Télen a francia Riviéra sem mutatja mindig a legbarátságosabb oldalát. A tengerben csupán néhány bolond küzd a hullámokkal, a homokos part szinte teljesen üres, és a nyáron oly zajos luxusszállók márványlépcsője is kihalt.

Most bátran besétálhatunk a Negresco vagy a Carlton előterébe, biztosan nem állja  utunkat dél-amerikai diktátornak öltözött portás. Bár hideg nincs, és a pálmafák is jól érzik magukat, a helynek mégis olyan téli Balaton hangulata van. Igaz, itt nem zárták el a gázt, csak takarékra állították.

Kintről talán kevésbé karakteres a megjelenése, de ezzel együtt mégis elegánsabb lett a forma. Motorházteteje két dudorral gazdagodott, és hangsúlyosabb lett a jellegzetes Ford-os trapéz-forma is az orron.

A szakadó esőben az ablaktörlőlapátok surrogása festi alá, ahogy a görög kollégával a válságról beszélgetünk, miközben fenekünk alatt a recesszió ellenére Európa-szerte egyre jobban menő szabadidő-autó piac egyik kiváló képviselője dolgozik az új Ford Kuga személyében.

A megújult Kuga 81 mm-rel hosszabb, 4-gyel keskenyebb és 8-cal alacsonyabb elődjénél, szélvédője laposabb szögben hasít bele a levegőbe, tengelytávja azonban változatlan maradt.

Kanyargás közben a korábbinál merevebb kasztninak, a kisebb légellenállásúra, csendesebbre tervezett külső visszapillantó tükörnek kellene feltűnnie, ha emlékeznék még az előző modell zajaira. (Közben visszakerestem, a 2008-as, előző generációs Kuga bemutatója után még írtam is, hogy a tükrök zajosak.) Amúgy a Kuga biztosan csendesebb lett, hiszen a lemezek alatt sok-sok hangszigetelő anyag nyeli el a zörejeket, illetve az ajtók is rengeteg extra gumiszigeteléssel gazdagodtak.

Belseje sem kerülhette el a frissítést, itt jobb minőségű anyagokkal találkozni, és ergonómiai szempontból is javult az utastér. Az átdolgozott kormánygombok már hüvelykujjal is könnyedén elérhetők, és a Kuga csomagtartója is alaposan, egész pontosan 82 literrel megnőtt. Az utastér kidolgozására nem lehet panasz, az ülések kényelmesek, de ezekkel korábban sem voltak gondok.

Láblendítésben profi focistáknak ideális megoldás ez a fajta csomagtartónyitás:

A lemezek alatt a lengéscsillapítók újrahangolásával javítottak a menetkomforton, míg a feszesebb futómű a jobb úttartásért felel. Az elektromos kormányrásegítését is módosították, a korábbi 11,6-ról 11,1 méterre csökkent a kategóriájában amúgy is jónak mondható fordulókör, és a kormány is közvetlenebb lett.

Nikos-szal már a D559-es úton járunk, túl vagyunk a saját autó, család, háziállat témán, már ismerjük egymás lapját és az elért olvasók számát, és azon sem vesztünk össze, hogy a politikusok Európa-szerte mind idióták. Ezalatt messze kerültünk a nekünk kijelölt tesztkörtől. De nem aggódunk, a Ford gyári fotósa – ő a görög kolléga miatt van velünk, aki nem fényképez – nem először jár erre, mint a tenyerét, úgy ismeri a környéket. Az út tükörsima, és ahogy a partvonalat követjük, szinte százméternyi egyenesek sincsenek az úton. És a Kugával tényleg élvezet a Nizza környéki kanyargós utakat róni.

Átdolgozták a motorkínálatot is, az üzemanyag-fogyasztás a benzinesek esetében 26 százalékkal csökkent az előző modellhez képest, az elsőkerekes 1,6 literes 150 lovas benzines papíron 6,6 literrel is beéri, míg az összkerekes, szintén 1,6-os, de 182 lóerős változat 7,7 litert fogyaszt. A dízeleknél ennél szerényebb mértékű a javulás, átlagban 10 százalékot sikerült javítani a fogyasztási adatokon, a kétliteres TDCi változatok 5,3-6,2 liter közötti átlagot ígérnek.

Előző nap az 1,6-os, turbós, benzines variánst próbáltuk, amely 182 lóerős teljesítménye ugyan remekül hangzik papíron, de az összkerékhajtás és az automatikus váltó sokat elnyel ebből. Amit érezni bent, hogy a sok hangszigetelés ellenére is beszivárog valami motorzaj az utastérbe. A mai dízel próba – hatfokozatú kézi váltóval – sokkal kellemesebb élmény volt, a plusz 100 Nm-nyi nyomaték igazán jól jön vezetés közben. Igaz, a fokozatok lehetnének hosszabbak is, így takarékosabban és csendesebben lehetne vele autózni.

Az összkerekes változatokban elektronikus nyomatékelosztó dolgozik, amely a mechanikus szerkezet többlettömege nélkül - a fékek használatával - osztja el a vezetési stílustól és az útviszonyoktól függően a kerekekre, illetve a tengelyekre jutó nyomatékot. Hatását a stabilabb kanyarvételekben, a nedves útburkolaton jobb tapadásban, illetve a csökkent alulkormányzottság érzésben érhető tetten. A rendszer működését a műszerfalon lévő aránylag zsúfoltra sikerült kijelzőn is figyelemmel lehet kísérni, ahol grafika mutatja, melyik kerékre mekkora nyomaték jut.

A gazdag vezetőtámogató arzenál mellett – Aktív Parkolóasszisztens, Holttérfigyelő Rendszer, Active City Stop, Sávtartó Asszisztens, Sávelhagyásra Figyelmeztető Rendszer, Automatikus Távfény, és a Táblafelismerő Rendszer – extra kényelmi felszerelések is kerültek az új Kugába. Ilyen a láblendítéssel nyitható csomagtartó is. A rendszer kifejlesztésével, finomhangolásával hat hónapot töltöttek, önkéntesek segítségével. Végül az európai piacok igényeihez igazított változatot kapta a Kuga, amelynek így a lehajtott vonóhorog mellett sem okoz gondot a láblendítés felismerése, és az autó alatt szaladgáló állatoknak sem tárja fel a csomagtartót.

Alaposan megnőtt a motoros csomagtérajtóval zárt poggyásztér befogadóképessége

Az új Kuga egyre növekvő szabadidő-autó piacra érkezik, így érthető a különleges odafigyelés. A 2008-tól, az első Kuga bemutatásától ez a piai szegmens 40 százalékkal nőtt, míg a jövőre érkező EcoSport 50 százalékos, míg a következő generációs Edge 260 százalékkal bővülő piacra érkezhet.

Az új Kuga alapára – akciósan – 6,85 millió forintról hatmillió alá csökken, míg a legdrágább, összkerekes, dízelmotoros változatot listaáron 9 340 000 forintért mérik a Ford-márkakereskedésekben.