Egyszer már sikerült hazaérnem egy töltettel a munkahelyemtől 50 kilométerre lévő otthonomba, elektromos járművel. De a Citroën C-Zero komfortja, dinamikája, teljesen gondtalan használata össze sem mérhető a Revás kaland körülményeivel. Ahogy az sem, hogy a Citroënben még maradt elég amperóra a teljes visszaúthoz is.

A Citroen C-Zero jó kilencmillió forintnyi euróért kapható például Németországban. És, míg ott viszik, mint a cukrot, az EU kevésbé szerencsés felén az átlagpolgárnak annyira reménytelen egy ilyenre akár csak gondolnia is, hogy még csak nem is árulja hivatalosan az importőr.
A Citroen C-Zero jó kilencmillió forintnyi euróért kapható például Németországban. És, míg ott viszik, mint a cukrot, az EU kevésbé szerencsés felén az átlagpolgárnak annyira reménytelen egy ilyenre akár csak gondolnia is, hogy még csak nem is árulja hivatalosan az importőr.

Száztíz kilométer egy tank villannyal

Száztíz kilométer egy tank villannyal

A Citroen C-Zero jó kilencmillió forintnyi euróért kapható például Németországban. És, míg ott viszik, mint a cukrot, az EU kevésbé szerencsés felén az átlagpolgárnak annyira reménytelen egy ilyenre akár csak gondolnia is, hogy még csak nem is árulja hivatalosan az importőr.
Jól tessenek megnézni: ez a városi közlekedés nagyon közeli jövője
A motor a hátsó tengely felett, az akku az ülések alatt van
Négy ember kényelmesen elüldögélhet benne rövid távokon, csak a vállak érnek össze néha
3,5 méter hosszú, másfél méter széles sincs, 161 centi magas
Magasabb, mint amilyen széles, fura
A nagy bumszli orr mögött van a klímahűtő, koccanáskor azzal lehet gond
255 centi a tengelytáv, a nyomtáv elöl 131, hátul 127 centi
A nappali menetjelző fény sem LED-es. Így olcsóbb, a fogyasztás pedig nem számottevő
Hátsókerék-hajtással sem driftautó, az első gumi csak 145-ös, gázadásra eltolja az orrát
Űrkapszula
E-rendszámos; a Citroen nem reménykedik benne, hogy bárkinek is el lehetne adni itthon
Nincs LED-parádé, de nem is kell. A halogén fényszóróizzók áramfelvétele is elenyésző egy padlógázéhoz képest
Szimpla ablaktörlő a keskeny szélvédőn
Erre a típusnévre nemigen gondoltak még a Citroennél, mikor a nevek helyett (Saxo, Xsara) áttértek a C-n kombinációra 2000-ben a C5-tel
100%-ig, vagy 100%-ban? A szerkesztőségben nem tudtuk eldönteni, melyik lenne helyes
Egy csepp benzin se kell bele
Helyes kis vacak, jól állnak neki a menetjelző fények
Száztíz kilométer egy tank villannyal 71
A vidám világos belső feldobja az autót, és optikailag is tágítja. Rá is fér
A Citroen-logo az egyetlen különbség odabent a Peugeot Ionhoz képest
A segélyhívó gombok Magyarországon nem működnek, csak az igazi Európában
Az ülések meglepően kényelmesek, csak nagyon közel vannak egymáshoz
A hátsó traktus is meglepően kényelmes, a támlák dőlésszöge állítható
Vállak összesimulnak, de a fejtér hatalmas
Egy pillanat átállni a hagyományos autós műszerekről a C-Zero vidám kijelzőjének logikájára
Ennyi infó fér ki a műszeregységre
A teknősbéka előbújásakor icipicit csökken a dinamika, de ilyenkor is lehet 100 felett menni. 4-5 kilométerre elég energia van ilyenkor még az akkuban
A gyári töltő indokolatlanul hatalmas, praktikusabb lenne egy porszíó-szerűen felcsévélhető zsinór. Közterületen Pesten hány percig lenne meg a kocsiból is, a falból is kihúzható kábel?
Az ajtóbelső egyszerű, de négy villanyablak-emelő gomb azért elfért rajta
Jobbkezesek előnyben
Lassulj-pedál, menjél-pedál: a klasszikus fék-gáz szavak ide nem stimmelnek
A 380 voltos gyorstöltő konnektor fedelének nyitója. Ipari árammal félóra alatt 80%-osra tölthető az akku
Praktikus helyen az italtartó, a klíma hűtheti a kólásdobozt
A C-Zero második legnagyobb hibája az ára után: nincs benne óra. Hej, zöld Szent Japán Kvarcóra, visszasírlak!
A rádió egyszerűen tökéletes. Ilyen kevés gombbal ilyen kényelmesen elérni minden funkciót - ilyet még nem láttam gyári fejegységben
A középkonzol mindent tartalmaz, ami egy városi autóba kellhet, csak függőlegesen tájolták a helyspórolás miatt
Előre, hátra, sehova, megállj. A Mitsubishi I-Miev váltóján még van két fokozat, kímélő üzemmódoknak, de a Citroenből nem hiányzik a japán eredeti extrafunkciója
A gyári ajánlás szerint ha a sofőr egyedül utazik, használja inkább az ülésfűtést: az sokkal kevesebbet fogyaszt, mint a légfűtés
A kesztyűtartó-belső mutatja legjobban egy kocsiban, mennyire számított a luxusfaktor a tervezésnél
USB-ről is iszik zenét a hifi
Gyorstöltő sapka, alatta a 400 voltot aljzat
Ide jön a normál 230 voltos dugó, 16 amperes biztosítékról, legalább 3,5 kilowattos teljesítményt kiszolgálni képes kábelen
Egyszerű, de praktikus a Panhard-rudas hátsó futómű. Stabil és kényelmes vele a kocsi
Elülső karbantartó-nyílás
Mókás, pici kitámasztó kar
A motor a csomagtartó alja alatt
Az ott a motorháztető. Négy pillangófejű csavar tartja a helyén, a csomagtér padlóján
Ujjat becsípő ékszíj helyett áramütés az óvatlan szerelő jutalma
A C-Zeróval nyáron oda-vissza megoldható az ötven kilométeres napi ingázás, de télen, fűtéssel is tudna jó 60 kilométert a kocsi az osztrák autóklub tesztje szerint
Fotó megosztása:
A nappali menetjelző fény sem LED-es. Így olcsóbb, a fogyasztás pedig nem számottevő

A nappali menetjelző fény sem LED-es. Így olcsóbb, a fogyasztás pedig nem számottevő

A nappali menetjelző fény sem LED-es. Így olcsóbb, a fogyasztás pedig nem számottevő


Citroën, mert olyan embléma van rajta

A Citroën C-Zero egy nagy autóipari megegyezés szülötte. A Mitsubishi fejlesztette ki ugyanis i-Miev néven azt a villanyautót (amely mellesleg benzines változatban is létezik Japánban), amelyet a PSA konszern alkalmasnak talált arra, hogy saját márkanevei alatt kezdje árulni Európában.

Műszakilag tehát ez a kocsi gyakorlatilag semmiben nem különbözik sem a japán ikertől, sem a Peugeot Iontól. Más a fényszórófoncsor rajta, más az elülső szerelőnyílás (nem motorháztető!) lemezének mintázata, és persze a Citroën szalonokban lehet majd hozzájutni. Mondom, majd. Egyelőre csak mutatóban van itthon ez az E-rendszámos példány, mert a gyártó itthon nem számít túl nagy keresletre.
Száztíz kilométer egy tank villannyal 104 Egy jó Audi áráért

Tízmillió forint. A C-Zero sajnos ennyibe kerül.

Az igazi Európában mondjuk egy picit olcsóbb a kocsi, a kormányzati támogatásokkal Németországban is kijön 9,3 millióból a C-Zero. De hát nálunk a regadó-kedvezményen kívül nincs ilyen sem a villanyautókra. Ennyi pénzből pedig már olyan A4-es dízel Audit adnak, hogy a Napra lehet nézni, de rá nem.

Négy ember kényelmesen elüldögélhet benne rövid távokon, csak a vállak érnek össze néha

Négy ember kényelmesen elüldögélhet benne rövid távokon, csak a vállak érnek össze néha

Négy ember kényelmesen elüldögélhet benne rövid távokon, csak a vállak érnek össze néha


Ha valaki csak eddig olvasta el ezt a cikket, alapvetően megértem, pár nappal ezelőtt még én sem gondoltam volna, hogy egy ilyen kocsikának ennyi pénzért van létjogosultsága. De pár nap használat után azt vettem észre, hogy számolgatok: tíz év futással, évi 10-20 ezer kilométerrel vajon milyen havi törlesztéssel lehetne mégis magamévá tenni ezt a kis csodát?

Sajnos sehogy. A C-Zero kábé két liter benzin árát eszi meg villanyból száz kilométeren. Ha egy négymilliós, igen jól felszerelt kis benzines kocsi ötliteres fogyasztását akarom kiváltani vele, anyagilag annyira hosszú kifutású a folyamat, hogy szinte a benzinár duplázódása kéne ahhoz, hogy megérje C-Zerózni. Bocs, Föld Anyácska, de egyelőre a magyarok még nem hagynak fel a füstöléssel.

a videó a hirdetés után indul

Kedvezményeket neki, hadd vegyék a gazdagok!

A C-Zeróval nyáron oda-vissza megoldható az ötven kilométeres napi ingázás, de télen, fűtéssel is tudna jó 60 kilométert a kocsi az osztrák autóklub tesztje szerint

A C-Zeróval nyáron oda-vissza megoldható az ötven kilométeres napi ingázás, de télen, fűtéssel is tudna jó 60 kilométert a kocsi az osztrák autóklub tesztje szerint

A C-Zeróval nyáron oda-vissza megoldható az ötven kilométeres napi ingázás, de télen, fűtéssel is tudna jó 60 kilométert a kocsi az osztrák autóklub tesztje szerint


Ha én lennék Magyarország királya, egyrészt minden húszmilliós és drágább kocsi vásárlásához kötelezővé tenném második autónak egy ilyen villanyautó megvásárlását is, hogy a sarki közértbe ne a csillagos bálnával, a Hatos kabrióval, de még csak ne is a regadó-kedvezményesen is 9-14 litert fogyasztó RX hibriddel járjon Gazdag és Gazdagné.

Másrészt viszont ingyen parkolással, szabad buszsáv-használattal és még minden egyéb lehetséges kedvezménnyel ösztönözném, hogy aki anyagilag teheti, kényelmi okokból is motivált legyen villanyautó vásárlásában és használatában a városokban.

Teljesen használható kisautó

A C-Zero városban, sőt, a hatótáv korlátain belül országúton, sztrádán sem kíván kompromisszumot a vezetőtől egy benzines kisautó kezeléséhez képest. Gázra gyorsul, fékre lassul, kímélni a gépet, gondolkodni a működésen egy pillanatig sem szükséges. A karosszéria sarkába tolt kerekeivel négy személynek elég tágas, a gyereküléseket sem gond bekötni hátra. Csomagtere aprócska, de egy 15-20 ezres bevásárlás azért belefér.

A vidám világos belső feldobja az autót, és optikailag is tágítja. Rá is fér

A vidám világos belső feldobja az autót, és optikailag is tágítja. Rá is fér

A kényelemben sincs hiba, a keskeny ülések meglepően jól alátámasztják még az én mázsás habtestemet is. A karosszéria keskenységét olyan apró ravaszságokkal egyensúlyozták, mint a függőlegesen tájolt klímakonzol, vagy az állítható dőlésszögű hátsó ülések.
Egy pillanat átállni a hagyományos autós műszerekről a C-Zero vidám kijelzőjének logikájára

Egy pillanat átállni a hagyományos autós műszerekről a C-Zero vidám kijelzőjének logikájára

Egy pillanat átállni a hagyományos autós műszerekről a C-Zero vidám kijelzőjének logikájára


A rádió a kategóriához képest kifejezetten jól szól, a klíma sem gyengébb, mint egy olcsó kisautóban, sőt. A zajkomfort pedig nagy tempónál páratlan: ha a futómű és a szél be is dübörög-sistereg a kocsiba, motorzaj híján még így is olyan csend van a C-Zeróban 100-nál, mint semmi másban, ami ekkora.

A C-Zero tökéletesen alkalmasak napi 100-110 kilométer ingázásra egy feltöltéssel. (És nagyon melegben, klímázva, nagyon hidegben, fűtve is jó 60-70-re.) Az autó dinamikája az akku kimerülésével sem csökken érezhetően. Sőt: még csaknem teljesen lemerült akkuval, a világító narancssárga teknősbékával a műszerfalon, csökkentett teljesítménnyel is fel lehet menni egy emelkedőn, lehet száz fölé gyorsulni országúton.

A gyári töltő indokolatlanul hatalmas, praktikusabb lenne egy porszíó-szerűen felcsévélhető zsinór. Közterületen Pesten hány percig lenne meg a kocsiból is, a falból is kihúzható kábel?

A gyári töltő indokolatlanul hatalmas, praktikusabb lenne egy porszíó-szerűen felcsévélhető zsinór. Közterületen Pesten hány percig lenne meg a kocsiból is, a falból is kihúzható kábel?

A gyári töltő indokolatlanul hatalmas, praktikusabb lenne egy porszíó-szerűen felcsévélhető zsinór. Közterületen Pesten hány percig lenne meg a kocsiból is, a falból is kihúzható kábel?


A töltés 16 amperes konnektorról 7-8 óra. Garázstulajdonosok előnyben: a C-Zero töltőkábele szabadon lóg, egyik vége a kocsiba megy, másik a konnektorba. Vagyis ha még ki is alakítanának a nagyvárosokban töltőpontokat, vagy le is engedi a tulaj a hosszabbítót a hatodik emeletről, az értékes áramátalakító a vastag kábellel egy mozdulattal ellopható. Látszik, hogy nem magyar viszonyokra tervezték a rendszert.

A 400 voltos gyorstöltővel pedig a C-Zero akkuja félóra alatt 80%-ra tölthető teljesen lemerült állapotról. Na jó, nem mindenkinek van otthon ipari árama, mint nekem, aki egy faipari vállalkozás álmát dédelgető családtól vette a házát, de azért jó érzés, hogy ha nagy a szükség, nem kell egy műszakot várni a kocsi harcképessé tételére.

Egyszerű, de praktikus a Panhard-rudas hátsó futómű. Stabil és kényelmes vele a kocsi

Egyszerű, de praktikus a Panhard-rudas hátsó futómű. Stabil és kényelmes vele a kocsi

Egyszerű, de praktikus a Panhard-rudas hátsó futómű. Stabil és kényelmes vele a kocsi


Driftre mérsékelten alkalmas

A fejlesztési szempontok között elég hátul szerepelhetett, hogy a C-Zero sportos is legyen. Pedig a farmotorral, kasztni sarkaiba tolt kerekekkel, hátsókerék-hajtással, kikapcsolható menetstabilizálóval és persze a villanymotor 180 Nm-es nyomatékával még nagy, üres parkolóban jópofizni is lehet az autócskával.

Egy baj van: a 175-ös hátsó kerekek hiába forognak, csikorognak bőszen, a 145-ös első kerekeket könnyedén kitolja az ívről az 1080 kilós saját tömeg lendülete. Hülye ötlet, de ha lenne még pár napunk a kocsival, kipróbálnám: az első-hátsó kerekek felcserélésével csodás keresztbeautózásokat lehetne csapni a mókás picikével. Szánalmas látvány ez kívülről, de belülről vicces.

A motor a csomagtartó alja alatt

A motor a csomagtartó alja alatt

Bűzölgő, bolygógyilkos tömeg, meg én

A C-Zeroval töltött pár nap alatt sikerült tökéletesen antiszociális, vérszomjas barommá változnom, legalábbis a reggeli és délutáni dugókban autózások idejére. Ott ültem ebben a csendes, füstmentes, tiszta kis csodában, körülöttem pedig hörögtek, harákoltak, bűzölögtek, gyilkos gőzöket-gázokat eregettek a többiek. Mintha mindenki az én tüdőmet, fülemet, orromat támadta volna!

A bolygómentő alaphangulathoz párosult, hogy a C-Zero gond nélkül tudja a 130-as sztrádatempót, erőlködés nélkül képes országúti előzésekre, városban pedig a villanymotor sajátos karakterisztikája és a váltási késedelmek hiánya miatt még fürgébb is, mint a többi autó 80%-a. Szóval most dühös vagyok az emberiségre, de legalábbis a magyar államra.

A jövő itt van, létezik, megvehető. Zöldre mosott agyam számára füstölő járművekkel közlekedni, legalábbis városi forgalomban immár olyan gusztustalan, mint az ősemberek kedves szokása volt a bunkósbotokkal meg az egymás agyvelejéből falatozással.

Már csak az kell, hogy a másfél méter hosszú motorháztető mellett a füstmentes autózás is menővé váljon. Meg az, hogy az ilyen kocsik ára valahogy leszálljon dízel A4-es Audi-szintről legalább a Golf, de inkább a Polo tartományába.

Akkor talán, a táblázatot hunyorítva nézve, a számolásnál kicsit a jövő javára tévedve kijöhetne, hogy a magyar pénztárca, legalábbis az új autóban egyáltalán gondolkodni tudó kevés magyar pénztárcája számára is realitás lehet egy ilyen kocsi.

Addig meg, akit foglalkoztat a Föld és a saját jövőjének a dolga, gondolkozhat azon, mennyire is egységes ez az Európa, mennyire vagyunk azonos helyzetben mondjuk Dániával. Ahol idén ez a kocsi vezeti az eladási statisztikát a kisautók mezőnyében. Hoppá.