Nyár elejére megjön az RS is. A benzines 220, a dízel 184 lóerős lehet

Nyár elejére megjön az RS is. A benzines 220, a dízel 184 lóerős lehet

Nyár elejére megjön az RS is. A benzines 220, a dízel 184 lóerős lehet


Amikor egy autógyár legfontosabb autóját váltja le, sosem hibázhat. A Škodánál ez a modell az Octavia, amelyből az 1996-os újrabevezetés óta 3,7 millió készült és tavaly is Németország legnagyobb darabszámban eladott importautója lett.

Nagyobb lett, de kompakt autó marad

Sok baja nyolcévnyi gyártás után sem volt az elődnek (még 2012-ben is nőttek az értékesítések), de az új mintha fél kategóriával feljebb lépett volna.

Részletes és kimerítő film az új Octaviáról

Mert az Octavia jóval nagyobbra nőtt. 9 centit nyúlt és a gyári emberek gondosan megmérték, hogy a belső szélesség elöl 39, hátul 26 millimétert javult. Jobb a térdeknek jutó hely és a fejtér hátul, ráadásul 560-ról 590 literre nőtt a csomagtér. Utasként az egyikből a másikba átülve azonnal érezni a különbséget, az új valóban szellősebb, mint a nagyon jó árakkal kifutó előd. Kár, hogy az ülések előrehajtása után megmarad az akadály a bővített csomagtér közepén. Mivel az alapkoncepció változatlan 1996 óta, a magas far miatt hátrafelé rossz áttekinthetőség is az Octaviák közös hibája.

Egy ősi, három új generáció

1,45 millió darab készült a második szériából, 2,25 a most kifutó harmadikból

1,45 millió darab készült a második szériából, 2,25 a most kifutó harmadikból

1,45 millió darab készült a második szériából, 2,25 a most kifutó harmadikból


Ami Csehszlovákiának a bársonyos forradalom, az volt a Škodának az újkori Octavia bemutatása – hökkentett meg a túlzással egyszer a gyári sajtóanyag. Tény, hogy a Škoda az 1996-ban debütált családi autóval lett ténylegesen vetélytársa a “nyugati” autógyáraknak.

A név az 1959 és 1971 között gyártott őstől ered. Az Octavia a nyolcat jelentő latin octo szóból származik, mert a konstrukciós sorban az a modell volt a 8-ik a második világháború után. Az autó úgy járt, mint szegény Horatius: a nagy költőnek is csak az ötödik (Quintus) jutott keresztnévként a Horatius Flaccus mellé.

Az Octavia a gyár legfontosabb típusa, aránya 40 százalék körüli az összértékesítésekből, eddig 3,7 millió talált gazdára a két újkori generációból, 1,45/2,25 millió darabos megoszlásban.

Hátul jóval tágasabb elődjénél a IV. generáció

Hátul jóval tágasabb elődjénél a IV. generáció

Hátul jóval tágasabb elődjénél a IV. generáció


Az igazán nagy ugrás a biztonsági színvonalban van, mert ha áldozunk rá eleget, a Škodához is elérhető az A3 vagy a Golf VII összes vezetőtámogató rendszere. Ebben nincs butítás, szemben a Rapid minőségérzetével. Látszik, hogy aktív biztonsági rendszereivel a VW-konszern sem akar lemaradni az e téren példaértékű Ford Focus III mögött.

Automatikusan fékez, magától kanyarodik

65-nél gyorsabban hajtva, ha jól észlelhetők a felfestések, az autót a sávtartó asszisztens tartja a kanyaron belül. Az Octavia magától marad a sávban autópályán, de a rendszer nem robotpilóta, rövid beugrás után visszaadja az irányítást a vezetőnek.

Felárért az autó keresztben is automatikusan be tud parkolni. A járdával párhuzamos beálláshoz elég az Octavia hossza +50 centis hely

Felárért az autó keresztben is automatikusan be tud parkolni. A járdával párhuzamos beálláshoz elég az Octavia hossza +50 centis hely

Felárért az autó keresztben is automatikusan be tud parkolni. A járdával párhuzamos beálláshoz elég az Octavia hossza +50 centis hely


Van radaros tempomat, amely a vezető beavatkozása nélkül, fékezve-gyorsítva tartja a követési távolságot az előttünk haladótól és automata váltóval még meg is állítja a kocsit (kézivel 30-ig lassít magától).

Észleli, ha fáradunk

Nagy szó a ráfutásos baleseteket megelőző vagy súlyosságukat csökkentő Front Assistant. A berendezés méri a követési távolságot és ha a vezető nem reagál a figyelmeztetésekre, automatikus vészfékezéssel csökkenti az ütközés súlyosságát. Ugyanez a rendszer városban 5-30 km/órás tempó között képes állóra fékezni az autót, ha hirtelen megáll a sor.

A sávtartó rendszert és az automatikus fényszórótompítást látja el adatokkal a belső tükör melletti kamera

A sávtartó rendszert és az automatikus fényszórótompítást látja el adatokkal a belső tükör melletti kamera

A sávtartó rendszert és az automatikus fényszórótompítást látja el adatokkal a belső tükör melletti kamera


Ha még bírjátok követni, létezik fáradásfigyelő is, amely az aktuális kormányzási karakterisztikát veti össze az indulás utánival és ebből tudja, ha kezdünk kihagyni. A Škoda rendszere is becsukja a tolótetőt, megfeszíti az öveket és feljebb húzza az oldalablakokat, ha ütközésveszélyt észlel.

Alapáron jár a Multi Collision Brake rendszer, ami baleset után állóra fékezi az autót, hogy ne történjen még több ütközés. (Az automatikus fékezést azonban gázadással vagy vészfékezéssel is felülbírálhatja a vezető, ha magánál van.) Ugyanígy szériafelszerelés az elődben nem elérhető térdlégzsák a vezetőnek illetve az alapmodellekből eddig hiányzó ESP is.

Újabb érdekes adatok

Alapjaiban új és jóval nagyobb autó váltja le az Octavia harmadik generációját. A Polo megnyújtott padlólemezét használó Rapiddal szemben az Octavia IV az MQB (Modularer Querbaukasten) nevű LEGO-készletre épül, amelyben a motor mögötti tűzfal és az első tengely távolsága fix, a többi méret variálható. Az Octavia 2686 milliméteres tengelytávja sokkal hosszabb a rokon hetes Golfnál vagy az új Leonnál.

Bár az új Octavia 90 millimétert nyúlt, szélessége 45, tengelytávja pedig 108 milliméterrel nagyobb, mint elődjéé, súlya jóval alacsonyabb. Modelltől függően maximum 102 kilóval kevesebbet nyom nála. A súlycsökkentés jórészt a rendkívül szilárd, ezért kisebb átmérővel is kellően masszív acélfajtáknak köszönhető. A független hátsó felfüggesztés négy kilót fogyott, most 49-et nyom, a modellek zömének csatolt hosszlengőkarosa csak 38-at. Az ultranagy szilárdságú acélt a gyártás során 950 fokra hevítik, még izzás közben készül belőle az adott alkatrész, majd edzés gyanánt lehűtik 180 fokosra, 5,5 másodpercen belül.

Olcsóbb futómű 150 lóerő alatt

Nem minden felszereltséggel lehet sportos, takarékos, normál vagy egyéni beállításokat választani a Driving Mode kapcsolóval

Nem minden felszereltséggel lehet sportos, takarékos, normál vagy egyéni beállításokat választani a Driving Mode kapcsolóval

Nem minden felszereltséggel lehet sportos, takarékos, normál vagy egyéni beállításokat választani a Driving Mode kapcsolóval


Futóműből kétféle van, akárcsak a kettővel ezelőtti Octaviában és mai testvérmodelljeiben. Elődjével szemben az új Octaviából csak a legerősebb motorváltozatok kapják meg az igényesebb, független hátsó felfüggesztést. Konkrétan a 180 lóerős 1,8 TSI, a 150 lóerős 2,0 TDI, továbbá a 4×4-es, a sűrítettföldgáz-üzemű és a május-júniusra várt RS.

Az összes többi Octavia az olcsóbb, csatolt hosszlengőkaros hátsó felfüggesztéssel jön le a mlada boleslavi futószalagról. Ez a futómű a menetpróbán tapasztaltak alapján pont elég jó a családi autóba. Mindig kényelmes, de beválik akkor is, amikor kiszáll a család és fater megmutatja, hogy ő lenne a Schumacher, ha az ő papája is gondnok egy gokartpályán. A vezető jobb térde kényelmetlenül kemény felületnek támaszkodik a kanyarokban. A Peugeot bezzeg az 5008-ban gondolt rá, hogy tegyen oda valamilyen párnázást. Ez hiányzik az Octaviából is, ha már a puhább, igényesebb műanyag felület véget ér pár centivel feljebb.

Elég 105 lóerő

Neve a latin nyolc (octo) szóból ered. Az első Octavia volt a Škoda nyolcadik új típusa a II. világháború után

Neve a latin nyolc (octo) szóból ered. Az első Octavia volt a Škoda nyolcadik új típusa a II. világháború után

Neve a latin nyolc (octo) szóból ered. Az első Octavia volt a Škoda nyolcadik új típusa a II. világháború után


Két motorváltozatot próbáltunk ki, a 105 lóerős 1,2 TSI-t és az 1,6 TDI-t. Előbbi finom járású, halk és kellően erős a nagy kasztnihoz. Autópályán 130 körül fogy ki belőle a lendület, de országúton biztonságosan lehet vele előzni.

Erősebb és valamivel hangosabb volt a csak ötfokozatú váltós 1,6 TDI. Ez a 105 lóerős dízel lesz a céges autók alapmotorja.

Kicsit tompán gyorsul és pörög fel, de hegyen-völgyön kellően nyomatékos, 250 Nm nyomatékával van hova nyúlni némi tartalékért. Mindkét autónak kis erővel, pontosan járt a váltója, a DSG-ről nincs tapasztalatunk, mert automatikus váltós Octaviát nem vezettünk.

Szépnek hat a belső tér, a modellváltás ebben is előrelépést hozott

Szépnek hat a belső tér, a modellváltás ebben is előrelépést hozott

3,4 litert fogyaszthat egy Octavia?

Lesz belőle 110 lóerős GreenLine kivitel, amely hatfokozatú váltóval a szabványos mérés szerint 3,4 litert fogyaszt százon. Ha ezt felszorozzuk a hivatalos ciklus és a való élet különbségével, még mindig 4,5 literes átlagról lehet szó, egy kifejlett családi autóban.

Lisszabonban simán járnak 20 éves taxik, például az 1993-ban kifutott 190-es Mercedes

Lisszabonban simán járnak 20 éves taxik, például az 1993-ban kifutott 190-es Mercedes

Ebben a kocsiban némileg parasztvakítás a Driving mode kapcsoló is, amely elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás nélkül csak a kormányzásra és a gázreakcióra hat. Nem is érdemes kivenni a normál állásból, mert sport módban sem táltosodik meg az autó, talán a gazdaságos üzem lehet még érdekes a sokat autózóknak.

4-5 százalékkal drágulnak az alapmodellek

Bár méreteivel, kényelmével és vezetőtámogató rendszereivel feljebb is megállná a helyét, a Škoda a kompakt autók közé sorolja az Octaviát. Árával a kategória felső sávjába tartozik majd, az alapmodell várhatóan 4,7-4,8 millió forintba kerül. Ebből bevezetéskor 300-400 ezres engedmény valószínű, tehát nagyjából 4,4 millió forintot kérnek a legolcsóbb 1,2 TSI-ért, 85 lóerővel.

Még nincsenek végleges listaárak, de Németh János, a Škoda-importőr értékesítési vezetője szerint a kisebb motorú és gyengébb felszereltségű alapmodellek listaára 4-5 százalékot nő, a kétliteres dízeleké és a jól felszerelt változatoké nagyjából a mai szinten marad.