Jól bele kell húznia a Kiának az Optima reklámkampányával. Már nem sokáig lesz ilyen egyedülállóan attraktív ez a limuzin a középkategóriában, pillanatokon belül rálép a nyakára az új Mondeo és az új Mazda 6, az a két vetélytárs, amelyek képeit megpillantva szintén nem az az első gondolata az embernek, hogy vajon mennyit eszik vagy hogy gyorsul, hanem hogy – hű de jól néz ki!

Valójában persze az Insignia is felhozható szép középkategóriásnak, Optima-konkurensnek. Vonalai máig is képesek lennének megbabonázni az autóbuzi szemeket, ha nem fulladt volna bele rég a nagy Opel látványos dizájnja a mennyiségbe. Egy Insignia után már senki nem fordul meg Budapest utcáin, annyi van belőle. Az Optimát bezzeg nézi mindenki, amerre csak jár. És így marad ez még sokáig; a Kia mifelénk egyelőre nagyon nehezen tudja elfogadtatni a piaccal, hogy középkategóriás cégautóként nem csak Passatok, Mondeók és persze Insigniák (esetleg Avensisek és Mazda 6-osok) létezhetnek a világon.

Fapadosan is komfortos

Pedig az Optima hasonló kivitelben semmivel nem rosszabb náluk. Minőségben, technológiában a dél-koreai autóipar mára tökéletesen hozza a japán szintet, helykínálatban, komfortban, szolgáltatások mennyiségében és minőségében nem marad el a német élmezőnytől sem.

Hasonló kivitelben, mondtam az előbb; fontos kitétel ez. Nemrég Spanyolországban vezethettük egy kicsit a színes-szagos, Infinity hifis, sávelhagyás-jelzős, dupla tetőablakos hibrid Optimát. Annak bőrkárpitos, motoros vezetőüléséből azért elég messze esik ez az LX jelzésű fapados modell. A kötelező extrák persze megvannak: négy villanyablak, kétzónás automata klíma, távirányítós centrálzár, 8 légzsák, tempomat, Bluetooth és egész rendes hangzású hifi, de ez a kocsi 6,6 milliós árával a legolcsóbb Optima.

A tágas, széles utastérben négy felnőttnek olyan jó dolga van ebben az elvileg fapados autóban, hogy az Optima LX egy pillanatig sem érződött szegényesnek, még nagy, színes érintőképernyő nélkül sem. A sofőr előtt ott a kormány a telefon, a tempomat, a rádió gombjaival, az ülések olcsó textilét bőr(szerű) keret fogja körbe, látványos dupla varrással – tulajdonképpen kinek is hiányzik itt bármiféle extra?

Már nem nagyon olcsó, de még cseppet sem drága

Középkategóriás szedánnak persze így is jó ára van. Benzines Passatból listaáron 7,1 millió a legolcsóbb, 122 lóerővel mindössze. Insigniából 6,1 millióról indul a licit, 1,6 literes szívó benzinmotorral. 115 lóerővel a 15 mázsás kasztnira; ez a lajhárfogat persze nem mérhető össze az Optimával.

A legolcsóbb Optima még a manapság leginkább remek ár/érték arányáról híres Renault hozzá mérhető modelljénél is olcsóbb tud lenni: 6,7 millió forintba kerül a legolcsóbb Laguna 2.0i, 165 lóerővel.

És ott van még a jó ár mellett a Kia adu ásza, a hét évig vagy 150 ezer kilométerig terjedő teljeskörű garancia. Nemrég a hibrid Optima kapcsán egy fekete lelkű kommentelőnk ugyan szóvá tette, hogy ez a garancia csak évi legalább egy márkaszervizes kontroll mellett érvényes. Mi úgy véljük, ilyen hosszú szavatosságért jogos elvárása a gyártónak, hogy ne Jóskapista bá’ öntse be a teszkógazdaságos olajat a motorba százezer kilométer vagy öt év használat után, csak mert más kocsikat ilyen idősen már rég garanciavesztett bontószökevényként szokás kezelni mifelénk.

Két hiba

A tesztautónak tulajdonképpen mindössze két olyan hibája volt, amit fel tudok idézni. Az egyik a csomagtérbe mélyen belógó zsanér – ez már 15-20 éve is ciki volt a kategóriában. A másik hiba pedig az autó motorja a váltóval.

Adatlap

Kia Optima 2.0 CVVT LX

Az Optima az első középkategóriás Kia, amit nem jó ár/érték aránya vagy japános minősége, hanem ütős formája tesz kívánatossá leginkább
Motor 1999 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 165 LE
Nyomaték 196 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,5 sec
Végsebesség 210 km/h
Fogyasztás (vegyes) 7 l / 100 km

Az Optima 165 lóerős, kétliteres, természetesen változó vezérlésű szívómotorja korszerű, csekély károsanyag-kibocsátású darab, de kéne a fenének. Ezzel a blokkal ennek a darab Optimának még akkor se lenne esélye eladatni magát itthon, ha a Kiának sikerülne áttörni a német védvonalakat valamelyik flottavásárló irányába. Fel nem foghatom, mi vitte rá az importőrt egy kétliteres benzines példány berendelésébe a tesztflottába, ennek a kocsinak Európában semmi értelme. Meg amúgy se nagyon.

A motor viszonylag élénken pörög fel, de hihetetlenül lustán ejti vissza a fordulatot, minden váltás rántással jár, ha az ember nem mond el 2-3 Mississippit a kuplung újbóli felengedése előtt. 160 lóerős teljesítménye katalógusban jól mutat, de a kocsi nem húz, a nyomaték az alsóbb fordulatszámokon kevés a 14,6 mázsához. Az előzéseket jól meg kell fontolni, és nem kell sajnálni pörgetni a motort. Na mondjuk pörög az magától is eléggé. 130-nál 3500 körül forog hatodikban, már városban, 50-nél kapcsolható az utolsó fokozat.

8,5 liter százon: napi száz kilométeres ingázóútvonalamon, mely kevés autópályából, kevés városból és sok országútból áll, ennyit evett a benzines Kia. A nagy testhez, rövid váltóhoz képest ez szép eredmény, és ha arra gondolok, hogy keresztapám egykori kétliteres Carina E kombija negyed tonnával könnyebb volt, és sosem evett tíz liter felett, el kel ismerjem, sokat fejlődött a tudomány a szívó benzinmotorok terén. Csak hát ez is kevés, a modern, downsize-olt turbós benzinesek sokkal jobban teljesítenek.

A 122 lóerős Passat az 1,4 literes turbómotorral semmivel nem érződött gyengébbnek két és fél évvel ezelőtt, viszont egy literrel kevesebbet fogyasztott pont ugyanazon az úton, amin ma is járok. És persze azt a kocsit se tartottam jó választásnak, ekkora kasztnihoz kár nem dízelt venni.

Dízellel vagy hibriddel melegen ajánljuk

A szép, nagy Kia szedán 1,7 literes, 136 lóerős dízelmotorja 320 Nm-rel sokkal jobb választás az Optimához. Azzal a motorral valamivel hat liter feletti fogyasztás prognosztizálható, így aki sokat megy egy évben, még a Kia hétéves garanciaidején belül megspórolja a kutaknál a félmilliós felárat, és minden gyorsításnál élvezheti a sokkal erőteljesebb meglódulást.

Benzines Optimából csak a sokkal erőteljesebb és persze menőbb hibridnek van értelme. Hacsak nincs szíve valakinek beszűkíttetni az 505 literes csomagteret egy jó kis gázpalackkal, ez a kétliteres benzines Optima hazai viszonyok között csak szép, de piacképtelen autó.