Lehet, hogy véget ér a gazdag fantáziával megalkotott új kategóriák menetelése? A múlni nem akaró válság visszahozza az óvodai rajzokon autóként szereplő három dobozt, négy kerékkel? A jelek azt mutatják, van rá esély. Újra emelkedőben az olcsó családi szedánok csillaga!

Magas használati értékkel és csekély fenntartási költségekkel kell meggyőzniük az autóvásárlókat

Magas használati értékkel és csekély fenntartási költségekkel kell meggyőzniük az autóvásárlókat

Igaz, nálunk, az örökké felzárkózó, kelet és nyugat között egyensúlyozó országban sosem tűntek el teljesen. Itt mindig volt keletje az aktuális kínálat kisautóiból faragott puttonyos szerzeteknek. Nem kellett komoly fejlesztés a sikerhez, a Renault Thalia vagy a Škoda Fabia Sedan a csomagtér litereinek és alacsony árának köszönheti sikereit.

Szaporodnak a klasszikus családi autók

Immár világszintű igény mutatkozik a klasszikus értékeket hordozó típusokra. Ezt a piaci rést a PSA konszern és a Volkswagen igyekszik hirtelen jött lelkesedéssel betömni. A franciák a Peugeot 301/Citroën C-Élysée ikermodelleket állították hadrendbe, míg a német cégóriás a Skoda Rapidot és a SEAT Toledót küldte a frontra.

Mindegyik fél köbméter feletti csomagteret kínál, de csak a Rapidé használható ki igazán jól

Mindegyik fél köbméter feletti csomagteret kínál, de csak a Rapidé használható ki igazán jól

Az Autó és Stílussal közös cikkünk harmadik autója a Chevrolet Aveo, amelyet a prezentációkon fontos konkurensként emlegettek az érintett márkák. Kevés esélye van a győzelemre, de ár-érték arányban befoghatja a törekvő szedánokat.

A két friss típus csiszolt rokon kisautók, csiszolt alapjait kapta. A Rapid alatt a Fabia/Polo átdolgozott platformja dolgozik, a Peugeot 301 pedig a 208 nyújtott padlólemezét használja, így nem csak a hátsó túlnyúlás nőtt, hanem a tengelytáv is. Ez a markáns változás két területen jelent komoly előrelépést.

Az olcsó már nem jelent egyet a csúffal

Az első a megjelenés. Az arányokat eltorzító, ormótlanul kilógó hátsó fertály már csak rossz emlék. Mindkét modell igazi szedánnak mutatja magát, nem pedig púpos Quasimodónak.

A Peugeot egészséges egyensúlyban kapott elemeket márkatársaitól, az 508-tól és a 208-tól. Hiába szánták a harmadik világnak, a krómozott hűtőrács és az egyedi hátsó lámpa ad némi karaktert a kocsinak.

Ebből a nézőpontból látszik, hogy akárcsak a 301, a Rapid is a keskeny nyomtávval készül

Ebből a nézőpontból látszik, hogy akárcsak a 301, a Rapid is a keskeny nyomtávval készül

Ebből a nézőpontból látszik, hogy akárcsak a 301, a Rapid is a keskeny nyomtávval készül


A Škoda Rapid ránézésre még “nagyautósabb”. A Volkswagen Jetta génjei keverednek az előző generációs Octaviával, a cseh márka különállása az új szürke logó megjelenésével párhuzamosan halványodni látszik. Hogy ez mennyire hátrány? Nézőpont kérdése, az olvasói vélemények alapján sokaknak tetszik az éles, tiszta, sallangmentes megjelenés, még akkor is, ha ez egyet jelent a VW egyenruhával.

A Chevrolet Aveo a trió bohóca, rebellis középiskolás a két öltönyös figura mellett. Kerek fényszórói agresszíven merednek előre, az egész autó fiatal lendületet sugároz. Viszont a tengelytáv csak 2525 mm, közel tíz centiméterrel kevesebb, mint a Peugeot 301-é. Ráadásul az Aveo magasabb is, így lehet akármilyen tehetséges a puttonyt felvarró tervező, ezt nem tudja eladni a szépre érzékeny szemnek.

Egyenlő helyet minden utasnak!

Méréseink alapján közel 30 cm hely jut a térdeknek. A fejtér már nem ilyen fejedelmi, de elfogadható, a hátsó helykínálatot tekintve pár centiméter eltéréssel ugyanazt kínálja a Skoda és a Peugeot

Méréseink alapján közel 30 cm hely jut a térdeknek. A fejtér már nem ilyen fejedelmi, de elfogadható, a hátsó helykínálatot tekintve pár centiméter eltéréssel ugyanazt kínálja a Skoda és a Peugeot

Méréseink alapján közel 30 cm hely jut a térdeknek. A fejtér már nem ilyen fejedelmi, de elfogadható, a hátsó helykínálatot tekintve pár centiméter eltéréssel ugyanazt kínálja a Skoda és a Peugeot


A külsőn kívül előrelépés a hátsó helykínálat is. A hosszabb tengelytávnak köszönhetően mind a Peugeot, mind a Škoda komoly teret kínál hátul.

185 centiméteres sofőrre beállított vezetőülés esetén térdünknek közel 30 cm hely jut. Ezzel szemben az Aveo méréseink szerint 20 centimétert produkált, amivel hosszabb úton már kényelmetlenül szűkös.

Légtérből bőven jut tehát a hátsó utasoknak, de mi a helyzet az egyéb extrákkal? A nálunk járt Peugeot a legmagasabb, Allure felszereltségi szinttel próbált jó pontokat szerezni.

A General Motors típusaiban megszokott volán mögött harsány kavalkáddal lázad az Aveo. Ha szeretnénk elszakadni az átlagtól, ez a belső a fogunkra való!

A General Motors típusaiban megszokott volán mögött harsány kavalkáddal lázad az Aveo. Ha szeretnénk elszakadni az átlagtól, ez a belső a fogunkra való!

Ha szeretnénk elszakadni az átlagtól, ez a belső a fogunkra való!


A divathullámot követve fekete lakk műanyagburkolat díszíti a középkonzolt és az ajtókat. Kapunk egy alapszintű fedélzeti számítógépet, és digitális klímát idéző, forgókapcsolók helyett nyomógombbal működő szellőzőrendszert. Az összbenyomás még az olcsó megoldásokkal együtt is otthonos.

A Rapid ellenben nem leplezi fapados mivoltát. Kopogós fekete műanyag, amerre a szem ellát. Csírájában fojtottak el minden formai játékot, csak a színtiszta funkció kapott teret. Az összeszerelés viszont hozza a Volkswagen-konszern autóitól megszokott minőséget. Megjegyzendő, hogy a tesztautó felszereltségi szintje elmaradt a 301-től, így nem tudtunk teljesen objektív képet alkotni.

Kizárólag kemény, rideg műanyag alkotja a Rapid belsejét, a sivár kialakítást a kiemelkedő összeszerelési minőség ellensúlyozza

Kizárólag kemény, rideg műanyag alkotja a Rapid belsejét, a sivár kialakítást a kiemelkedő összeszerelési minőség ellensúlyozza

Kizárólag kemény, rideg műanyag alkotja a Rapid belsejét, a sivár kialakítást a kiemelkedő összeszerelési minőség ellensúlyozza


Az Aveo most sem hazudtolja meg önmagát. Minden szabályt, szokást felrúgó műszerfal néz vissza ránk, ami stílusában a sportmotorokra emlékeztet. Szinte csak a kormány, és a bajuszkapcsolók jelentik a General Motors-örökséget. A formabontó belső tárolórekeszek tömkelegét rejti, bár ezek közül némelyik szinte használhatatlan méretű. Vidám, harsány az Aveo, de a kivitelezés némileg elmarad a két konkurens mögött.

Kemény célcsoport

Mindhárom autó célcsoportja racionális emberekből, többnyire családapákból áll, akiket nem lehet kávéillatú bankkártyával hasba akasztani. Talán fontosabb is nekik, hogy mi vár rájuk a csomagtérfedelet, mint a bal első ajtót kinyitva.

Az Allure felszereltség sokat segít a belső komfortszintjén, bőrkormány, fekete lakkozott műanyag díszek tűnnek fel, de így már elfelejthetjük a hárommilliós árcédulát

Az Allure felszereltség sokat segít a belső komfortszintjén, bőrkormány, fekete lakkozott műanyag díszek tűnnek fel, de így már elfelejthetjük a hárommilliós árcédulát

Az Allure felszereltség sokat segít a belső komfortszintjén, bőrkormány, fekete lakkozott műanyag díszek tűnnek fel, de így már elfelejthetjük a hárommilliós árcédulát


Jó hír, hogy egyik autót sem rossz vezetni. A Škoda és az Aveo ülései kifejezetten jók, a 301-ben sem maga az ülés, hanem az üléshelyzet szerencsétlen. A kurta lábú, hosszú karú főemlősök a majomházban laknak, az embereknek ugyanez az üléshelyzet a régebbi olasz autókban sem feküdt.

Hangos és erős az 1,6-os Aveo

A Chevy ezerhatos motorja kitesz magáért, amilyen zajos, annyira erős is, ha kihúzatjuk. A harcias gyorsulásérzethez passzolt a gázelvételre kisebb farlegyezésekre rábírható futómű, de a hármas legegészségesebb kormányerői ellenére az Aveóval vettük vissza leghamarabb a tempót. Hirtelen irányváltáskor ez imbolyog a legjobban, más kérdés, hogy tulajdonosok talán sosem fognak szlalomozni vele, mert nem erre vették a kocsit.

Rapid, a rendíthetetlen

A szélvédővel együtt nyíló ötödik ajtónak köszönhetően könnyen pakolható a Rapid fara

A szélvédővel együtt nyíló ötödik ajtónak köszönhetően könnyen pakolható a Rapid fara

A szélvédővel együtt nyíló ötödik ajtónak köszönhetően könnyen pakolható a Rapid fara


A mi gusztusunknak túl erős a Rapid kormányrásegítése, de az az alaposság, ami árad az autóból, vezetés közben is megfogja az embert. Az erősebbik 1,2 TSI közvetlen befecskendezéses turbómotorjának elég hengerenként két szelep. Kicsivel az alapjárat felett, 1550-nél leadja 175 Nm nyomatékát, amivel fürgén gyorsul alacsony fordulatszámokról és a hegyi kaptatón is elemében van.

Utazni is a Škodában a legkellemesebb, amíg jó az út. A morgós Aveóból átülve a csend miatt két kategóriával nagyobb autóban éreztük magunkat. Hajtásláncából rezgés egyáltalán nem, motorzaj is alig jut el az utasokhoz. Legfeljebb a halk TSI miatt tűnhet erősnek a szélzaj, pedig ennek csillapítása is jobb a többiekénél. A Rapid komoly, felnőtt autónak hat.

Franciásan kényelmes a 301

A Peugeot követi a régi francia iskolát, ülései kényelmesen puhára tömöttek, de az üléspozíció már kényelmetlen lehet magasabb sofőrök számára, a két irányban állítható kormány behatárolja a lehetőségeket

A Peugeot követi a régi francia iskolát, ülései kényelmesen puhára tömöttek, de az üléspozíció már kényelmetlen lehet magasabb sofőrök számára, a két irányban állítható kormány behatárolja a lehetőségeket

A Peugeot követi a régi francia iskolát, ülései kényelmesen puhára tömöttek, de az üléspozíció már kényelmetlen lehet magasabb sofőrök számára, a két irányban állítható kormány behatárolja a lehetőségeket


A 301 kézi váltója a dicstelen francia hagyományt viszi tovább, úgy érkezik meg a fokozatokba, mintha egy fazék lencsében csülökdarabokba akadnánk a kanállal. A Chevy sebességváltója is ötfokozatú, nem igazán pontos, de sokkal jobb. A Škoda ebben sem botlik, a 105 lóerős TSI-hez hatgangos, egzakt és kis erővel kapcsolható váltó jár.

Rossz úton a Peugeot suhanása egy élmény. Futóműve sokkal kényelmesebb a másik kettőénél, finom rugózása elhiteti velünk, hogy mindenütt normálisak az utak. Mindemellé a 301 véletlenül sem akar sportos lenni, de egész jól viseli, ha sietünk vele.

Messze a Peugeot rugózása a legkényelmesebb a hármasból, mégsem ér le a tükre kanyarban

Messze a Peugeot rugózása a legkényelmesebb a hármasból, mégsem ér le a tükre kanyarban

Messze a Peugeot rugózása a legkényelmesebb a hármasból, mégsem ér le a tükre kanyarban


Kormányzása eltalált, ülése tart valamennyit kanyarban, és a többiekkel összevethető 1,6-os motorja is megüti az átlagost. Azt tudja erőben, amit az Aveo, de takarékosabb és halkabb nála, ám nem éri el a Škoda motorját. A fotózáshoz HDi-ként megkapott 301 ereje és dízelhez mérten csendes működése nagyon meggyőző. Felára is reális, a turbódízel 400 ezer forinttal többe kerül az 1,6 VTi-nél.

Költségek, felszereltség

Ma egy családi autótól elvárható, hogy legyen benne menetstabilizáló elektronika, első és oldallégzsák, manuális klímaberendezés, elöl elektromos ablakemelő, távirányítós központi zár és egy alap CD-s rádió.

Aveo: 3,0-3,9 millió Ft

Igényes és alapos munka a zajcsillapítástól a jól hangolt futóműig, de belső tere olcsó autónak mutatja a Rapidot, pedig magas az ára

Igényes és alapos munka a zajcsillapítástól a jól hangolt futóműig, de belső tere olcsó autónak mutatja a Rapidot, pedig magas az ára

Igényes és alapos munka a zajcsillapítástól a jól hangolt futóműig, de belső tere olcsó autónak mutatja a Rapidot, pedig magas az ára


Ezt a felszereltséget a légkondi kivételével a legolcsóbb Aveo LS is megadja. Egy szinttel feljebb, az LS Plusban megkapjuk a légkondicionálót is. Gazdag felszereltsége és kedvező ára sokat javít az Aveo ár/érték arányán.

301: 3,1-től 4,3 millió Ft

A Peugeot 3,1 milliós, Access nevű alapverziójában is benne vannak a szükséges biztonsági extrák, az elektromos tételeken felül fedélzeti számítógép is jár. A légkondicionáló 220 000 forintért rendelhető, de jobb vétel az Active, amelyben alapáras a klímaberendezés a CD-s rádióval, továbbá a ködfényszóró és a motoros állítású, fűthető tükör.

Rapid: 3,2-5,4 millió Ft

A Rapidból az Easy a 3,2 milliós csalimodell, de ez csak a 75 lóerős motorral és klímaberendezés nélkül kapható. A szükséges tételekért jóval feljebb kell lépni, az Ambition felszereltségű ötajtóshoz.

Listaárak az elvárt felszereltséggel, Ft* Chevrolet AveoPeugeot 301 Škoda Rapid
1,2-es motorral (70-75 LE)3 165 0003 390 000 nem rendelhető
1,6 l/1,2 TSI (105-115  LE)3 695 000**3 740 000 4 441 420
Az alapverzió ára 3 015 000 3 090 000 3 199 360

*ESP, négy légzsák, menetstabilizáló elektronika, manuális klímaberendezés, elektromos első ablakemelő, távirányítós központi zár, CD-s rádió
**Ez a motor csak a gazdagabb, LTZ felszereltségtől érhető el

Akciók és garancia

4 év/ 200 000 kilométerrel a Škoda garanciális időszaka a leghosszabb. A Chevrolet 3 év/100 000 kilométeres jótállást biztosít, a Peugeot-ra csak két év jár, kilométer-korlátozás nélkül.

Mindhárom kocsira vannak akciók, ezerkettes, lépcsőshátú Aveót például 2,7 millió forintért hirdetnek klímaberendezéssel. A Rapidokra most 400 ezer forintos használtautó-beszámítási kedvezmény érvényes, kivéve a háromhengeres alapverziót. A Peugeot 2,6 milliós alapárral kecsegteti a szintén háromhengeres, belépő 301 vásárlóit.

Értékelés: dízellel francia, benzinessel cseh limuzint

Érezni, hogy az Aveo gigantikus csomagterű kisautónak készült, míg a másik kettő fél kategóriával feljebb indul. A Peugeot és a Škoda térkínálata egyenértékű, mindkettő óriási belül, de ötödik ajtajával a Rapid praktikusabb.

A Škodák általában meggyőzik a vásárlókat, hogy itt többet kapnak annál, ami ugyanennyi pénzért máshol jár. Átgondoltságban, értéktartásban és műszaki színvonalban ez a Rapidra is áll, de listaára keresztülhúzza a számítást.

Dízelmotorral a 301 a legharmonikusabb autó, a Rapid TDI-je zavaróan hangos, az Aveóé végképp. Az 1,2 literes alapmodellek szintjén viszont jobb felszereltségével a Chevy szinte egyenrangú a másik kettővel

Dízelmotorral a 301 a legharmonikusabb autó, a Rapid TDI-je zavaróan hangos, az Aveóé végképp. Az 1,2 literes alapmodellek szintjén viszont jobb felszereltségével a Chevy szinte egyenrangú a másik kettővel

Nem kétséges, hogy a Škoda többet tud konkurenseinél. Az ötödik ajtó és a kulturált benzines turbómotorok hozzák előnybe

Nem kétséges, hogy a Škoda többet tud konkurenseinél. Az ötödik ajtó és a kulturált benzines turbómotorok hozzák előnybe

Nem kétséges, hogy a Škoda többet tud konkurenseinél. Az ötödik ajtó és a kulturált benzines turbómotorok hozzák előnybe


Bár a Rapid a legjobb autó a három közül, közel sem biztos, hogy a legjobb vétel. Dízelmotorral a C-Élysée vagy a 301 lenne a befutó, a benzinesek között viszont összekuporgatnánk valahogy a TSI felárát.

Aki beéri a 85 lóerős, ötfokozatú váltós modellel, Ambition szinten 4,2 millió forintért egy utolsó csavarjáig korrekt autót vehet a Škodánál.

Ám több mint elgondolkodtató, hogy olcsóbban Renault Fluence-t, hasonló áron pedig VII-es Golfot is kapni, csak három ajtóval, de ugyanezzel a motorral és gazdagabb felszereltséggel.