A Mazda3 mellé nehéz felvezető mondatokat fogalmazni. Az idegpályákon egy apró szikrányi gondolat sem cikázik. Agyam fehér lap, burjánzó szóvirágok helyett csak a japán autókkal kapcsolatos szokásos jelzők tolulnak fel. Hiába, ez a típus frissként sem volt izgalmas, és ezen a visszafogott ráncfelvarrás sem változtatott. Ráadásul az autó ikertestvére már járt nálunk, ugyanezzel a 2.2 literes dízelmotorral, megegyező karosszériaváltozatban.
 
A Földes Attila által télvíz idején nyüstölt 150 lóerős kivitellel szemben most a legerősebb változat kulcsa keveredett a kezembe, ami plusz 35 lóval toldja meg a teljesítményt. Mivel már minden létező formában írtunk a japánok hármasáról, a külső-belső-térkínálat kötelező köreit “palizálom” archívumunkból.

“A volán mögé keveredve elsőnek feltűnik, hogy nem tűnik fel semmi. Beülünk és indulunk, minden egyszerű, és természetes. A Mazda3 nem a púderezés bajnoka, a belső tele kopogós, kemény műanyagokkal, nincs süppedős műszerfal, sem csillogó krómkeret. Aki ilyesmire gerjed, és vezetés helyett tapogatásra vágyik, inkább a francia modellek közül szemezgessen.

Egyszerű, könnyen átlátható a Mazda3 belseje, az anyagminőség csak a közepes szintet üti meg

Egyszerű, könnyen átlátható a Mazda3 belseje, az anyagminőség csak a közepes szintet üti meg

A puritán anyagfelhasználás előnye, hogy két év után biztosan nem kopik le az ezüstfesték, és a műkörmök nyomán sem málik vastag korpa módjára a gumiborítás. A műszerfal felső karéjára LCD kijelzőt tenni jó ötlet, csak nem kettőt, különböző betűtípussal, mérettel, más háttérvilágítással. Nyilván ez volt az olcsóbb megoldás, de a rondasági faktort kövér pontokkal emeli.”
Az emberes teljesítményhez szerény étvágy párosul, ezért érdemes könnyű autókat gyártani

Az emberes teljesítményhez szerény étvágy párosul, ezért érdemes könnyű autókat gyártani

Az emberes teljesítményhez szerény étvágy párosul, ezért érdemes könnyű autókat gyártani


A külsőt inkább lépjük át, a szokásos széles mosolygó pofa elődjénél áramvonalasabban gyűjti, nyeli a bogarakat, de a bosszantó csomagtérnyitó mechanizmustól nem sikerült megszabadulni. “Apró gumigombot kell hátul megnyomni, ez nyitja a zárat, majd a sós latyaktól csöpögő lemez alá nyúlni, felnyitni. Nem éppen átgondolt dolog.”  Írta Földes Attila, meg előtte Rácz Tamás is a nemzetközi bemutatón. Furcsa, hogy számunkra azonnal feltűnt, az aprólékos japánok mégsem javítottak a megoldáson.

A modellciklus derekán járó Mazda3-tól nem vártam nagy trükköket, vagy meglepetést. A 2.2 literes motor mégis emlékezetessé tette az együtt legyűrt körülbelül 1000 kilométert. Sokat használtam autópályán, és a maga fura módján ez volt az autó ideális terepe. Vagyis inkább a motoré. A 185 lóerő mellé 400 Nm nyomaték társul, ezzel a blokk könnyen cibálja az 1400 kilogramm körüli autót. Kitűnő ellenérv ez a downsizing őrülettel szemben. A maximális nyomaték már 1800-as percenkénti fordulatnál rendelkezésre áll, és nincs azaz érzésünk, hogy egy végletekig kihegyezett, erőlködő technika dolgozik az orrban.

Áramvonalasabb a facelift utáni verzió, de a laikus szem könnyen összekeveri a kettőt, alig történt formai változás

Áramvonalasabb a facelift utáni verzió, de a laikus szem könnyen összekeveri a kettőt, alig történt formai változás

Nincs szükség váltásra, bármilyen helyzetet megoldhatunk hatodik fokozatban, persze ha kell, akkor a Mazdás hagyományokhoz méltóan élmény a sebességek kapcsolása. Sajnos ez az agilitás csak ebben a környezetben élvezhető, országúton a nehéz blokk alulkormányzottá teszi a sportos futóművel szerelt Mazdát. A tengernyi nyomaték mozgási energia helyett inkább füstté és hővé alakul, ahogy a kerekek könnyedén elpörögnek. Mindezt a szokásos dízel krákogás festi alá, így a 185 lóerő inkább biztonsági

Adatlap

Mazda3 Sport 2.2 D GTA

 A végeredmény így egy őrült gázolajos kompakt, ami harmadik fokozatig félgázon kereket csikorgat, német prémiumautókban pöffeszkedők mosolyát lohasztja le a pirosnál.
Motor 2184 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 185 LE
Nyomaték 400 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 8,2 sec
Végsebesség 213 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,6 l / 100 km

tartalék, mint élvezeti szer.

Szerencsére alacsony fordulaton sem hulla az autó, nyugodt tempóban szinte alapjáraton elkotyoghatunk a városi forgalomban, klasszikus dízeles stílusban. A legszebb a komoly teljesítmény mellé társuló fogyasztás, a hosszú pályaszakaszoknak köszönhetően 6.2 literes átlagfogyasztást mértem, valószínűleg városban sietve sem szalad 7 liter fölé ez az érték.

Érdekes csomag a legerősebb dízel a hármas Mazdában. Felfelé lóg ki, karakteréhez egy kényelmesebb, nagyobb karosszéria illene. A végeredmény így egy őrült gázolajos kompakt, ami harmadik fokozatig félgázon kereket csikorgat, német prémiumautókban pöffeszkedők mosolyát lohasztja le a pirosnál. Céltalanságát csak növeli a 150 lóerős verzió, ami ugyanezt tudja kulturált kivitelben 6.349.900 forintos kedvezményes áron, szemben a tesztelt modell 7.499.900 forintos árcédulájával.