Röviden – Škoda Octavia kombi/4×4 | |
---|---|
Mi ez? | A népszerű cseh típus felfújt hátsóval 610 literes csomagtérrel |
Mit tud? | Mindent amit egy család autótól elvárhat |
Mibe kerül? | A kombi felára mindössze 220 ezer, így induló listaára 4,8 millió |
Kinek jó? | Aki nem törődik presztízzsel, dizájnnal, és szeretne egy használható kombit a mindennapokra |
Hiába törnek sikerre a szabadidőautók, jönnek létre mesterségesen tenyésztett gnóm kategóriák, ha praktikus autó kell, vegyetek kombit. Ezt tartom, vállalom, és ha kell, vitába szállok mellette, főleg miután kipróbáltam a friss Octavia puttonyos verzióját.
Mert a csehek hatványra emelték a józanságot, és az eleve praktikus húzómodellból piacra szabadították a “családapák kedvence” kivitelt.
A motorkínálat azonos, a belső maradt komolyan komor, így ezeket nem részletezem a cikkben, akinek még ismeretlen az új Octavia az olvassa el a nemzetközi bemutatón, vagy a hazai teszten szerzett tapasztalatainkat.
A sajtótájékoztatón felszólalók gyomra valószínűleg csak enyhe lámpaláztól liftezhetett, hiszen a kombi jól kitaposott ösvényen halad tovább, izgalomra nincs ok. A borítékolható sikert a tavaly eladott 124,500 kombi Octavia vetíti előre. Ezzel a puttonyos verzió bronzérmes az eladási statisztikában, csak a szedán Octavia és a Fabia előzi meg.
Csomagteret tekintve szintén folytatódik a tágulás, alaphelyzetben már 610 liternyi hellyel gazdálkodhatunk. Bővítése egyszerű, a hátsó üléssor támlái egy mozdulattal előre dönthetőek, akár az opciósan rendelhető csomagtérből elérhető karokkal. Így már 1740 literrel indulhat a bútorvásár, sőt a ledönthető anyósülésnek köszönhetően a hosszú elemek sem okoznak fejtörést, ezt a funkciót kihasználva akár 2,92 m hosszú tárgyak is beférnek.
Praktikus ötlet még a sík padlót biztosító fedél alatti rekesz. Ezt rejtett fiókként használhatjuk, vagy ha egyben kell a hely, a fedelet alsó állásba reteszelve megkapjuk a maximális kapacitást.
Ilyet sokan tudnak, de ritkább ötletként a csehek bevetették a kalaptartó alatt rejtőző kabáttartót, ami tulajdonképpen egy kihúzható roló, ahova a hátsó ülésről könnyen elérhető dolgokat pakolhatunk.
Az utastér sem marad el ettől a színvonaltól, a szövettel borított ülészsebek elnyelik a 1,5 literes palackot, hátul pedig a kihajtható könyöktámasz kínál helyet a frissítőknek.
Az összkerékhajtású kivitel is most debütált, nem véletlenül, hiszen ez a hajtáslánc jelenleg csak a kombihoz elérhető. A 4×4 feliratot hátsóján viselő Octavia ötödik generációs Haldex kuplongot használ. Ez az elterjedt megoldás nem hoz semmi egetverő furfangos technikai újdonságot, igaz elektronikus vezérlésének köszönhetően könnyebb, és gyorsabban reagál, mint az előző verziók. Az autó alapesetben elsőkerék-hajtással üzemel, ám ha azok kipörögnének egy pillanat alatt indul a nyomaték a hátsó kerekek felé is.
Ezt az előnyt közúton lehetetlen észrevenni, az Octavia marad alulkormányzott, de télen, havas úton biztosan sokat jelent majd a hátsó tengely adta segítség, nem véletlenül rendelik a skandináv országokban szinte csak a 4×4-es kivitelt.
Személyesen az 1.6 TDI és az 1.2 TSI motorok nyújtotta teljesítményt tapasztaltam meg a német-osztrák utakon. Mivel volt szintkülönbség gazdagon, az ötsebességes váltóval társított 105 lóerős dízel zokon vette a hegyeket, családdal, vak komondorokkal pakolva igazi kínszenvedés lenne a szerpentin. Viszont autópályán már otthonosan mozgott, alacsony fogyasztás mellett, zajtalanul hagytuk magunk mögött a kilométereket.
Az 1.2 TSI viszont meglepően kellemes karaktert mutatott. 175 Nm nyomatéka szerényebb ugyan mint a dízel kínálta 250 Nm, de a hatsebességes váltó segített behozni a hátrányt, és a német autópályán reptérre sietve könnyedén tartotta a 160-170 kilométer/órás utazótempót.

A szálloda udvarán egy mindennel felszerelt túrára kész Octavia. A fehér felnik érthető okokból nem rendelhetőek, csak kiállításokon virítanak vele
Az említett belépőmotorral 4 819 880 forintos alapárról indul a kombi Octavia, de ebben az esetben is él a bevezetési kedvezmény, ami jelenleg 600 000 forintos mínuszt jelent, nem beszélve a komoly vásárlási szándék esetén helyszínen kialkudható engedményekről. Aki mélyebben elmerülne a kínált motorok, extrák erdejében, és csatlakozna a 238 eddigi magyar vásárlóhoz, szöszöljön el pár szabad percet a Škoda konfigurátorával, ahol az összes kombihoz tartozó ár megtalálható.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|
Kommentek