Az ezredforduló zseniális számítógépes játéka volt a Need for Speed sorozat ötödik része. Porsche minden mennyiségben, eredeti hanggal, az akkor elérhető legszebb megvalósítással.

A legizgalmasabb játékmódban Porsche tesztpilótaként kellett a minket széles mosollyal megkérő gyári szakember, Diether vagy Klaus kívánságait teljesíteni. Ugorj el a tengerpartra ezzel a 911 Turbóval, szállítsd le időre a vadonatúj Carrera kabriót. Napfény, kanyargó szerpentin, hörgő boxermotor a monitor mögött. Imádtam. 

A Mona Lisa is megvénült, de a 911 soha!

Az élményt mély emlékké aszaló évtized múlva pedig a kanári szigeteken ébredek, ahol Diether női megfelelője nyomja kezembe a legújabb Porsche 911 Carrera S kabrió kulcsát. A feladat ugyanaz, rejtett hegyi utakon eljutni A-ból B-be, lehetőleg épségben. Csak a grafika lett szebb.

A világ változik, de a 911 marad. Nincs ma férfi a Földön, aki ne ismerné fel a klasszikus formát. Még mindig uralkodik a kiemelkedő kerek lámpatest, a lendülettel csapódó tetővonal, és a farmotort rejtő méretes kerek far. A tíz centiméterrel megnövelt tengelytávnak köszönhetően nyúlánkabb, de mindez csak ez előd mellett állva szembeötlő.

A Porsche lassan ötven éve lovagol a saját retróhullámán, sikeresen. A 991 nyitott verziója sem lett renegát, minden porcikája követi az ősök nyomát, sőt már a tetőtlenségből fakadó különcség nyomait is igyekeztek eltüntetni.

Lassan, lépésről lépésre egyre polgáribb a 911, de a megfelelő gombokat megnyomva még mindig otthon érzi magát a versenypályán

Lassan, lépésről lépésre egyre polgáribb a 911, de a megfelelő gombokat megnyomva még mindig otthon érzi magát a versenypályán

Zárt állapotban csak a tetővászon színe jelent eltérést, a szerkezetet sikerült tökéletesen a kupé vonalvezetéséhez igazítani. Nem véletlen az igyekezet, a kőkemény Porsche rajongók nagy százaléka csak a megtört forma miatt hagyta ki eddig a kabriózás élményét. Nyitottan tényleg aránytalan pettyet a Carrera, orra lapossága hirtelen, ormótlanul csap át a széles hátsóba, csak a tetővonal ívével kap harmóniát.

Akusztikus Orgazmatron

1963 óta ugyanaz a sikerrecept

1963 óta ugyanaz a sikerrecept

1963 óta ugyanaz a sikerrecept


Jó volt a reggeli kávé mellett a külsőn mélázni, de a Carrera S felugató boxermotorja hamar kiűzte a hibáért guberáló kósza gondolatokat.  Négyszáz dobhártyába dübörgő lóerő meggyőzően tud hatni az észérvekre. Tartottam ettől az erőtől, fejemben még ott motoszkál a tulajgyilkos Porsche 911 legendája. Az első métereken meggyőztek, balga félelmeim oktalanok. A Carrera ennél polgáribb már nem is lehetne. 

A szállodából kigurulva gond nélkül zakkant át a kövérre hizlalt fekvőrendőrökön, és nem büntetett kemény, sportos rázkódással az úthibákért. Meszes gerinccel csajozni induló fogorvosok sem szisszennének fel a menetkomfort miatt.

A gázpedált józan mozdulatokkal kezelve marad a kezes bárány habitus. Így poroszkálva hamar, és puhán kapcsol a hétfokozatú PDK automataváltó, az immár elektromos szervóval operáló kormány könnyen jár, nincs ideálisabb társ a tengerparti túrákhoz. Teljes a szélcsend, országúti tempónál a legérzékenyebb frizurát sem borzolja össze a szél. Csak a mélyen dohogó motor sejteti, hogy elég egy laza bokamozdulat, és a világ a sarkából kifordul. 

Az orgazmatron kezelőpultja, a Sport Plus gomb megnyomása instant gyönyört hoz a fülnek

Az orgazmatron kezelőpultja, a Sport Plus gomb megnyomása instant gyönyört hoz a fülnek

Az orgazmatron kezelőpultja, a Sport Plus gomb megnyomása instant gyönyört hoz a fülnek


Zsonglőrködés Fabergé tojásokkal

Ekkor még nem tudtam, de a Kanári-szigetek útjai napnyugtáig tartó Odüsszeiára hívtak. Sikerült a legeldugottabb, legszűkebb hegyi utakat kijelölni, ahol Porschéval csapatni olyan, mint Fabergé tojásokkal zsonglőrködni.

A szűk aszfaltkígyón alig akadt hely a Porsche tűzijáték begyújtására, hiába a bajban egyből előtörő bukókeret, az szakadék ellen nem véd.

A veszély ellenére nem hagyhattam ki a száguldás vétkét, ahol egy villanásnyi sansz adódott, ott pokoli, velőtrázó, boxerfanfár rázta meg a hegyoldalt. Sport Plus módban maximálisra dúsítva az élményt mutatja meg igazi, várt arcát a stuttgarti legenda. A polgári maszk lehull, a PDK váltó minden fokozatot kihúz, kanyar előtt gázfröccsel, késlekedés nélkül vált vissza, vérpezsdítő durrogással kísérve. Az új frissen faragott motor elődjénél is jobban bírja a pörgést, a 440 Nm nyomaték 5600-as fordulaton, a 400 lóerő pedig 7400-nál ugrik nehézségi erő formájában a mellkasunkra.   


Szerencsére a bátorság határa jóval az autó képességei alatt mozog, megcsúszásra a fejlesztések hadának köszönhetően esély sincs. A szélesebb nyomtáv, növelt tengelytáv az elektronikus rendszerekkel megtámogatva könnyeddé és természetessé teszi a tempós haladást. Akár jó tíz éve a monitor előtt. Körülbelül hasonló felkészültség kell hozzá.

Messziről felismerheti a képzett autóbuzi a vörös féknyergeket, és már tudja is, hogy itt acéltárcsák égetik a mozgási energiát. A karbonfék kizárólag sárga nyereggel készül.

Messziről felismerheti a képzett autóbuzi a vörös féknyergeket, és már tudja is, hogy itt acéltárcsák égetik a mozgási energiát. A karbonfék kizárólag sárga nyereggel készül.

A fékek nem harapnak azonnal, legyen acél, vagy kerámia féktárcsa az autó alatt. Hanem meglepő mód: fékeznek. Fokozatosan, a taposás erejével teljes összhangban épül fel a fékerő, nem csak egy kétállású kapcsoló, mint a legtöbb mai autóban.  

A magnéziumlapokból készült könnyűszerkezetű tető 13 másodperc alatt tűnik el

A magnéziumlapokból készült könnyűszerkezetű tető 13 másodperc alatt tűnik el

A magnéziumlapokból készült könnyűszerkezetű tető 13 másodperc alatt tűnik el


Itt a tető, hol a tető

A vulkanikus hegyvonulat gerincére érve hirtelen, egy pillanat alatt ránk tört a ködös fagy. Szerencsére a tető 50 km/h sebességig működtethető, így lassan csorogva mindössze tizenhárom másodperc alatt kaptunk menedéket fejünk fölé. A magnézium panelekből kihajtogatott eszköz afféle hibrid, vászonborítása ellenére majdcsak hozza a keménytetők szigeteltségét, merevségét. Igaz 36 kilogrammjával nehezebb a mezei vászontetőknél, és több helyet foglal, de előnyei vitathatatlanok.

A sportos kabriók Achilles sarka minden esetben a tömeg, a tetővel elvesztett torziós merevséget pótolni kell, és ennek ára a mérlegen jelentkezik. A fémekkel ördögi módon sáfárkodó Porsche tervezők ezen a téren sem vallottak szégyent, a Carrera tokkal-vonóval 1470 kilót nyom. A kupéhoz képest mindössze 70 kilogramm a plusztömeg, ám az előző kabriónál 27 kilogrammal filingránabb a Carrera. Mindezt a karosszéria merevség 18 százalékos növelése mellett elérve. Porsche mérnököket a kormányba!

“I shot the sheriff”

A délutáni nyugalmat igazoltató rendőrök szakították meg. A Guardia Civil két buzgó tagja nem csak gyönyörködni akart a Carrera felett, igazoltattak annak rendje és módja szerint. Akadt némi nyelvi szakadék, hiszen ők kevésbé beszéltek angolul, mint mi spanyolul, így csak vakarták a fejüket, hogy kerül két magyar egy teljesen friss német Porschéban a Kanári-szigetekre. Végül rájöttek, hogy rajtunk hiába követelnek vámpapírt, és megelégedtek pár fotóval, no meg az éppen volán mögött ülő kolléga adataival. Bár korántsem volt veszélyes a helyzet, szerettünk volna egy fotót emlékül, de az idősebb tiszt vérben forgó szemekkel, heves “Nooo Foottooo”?-t kurjantva adta tudtunkra, innen nem kapunk emléket.

Pár versenypályán megtett körön bizonyította a kabrió, hogy semmilyen hátrányt nem szenved el a kupéval szemben. Szinte hajszálra ugyanúgy gyorsít (4,3 másodperc 0-100 km/h), és rázókőre dobva, piszkos mód rángatva sem lehet kihozni a sodrából.

Zárva kiegészül a forma, már kevésbé zavaró a terebélyes hátsó

Zárva kiegészül a forma, már kevésbé zavaró a terebélyes hátsó

Ragaszkodik az úthoz, mint borjú az anyjához

A stabil, fénysebességű haladásért a kupéból ismert fejlesztések felelnek. A kerekeket aktív kanyarstabilizátor (PDCC – Porsche Dynamic Chassis Control), tapasztja aszfalthoz, a kanyarok ördögi leküzdését a hátsó differenciálmű és a menetstabilizátor PVT (Porsche Torque Vectoring), összehangolt működése teszi lehetővé. A rakoncátlan vassal való küzdelem a múlté, az új 911 szinte magától fordul, rávetődik az ideális ívre, és nyomát sem érezni a veszélyes legendát megalapozó izgága, ideges farnak. Ezt is kipipálhatták immár, a makacs farmotoros építésmód összes hibája eltűnt (legalábbis száraz aszfalton), még egy lépcsőfokkal közelebb a tökéletesség felé.

Az igazi Playboy csak vörös bőrbelsőt választhat, legalább nem feltűnő az elkenődő rúzsnyom

Az igazi Playboy csak vörös bőrbelsőt választhat, legalább nem feltűnő az elkenődő rúzsnyom

Az igazi Playboy csak vörös bőrbelsőt választhat, legalább nem feltűnő az elkenődő rúzsnyom


Sajnos a pályán nem maradhattunk örökké, ezért újra a hegyek felé fordítottuk a Porsche orrát. A nyugodtabb haladást kihasználva végre azt is láttam, mi vesz körül, mikor nem ezer idegszállal a sziklafalak mögött felbukkanó buszokra koncentrálok.  A belső egyszerű, szinte konzervatív, de egy vörös színárnyalattal rögtön a harsány playboy ízlésvilág vizeire érünk.

A legtöbb apróság a Panamerából lehet ismerős, kétzónás klíma, és a kézifék helyét elfoglaló gombtenger uralja a középkonzolt. Szerencsére a kijelzőkkel telezsúfolt öt körműszer maradt a régi, középen az S kivitelben szürkén trónoló fordulatszámmérővel.

Az első ülések mögött találunk két ülésimitációt. Ide legfeljebb két zsák krumplit ültethetünk, és jó hogy nekik nincs fejük, mert a szélterelő megállíthatatlanul, gombnyomásra pont nyakmagasságban emelkedik ki. Vagy lehet ez már valami titkos James Bond fejlesztés.

Hatásos a gombnyomásra előbukkanó szélterelő, még autópálya-tempónál is elviselhetővé teszi a nyitott utazást

Hatásos a gombnyomásra előbukkanó szélterelő, még autópálya-tempónál is elviselhetővé teszi a nyitott utazást

Hatásos a gombnyomásra előbukkanó szélterelő, még autópálya-tempónál is elviselhetővé teszi a nyitott utazást


A Porsche filozófia: Nem elég jó!

A start-stop rendszer és egyéb fogyasztáscsökkentő ötletek a kabrióból sem hiányoznak. Talán tíz liter körül tud papíron a gép, viszont aki így hajtja, vegyen inkább Velorexet. A kristálytiszta Porsche élmény esetünkben 24 liter benzint kért átlagban, akinek a kipróbált 911 Carrera S 36 milliós vételára nem probléma, az a kútnál se bőgje el magát.

Nem elég jó! Ez lehet a Porsche jelszó. Akár a kupé, a kabrió is gyorsabb, erősebb, fejlettebb és takarékosabb az elődjénél. A majdnem keménytető, és a kitűnő szélvédelem tökéletes nyitott élményt adnak, amellett, hogy a kabrió versenypályán sem marad le zárt testvére mögött. Apró problémákat természetesen mindig akadnak a tökéletesség felé vezető végtelen úton. A navigáció még nem ismeri a kanári szigetek összes elágazását, és a pohártartót sem könnyű begyömöszölni a helyére. Tehát Porsche mérnökök, fejlesztők, vissza a tervezőasztalhoz!