Nincs objektív autóteszt. Törekedni lehet rá, de teljesen felesleges. A tesztpéldányok nyüstölésével eltöltött hét tapasztalataiba átszűrődnek saját kis életünk eseményei. Lehet egy fájós hát miatt kényelmetlen a vezetőülés, vagy az állandóan felhőt bámuló porontyok miatt csábító a panorámatető. Ezek a körülmények óhatatlanul befolyásolják a végső véleményt, a Peugeot 5008 esetében nálam egy kellemes költözés adta meg az alaphangulatot.

Ennek szellemében, (csokit maszatoló trónkövetelők híján) egy hosszú távú csomagokkal teljesen teletömött túra adta a legmaradandóbb emlékeket.  Örültem is, hogy ezt a kompakt egyterűt sikerült kifogni a franciák praktikus kínálatából, hiszen a 308 SW biztosan elvérzett volna, a 3008 inkább SUV, a 807 pedig egy őskövület, már fasorban sincs belőle tesztelésre kiadott darab.

Hiába járt a fejemben folyamatosan a gondolat, hogy lehet egy fiatal hölgyemény cuccait bezsúfolni a 2,5 köbméteresre bővíthető csomagtérbe, a Peugeot meglepetésemre időről időre gondolataim közé furakodott. Méghozzá azzal, hogy mennyire jó.

Átlagos, de szerethető

Ránézésre kissé kilóg az oroszlános kínálatból, az újhullámos divatnak köszönhetően germán egyszerűség övezi a külsőt. A kategória is határt szab a kreativitásnak, nehéz csábítóvá varázsolni a kötelező dobozformát. Az 5008 esetében a frontrésznél lőtték el az összes puskaport, hatalmas háromszög alakú fényszórók néznek ránk, a tömzsi alakot pedig vízszintes krómcsíkokkal nyújtották a szemnek kedves tartományba.

Egyszerű, semleges mégis szerethető forma

Egyszerű, semleges mégis szerethető forma

Egyszerű, semleges mégis szerethető forma


Ahogy a férfiakra, úgy a kompakt egyterűekre is igaz, ha egy fokkal szebbek az ördögnél, az már elég. Ezzel pedig a Peugeot már túl is teljesített, belül pedig fényévekre vagyunk a pokoli állapotoktól.

Autóban még nem találtam meg ilyen könnyen a helyem, és hiába tekeredett a kilométerspirálra 500 kilométer egy nap alatt, nyoma sem volt a szokásos mocorgás, állítgatás, helykeresés triumvirátusnak. Nincs jobb közhely, muszáj elsütni, ez egy bitang mód kényelmes autó.

Már sokan megénekelték előttem, és én is csak csatlakozni tudok: a közelmúlt francia autói első blikkre felülemelkedtek önmagukon (kivéve a Latitude). Semmi slamposság, hanyagság az összeszerelést, és anyagminőséget illetően. A minket körülvevő környezet gusztusos, elmúlt a méretes illesztési hézagok és a recsegő műanyagok kora. Ebben a megújulásban példásan teljesít a Peugeot 5008, első szaglásra bőven ott van a Volkswagen csoport szintjén, azzal a különbséggel, hogy nem visel rémesen szürke egyenruhát.

Tárolórekeszek hada

A kellemes kialakítás csak hab a tortán, ebben a kategóriában úgyis a praktikum mezején dőlnek el a vérre menő küzdelmek. Az 5008 ezen a téren is állja a sarat, tárolórekeszek hadával készül a családi

"Kuss, és nézzétek a Tini Nindzsa Teknőcöket!"

“Kuss, és nézzétek a Tini Nindzsa Teknőcöket!”

“Kuss legyen, nézzétek a Tini Nindzsa Teknőcöket!”


holmik elnyelésére. A váltó uralta középső hűtött ládában akár literes innivalók is eltüntethetők, ahogy a padló alatt és az ajtókban is öles tér áll rendelkezésünkre. Végül a felfújható krokodil is talál helyet magának, de a nyűgös utasoknak több kell pár műanyagból kialakított lyuknál. Az ő lefegyverzésükre pipálhatjuk ki az extralistán szereplő panorámatetőt, és fejtámlákba integrált DVD lejátszót, remélhető a siker, és a csendes porontyok.

A harmadik sor két ülése a Peugeot 5008 esetében is kisegítő célokat szolgál, hiába rakjuk be a Kacsamesék összest, hosszabb úton a kamaszkorral megnyúlt ifjak már keservesen nyöszörögni fognak.
 
Apa kocsit hajt

A volán mögött senyvedőnek is jut némi élvezet ha már Dagobert bácsi kalandjait nem tudja szemmel követni. A kellemesen morgós, kétliteres dízel alkalmas partner a  családapáknak megengedhető ökörködésre. Már az első métereken érezhető volt, hogy itt a 150 lóerő és a 340 Newtonméter nyomaték nem valami elérhetetlen laboratóriumban szintetizált érték. “Kisbuszos” mércével mérve kellemes lendülettel, sőt sportosan haladhatunk. A kormányzásra sem lehet panasz, a volán könnyű akár egy hideg nyáresti fröccs, mégis kellően pontos. A játékba csak a hatgangos váltó ront bele, hiába jobb, mint elődei, még mindig lötyögősen jár, gátat szabva a gyors kapcsolásoknak.

A dinamikus haladáshoz bőven elég a 150 lóerő

A dinamikus haladáshoz bőven elég a 150 lóerő

Az autó méreteihez és a közel 1600 kilogrammos tömeghez képest a futómű jól teljesít, nagyobb sebességnél sem izzadunk le hirtelen támadt bizonytalanság, imbolygás okán. A franciák célja egyértelműen a sportosság, és a kényelem közti arany középút megtalálása volt. Igyekezetük dicsérendő, kanyarokban stabilan, már-már feszesen viselkedik a családi batár, viszont a kátyúkon, keresztbordákon csak fogkoccantó zakkanással juthatunk túl.
Alaphelyzetben, öt személlyel 578 literes a csomagtér

Alaphelyzetben, öt személlyel 578 literes a csomagtér

Alaphelyzetben, öt személlyel 578 literes a csomagtér


Esetemben a költözésnél vizsgázott igazán az 5008. Szerencsére a hatalmas 2,5 köbméteres raktér kialakítása az ülések mozgatásával gyerekjáték, a két sor ledöntésével teljesen sík felületet kapunk. Az eredményhez csak pár piros gurtnit kell meghúzni és pakolhatunk sérvszakadásig. Ráadásul az éjszakába nyúló rámolást a csomagtartó oldalában található zseblámpával emelhetjük elviselhető szintre.

Egy ilyen kalandnál jön jól a legerősebb dízel erőtartaléka. Nyakig pakolva is röhögve húzott az autópályán, kisebb elbambulások alkalmával kulturáltan, erőlködés nélkül kúszott fel a sebességmérő a törvénytelen tartományba. A fogyasztás ilyen körülmények között is emberi érték maradt, a dobozpakolástól kissé nehezebb lábbal sem sikerült a 6.5 liternél magasabb százas átlagot elérni.


Innen már nehéz mentegetőzni, oda voltam egy francia családi egyterűért. Még most is kiráz a hideg, ha belegondolok, de a Peugeot 5008 egy komolyabb bosszantó hibája sem tetézte a pakolás napjai alatt kialakult káoszt. Egyedül a középkonzolon elrejtett vészvillogó felfedezése okozott némi fejtörést, de ezen az apróságon hamar felül lehet emelkedni. Utolsó banánhéjként már csak a mocskos anyagiakon tudna elcsúszni a francia családbatár.

Pénz, pénz, pénz

Adatlap

Peugeot 5008 2.0 HDi

Csak a piros szalagokat kell rángatni, és máris sorra tűnnek el az ülések
Motor1997 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény150 LE
Nyomaték340 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)9,9 sec
Végsebesség195 km/h
Fogyasztás (vegyes)5,5 l / 100 km

Ebben a ligában már családon belül is vérmes ellenfeleket találunk, a Citroen és a Renault is kínál hasonló típust, ugyanúgy erős két literes dízellel, teljes üvegtetővel, teletömve minden földi jóval.

Az árversenyt a Renault Grand Scenic nyeri, kulcsait 7.300.000 forintért vehetjük birtokba. A másik hazai ellenlábas a Citroen C4 Picasso jó fél millióval drágább (7.870.000 Ft), így ebben a tekintetben is jó vételnek tűnik a tesztelt Peugeot 5008 (7.475.000 Ft). Nem könnyű döntés, ebben a helyzetben az éppen aktuális akciókon és a személyes szimpátián múlik, hogy melyik autó legyen családi rabszolga.

Ha tisztességes, átgondolt iparosmunkára vágyunk, megspékelve némi otthonossággal és stílussal, akkor meleg szívvel javallott az oroszlános egyterű. A hazai pénztárcák egészségi állapotát figyelembe véve a megfontoltan haladók inkább a kisebb, olcsóbb dízel mellett tegyék le a voksukat, nem fognak csalódni.

Kérdés, hogy mi lesz 100.000 kilométer múlva? Egyelőre rejtély a tartósság, de ha a leendő tulajdonosok online szervizkönyvet vezetnek majd a Peugeot szervizes kalandjairól, mindannyian megtudjuk a választ.