Lehet és érdemes is vitatkozni azon, mi a jövő az autózásban. Ma az elektromos autókban gyakorlatilag a fűtéssel és a légkondival állítjuk be a hatótávolságot és az akkutechnika állása szerint a LEAF-nél nagyobb méretben nem érdemes tisztán akkumulátoros elektromos autót gyártani.

Átmenet a hibridekkel

Ebben a helyzetben a környezetszennyezés csökkentésére jó megoldás lehet a benzines-elektromos hibridhajtás, annak minden változatával a konnektorból tölthető hibrideken át az alapvetően villanyautóként működő, de benzines motorral is ellátott Opel Amperáig.

A felső kategóriás hibridek közé az Infiniti is benevezett, az itthon 16,5 millió forinttól megrendelhető M35h-val. Lamara Roland az autóMAGAZIN-tól pár hónapja vezetett egyet és mondta hogy jó lesz, csak azt nem, hogy ennyire.

Azzal nem sokat mondok, ha a kategória legjobb hibridjének nevezem, mert ehhez elég a Lexus GS-t felülmúlnia, ami a minimum egy új autótól a hatéves konkurenssel szemben.

Lassításkor az autó áramot termel vissza a lítium-ion akkukba és nyitva van a V6 mögötti kuplung, így nem kell forgatni a benzinest. A betűkészlet pont olyan, mint a Toyota hibridjeiben, de a technika saját. Ez azért fontos, mert az Altima Hybrid technikáját a Nissan a Toyotától vette

Lassításkor az autó áramot termel vissza a lítium-ion akkukba és nyitva van a V6 mögötti kuplung, így nem kell forgatni a benzinest. A betűkészlet pont olyan, mint a Toyota hibridjeiben, de a technika saját. Ez azért fontos, mert az Altima Hybrid technikáját a Nissan a Toyotától vette

Figyelmeztető hang 30 alatt
Mindössze 162 g szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként. A dízel M 199-et és közel nem megy így

Mindössze 162 g szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként. A dízel M 199-et és közel nem megy így

Mindössze 162 g szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként. A dízel M 199-et és közel nem megy így


Az M a világ első hibridautója, amely a VSP (Vehicle Sound for Pedestrians) funkció révén nem zavaró, mégis kivehető hanggal figyelmezteti a gyalogosokat és biciklistákat 30 kilométer/óra alatt az első lökhárító mögötti hangszóróból.

Nem árt az egyébként kikapcsolható akusztikus jelzés, mert a villanymotorral elindulva kísérteties csendben oson a luxusautó.

A hang magassága és ereje is változik, én elsőre nem jöttem rá, hogy ez most az autó által kiadott figyelmeztetés, mert nem együgyű sípolásról van szó.

Nissan hibrid, egyszerűen

306 lóerős a benzines, 68 a villanymotor. A két kuplunggal működő hibridrendszer szellemesen egyszerű és hatékony

306 lóerős a benzines, 68 a villanymotor. A két kuplunggal működő hibridrendszer szellemesen egyszerű és hatékony

306 lóerős a benzines, 68 a villanymotor. A két kuplunggal működő hibridrendszer szellemesen egyszerű és hatékony


Egyszerű és az első próbaút alapján igen hatékony hibridrendszert fejlesztett ki luxusmárkája, az Infiniti számára a Nissan. A hajtásláncban nincs hidrodinamikus nyomatékváltó, mint a normál automata váltós kocsikban.

Nélküle könnyebb az autó és a hajtásláncnak is kisebbek a veszteségei, amitől 10 százalékkal takarékosabban működik az M, mint hagyományos automatával tenné. Maga a váltó azonos a többi Infinitiből illetve a Nissan 370Z-ből ismert hétfokozatú automatával.

A benzines motor 3,5 literes és 306 lóerős, az elektromos teljesítménye 50 kW (68 LE), nyomatékuk 350 illetve 270 Nm. Két kuplunggal dolgozik a hajtásrendszer. Az elsővel, amely egy száraz kuplung a V6 és a váltóval egybeépített villanymotor között, a benzines iktatható ki a hajtásláncból.

Ilyenkor a villamos gép besegít a benzinesnek a hajtásba

Ilyenkor a villamos gép besegít a benzinesnek a hajtásba

Ilyenkor a villamos gép besegít a benzinesnek a hajtásba


Így a villanymotorral haladva vagy gázelvételkor nem kell energiát pazarolni a forgatására, mint a Jazz Hybridben. (A Honda alacsonyabb ára miatt ez ott ésszerű kompromisszum.) A másik egy olajos kuplung a villanymotor túloldalán.

Az elektromos motor szolgál generátorként is, a hibridakkuk töltésével visszanyerhető a mozgási energia egy része gázelvételkor vagy fékezéskor.

A hibridrendszer akkumulátora lítium-ion, ami a Toyota és a Lexus hibridekben vagy a Touareg Hybridben lévő nikkel-fémhidridnél sokkal drágább és magasabb energiasűrűségű, de a robbanásveszély, a költségek és az NiMH akkuk tartóssága miatt csak hosszas fejlesztési idő után kerülhetett be szériaautóba, például a Mercedes-Benz S 400 Hybridbe.

Villanymotorral majdnem százig

A sportváltozat 20 collos felnije és a négykerék-kormányzás nem rendelhető a hibridhez

A sportváltozat 20 collos felnije és a négykerék-kormányzás nem rendelhető a hibridhez

A sportváltozat 20 collos felnije és a négykerék-kormányzás nem rendelhető a hibridhez


A két motor önállóan is hajthatja az autót, de alapesetben tandemben működnek. Elektromos hajtással elvileg akár 100 km/óráig gyorsítható az autó, nekünk 80-ig sikerült, ha elég türelmesen nyomtuk a gázt.

Nehéz volt visszafogni magunkat. Szép, szép, hogy nem zabál annyit és nem pusztít el annyi kis bálnát, mint egy benzines, de a tulajdonosok azért fogják szeretni, amiért a turbódízeleket is: az erőért és a gyorsulásért.

Autobahn, belső sáv

Németországban, Frankfurt környékén volt módunk először kipróbálni az autót, ahol nem mindenütt van sebességkorlátozás. A hibrid uralta az Autobahn belső sávját, 220-230-nál kicsit sem izzadt a tenyerem és kollégámmal még a hangunkat sem kellett felemelnünk.

Ugyanúgy 5,5 s alatt gyorsul százra a hibrid, mint az Amerikában árult 5,6 literes V8-cal

Ugyanúgy 5,5 s alatt gyorsul százra a hibrid, mint az Amerikában árult 5,6 literes V8-cal

100 ezer forinttal kevesebbe kerül a 320 lóerős benzinesnél és 300 ezerrel többe a 238 lóerős V6 dízelnél

100 ezer forinttal kevesebbe kerül a 320 lóerős benzinesnél és 300 ezerrel többe a 238 lóerős V6 dízelnél

Azonos kivitelben a hibrid 100 ezer forinttal kevesebbe kerül a 320 lóerős benzinesnél és 300 ezerrel többe a 238 lóerős V6 dízelnél


Ám egy felső kategóriás autóban ez magától értetődő, az M-ben is az a meglepő, ahogy 140-160-ról ellő. Az automata visszakapcsol hetedikből, közben felüvölt a V6 és a villanymotor betolja a közösbe erejét, amiben nem a 68 lóerő az igazán érdekes, hanem a 270 Nm nyomaték.

Mintha hirtelen ránk rántanák a horizontot, úgy indul meg. A mutatók végigvágtatnak a skálán, 220-nál 4300 körül forog a motor hetedikben, innen már nincs messze a leszabályozás 250-nél.

Papíron 7 liter, reálisan 9-10

A 7,0 literes szabványos fogyasztás és a 162 g/km szén-dioxid-kibocsátás szinte megmagyarázhatatlanul jó egy ennyire potens autótól, még azzal együtt is, hogy a mostani szabványos ciklus nagyon kedvez a motorleállító automatikával szerelt kocsiknak, éljenek akár benzinen, akár gázolajon.

 Infiniti M30d
Infiniti M35h
 Lexus GS450h
 Listaár 15 270 000 –
18 750 000 Ft
16 520 000 – 18 250000 Ft 14 700 000 – 19 600 000 Ft
 Teljesítmény (belső égésű V6) 3,0 l / 238 LE 3,5 l/306 LE 3,5 l / 296 LE
 Teljesítmény villamos gép / hibridrendszer összteljesítménye
 Nincs villanymotor50kW (68 LE)/

364 LE

 147kW (200 LE) /
345 LE
 Nyomaték 550 Nm 350/270 Nm 368/275 Nm
 Gyorsulás 0-100 km/h/
végsebesség
 6,9s /
250 km/h
5,5 s /
250 km/h
 5,9 s /
250 km/h
 Átlagfogyasztás/
CO2-emisszió
7,5 l/100 km
199 g/km
7,0 l/100 km
162 g/km
7,7 l/100 km
179 g/km

Villanymotoros rásegítéssel 160-ról is szívbemarkolóan gyorsul az M35h és mit sem érezni a sebességből

Villanymotoros rásegítéssel 160-ról is szívbemarkolóan gyorsul az M35h és mit sem érezni a sebességből

Villanymotoros rásegítéssel 160-ról is szívbemarkolóan gyorsul az M35h és mit sem érezni a sebességből


Ha kézzel váltunk, nem kapcsol feljebb az automata és az ESP kikapcsolásához sem kell percekig masszírozni a gombot.

Kipörgésgátlás nélkül rövid az átmenet a normál autózás és az élet legsűrűje között.

Nem árt, ha a pilótában több a tehetség, mint a lelkesedés, amikor egyedül küzd meg 364 lóerővel a két hátsó keréken.

Biztonságos reptéren jókat lehetne farolni az M-mel, bár urasabb autó, messze nem olyan agilis mint a kisebb G37, amely igazi sportlimuzin.

Idén 21 éves az Infiniti, ez már az M harmadik generációja

Idén 21 éves az Infiniti, ez már az M harmadik generációja

Árammal is elgurul
Nagyon nem látszik a fantáziátlan faron, hogy az Infiniti a design révén akar kitűnni a kategóriából

Nagyon nem látszik a fantáziátlan faron, hogy az Infiniti a design révén akar kitűnni a kategóriából

Nagyon nem látszik a fantáziátlan faron, hogy az Infiniti a design révén akar kitűnni a kategóriából


Csak az Eco üzemmódtól kíméljen meg a jó sors. Ilyenkor a minimálisnál mélyebb gázadásra a számítógép a gázpedál ellenállásának növelésével reagál. Elvileg egy tökéletesen intuitív segítség a takarékosabb vezetéshez, de túl korán és túl keménnyé válik tőle a gázpedál, ezért a legtöbben alighanem kikapcsolják.

Bizonyos mérések szerint az autó akár az üzemidő felét is képes csak az elektromos motorral haladni, ha finom gázadással használják, mindenesetre a középső kis, a középkonzoli nagy kijelző folyamatábráin illetve a felgyulladó EV (electric vehicle) feliraton is látni, ha a villamos gép egyedül dolgozik.

A Hybrid feliratokon kívül az autó külsejében nincs semmi különbség a többi M-hez képest, a kiváló, 0,26-os alaktényező is közös.

Belül is megegyeznek, egyforma az ezüsttel díszített és barnára pácolt, de eredetileg fehér kőrisfa betét, a kapitális hímeknek is elegendő lábhely és fejtér hátul, a 200 fölött is imponáló csend, a szellőztethető bőrülések kényelme valamint a világraszóló zenei élmény, ha a tulaj áldoz a BOSE hangrendszerre.

Két kategóriával kisebb a csomagtér

Bár jobb energiasűrűsége miatt az M lítium-ion hibridakkumulátorából kevesebb is elég, mint a megszokott NiMH-ból, a telepek így is sokat elvesznek a csomagtérből. Az eredeti 500-ból 350 liter maradt, mint egy Golfban vagy Focusban. Egy GS hibridé 280.

Nem hittem, hogy tényleg belefér négy golfzsák, amiben fél disznó vagy babakocsi helyett a nemes és drága autók gyártói számolnak, de a gyári fotók tanúsága szerint képes elnyelni mind a négyet.

Árban a dízel és a benzines között

16 520 000 forinttól kapható itthon az M35h, amelyet az Infiniti alapáron is gazdagon megszór extrákkal. Azonos felszereltséggel a 320 lóerős M37 benzines 100 ezer forinttal többe kerül, a dízel 300 ezerrel kevesebbe. A benzines motorra kiszabott 3 207 000 helyett a hibridre érvényes 190 000 forintos regadó miatt a sima V6 itthon halálra van ítélve, de a két százaléknyi felár a V6-os dízellel szemben is bőven versenyképessé teszi a hibridet.

Tisztább, kulturáltabb, halkabb és jóval erősebb a hibrid a dízelnél, ráadásul a szabványos ciklus alapján fél literrel kevesebbet, kereken hét litert fogyaszt. Lehet, hogy a Lexus GS-hez és az RX-hez hasonlóan az Infiniti M-ből is száz százalékhoz közelít majd a hibridek aránya.