Nincs objektív autóteszt. Törekedni lehet rá, de teljesen felesleges. A tesztpéldányok nyüstölésével eltöltött hét tapasztalataiba átszűrődnek saját kis életünk eseményei. Lehet egy fájós hát miatt kényelmetlen a vezetőülés, vagy az állandóan felhőt bámuló porontyok miatt csábító a panorámatető. Ezek a körülmények óhatatlanul befolyásolják a végső véleményt, a Peugeot 5008 esetében nálam egy kellemes költözés adta meg az alaphangulatot.

Ennek szellemében, (csokit maszatoló trónkövetelők híján) egy hosszú távú csomagokkal teljesen teletömött túra adta a legmaradandóbb emlékeket.  Örültem is, hogy ezt a kompakt egyterűt sikerült kifogni a franciák praktikus kínálatából, hiszen a 308 SW biztosan elvérzett volna, a 3008 inkább SUV, a 807 pedig egy őskövület, már fasorban sincs belőle tesztelésre kiadott darab.

Hiába járt a fejemben folyamatosan a gondolat, hogy lehet egy fiatal hölgyemény cuccait bezsúfolni a 2,5 köbméteresre bővíthető csomagtérbe, a Peugeot meglepetésemre időről időre gondolataim közé furakodott. Méghozzá azzal, hogy mennyire jó.

Átlagos, de szerethető

Ránézésre kissé kilóg az oroszlános kínálatból, az újhullámos divatnak köszönhetően germán egyszerűség övezi a külsőt. A kategória is határt szab a kreativitásnak, nehéz csábítóvá varázsolni a kötelező dobozformát. Az 5008 esetében a frontrésznél lőtték el az összes puskaport, hatalmas háromszög alakú fényszórók néznek ránk, a tömzsi alakot pedig vízszintes krómcsíkokkal nyújtották a szemnek kedves tartományba.

Csak a piros szalagokat kell rángatni, és máris sorra tűnnek el az ülések
Csak a piros szalagokat kell rángatni, és máris sorra tűnnek el az ülések

A praktikum francia iskolája

A praktikum francia iskolája

Csak a piros szalagokat kell rángatni, és máris sorra tűnnek el az ülések
Az utasok számára az egyik legérdekesebb extra, a panorámatető
Tároló rekeszek tömkelege várja a csomagokat
Rövid úton használható a két pótülés, de nem fehér embernek való
A HUD plexilapra vetíti a legfontosabb információkat
"Kuss, és nézzétek a Tini Nindzsa Teknőcöket!"
Mindenki megtalálja a számára kedves lukat
Hát személyes üzemmódban a csomagtér 200 liter körül alakul
Fény az éjszakában
Alaphelyzetben, öt személlyel  578 literes a csomagtér
Minőség és praktikum ötvözete, már csak a tartósság marad fejfájdító kérdés
A legmarkánsabb elem a háromszög alakú lámpatest
A family felszereltségi szinttel 7.475.000 forintért vihetjük haza az 5008-ast
Itt azért kicsit kiélhették magukat a tervezők.
Alacsonyra nyílik az ötödik ajtó, megkönnyítve a pakolást
Egyszerű, semleges mégis szerethető forma
Hét személy, vagy 2,5 köbméter holmi szállítására is alkalmas
Ha tisztességes, átgondolt iparosmunkára vágyunk, megspékelve némi otthonossággal és stílussal, akkor meleg szívvel javallott az oroszlános egyterű.
A dinamikus haladáshoz bőven elég a 150 lóerő
A kétliteres HDi morgós, de nem kellemetlenül
Fotó megosztása:
Egyszerű, semleges mégis szerethető forma

Egyszerű, semleges mégis szerethető forma

Egyszerű, semleges mégis szerethető forma


Ahogy a férfiakra, úgy a kompakt egyterűekre is igaz, ha egy fokkal szebbek az ördögnél, az már elég. Ezzel pedig a Peugeot már túl is teljesített, belül pedig fényévekre vagyunk a pokoli állapotoktól.

Autóban még nem találtam meg ilyen könnyen a helyem, és hiába tekeredett a kilométerspirálra 500 kilométer egy nap alatt, nyoma sem volt a szokásos mocorgás, állítgatás, helykeresés triumvirátusnak. Nincs jobb közhely, muszáj elsütni, ez egy bitang mód kényelmes autó.

Már sokan megénekelték előttem, és én is csak csatlakozni tudok: a közelmúlt francia autói első blikkre felülemelkedtek önmagukon (kivéve a Latitude). Semmi slamposság, hanyagság az összeszerelést, és anyagminőséget illetően. A minket körülvevő környezet gusztusos, elmúlt a méretes illesztési hézagok és a recsegő műanyagok kora. Ebben a megújulásban példásan teljesít a Peugeot 5008, első szaglásra bőven ott van a Volkswagen csoport szintjén, azzal a különbséggel, hogy nem visel rémesen szürke egyenruhát.

Tárolórekeszek hada

A kellemes kialakítás csak hab a tortán, ebben a kategóriában úgyis a praktikum mezején dőlnek el a vérre menő küzdelmek. Az 5008 ezen a téren is állja a sarat, tárolórekeszek hadával készül a családi

"Kuss, és nézzétek a Tini Nindzsa Teknőcöket!"

“Kuss, és nézzétek a Tini Nindzsa Teknőcöket!”

“Kuss legyen, nézzétek a Tini Nindzsa Teknőcöket!”


holmik elnyelésére. A váltó uralta középső hűtött ládában akár literes innivalók is eltüntethetők, ahogy a padló alatt és az ajtókban is öles tér áll rendelkezésünkre. Végül a felfújható krokodil is talál helyet magának, de a nyűgös utasoknak több kell pár műanyagból kialakított lyuknál. Az ő lefegyverzésükre pipálhatjuk ki az extralistán szereplő panorámatetőt, és fejtámlákba integrált DVD lejátszót, remélhető a siker, és a csendes porontyok.

A harmadik sor két ülése a Peugeot 5008 esetében is kisegítő célokat szolgál, hiába rakjuk be a Kacsamesék összest, hosszabb úton a kamaszkorral megnyúlt ifjak már keservesen nyöszörögni fognak.
 
Apa kocsit hajt

A volán mögött senyvedőnek is jut némi élvezet ha már Dagobert bácsi kalandjait nem tudja szemmel követni. A kellemesen morgós, kétliteres dízel alkalmas partner a  családapáknak megengedhető ökörködésre. Már az első métereken érezhető volt, hogy itt a 150 lóerő és a 340 Newtonméter nyomaték nem valami elérhetetlen laboratóriumban szintetizált érték. “Kisbuszos” mércével mérve kellemes lendülettel, sőt sportosan haladhatunk. A kormányzásra sem lehet panasz, a volán könnyű akár egy hideg nyáresti fröccs, mégis kellően pontos. A játékba csak a hatgangos váltó ront bele, hiába jobb, mint elődei, még mindig lötyögősen jár, gátat szabva a gyors kapcsolásoknak.

A dinamikus haladáshoz bőven elég a 150 lóerő

A dinamikus haladáshoz bőven elég a 150 lóerő

Az autó méreteihez és a közel 1600 kilogrammos tömeghez képest a futómű jól teljesít, nagyobb sebességnél sem izzadunk le hirtelen támadt bizonytalanság, imbolygás okán. A franciák célja egyértelműen a sportosság, és a kényelem közti arany középút megtalálása volt. Igyekezetük dicsérendő, kanyarokban stabilan, már-már feszesen viselkedik a családi batár, viszont a kátyúkon, keresztbordákon csak fogkoccantó zakkanással juthatunk túl.
Alaphelyzetben, öt személlyel  578 literes a csomagtér

Alaphelyzetben, öt személlyel 578 literes a csomagtér

Alaphelyzetben, öt személlyel 578 literes a csomagtér


Esetemben a költözésnél vizsgázott igazán az 5008. Szerencsére a hatalmas 2,5 köbméteres raktér kialakítása az ülések mozgatásával gyerekjáték, a két sor ledöntésével teljesen sík felületet kapunk. Az eredményhez csak pár piros gurtnit kell meghúzni és pakolhatunk sérvszakadásig. Ráadásul az éjszakába nyúló rámolást a csomagtartó oldalában található zseblámpával emelhetjük elviselhető szintre.

Egy ilyen kalandnál jön jól a legerősebb dízel erőtartaléka. Nyakig pakolva is röhögve húzott az autópályán, kisebb elbambulások alkalmával kulturáltan, erőlködés nélkül kúszott fel a sebességmérő a törvénytelen tartományba. A fogyasztás ilyen körülmények között is emberi érték maradt, a dobozpakolástól kissé nehezebb lábbal sem sikerült a 6.5 liternél magasabb százas átlagot elérni.


Innen már nehéz mentegetőzni, oda voltam egy francia családi egyterűért. Még most is kiráz a hideg, ha belegondolok, de a Peugeot 5008 egy komolyabb bosszantó hibája sem tetézte a pakolás napjai alatt kialakult káoszt. Egyedül a középkonzolon elrejtett vészvillogó felfedezése okozott némi fejtörést, de ezen az apróságon hamar felül lehet emelkedni. Utolsó banánhéjként már csak a mocskos anyagiakon tudna elcsúszni a francia családbatár.

Pénz, pénz, pénz

Adatlap

Peugeot 5008 2.0 HDi

Csak a piros szalagokat kell rángatni, és máris sorra tűnnek el az ülések
Motor 1997 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 150 LE
Nyomaték 340 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,9 sec
Végsebesség 195 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,5 l / 100 km

Ebben a ligában már családon belül is vérmes ellenfeleket találunk, a Citroen és a Renault is kínál hasonló típust, ugyanúgy erős két literes dízellel, teljes üvegtetővel, teletömve minden földi jóval.

Az árversenyt a Renault Grand Scenic nyeri, kulcsait 7.300.000 forintért vehetjük birtokba. A másik hazai ellenlábas a Citroen C4 Picasso jó fél millióval drágább (7.870.000 Ft), így ebben a tekintetben is jó vételnek tűnik a tesztelt Peugeot 5008 (7.475.000 Ft). Nem könnyű döntés, ebben a helyzetben az éppen aktuális akciókon és a személyes szimpátián múlik, hogy melyik autó legyen családi rabszolga.

Ha tisztességes, átgondolt iparosmunkára vágyunk, megspékelve némi otthonossággal és stílussal, akkor meleg szívvel javallott az oroszlános egyterű. A hazai pénztárcák egészségi állapotát figyelembe véve a megfontoltan haladók inkább a kisebb, olcsóbb dízel mellett tegyék le a voksukat, nem fognak csalódni.

Kérdés, hogy mi lesz 100.000 kilométer múlva? Egyelőre rejtély a tartósság, de ha a leendő tulajdonosok online szervizkönyvet vezetnek majd a Peugeot szervizes kalandjairól, mindannyian megtudjuk a választ.