Amerikának kell a burn out: a kupé nem veszi el a gázt, ha közben állunk a féken

Amerikának kell a burn out: a kupé nem veszi el a gázt, ha közben állunk a féken

Amerikának kell a burn out: a kupé nem veszi el a gázt, ha közben állunk a féken


Bal láb a féken, jobb a gázon és az irgalmatlan hathengeres kezdi túlforgatni a kerekeket. Lassan, erőből csinálja, mire sárga-pirosról zöldre vált a lámpa, füst száll fel a hátsó kerekektől.

Lexus, Acura, Infiniti, Genesis

Leugrok a fékről, padlógáz. A buszmegállóban a srácok csodálják a vastag fekete csíkokat és biztosak benne, hogy ez a világ legjobb autója, csak nem tudják hová tenni. Amerikában a Hyundai a Genesis márkával ugyanazt próbálja megugrani, amit jó húsz éve a Toyota a Lexusszal vagy a Nissan az Infinitivel kezdett.

Elhinnék, hogy nem olyan rég még ez a pária volt a Hyundai sportkupéja?

Elhinnék, hogy nem olyan rég még ez a pária volt a Hyundai sportkupéja?

Elhinnék, hogy egykor ez a pária volt a Hyundai sportkupéja? A kevésbé sportos utóda a Veloster, a másik a Genesis Coupé


Európában a Genesis-modellek közül jó érzékkel csak a kupé kapható, Hyundai Genesis Coupé néven, az akár 429 lóerős, ötezres nyolchengeressel megvadított limuzin nem.

Király a verda

Az élek kicsit a megboldogult FIAT Coupéra hasonlítanak, a felni a Lexusé vagy az Infinitié is lehetne, a sziluett megrajzolójának alighanem a Nissan 350Z-t tették a párnája alá, de a forma nagyon látványos, főleg a limezöld metálszínnel.

Sok menő autóval szemben a Genesis Coupét szívélyesen beengedték, sokkal többen csodálták, mint utálták. Egy biztonsági őrként senyvedő úr egyszer a tolótetőn kiabálta be a lámpánál, hogy istenkirály a verda és nyomjam, ami fér.

A V6-os Hyundai és más sportkupék
Audi TTS Coupé S tronic aut. (272 LE) 15 215 000 Ft
Hyundai Genesis Coupé 2.0T Style man. (210 LE) 9 990 000 Ft
Hyundai Genesis Coupé 3.8 V6 Sport aut. (303 LE) 13 590 000 Ft
Nissan 370Z Coupé Csomag 1 aut. (328 LE) 15 599 000 Ft
Peugeot RCZ 1,6 THP man. (200 LE) 8 930 000 Ft
Porsche Cayman Tiptronic aut. (265 LE) 18 270 000

Belülről i30 is lehetne

Nem igénytelen, csak unalmas a műszerfal, semmi sportos nincs benne

Nem igénytelen, csak unalmas a műszerfal, semmi sportos nincs benne

Nem igénytelen, csak unalmas a műszerfal, semmi sportos nincs benne


A kupéban sok minden adott, amitől egy autó sportos: a gázpedál nem függesztett, hanem alsó forgáspontú, a pedálokat fém borítja. A motor indítógombbal kel életre, az ülés jól tart és kellően mélyen van az első ablaküveg keret nélküli, a kormány mögül kikandikálnak az automata váltófülei.

Az amerikai célközönség igényszintjéhez képest pompásak a műanyagok, mégis szürke és dögunalmas a belső tér, mert ugyanezek az órák, kijelzők és kapcsolók akár egy i20-ban is szolgálhatnának.

Így épült Rhys Millen driftautója a Genesis Coupéból

Mikor ég ki az ESP lámpája?

Vehemens hanggal indul be a V6. Nem lakja be úgy a környéket, mint a Nissan 370Z, de tökös és élvezetes. A kormány sokat ígérő nehézséggel jár és kellően direkt. Kis gázra is megugrik az autó, normál úton, például stoptáblától kikanyarodva gyakran villog az ESP visszajelzője.

A Genesis nem az a sportautó, amiben átüt a koponyatetőn az adrenalin, de az önzáró differenciállal és a V6-os motorral nagyon élvezetes

A Genesis nem az a sportautó, amiben átüt a koponyatetőn az adrenalin, de az önzáró differenciállal és a V6-os motorral nagyon élvezetes

240 a végsebessége, 6,4 s alatt gyorsul százra. A változó szelepvezérléses V6 303 lóerős 6300-on, nyomatéka 361 Nm 4700-as fordulatszámon

240 a végsebessége, 6,4 s alatt gyorsul százra. A változó szelepvezérléses V6 303 lóerős 6300-on, nyomatéka 361 Nm 4700-as fordulatszámon

240 a végsebessége, 6,4 s alatt gyorsul százra. A változó szelepvezérléses V6 303 lóerős 6300-on, nyomatéka 361 Nm 4700-as fordulatszámon


A kipörgésgátlás nem viccel, elvágja az erőt és érzésre túl sokáig tart, mire a motort megszabadítja béklyóitól. Közepes úton a betonkemény rugózás nehezen tartja úton a kerekeket, nemcsak induláskor, de kanyarban is.

ESP off: nem kérdez vissza

Amerikában, az eredendő célpiacon az újmódi ESP sokak szerint a gyengék fegyvere, talán ezért is lehet kikapcsolni egyetlen gyors gombnyomással.

Nem kérdez vissza, nincs több fokozatban visszavonuló védelem és nem kell hosszú másodpercekig nyomni a gombot, mint egy BMW-ben.

Lételeme a gumifüst. Itt is sikerült megmutatni, mit tud a hathengeres Genesis Coupé

Lételeme a gumifüst. Itt is sikerült megmutatni, mit tud a hathengeres Genesis Coupé

Lételeme a gumifüst. Itt is sikerült megmutatni, mit tud a hathengeres Genesis Coupé


Deaktivált elektronikával tizedmásodpercek alatt az élet legsűrűjében vagyunk, ami zárt pályán, amilyen a tököli reptéren Székely Gyulánál van, világraszóló élmény. A Genesis Coupé alig dől meg, kiválóan lassul, nagyon azt csinálja, amit akarunk.

És mi keresztbe akarjuk rakni, ami nagyon fekszik neki. Megvan mind a 303 lóerő, a szívó és kipufogóoldalon is változó vezérléses V6-ost szétveti az erő.

Rettentően húz és nem kell neki terhelésváltás, gázra is bármikor keresztbe áll.

Alapáron önzáró diffi

Lőrincz úr, hogyan ítéli meg a fejteret?

Lőrincz úr, hogyan ítéli meg a fejteret?

Lőrincz úr, hogyan ítéli meg a fejteret?


Simán a hátsókerék-hajtástól még nem driftelne ilyen gyönyörűen. Áldás a hathengereshez járó klasszikus, Torsen-rendszerű sperrdiffi, amely nem elveszi az erőt, hanem oda irányítja, ahol jobb a tapadás. Percek alatt boldogra faroltuk magunkat, és a reptér betonján a futómű is tökéletesnek tűnt egy sportautóhoz.

A pályára menet és vissza már nagyon nem volt tökéletes. Közútra a Genesis hangolása túl kemény. Nem a ringatás hiányzik, egyszerűen túllőttek a célon vagy csak itthon ritka az annyira sima út, hogy ne pattogjanak el a kerekek és ne villogjon az ESP lámpája? Lehet, hogy nagyot tudna kanyarodni, de alig van hozzá jó út, ahol ez kiderülne.

Mit számít a fogyasztás!

A fogyasztás városban mindig közelebb volt a 20, mint a 15 literhez, és a 18 litert elég békés stílusban nyalta be százon. Cserébe megkaptuk a hangot, az erőt és az automata váltó kényelmét.

A tesztelt kupé listaára 13,6 millió forint, ami elég húzós. Rendben van, hogy ebből hat kiló jut az automata váltóra, 3 207 000 Ft a regadó, 2,1 millió az áfa, de ez borzalmasan sok pénz, amiből nagyon jó autókat lehet venni. Mert driftelni a Genesis Coupé isteni, de farolgatáshoz kissé talán drága mulatság.

Sokaknak értelmesebb megoldás keríteni ebből a keretből egy utcán semmivel nem lassabb, 200 lóerős Peugeot RCZ-t vagy alap Audi TT-t, farolgatásra meg építeni egy Sierrát vagy öreg BMW-t.

Sokkal ügyesebben hangolt futóművével és bikaölő hangjával a 370Z jobb sportautó, de kétülésesként a családosoknál nem igazán alternatívája a négyszemélyes Genesis Coupénak.

Ezzel együtt senkit nem beszélnék le a Hyundairól. A nagyon nagy erő és a hátsókerék-hajtás olyan, mint a szép női mell: a csaj lehet amúgy zsémbes és combban már karfiolos, ha a melle úgyis mindent visz. Mert mindent visz.

Ahol szabadon lehet gyakorolni

Köszönjük a tesztpályát biztosító Székely Gyula segítségét! Helyszín: Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központ, elérhetőség: www.vezetestechnika.eu illetve +36-30-25-25-399.