Röviden – Škoda Superb Combi Elegance 2.0 TDI DSG

Mi ez?

Luxusautónak látszó, de valójában csak legfeljebb átlagos középkategóriás óriáskombi, VW-technikával

Mit tud?Óóóriási a csomagtere, erős, gyors, csendes és akár hat literből elvan
Mibe kerül?Az alcantarás-üvegtetős tesztautó 13 millió felett vihető el, listaáron 10,6 millió ez a változat
Kinek jó? Akinek a méret a lényeg, viszont kevésbé érdekli a high tech és a valódi fényűzés

A Škoda Superb kicsit szigorúbb arcot, kicsit érdekesebb fart kapott. Elöl a menetjelző, hátul a komplett lámpaegység LED-es lett. Máskülönben maradt, ami volt: luxuskivitelében is érezhetően másodvonalbeli, de jó ár-érték arányú autó a Volkswagen Csoporttól.

Kívülről hatalmas

Adatlap

Škoda Superb Combi 2.0 TDI DSG

Hát ilyen érzés miniszternek lenni! 1
Motor1968 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény170 LE
Nyomaték350 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)8,7 sec
Végsebesség221 km/h
Fogyasztás (vegyes)5,4 l / 100 km

Bár jó arasznyival belül van az öt méteren, a nyúlánk, lapos, csapott farú kombi még annál is nagyobbnak látszik, mint amekkora. Erre a látszatra a Škoda már az Octavia óta folyamatosan rájátszik: ahogy a Golf-kategóriás, ötajtós óriás nagyobbnak hat a többi kompaktnál, a Superb is mintha felfelé lógna ki a sorból. Ha csak úgy rámondjuk, hogy középkategóriás kombi, nehéz tudomásul venni, hogy a Mazda6-tal, Passattal, Avensisszel játszik egy ligában ez a bálna.

Pedig de. Fogadjunk, meg tetszenek lepődni, ha elárulom, hogy csak három milliméterrel hosszabb a Ford Mondeo kombinál. Ugye? És talán még jobban meglepődnek, ha azt is elárulom, hogy a Škoda majdnem hét centiméterrel keskenyebb. Na ugye.

Persze mindez eddig is így volt, a 2014-es modellévre készült Superbben nem a méret az újdonság. A LED-es menetjelzőnek, indexnek, az A-oszlopig újratervezett, finomabb (bár kevésbé karakteres) frontnak, a csomagtérfedél Octaviáéhoz hasonlóan benyomkodott csomagtérfedelének és a LED-es hátsó lámpáknak kell leginkább örülnünk. Ja, tényleg: új a kormánykerék is.

Frissebb, morcosabb, fiatalosabb, ugyanakkor valahogy unalmasabb az új Superb-pofa

A legizgalmasabb újítás a testőrpasszírozó gomb. A faceliftes Superb jobb hátsó üléséhez már megrendelhető az a billentyű, mellyel hátulról is előretolható az első szék, hogy több hely jusson a lábnak. Tehát immár a nagy Škoda igazi sofőrös autó.

Szuperbé? Üss a szádra!

A superb, így ahogy le van írva, egy angol szó, jelentése: nagyszerű, remek, pompás. Vagyis a kocsi típusjelzése nem egy szuper bé betű, ahogy valamiért oly sokan gondolják. Kiejtése “szupörb”, autentikusan itt meg is hallgatható.

Belül tényleg hatalmas

A Superb belterének méretében továbbra is a hátsó lábtér a legelképesztőbb, ez tényleg páratlan. A Rolls-Royce Ghost óta ez az első tesztautó, melyben úgy tudtam szállítani leánykáimat a hátsó ülésen, hogy nem kellett visszaadás előtt hosszasan takarítanom az első ülések támláit a pici lábacskák után. Mert el sem érik.

Új a kormány a 2014-es modellen

Egy ilyen gazdagon felszerelt Superbben, mint a miénk, hátul digitális klímaszabályzást találunk, az oldalablakokon sötétítő rolók vannak, és három fokozatban állítható ülésfűtés szolgálja a komfortot az alvégen.

A felárért motorral nyitható ötödik ajtót feltárva az alapból 633 literes csomagtartó is elképesztő, még így, négy évvel a modell piacra dobása után is. Az is nagyszerű, hogy a Škoda nem csak nagy puttonyt akasztott a Superb hátára, hanem igényesen be is rendezte azt. A csomagtér-világító lámpa kivehető, LED-es zseblámpaként használható. A raktér alján síneken tologatható rögzítőkampókat találunk, némi felárért a hátsó üléstámla mögül csomag- (vagy kutya-)hálót feszíthetünk a tetőre. Két nagy, fedeles rekesz mögé rejthetők a KRESZ-cuccok, és rend van a padlólap alatt, a pótkerék birodalmában is. Ja, pótkerék: a Superbhez már a szükség-pótkerék is feláras extra, 33 ezer forintot kell fizetni érte.

Hogy elég a hely, az nem kifejezés

Hatalmasat lép

Tesztautónkban a VW kétliteres TDI motorja szolgált, 170 lóerős és 350 Nm-es változatában. A konszern termékeiben méltán nagy hírnevet szerzett, villámgyors és komfortos duplakuplungos automata váltóval, egy hatfokozatú DSG-vel. A majdnem pont kereken másfél tonnás behemót a gázadásra úgy indul meg, mint a veszett fene.

220 km/h felett száguldhatunk vele, de ha ép ésszel hajtjuk, gond nélkül képes vegyes üzemben hat litert fogyasztani. A dugóban várakozáskor a motort leállító stop-start rendszer is jól működik, mire a fékről átlépünk a gázra, már jár is a motor. A duplakuplungos váltók tipikus hibája, hogy lassú, precíz manőverezésnél túl hirtelenül kezelik a tengelykapcsolót, szökdécsel a kocsi. Nos, a nyomatékos, nagy dízellel ilyen nincs, a legapróbb mozdulatok is pontosan kivitelezhetők. Csak egyetlen dolog volt, ami nem tetszett: túl rövid a hatodik, 130-nál 2500-at forog a motor. Egy kicsit hosszabb váltóval takarékosabb lenne a sztrádázás.

Ekkora raktérhez hétszemélyes utastér kéne

A fekete tesztautóban külön tetszett, hogy a nagy testtel, precíz, de nem túl kemény kormányzásával amolyan klasszikusan nagyautós vezetési élményt adott. Beülök, indítok (gombbal), kart d-be húzom, rálépek a Škodákban hagyományosan nem függesztett, hanem álló, irdatlan nagy gázpedálra, és megindul a megyényi négykerekű – tudom, hogy ég és föld, de régi nagy Mercikben éreztem hasonlóan magam. Csak a hátsókerék-hajtás és egy légrugó hiányzik a Superbből, hogy ne csak a VW-csoporton belül fenyegesse viszonylag józan árképzésével a nagy presztízsautókat.

Ehhez a motorhoz-váltóhoz összkerékhajtás is rendelhető – persze az kicsit még jobban megdobná az árat. Mert, bár a Škodát úgy általában hajlamosak vagyunk olcsó márkaként kezelni, ez a Škoda már cseppet sem olcsó.

A dupla kuplungos, hatfokozatú váltó hatodikja túl rövid, 130-nál 2500-at forog a Superb motorja

Hatalmas szám az árcédulán

A legolcsóbb új Superb a 6,35 milliós, 125 lóerős 1,4-es turbós benzines modell, már ez is automata klímával. A 2.0 TDI DSG Elegance Combi viszont 10,6 millió. A mi autónk jócskán továbbextrázva 13 millió forintnál is drágább, listaáron. Sok? Kevés? Attól függ.

Aki megelégszik azzal, hogy a pénzéért megkapja a katalógusban korrekten szereplő szolgáltatásokat és az egyik legütősebb, legkorszerűbb dízel hajtásláncot kapja maga alá, annak nem sok. Akinek fontos a presztízs, amit egy magasabb társadalmi értékű embléma jelent, talán úgy véli, hogy egy itt-ott szűkebb, de puhább, finomabb, illatosabb A6-os Audi kombit inkább megéri venni. Hisz csak negyedével kerül többe, automatával, és egy picit még erősebb is a TDI benne (A6 Avant 2.0TDI Multitronic: 12,8 millió).

Fabetét, kéttónusú beltér - de odanyúlva kiderül, hogy bántóan kemények a műanyagok

Akinek viszont a Škoda fogalmilag egy olcsó autó, egy márka, ami racionális összegekért racionális autókat ad, bizonyára nehezen tudja megérteni, miért venne bárki is egy ilyen drága Superb Combit. Annyi pénzért, amennyiért két darab szintén tágas, jól felszerelt automata dízel Octavia kombit lehet venni.

No de drága-e vagy sem a Superb a konkurenciához képest? Nos, kábé pont egy nyújtott lábtérnyivel és száz liter csomagtérnyivel drágább:


A luxus-Superb kombi és szintén majdnem-fullos konkurensei, hasonló teljesítményű dízellel, automatával, listaáron
FORD Mondeo Turnier 2.0 TDCi Titanium PS (163 LE)9 390 000 Ft
OPEL Insignia ST 2.0 CDTI Cosmo Aut. (163 LE)  9 430 000 Ft
Mazda 6 Sportkombi 2.2 CD Revolution aut. (175 LE)10 069 900 Ft
Škoda Superb Combi Elegance 2.0 TDI DSG (170 LE) 10 598 530 Ft

Hatalmas lyukak az extralistán

A Superb extralistája tipikus német módszertant követ, vagyis még a majdnem-csúcsfelszereltségű modellhez is egy csomó mindent külön-külön kell megrendelni, felárért. Jó, a motoros napfénytető vagy a kulcs nélküli nyitás-indítás még lehet feláras egy Elegance nevű kocsinál is, de a világ legnagyobb faszarisága, hogy Superb okos újításáért, a dupla napellenzőért is képesek elkérni nyolcezer-párszáz forintot. Hogy a SZÜKSÉG-PÓTKERÉK és az EMELŐ bő harmincezres feláráról ne is beszéljünk.

A szükségkerék és az emelő is feláras extra, 33 ezer forintba kerül

Akármennyi pénzünk is legyen viszont, a Superbhez nem rendelhetünk meg számos dolgot, ami 2013-ban már a másfél osztállyal kisebb új Golfnál, sőt; a Škoda kisebb modelljénél, az Octaviánál se túl nagy szám. Nincs sávtartó, vagy legalább sávelhagyásra figyelmeztető elektronika. Nincs követőradar. Nincs holttérfigyelő. Nincs tolatókamera. A magyarázat a szegényes elektronikára: hamarosan jön az új generációs Superb, és a Škoda nem akarta túlságosan kistafírozni a kifutó modellt.

Szinte meglepődtünk, amikor észrevettük, hogy a kormányt magától tekergető parkolóautomatika valahogy bekerült az extralistába, ott a gombja a váltókar tövében.  Más kérdés, hogy ennek értelme nem sok van, oda tud beállni vele a kocsi, ahová az ember maga is betalál. akkor ábrándultam ki belőle, mikor egy csippanás nélkül küldött neki a villanyoszlopnak, tíz centire a beton műtárgytól inkább örökre visszavettem az irányítást.

A műszeregység a monokróm középső kijelzővel nagyon puritán manapság egy 13 millás autóban

Jó a hatalomnak?

A magyar utakon Superbet leginkább taxiként vagy állami autóként láthatunk. A többnyire LWx-xxx típusú rendszámmal szerelt állami flotta legnagyobb részét egy 2011-es beszerzés keretében osztották ki. A sok alap-közeli kocsi mellett a tesztautónkéhoz hasonló bőrös, alcantarás változatok államtitkári, de inkább miniszteri ülepek alá kerültek.

Autós újságíróként akkor sem tartottuk, ma sem tartjuk rossz választásnak állami autónak a Superbet. EU-s modell, itthon is komoly beruházásokat végző konszerntől. Prémmiummárkával nagyzolni nálunk nemigen volna mire, viszont a kevésbé impozáns embléma mögött ugyanaz a kiforrott technika ketyeg, mint a négy karika mögött. A hatalmas teret, a csendes üzemet nem irigyeljük a szalagvágások és protokollvacsorák között életük nagy részét szolgálati autójukban töltő elöljáróktól, méltányoljuk viszont, hogy nem presztízsmárka-áron kell megvenni az olajszűrőket, fékbetéteket az autókhoz.

Nos persze a provokatív kérdés nem maradhat el: kedves olvasók; ti milyen kocsit tartanátok megfelelőnek akár sofőrös autónak államunk szorgos vezetői számára?

Mellette – Ellene
  • Sok-sok hely
  • Kiforrott VW-technika
  • A kategóriában egyedülálló mértékben alkalmas sofőrös autónak
  • Jóféle, klasszikus vezetési élmény
  • Sok korszerű elektronikus vezetéstámogató rendszer nem rendelhető hozzá
  • Sztrádán túl rövid hatodik
  • Kemény műanyagok, másodosztály-érzés
  • Magas ár, drága verziónál magas értékvesztés várható
  • Sok politikus is ilyennel jár


Hogy tetszik a miniszteri kivitelű Skoda kombi?

324 szavazat - átlag: 7.3 (10-ből)

Hogy tetszik a miniszteri kivitelű Skoda kombi?