A Mazda3 mellé nehéz felvezető mondatokat fogalmazni. Az idegpályákon egy apró szikrányi gondolat sem cikázik. Agyam fehér lap, burjánzó szóvirágok helyett csak a japán autókkal kapcsolatos szokásos jelzők tolulnak fel. Hiába, ez a típus frissként sem volt izgalmas, és ezen a visszafogott ráncfelvarrás sem változtatott. Ráadásul az autó ikertestvére már járt nálunk, ugyanezzel a 2.2 literes dízelmotorral, megegyező karosszériaváltozatban.
A Földes Attila által télvíz idején nyüstölt 150 lóerős kivitellel szemben most a legerősebb változat kulcsa keveredett a kezembe, ami plusz 35 lóval toldja meg a teljesítményt. Mivel már minden létező formában írtunk a japánok hármasáról, a külső-belső-térkínálat kötelező köreit “palizálom” archívumunkból.
“A volán mögé keveredve elsőnek feltűnik, hogy nem tűnik fel semmi. Beülünk és indulunk, minden egyszerű, és természetes. A Mazda3 nem a púderezés bajnoka, a belső tele kopogós, kemény műanyagokkal, nincs süppedős műszerfal, sem csillogó krómkeret. Aki ilyesmire gerjed, és vezetés helyett tapogatásra vágyik, inkább a francia modellek közül szemezgessen.
A külsőt inkább lépjük át, a szokásos széles mosolygó pofa elődjénél áramvonalasabban gyűjti, nyeli a bogarakat, de a bosszantó csomagtérnyitó mechanizmustól nem sikerült megszabadulni. “Apró gumigombot kell hátul megnyomni, ez nyitja a zárat, majd a sós latyaktól csöpögő lemez alá nyúlni, felnyitni. Nem éppen átgondolt dolog.” Írta Földes Attila, meg előtte Rácz Tamás is a nemzetközi bemutatón. Furcsa, hogy számunkra azonnal feltűnt, az aprólékos japánok mégsem javítottak a megoldáson.
A modellciklus derekán járó Mazda3-tól nem vártam nagy trükköket, vagy meglepetést. A 2.2 literes motor mégis emlékezetessé tette az együtt legyűrt körülbelül 1000 kilométert. Sokat használtam autópályán, és a maga fura módján ez volt az autó ideális terepe. Vagyis inkább a motoré. A 185 lóerő mellé 400 Nm nyomaték társul, ezzel a blokk könnyen cibálja az 1400 kilogramm körüli autót. Kitűnő ellenérv ez a downsizing őrülettel szemben. A maximális nyomaték már 1800-as percenkénti fordulatnál rendelkezésre áll, és nincs azaz érzésünk, hogy egy végletekig kihegyezett, erőlködő technika dolgozik az orrban.

Áramvonalasabb a facelift utáni verzió, de a laikus szem könnyen összekeveri a kettőt, alig történt formai változás
Adatlap
Mazda3 Sport 2.2 D GTA
Motor | 2184 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 185 LE |
Nyomaték | 400 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,2 sec |
Végsebesség | 213 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,6 l / 100 km |
tartalék, mint élvezeti szer.
Szerencsére alacsony fordulaton sem hulla az autó, nyugodt tempóban szinte alapjáraton elkotyoghatunk a városi forgalomban, klasszikus dízeles stílusban. A legszebb a komoly teljesítmény mellé társuló fogyasztás, a hosszú pályaszakaszoknak köszönhetően 6.2 literes átlagfogyasztást mértem, valószínűleg városban sietve sem szalad 7 liter fölé ez az érték.
Érdekes csomag a legerősebb dízel a hármas Mazdában. Felfelé lóg ki, karakteréhez egy kényelmesebb, nagyobb karosszéria illene. A végeredmény így egy őrült gázolajos kompakt, ami harmadik fokozatig félgázon kereket csikorgat, német prémiumautókban pöffeszkedők mosolyát lohasztja le a pirosnál. Céltalanságát csak növeli a 150 lóerős verzió, ami ugyanezt tudja kulturált kivitelben 6.349.900 forintos kedvezményes áron, szemben a tesztelt modell 7.499.900 forintos árcédulájával.