Adatlap

Škoda Rapid 1,2 TSI Ambition

Jó autó a Škoda Rapid? Nem kérdés, de egyelőre nagy dilemma, vajon sikeres lesz-e. Házon belül veszélyes az Octáviára, viszont a konkurenciával összevetve az ára nem tűnik versenyképesnek.
Jó autó a Škoda Rapid? Nem kérdés, de egyelőre nagy dilemma, vajon sikeres lesz-e. Házon belül veszélyes az Octáviára, viszont a konkurenciával összevetve az ára nem tűnik versenyképesnek.

Octaviások, itt az új autótok – a Rapid

Octaviások, itt az új autótok – a Rapid

Jó autó a Škoda Rapid? Nem kérdés, de egyelőre nagy dilemma, vajon sikeres lesz-e. Házon belül veszélyes az Octáviára, viszont a konkurenciával összevetve az ára nem tűnik versenyképesnek.
Az 1,6-os turbómotor könnyedén mozgatja az 1,1 tonnás autót, még négy utassal is
A futómű kissé pattogós, a sportosabb vezetőknek kedvez, nem a családosoknak
Rapid néven fut Indiában is egy Škoda szedán. Ott a Fabia orrát kapcsolták a VW Polo szedán karosszériájához
Octaviások, itt az új autótok – a Rapid 44
Praktikus megoldás a tanksapkába rejtett jégkaparó. Kezdhetünk a takarítással, nem kell kinyitni a hóval borított ajtókat, hogy a csapadék az ülésre hulljon.
A Rapidon látható először az új fekete hátterű Škoda jelvény
A C-t formázó lámpa lehet a Škoda új jellegzetessége, az új Octavián is ilyen van
Innen jól látszik, hogy keskeny autóról van szó
A kissé szűk hátsó ablak jelzi, hogy átlagosnál kissé magasabban fut a csomagtérfedél, ami növeli a belső teret
Szériafelszerelés a menetstabilizáló és a hat légzsák
A forma egyértelműen az Octaviát idézi
Karakteres az orra
Négyféle benzinmotor és egyféle dízel választható egyelőre hozzá
Az új Škoda hűtőmaszk
Cégautónak és családoknak is megfelelő
Nem az olcsósítás jele, hogy nincs műanyag motorborítás, a VW modellekben sincs eltakarva az 1,2-es motor.
A nagyság hátránya, a csomagtartó ülések felöli végébe csúszó tárgyakért nyújtózkodni kell
Valódi pótkerékkel 530 liter a csomagtartó űrtartalma. Rendelhető megfordítható padlószőnyeg, amely gumitálcaként is bevethető piszkos tárgyak szállításánál
Az Octaviával szemben az ülőlap nem hajtható fel, csak a háttámlák dönthetőek
A hátsó utasoknak az Octáviánál tapasztalt, óriási lábtér jut, a fejtér viszont szűkebb
Ha jót akarunk az anyósnak, akkor a jobb első üléshez is rendelünk magasságállítást. Az alapbeállítás túl magasan van
A négy irányban állítható kormány és a tág határok között mozgatható üléssel bárki megtalálhatja az ideális beállítást
Még így, tiszta feketén is vonzó a Rapid utastere, de tapintásra lehangoló
A legerősebb 1,2-es motorhoz hatfokozatú váltó jár. Pontosan, gyorsan kapcsolható
Alapfelszereltség a CD-s rádió négy hangszóróval, utóbbiak mind az első ajtóban vannak
Újdonság a Skodánál, hogy visszatért a teljesen manuális légkondicionáló, ilyen egyszerű megoldást rég nem alkalmaztak, korábban a manuális rendszereknél is volt automata hőfokszabályozás
A fogyasztáscsökkentés jegyében a fedélzeti számítógép megfelelő váltófokozatot is ajánl
Ismerős kapcsolók a VW-konszern sok más modelljéből
Korábban volt olyan Fabia, amelyen a spórolás jegyében nem volt kesztyűtartófedél, most ezt nem lépte meg a Škoda
A spórolás egyik jele, hogy nincs automata funkció az elektromos ablakoknál. Az ajtók borítása nagyrészt kemény, a könyöklőnél puhább
Extra a rakodóhelyet rejtő könyöktámasz
Terhelhetőségben is jó a kocsi 535 kilót vihet
Az első Ocvtavia méretével, de annál hosszabb tengelytávolsággal készül a Rapid
Még küllemre is emlékeztet az Octáviára a Rapid, érdemes összevetni a második generáció első kiadásával
Polo padlólemezen nagyautós lábtérrel és csomagtartóval
Rapid és ellenfelei, hamarosan megmutatjuk mit tud a konkurencia ellen az új Skoda
Fotó megosztása:
Jó autó a Škoda Rapid? Nem kérdés, de egyelőre nagy dilemma, vajon sikeres lesz-e. Házon belül veszélyes az Octáviára, viszont a konkurenciával összevetve az ára nem tűnik versenyképesnek.
Motor 1197 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 105 LE
Nyomaték 175 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,3 sec
Végsebesség 195 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5 l / 100 km

Kényszerhelyzetbe került a Škoda. A harmadik generációs – idén tavasszal piacra kerülő – Octavia már olyan nagyra nő, hogy tetemes űr alakul ki közte és a Fabia között. Az így keletkezett (vagyis inkább generált) méretosztályba már befér egy autó, pláne, hogy a fejlődő piacokon óriási az igény ebben a kis-nagy kategóriában.

Nem véletlen, hogy az új Octavia mellett eddig mindig piacon maradt a régebbi modell/változat is. Kell az olcsó és nagy autó. Most azonban egy önálló modell készült az árérzékeny vevőknek: a Rapid.

Alkalmas cégautónak, hozza a nagyautós kiállást, a formaterv pedig kalandmentes. VW-konszern, ugye!? Másfelől ideális családi autó, a gyerek szinte biztosan nem tud akkorára nőni, hogy ne férjen el.

Az első Ocvtavia méretével, de annál hosszabb tengelytávolsággal készül a Rapid

Az első Ocvtavia méretével, de annál hosszabb tengelytávolsággal készül a Rapid

Az első Octavia méretével, de annál hosszabb tengelytávolsággal készül a Rapid


Az új autó az első generációs Octavia mai megfelelője, ugyanaz, még jobb formában. Annak az autónak egyetlen gyenge pontja volt: a karosszéria méretéhez képest kicsi tengelytávolság, hiszen a négyes Golf padlólemezére épült, viszont az akkori kompakt kategóriát jócskán meghaladó kasztnival. Emiatt pedig hátul nem volt elég tágas. 

A Rapid karosszériája szinte pontosan ugyanolyan hosszú (4483 mm), minta az első Octaviáé, miközben a tengelytávolsága kilenc centivel nagyobb (2602 mm), amivel a most kifutó Octaviát is lepipálja. Nem meglepő tehát, hogy a Rapid is azt kínálja, amitől az Octavia sikeres: tágas utasteret és bőséges csomagtartót.

A futómű kissé pattogós, a sportosabb vezetőknek kedvez, nem a családosoknak

A futómű kissé pattogós, a sportosabb vezetőknek kedvez, nem a családosoknak

Utóbbi 550 literes defektjavító készlettel, illetve 530 teljes értékű pótkerék esetén. A csomagoknak fenntartott hely két literrel nagyobb az első és csak 30 literrel kisebb a második generációs Octavia csomagtartójánál. Ez persze csak játék a számokkal, a lényeg, hogy Rapid csomagtere is óriási. Ráadásul könnyen pakolható, hiszen ötajtós karosszériával készül, így a hátsó szélvédő is felnyílik.
A hátsó utasoknak az Octáviánál tapasztalt, óriási lábtér jut, a fejtér viszont szűkebb

A hátsó utasoknak az Octáviánál tapasztalt, óriási lábtér jut, a fejtér viszont szűkebb

A hátsó utasoknak az Octáviánál tapasztalt, óriási lábtér jut, a fejtér viszont szűkebb


A Rapid szélessége (1706 mm), ez három centivel kevesebb az első, és hat centivel a második generációs Octaviáénál – ami érezhető. Ugyanakkor négy felnőttnek, még ha magasak is, elöl-hátul tágas hely jut. Hátul óriási a lábtér, a fejtérrel viszont már nem ilyen bőkezű a Rapid.

Az első ülések kissé keskenyek, testesebbeknek szűknek is hathatnak, de hosszabb úton sem fárasztó bennük ülni, kanyarban jól tartanak.

Hátul a fejtámlákkal akad gond, amelyeket nem lehet kivenni, így pedig nem tud feltámaszkodni a háttámlára a gyermekülés, eláll, instabil.

Még küllemre is emlékeztet az Octáviára a Rapid, érdemes összevetni a második generáció első kiadásával

Még küllemre is emlékeztet az Octáviára a Rapid, érdemes összevetni a második generáció első kiadásával

Az utastér designja és ergonómiája pont olyan, mint bármelyik Volkswagen-konszern modellben, de az anyagminőség jelzi, hogy a Rapid spórolós. Nagyon sok a műanyag, de nem a puhább, habosított fajta, hanem kemény, kopogós. A műszerfal jelentős része, a középkonzol, az ajtók borítása, szinte minden ebből készült. Az ilyen anyag hajlamos tartós használat során a zörgésre, karcolódásra, repedésre.

Még így, tiszta feketén is vonzó a Rapid utastere, de tapintásra lehangoló

Még így, tiszta feketén is vonzó a Rapid utastere, de tapintásra lehangoló

Még így, tiszta feketén is vonzó a Rapid utastere, de tapintásra lehangoló


Miért ilyet használtak mégis? 1. Olcsó. 2. Valószínű, hogy a Volkswagen-konszern így akarja kordában tartani a házon belüli versenyt, nehogy az autó a Volkswagen modellektől csábítson el ügyfeleket, hiszen a Škoda népszerűsége folyamatosan nő. Ugyanezért hiányzik az elektromos ablakemelők automata fokozata, illetve e célból lehet a korábbiaknál is egyszerűbb a manuális klímaberendezés működése.

Jó hír viszont, hogy a technika nem olcsóautós. Ellentétben egyes konkurens modellekkel az erőátvitel nem előző generációs, hanem teljesen up-to-date. Így a tesztautó is remekelt technikai korszerűség téren.

Az 1,2 literes turbós benzinmotor 105 lóerős teljesítménye nem több, mint egy hagyományos 1,6-os szívóké, de a feltöltő áldásos hatásának köszönhetően már 1800-as fordulattól ereje teljében van. A 4100-as fordulatszámig folyamatosan rendelkezésre álló 175 Nm nyomatéknak köszönhetően rugalmasan vezethető az autó, nem is igényli a forgatást. Ám, ha mégis úgy teszünk, fokozott dinamika és izgalmas hang a jutalmunk a könnyedén mozgó kocsiban.

Az 1,6-os turbómotor könnyedén mozgatja az 1,1 tonnás autót, még négy utassal is

Az 1,6-os turbómotor könnyedén mozgatja az 1,1 tonnás autót, még négy utassal is

A hatfokozatú váltó remek darab. Rövid utakon, gyorsan kapcsolható és jó kiosztásával autópályás tempónál is visszafogottan pörög a motor (130-nál hatodikban 2700 1/perc). Főként országúton és – visszafogott forgalom mellett – városban használva 7,1 literes átlagfogyasztást mértünk.
Az Octaviával szemben az ülőlap nem hajtható fel, csak a háttámlák dönthetőek

Az Octaviával szemben az ülőlap nem hajtható fel, csak a háttámlák dönthetőek

Az Octaviával szemben az ülőlap nem hajtható fel, csak a háttámlák dönthetőek


A kormány visszajelzése csekély, túl nagy a szervo rásegítése, ám ha valaki használati eszközként tekint a járműre, amely elviszi A-ból B-be, annak ez még tetszhet is. Az már kevésbé, hogy rossz úton a futómű tompa puffanásai jelzik, hogy a karosszéria alatt spórolhattak a hangszigeteléssel a tervezők.

A futómű feszes, inkább a stabilitás lehetett fontos, mint a kényelem. A fő piacokat látva elég furcsa a beállítás, hiszen Oroszországban, Törökországban és nálunk sem a tükörsima utak az általánosak.

A spórolás egyik jele, hogy nincs automata funkció az elektromos ablakoknál. Az ajtók borítása nagyrészt kemény, a könyöklőnél puhább

A spórolás egyik jele, hogy nincs automata funkció az elektromos ablakoknál. Az ajtók borítása nagyrészt kemény, a könyöklőnél puhább

A spórolás egyik jele, hogy nincs automata funkció az elektromos ablakoknál. Az ajtók borítása nagyrészt kemény, a könyöklőnél puhább


Jó autó a Rapid? Az. Vannak benne olcsó megoldások, de hibáival simán együtt lehet élni, miközben mérete és műszaki tartalma jó. Éppen ezért minden spórolós megoldás dacára veszélyes lehet az Octaviára, amelynek új változata a jelenleginél bizonyosan drágább lesz. Kérdés tehát, hogy az Octaviások hajlandóak-e elfogadni az utastér gyengébb minőségét, vagy inkább mélyebben a zsebükbe nyúlnak.

A konkurenciával összevetve nem tűnik versenyképesnek a Rapid. Igaz, hogy már 3,2 millió forinttól megvehető, 75 lóerős 1,2-es motorral, de a tesztautóban szereplő blokkal már bő egymillióval többet mutat az árcédula. Az alapfelszereltség átlagos, ESP, hat légzsák, szervokormány, központi zár, első elektromos ablakemelők és CD-s rádió tartozik bele.

Rapid és ellenfelei, hamarosan megmutatjuk mit tud a konkurencia ellen az új Skoda

Rapid és ellenfelei, hamarosan megmutatjuk mit tud a konkurencia ellen az új Skoda

A többek között klímával, ülésfűtéssel, könyöktámasszal, hátsó ablaktörlővel, elektromos külső tükrökkel felszerelt tesztautó majd 4,8 millió forintba került. Hasonló felszereltséggel a most kifutó Octavia 1,2 TSI 5 millióért vehető meg, pedig nem 200 ezerrel tágasabb és kulturáltabb autó. A Rapid végképp esélytelen az ötmillióért adott 110 lóerős 2,0 TDI ellenében. A kialakításában, filozófiájában a Rapidhoz mérhető olcsó, új franciák, a Peugeot 301, Citroën C-Élysée – hasonló felszereltséggel és motorteljesítménnyel (1,6-os motor) – 3,95 millióért megszerezhetők, egy Chevrolet Aveo szedán pedig 3,8 millióért elvihető.

Az említett szedánoknál összeszedettebb, kissé tágasabb és ötajtós kialakításánál fogva praktikusabb is a Rapid. De hogy nyolc-kilencszázezer forinttal ér-e többet? Ez igencsak fogós kérdés.