeit
Ferde placcon kinyitva a csomagtartót, ez a zárható kitámasztó ment meg a nem kívánt lábamputációtól
Az oldalra - pláne jobbra - nyíló ajtó baromság, akármivel is próbáljuk megmagyarázni
Szerencsére az üveget külön is lehet nyitni, így ha szűk helyre parkolunk, akkor is be lehet pakolni a csomagtartóba
Fotó megosztása:
Homoksivatagba csak ezzel mennénk

Homoksivatagba csak ezzel mennénk

 

Adatlap

Toyota Land Cruiser

Impozáns darab
Motor 2982 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 190 LE
Nyomaték 420 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11 sec
Végsebesség 175 km/h
Fogyasztás (vegyes) 8,1 l / 100 km

Hogy a rettentő mennyiségű krómozott műanyag mennyire passzol egy terepjáróhoz, nem tudom, mindenesetre a terepálló jószág nem néz ki rosszul és amennyire lehet, még szögletes is. Ugyan a karosszériának vannak gyenge pontjai – például a jobbra, oldalra nyíló csomagtérajtó, amely Európában egy átok, a járda mellett parkolva piszok rossz hátra bármit berámolni.
 
Persze az oldalra nyíló ajtóra is van marketing-magyarázat, állítólag így – fellépve a csomagtartó peremére – pompásan lehet a tetőcsomagtartóra pakolni. Határeset, de fogadjuk el. Leginkább azért, mert voltak annyira nagyvonalúak a Toyotánál, hogy a csomagtérajtó ablakát külön is nyithatóra csinálták, így a könnyebb dolgokat úgy is bevethetjük a raktérbe, hogy nem piszkáljuk a mázsás, oldalra nyíló hátsó ajtót. Ja, és szerencsére annak sem érezték szükségét, hogy egy ótvar nehéz pótkerékkel hangsúlyozzák a terepjáróságot.
 
Az oldalra - pláne jobbra - nyíló ajtó baromság, akármivel is próbáljuk megmagyarázni

Az oldalra – pláne jobbra – nyíló ajtó baromság, akármivel is próbáljuk megmagyarázni

Belső

A Land Cruiser tágas, szellős, akár a 4-es metró állomásai. Egész kicsinek, jelentéktelennek érzem benne magam, az ajtónyitó kilincsei óriásiak, és az egyujjas kifordított bundakesztyűben is használható gombok, kezelőszervek is óvodai emlékeket idéznek bennem, amikor még minden óriási volt. A külsőhöz hasonlóan a belső formaterve sem hoz lázba, de itt nem a játékos, izgalmas formákon van a hangsúly. Hanem a kezelhetőségen, átláthatóságon. Terepen, fél kerékkel ki tudja milyen meredély felett billegve pont magasról teszünk a játékos formákra.
 
Akár begipszelt kézzel is tudnánk kezelni a gombokat, kapcsolókat

Akár begipszelt kézzel is tudnánk kezelni a gombokat, kapcsolókat

 
Praktikumban erős az autó, helye mindennek van, és a kényelem is jóval felülmúlja azt, amit egy terepjárótól elvárhatunk. Igaz, ez a legcifrább kivitelű változat, így elöl-hátul ülésfűtés, sokzónás klíma, tetőből lehajtható kijelzőjű mozirendszer mind-mind megtalálható az utastérben. Néhol kissé talán túlpörögték a dolgot – például a hatodik, hetedik ülést gombnyomásra villanymotorok csalogatják elő a helyükről – cserébe a kézifék igazi kézifék, semmi villany nincs benne. Csomagtartója a harmadik üléssor miatt sajnos nem akkora, mint lehetne, de így is 621 liter cuccot képes elnyelni és ilyenkor még a kalaptartót is be lehet húzni.
 
Háromliteres motor dolgozik a műanyaghomlokzat mögött

Háromliteres motor dolgozik a műanyaghomlokzat mögött

Terepen

Ha elfogy az aszfalt, akkor jön el a Land Cruiser ideje. A jó terepszögek, a masszív alváz, a merev hátsó híd, a fejlett négykerék-hajtás, felező, és két differenciálzár, hátul állítható magasságú légrugó, valamint a többféle terepprogram mellett nagyon nagy lúzernek kell lenni ahhoz, hogy elássuk az autót. Ha viszont menteni kell, akkor valami nagyot kell hívni, hiszen az autó 2,2 tonnás tömegét nem rántja ki akármi a dágványból. A kármentes manőverezésben 4 kamera van a vezető segítségére, így a kormány mögül mindent lát, ami az autó körül van.
 
Mindenen át: Toyota Land Cruiser 111
 

Városban, aszfalton

Elefánt a porcelánboltban – gondolnánk elsőre. Pedig nem. A pár sorral feljebb említett kamerák városban is hasznosak és váratlan módon a 478 centiméteres hosszal is egész kényelmesen lehet manőverezni. Vezetni azért más, mint amit a rendes autókban megszokhattunk. Hiába a három fokozatban állítható keménységű lengéscsillapító, az autó még sport módban is billeg, kenődik az úton. Itt érezni, hogy akármennyire is tele van luxussal, ez mégis inkább a sivatag, vagy az esőerdő túlsúlyos lakója. Pedig a 190 lóerős motor csendben teszi a dolgát, az automatikus váltó kényelmes, civilizált darab.
 
Bazinagy mosógépkapcsoló a középkonzolon. Kúszó üzemmódban ezzel állítható a kívánt sebesség.

Bazinagy mosógépkapcsoló a középkonzolon. Kúszó üzemmódban ezzel állítható a kívánt sebesség.

Fogyasztás

Talán nem meglepő, hogy a Land Cruiser sokat eszik. Nagyon. Jellemzően városi használat és 10 km terep mellett a 16-17 literes fogyasztás fájdalmas. Pláne, a gyári, katalógusban beígért 8,1 liter fényében.
 
Rövidfilm, amelyben kihalt városban, emberfejnyi sziklákon lavíroz keresztül egy Land Cruiser:
 
 
Konkurensek – nincs túl sok – hasonló méretben:
 
 
Típus, modell
Árak
 
Land Cruiser 3,0 D-4D Exe. Bi-Tone Aut. (190 LE) 20 570 000  
Land Rover Doscovery 3,0 TDV6 HSE Aut. (211 LE) 18 664 000  
Mercedes-Benz G350 Aut. (211 LE) 26 992 150  
     

Ki vegyen ilyet?

A 20 milliós ár alaposan behatárolja a vásárlóközönséget és ebben a kategóriában már az se nagyon számít, hogy az autóra szükség van-e egyáltalán. A Land Cruiser pedig sok mindenre jó. Lehet vele bitang nagy hajót, vagy lovakkal tömött utánfutót cibálni, terrorizálni a többi autóst, vagy csak hazacsorogni a 40 százalékos emelkedő végén pompázó budai ingatlanba télvíz idején. Emellett terepen is lehet vele boldogulni, bár a nemzeti parkok, vagy a Magyar Madártani Egyesület, – vagy akárki más, aki a susnyásban is dolgozik – nem hiszem, hogy komolyabb mennyiséget rendelne belőle. 
Mellette – Ellene
 
  • Óriási, tágas belső
  • Terepen szinte verhetetlen
  • Rafinált terepprogramok
  • Zárható difik
  • Könnyen átlátható kasztni
 
  • Torkos motor
  • Oldalra nyíló csomagtérajtó
  • Csak négyhengeres motor
  • Tekintélyes saját tömeg
A világ legjobbja? Vagy csupán valami japán utánzat? Szerinted?
237 szavazat - átlag: 8.47 (10-ből)
A világ legjobbja? Vagy csupán valami japán utánzat? Szerinted?