Mostanában a kecskeméti gyár, az új Miautónk, a DTM és a Forma 1-es szereplések miatt annyira tele van a fejem a Mercedes-Benzzel, hogy kisebbfajta eufória tört rám, amikor megtudtam: lesz egy csillagos tesztautónk, ráadásul egy vadonatúj modell, az ML luxus-SUV. Egy kolléga hozta el a kocsit, kiadónk mélygarázsában ültem bele, és az első sarokig se tartott a teljes kiábrándulás folyamata.

A régi szebb?

Egy bevásárlóközpont parkolójában pillantottam meg a kifutó modellt, gyorsan mellé is pattantam egy közös fotóra. Bár a szerkesztőségben markáns és egyhangú vélemény született arról, melyik néz ki jobban, nem szeretném befolyásolni olvasóink első benyomását: íme a kép, ítélje meg ki-ki maga, jobb-e az új:

Szemből akár a régi, 2005-ös modell is lehetne az új

Szemből akár a régi, 2005-ös modell is lehetne az új

Na ugye, hogy a régi menőbb? És valahogy nem látszik a fejlődés a 2005-ben bemutatott elődhöz képest. Ha most ébrednék hétéves hibernációmból, és a kocsik külseje alapján kellene eldöntenem, melyik a frissebb modell, legfeljebb csak a szofisztikáltabb hátsó lámpa miatt merném kijelenteni, hogy a fehér.
Hátulról modernebb, de puhányabb, kövérebb az új modell

Hátulról modernebb, de puhányabb, kövérebb az új modell

No sebaj, szép Mercinek ott a CLS meg az SLS, vagy akár a C osztály; az ML-nek elég, ha hatalmas, drabális, és jó nagy csillag van az orrán. És vajon gondolná-e bárki, hogy ez az irdatlan bálna még áramvonalas is? A fogyasztás alacsonyan tartása érdekében ellágyított, finomkodó vonásokkal mindössze 0,32 az alaktényező – remek érték, még azt is megbocsátottuk cserébe, hogy a tükrök lehetetlenül, zavaróan rövidek lettek a jó aerodinamika érdekében.

Adatlap

Mercedes-Benz ML250 Bluetec CDI

A 21 és fél mázsás behemót a hatalmas csillaggal még akkor is respektet kelt, ha csak egy négyhengeres taximotor ketyeg benne
Motor2143 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény204 LE
Nyomaték500 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)9 sec
Végsebesség210 km/h
Fogyasztás (vegyes)6,2 l / 100 km

Belül semmilyen, csak nagy

Az ML utastere nem annyira egy autó kabinja, mint inkább valamiféle bőrrel és puha műanyaggal burkolt hangár. Hatalmas, irdatlan, gigászi és mindenekelőtt széles: két százkilós felnőtt úgy elterpeszkedhet elöl is, hátul is, hogy mindketten mindkét oldalon könyökölnek, és sehol nem érnek egymáshoz. A fejtérrel, lábtérrel kapcsolatban is erős eufémizmus, hogy elegendő, a 690 literes csomagtér is óriási. Ráadásul a hátsó ülések lehajtásával két köbméteresre bővíthető.

Bár az ML Merci legfontosabb piaca hagyományosan az Egyesült Államok, ebben az ML-ben már semmi nyoma sem volt a ’97-es első széria viszonylagos silányságának. Pedig nem is német autó: csak az USÁ-ban és Mexikóban készítik Mercedes-üzemek, Európában nem. A bőrök, a műanyagok, a dekorbetétek, a kapcsolók, de még a Comand menürendszer logikája is olyan, hogy legyen képes állni a versenyt a fő vetélytársakkal, a BMW, az Audi és a Lexus SUV-ival.

Nem is nagyon van mibe belekötni, a teszthét alatt csak a szokásos Mercedes-hadonászást, a tempomat és az index karjának gyakori összekeverését tudtam rámondani a diktafonra hibának. Minden más megszokható, átlátható és remekül működik. Már ami van.

Fekete bőrrel, fekete kárpittal, alubetétekkel meglehetősen érdektelen az ML belseje

Fekete bőrrel, fekete kárpittal, alubetétekkel meglehetősen érdektelen az ML belseje

Mindazonáltal a pazar helykínálat és a nívós kárpitanyagok mellett sem tűnt luxuskörnyezetnek az ML belseje. Pedig tűnhetett volna, csak hát ez egy 18,6 milliós kocsi volt, mindössze szűk három millióval a listaár felett – egy igazán durván luxusba fojtott ekkora Merci azért nem áll meg 20, de inkább 25 millió alatt.

Fapados tesztautó: nálunk még tart a válság

Tudják, mikre képes az új ML Merci, ha amúgy istenigazából végigpipálja a megrendelő az extralistát? Például a sofőr láthat vele a sötétben, az éjjellátó, gyalogosjelző rendszerrel. Az ML aktívan tartja a sávot, magától visszakormányoz, ha figyelmetlenségből ráfutnánk a csíkra. Az intelligens fényszórók maguktól kapcsolják a refit fel és le, nem vakítva a szembejövőt. Aktív tempomattal tartja a kocsi a követési távolságot, dugóban se koccan neki az előtte menőnek, ha elbambul a pilóta.

Elektromosan lehajtható a vonóhorog: elegáns, Mercihez illő megoldás

Elektromosan lehajtható a vonóhorog: elegáns, Mercihez illő megoldás

Elektromosan lehajtható a vonóhorog: elegáns, Mercihez illő megoldás


Tolatókamera képén követhetnénk nyomon, ahogy magától beparkol a kocsi. A légrugó az adaptív gátlókkal pazar kényelmet és stabil kanyartartást biztosít. A Harman-Kardon audiorendszer csodásan szól, és persze tévézni is lehet vele. A felni akár 21 collos is lehet! A pohártartó hűti a hideg, fűti a meleg italt tartalmazó doboz vagy bögre alját.

És tudják, mit próbálhattunk ki mindebből a tesztautóban? Semmit. A magyar rendszámos importőri ML specifikációjának összeállításakor a fő szempont alighanem az volt, hogy a kocsi majd könnyen eladható legyen, ha az újságírók kiélték rajta magukat. Ezért van hozzá 93 literes extra tank a záhonyi gázolajcsempészek kedvéért (30 ezer forint), bőrülés (647 000), fűthető-szellőztethető persze, ezt muszáj, hiszen ezt már az én 2004-es céges Mondeóm is tudta (319 000). A legérdekesebb extra a 274 ezer forintos, elektromosan leengedhető vonóhorog volt: ez aztán tényleg egy olyan, elegáns, drága és tulajdonképpen felesleges extra, ami nagyon jól áll egy Mercinek!

Az alaktényező 0,32, ami terepjáró-körökben parádés értéknek számít

Az alaktényező 0,32, ami terepjáró-körökben parádés értéknek számít

21 és fél mázsás Mercedes, négy hengerrel
Az irdatlan motortérben elvész a kis négyhengeres

Az irdatlan motortérben elvész a kis négyhengeres

Az irdatlan motortérben elvész a kis négyhengeres


A legmegdöbbentőbb mégsem az volt, hogy milyen – relatíve – pórias a felszereltség. Hanem hogy egy ekkora batárba egy mindössze 2,2 literes, négyhengeres dízelmotort szerelt a gyártó. A downsizing néha még mindig képes mellbevágó jelenségeket produkálni (legutóbb az egyliteres Focus esetében lepődtünk meg ennyire).

És az a legszörnyűbb, hogy nem is hiányzik a nagyobb motor a kocsiból. Tíz másodperc alatti gyorsulás, 200 feletti végsebesség, alig 4000 feletti maximális fordulatszám – ettől még V6 is lehetne elöl. Csak a magasabb fordulaton azért elő-előjövő jellegzetes rezonálva kerregés jelzi, ez az eddigi legkisebb hengerszámú ML.

A csepp kis motorhoz hétfokozatú váltó tartozik, ami remekül gazdálkodik a 150 kilowattal és a lenyűgöző 500 Nm-rel. Jó ez, csupán presztízsokok miatt lehet zavaró a legdurvábban sznob vevőjelölteknek, hogy a BMW SUV-okban már nyolcfokozatú váltó jár a kétliteres dízelhez is.


Unalmas gyári film a kocsiról, szép helyszíneken forgatva

Az alap-futómű sem egyszerű

Ugyan a legmájerebb ML-vevők úgyis légrugóval rendelik majd luxusterepjárójukat, a sima acélrugós változatok tulajainak is lesz majd mivel dicsekedniük a kocsmában a haveroknak, ha a futóművekre terelődik a szó. Az új ML-ben ugyanis már alapáron változó keménységű, elektronikusan vezérelt adaptív lengéscsillapítók járnak a kerekek mellé.

Hátul minden blikkfang nélkül is kényelmes az ML: nem tologatható, nem motoros, csak széles és puha a kanapé

Hátul minden blikkfang nélkül is kényelmes az ML: nem tologatható, nem motoros, csak széles és puha a kanapé

Hátul minden blikkfang nélkül is kényelmes az ML: nem tologatható, nem motoros, csak széles és puha a kanapé


Így aztán amilyen nehéznek, keménynek, dübörgősnek tűnik nagyobb tempónál egy-egy durvább úthibán az aszfalton felkeményedő gátlókkal az autó, olyan lágyan, puhán veszi a durva földutakat, amikor terepezésre kerül a sor. A jellegzetesen mercisre, puhára, kényelmesre hangolt elektromos szervokormánnyal is jobb érzés a földúton, mint a szerpentinen manőverezni; az ML-lel furamód minél rosszabb az út, annál jobban érzi magát a sofőr.

Hogy a 4-Matic állandó összkerékhajtásról már ne is beszéljünk. A Mercedes-Benz rá is játszik erre a terepes hangulatra: kartervédős-felezős, középső diffizáras, 600 mm-es gázlómélységet is lehetővé tévő felfüggesztést ad ON&OFFROAD csomag néven – felárért, persze – annak, aki hamar szeretne nagyot amortizálni ML Mercedesén.

Két tanksapka a fedél alatt

És most elérkeztünk az ML 250 CDI Bluetec tesztautó legizgalmasabb pontjához: egy kis kék kupakhoz, ami a gázolaj-töltő nyílás mellett található. Kamionosok már évek óta jól ismerhetik az AdBlue felirat jelentését, de személyautóban még nemigen láttunk ilyesmit. Ezért röviden elmesélem, mi is ez – a teherfuvarozók nyugodtan ugorjanak két bekezdést.

Mint a még nagyobb Merciknél: adblue-töltőnyílás a dízel mellett

Mint a még nagyobb Merciknél: adblue-töltőnyílás a dízel mellett

Mint a még nagyobb Merciknél: adblue-töltőnyílás a dízel mellett


Az AdBlue tulajdonképpen 1/3 arányú vizes karbamidoldat (ez az a nitrogénvegyület, ami az emberi vizeletben is nagy arányban megtalálható). Nem helyes adaléknak nevezni, mert nem az üzemanyag-rendszerben fejti ki hatását (ezért is nem keverik a gázolajba közvetlenül), hanem az dízel-katalizátorban (SCR) segít semlegesíteni a káros nitrogén-oxidokat, nitrogénné és vízzé reagál velük.

Az AdBlue -11 fokon megfagy, viszont 250 fok alatt még nem képes eliminálni a nitrogén-oxidokat, ezért bonyolult klímarendszert is be kell építeni mind a tartály, mind az SCR-katalizátor felügyeletére. Még egy apró probléma, hogy az AdBlue erősen korrozív, tehát célszerű ügyelni, hogy ne kerüljön rossz helyre a rozsdásodásra hagyományosan hajlamos autókban.

Rettentő széles autóban rettentő széles műszerfal, tipikus Merci-holmikkal

Rettentő széles autóban rettentő széles műszerfal, tipikus Merci-holmikkal

A Mercedes ugyan általában nem szeret felesleges kényelmetlenséget okozni  vásárlóinak, de úgy néz ki, az Euro VI-ot másképp, mint AdBlue-val, nem tudja teljesíteni a csillagos dízelmotor.

Katalógus szerint 6,2 litert kellett volna tankolnunk százon, de ilyesmire nem is számítottunk, az EU-standard szerinti mérésnek semmi köze a valósághoz, legfeljebb az egyes modellek összehasonlítására jó. De így is örültünk a kútnál, mert nem hittük volna, hogy egy ekkora kocsi tíz alatt képes enni, összkerékkel, automatával.

Az ML 250 CDI Bluetec vegyes üzemben nem sokkal fogyasztott nyolc liter felett nálunk, ez a 93 literes túratankkal 1100 kilométer feletti hatótáv. Ehhez jön még egy-egy liter 130-150 forintos AdBlue húsz-huszonöt literenként, ami 130-150 forint / liter, vagyis nem emeli érzékelhetően az autózás költségeit. Maximum egy kis kényelmetlenséget jelent, hogy időnként duplán kell tankolni.
Egy tanksapka helyett kettő? Extra trutyi fecskendezése a füstgázba? Külön hűtő-fűtőrendszer a kipufogórendszerbe? Hagyni kéne már a fenébe ezt a belsőégésű kínlódást, nem?

A magunk részéről alig várjuk az első elektromos ML-generációt!