Látják az üvöltő tigrist? Én nem.

Látják az üvöltő tigrist? Én nem.


A koreai autók lassan, de biztosan meghódították Európát. Eleinte furcsa márkanevű, megmosolygott formatervű rémségek érkeztek a távoli keletről, majd a korábbi Cee’d személyében befutott egy olyan modell is, amely már nekünk európaiaknak készült. Jó ára mellett, műszakilag is rendben volt, a megbízhatóság miatt kétkedőket meg a hétéves garanciával sikerült meggyőzni.

A Hyundai-Kia konszern így nemrég már az ötödik legnagyobb autógyártó címmel is elbüszkélkedhetett.

7 év, vagy 150 ezer kilométer garancia jár mellé

Ízlés kérdése, hogy a testvérmodellek közül a Hyundai i30-at, vagy a Kiát látjuk-e szebbnek, nekem a Kia vonalai valamiért jobban tetszenek, de nem kell velem egyetérteni. Határozottan látszik rajta, hogy mit tud adni egy márkának, ha igazi nagyágyú húzkodja a papíron a ceruzát. A Kia esetébe Peter Schreyer-ről van szó – az ő nevéhez fűződik többek között az első Audi TT is -, aki 2006-ban került a koreai autógyártó frankfurti dizájnközpontjának élére.

Sikerült az elmaradhatatlan LED-sort is kulturáltra tervezni

Sikerült az elmaradhatatlan LED-sort is kulturáltra tervezni


A Sportage, a Sorento, Optima már az ő irányítása alatt lett olyan, amilyen. Karakteres, könnyen felismerhető, menő cucc. És persze ilyen lett az új, második generációs Cee’d is. Üvöltő tigris-szerű hűtőmaszk – nem én találtam ki, a Kiás marketing gépezet szülte a hasonlatot – szögletes ködlámpa, LED-es nappalifény, apró plusz ablakok és rafinált ívek teszik a Cee’d-et messziről is könnyedén felismerhetővé.

Valamiért ez a formatervezők becsípődése, élnek halnak azért, hogy a márkát messziről is könnyen azonosíthassák az utcán – így nem meglepő, hogy a Kia tervezője is azt tartotta a legfontosabbnak, hogy a szerinte semleges arculatúnak tartott márka markánsabb megjelenést kapjon. S ez sikerült is neki, nemcsak a Cee’d esetében.

Szolid városi üldözés, Kia-ra hangszerelve:

A vékony, fényes ezüst keret telitalálat

A vékony, fényes ezüst keret telitalálat


Az autó belsejében tetten érhető, hogy a dizájner nem kevés időt töltött az Audinál. A matt ezüst felületekben ülő szellőzőrostélyok vékony, fényes ezüst keretet kaptak és ergonómiailag is alaposan átgondolt az utastér, de emellett megvannak a sajátos megoldások is. Például a külső tükrök beállításáért felelő gombkupac a műszerfalra került, a lámpakapcsolók pedig a baloldali bajuszkapcsolón találhatóak.

A legtöbb kapcsoló, gomb méretben, formában és kivitelezésben is remek, és a vörös-fehér háttérvilágítás is ízléses, okos választás.

Talán a középkonzolon maradt egy kicsivel több üres műanyagfelület, mint kellene

Belsejében kényelmes, méretes ülések várják az utasokat, és meglepő módon mindenkinek jut elég hely. Térdben, vállban egyaránt és a fejtér is bőséges, még a második üléssorban is. Belsejében a nagyobb italos palackoknak és a poharaknak egyaránt van helyük, van benne szemüvegtartó is, és koreai autóról lévén szó, a zenelejátszók csatlakoztatásához való USB- illetve jack-aljzatokat sem kell sokáig keresni.

Kedvenc kormányom

Rengeteg gomb a jó fogású kormányon

Rengeteg gomb a jó fogású kormányon


A Cee’d kormánya az autó egyik legklasszabb darabja. Ha már úgyis ezt markolásszák vezetés közben a legtöbbet, akkor csináljuk meg rendesen – gondolhatták a Kiánál. Amellett, hogy remek fogású a kormány és gazdagon meghintették kulturáltan működő gombokkal, tekerentyűkkel is – még a rásegítés mértékét is itt, három fokozatban lehet állítani – szükség esetén fűteni is lehet a volánt.

A rásegítés sport állásban a legélvezetesebb, míg a legkönnyebb, komfort beállításnál már hajókormány-szerűen lágy, szinte már attól is eltekeredik, ha csak egy kézzel fogjuk meg a karimát. A legklasszabb benne mégis az a matt felületű anyag, amivel a kormány alsó részének nyílásait vonták be. Olyan, finoman tapadós, puhának érződő plasztik ez, amihez remek dolog hozzáérni.

Okosan kialakított hely a csomagtartó is, amely 380 literes. Akadnak benne szatyortartó kampók, van világítása, ennél a felszereltségi szintnél már 12V-os csatlakozója is akad, a csomagrögzítő fülek is megvannak, valamint a dupla feneke is jól jöhet, kisebb dolgok elrejtésére. Legalján pótkerék tanyázik, ha pedig termetesebb csomagot kell szállítani, teljesen sík felület is kialakítható belőle. Ilyenkor 1318 liternyi teret lehet telepakolni.

Roppant kellemesen autózható járgány a Cee’d, hatfokozatú kéziváltója pontosan, finoman, átlagos hosszúságú utakat jár be kapcsolás közben. A hat fokozatnak hála az autópályás menet nemcsak kényelmes, csendes vele – nem bőg a motor 130 körül sem – hanem takarékos is lehet. Futóműve inkább kényelmes darab, szépen kidolgozza a rosszindulatú fekvőrendőröket is, de kanyarban sem esik nagyon kétségbe.

Motor

Piros-fehér színkombináció

Piros-fehér színkombináció


Sajnos az amúgy kulturáltan járó, csendes 1,4 literes száz lóerős benzinmotor szinte csak küszködik ebben az 1200 kilogramm körüli karosszériában. Persze közlekedni fájdalommentesen lehet vele, az izzadságszag itt leginkább azért érezhető, mert a kocsi ennyi extrával teletömve nem lett könnyű, és a szigorú károsanyag-kibocsátási normák miatt a motorvezérlés is valószínűleg úgy dolgozik, hogy ne nekünk legyen jó a kormány mögött, hanem amennyire csak lehet, inkább a környezetünknek.

Ezt látja a sofőr vezetés közben

Fogyasztás

Messzemenő következtetéseket nem vonnánk le az ezer kilométert éppen csak lefutott autó egyelőre magas fogyasztásával kapcsolatban. Szinte kizárólag csak városban használtuk, és így jött ki a 9 liter körüli átlag. Valószínűleg ez lesz még kevesebb is.

Jó ár érték arányával hét év garanciával a Cee’d eddig az okos emberek választása volt. A második generációs modell azonban ennél már jóval többet nyújt, a dögös formáját, az okos, tágas belsejét már szeretni is lehet.