Nem azért írunk egyszerre a két Mazdáról, mert önálló anyaghoz túl sótlanok volnának: mivel az autóMAGAZIN és a vezess kollektívája egyszerre ment velük az egyre szebb és szezonon kívül is életteli Balatonfüredre, adta magát, hogy az azonos szakaszon összemérjük a fogyasztásukat.

Megtöltöttük a Mazdákat. Leghátra is lehet emberszabású lényeket ültetni, de négy hely kényelmes hosszabb úton

Megtöltöttük a Mazdákat. Leghátra is lehet emberszabású lényeket ültetni, de négy hely kényelmes hosszabb úton

Adatlap

Mazda5: dízelt vagy benzinest?

Megtöltöttük a Mazdákat. Leghátra is lehet emberszabású lényeket ültetni, de négy hely kényelmes hosszabb úton
Motor 1998 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 150 LE
Nyomaték 191 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11 sec
Végsebesség 193 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,9 l / 100 km

Essünk túl rajta: nem a kompakt egyterű az az autófajta, amivel a fiúk kiplakátozzák a szobájukat.

De nálunk többen nevelnek gyermekeket, mint dudálnak a csajoknak a villantós tesztautókból, ebben az életszakaszban egy Mazda5 intenzív kötődést válthat ki. Ez van, derekunk köré gyarapodik a szalonnaöv és már a másnap is két napig tart.

Optimális a tolóajtó

Minősége mellett elsősorban a tolóajtóval nyert meg a Mazda5, amely a Grand C-MAX óta már nem egyedülálló a kategóriában, de továbbra is optimális megoldás. A tolóajtós Citroën Berlingo és társai, a dobozos áruszállítóból született családi autók itt nem számítanak, mert kevésbé variálhatók, más kasztba tartoznak.

A Mazda5 és néhány hétüléses vetélytársa
Ford Grand C-Max Trend 1,6 SCTi EcoBoost (150 LE) 6 425 000 Ft
Ford Grand C-Max Trend 1,6 TDCi (115 LE) 6 375 000 Ft
Mazda5 2,0 TX 6 559 900 Ft
Mazda5 CD 115 TX 6 959 900 Ft
Peugeot 5008 Premium 1,6 HDi (112 LE) 6 765 000 Ft
Peugeot 5008 Premium 1,6 THP (156 LE) 6 625 000 Ft
VW Touran Comfortline 1,4 TSI (140 LE) 6 876 000 Ft
VW Touran Comfortline 1,6 TDI (105 LE) 7 229 250 Ft
Váratlanul könnyű bejutni leghátra, a tolóajtó nagy nyílást tár fel

Váratlanul könnyű bejutni leghátra, a tolóajtó nagy nyílást tár fel

Váratlanul könnyű bejutni leghátra, a tolóajtó nagy nyílást tár fel


Nem nyitják rá a gyerekek a mellettünk állóra, szűk helyen is kényelmes a beszállás.

Mivel a tolóajtó jó nagy és szögletes lyukat nyit az autón, leghátra is könnyű beállni és a gyermekülésekkel is sokkal kényelmesebb a Mazdában matatni, mint az oldalra nyíló ajtajú konkurensekben.

Ennél egy praktikusabb megoldás létezik, a Ford B-Max tetőoszloppal kombinált tolóajtaja lesz az, ha kellően kiforrott. A tesztautóból hiányzott az elektromos nyitás, ami a TX Plus és a GTA felszereltséghez jár. Többgyermekes családoknál a slusszkulcsról távirányatható ajtó jó alkualap a liftgomb megnyomásából épp kimaradó csemetéknek.

Csak a Ford Grand C-Max kínál tolóajtót a kategóriában. Könnyen lehet, hogy az is a Mazda5 megoldását kapta

Csak a Ford Grand C-Max kínál tolóajtót a kategóriában. Könnyen lehet, hogy az is a Mazda5 megoldását kapta

Igen hosszú, 275 centiméter a tengelytáv

Igen hosszú, 275 centiméter a tengelytáv

Igen hosszú, 275 centiméter a tengelytáv


Látszik, hogy az ajtóban rengeteg japán mérnöki munkaóra van. Imponálóan finoman működik, hegynek föl sem kell nekiveselkedni a nyitásnak, könnyen, de hatásosan rögzül az ajtó.

Távol a szülői kontrolltól

A tolóajtókkal azért is járunk jól, mert a harmadik sorba is oly méltóságteljesen sikerült behatolni, mint más autókban a hátsó ülésre.

Bejutnom könnyű volt, ott maradni nem, de ezt a két helyet a konkurensek sem Fanyűvőre és Kőmorzsolóra méretezik.

Egyterű létére kevés a rakodóhely hátul. A vezetőülés háttámláján nincs zseb, az ajtókról is hiányzik a térképtartó

Egyterű létére kevés a rakodóhely hátul. A vezetőülés háttámláján nincs zseb, az ajtókról is hiányzik a térképtartó

Egyterű létére kevés a rakodóhely hátul. A vezetőülés háttámláján nincs zseb, az ajtókról is hiányzik a térképtartó


Egyébként sincs annyi énkicsipónim vagy kukásautó, amiért a gyermekek feladnák ezeket a kincset érő helyeket, a lehető legtávolabb a szülői kontrolltól.

4+2+1

A doppingolt nehézatléták a két első sorban találnak kényelmes helyet, ahol a Mazda jó tágas. Hátratolt középső üléssel hosszú utakon is beválik az autó, amíg szerencsétlen utas nem próbál meg helyet találni egy flaska víznek vagy az olvasnivalónak.

Híven a japán standardhoz, a vezetőülés háttámláján nincs zseb, csak a másik oldalon, a tolóajtókon sincs térképtartó. Érdemes előre gondolkodni és kihajtani a hálót az ülés alól, mielőtt rátelepszik az útitárs.

Elöl és középen a szélső helyeken van négy jó ülés, a leghátsó kettő is megjárja. Középen a középső szükségmegoldás

Elöl és középen a szélső helyeken van négy jó ülés, a leghátsó kettő is megjárja. Középen a középső szükségmegoldás

A másik szék alól a középső pótülés párnája fordítható ki, a szellemes megoldást az elődből örökítette át a Mazda. A négy jó, két elfogadható és egy szükségülés jó kompromisszum. Hátul középen ülni úgyis kényszermegoldás, a keskeny ülőlappal legalább a két szélső hely kényelmes marad.

Fogyasztás: autópályán a benzines is jó

Indulás előtt mindkettőt teletankoltuk. A fehér a dízel, a halványszürke a benzines

Indulás előtt mindkettőt teletankoltuk. A fehér a dízel, a halványszürke a benzines

Indulás előtt mindkettőt teletankoltuk. A fehér a dízel, a halványszürke a benzines


Legutóbb 600 kilométeren, Szlovéniáig és haza vetettük össze egy benzines Galaxy és egy dízel S-Max fogyasztását, amiből inkább a benzines jött ki jobban: autópályán, szabályos tempóval alig volt takarékosabb a dízel, városban viszont lenne köztük három-négy liter a TDCi javára.

Ezúttal 300 kilométert haladtunk együtt a két autóval, és az eredmény hasonló: autópályán nem, városban kidomborodott a dízel fogyasztásbeli előnye. Azonos úton, váltott sofőrökkel a kétezres benzines Mazda5 8,2 litert fogyasztott sztrádán és országúton, a dízel itt beérte 7,1 literrel százon. Hatodikban, 140 körül, tempomattal a közvetlen befecskendezéses benzines is takarékosan működött. Városban járva a dízel fogyasztása nem változott, a benzinesé viszont felment tíz literre, ami még mindig nem vészes egy benzines egyterűtől.

Snassz: se USB, se komfortindex

Ez kínos: csak a vezető oldali ablakból nem spórolták ki az ütközésérzékelőt. A többi ezért nem fut végig egy érintésre

Ez kínos: csak a vezető oldali ablakból nem spórolták ki az ütközésérzékelőt. A többi ezért nem fut végig egy érintésre

Ez kínos: csak a vezető oldali ablakból nem spórolták ki az ütközésérzékelőt. A többi ezért nem fut végig egy érintésre


Van pár megoldás, amit ezért a pénzért nem szeretnék lenyelni a tulajdonosok helyében. Az ülésfűtés nagyon hamar fűteni kezd, de a ki-be állás snassz hétmillióért, még kínosabb, hogy az ablakemelők nem futnak végig egy érintésre.

Valamiért kimaradt egy 2010-ben bemutatott autóból a filléres, de fontos USB-bemenet saját zenehordozónkhoz, amit az Aux-csatlakozó nem pótol. Hiányzik a komfortindex, amit egy SEAT Ibiza 2002-ben már tudott, tehát 9 éve és harmadennyi pénzért.

Egy japán autóban ritkán botlunk a legutolsó divat szerint cicomázott műszerfalra, ami, kövezzenek meg érte, de nekem sosem hiányzott, főleg egy olyan prózai autóban, amilyen egy kompakt egyterű.

Kemények a műanyagok, de ez nem nagy baj. A minőségérzet megjárja, minden tartósnak érződik

Kemények a műanyagok, de ez nem nagy baj. A minőségérzet megjárja, minden tartósnak érződik

Csak a benzinest (balra) állítja le az i-stop. A Mazda stop-start automatikája olajozottan működik

Csak a benzinest (balra) állítja le az i-stop. A Mazda stop-start automatikája olajozottan működik

Csak a benzinest (balra) állítja le az i-stop. A Mazda stop-start automatikája olajozottan működik


Ezeknél a családi autóknál az elvárások nem állnak messze a haszonjárművekkel szemben támasztott követelményektől, ettől függetlenül a Mazda5 megérdemelt volna némi puha műanyagot a műszerfalára.

Mesebeli hajtáslánc

Vezetni sokkal jobb a benzinest. Ezzel a motorral nagyon harmonikus az autó, kiváló a váltó, finoman dolgozik a kuplung. A benzines azonnal reagál a gázra, kulturáltan jár és nem is zajos.

Menni viszont nem megy, hiába 150 lóerős. Kis sebességnél, amíg a kettest lehet húzatni, még megcsillan a tűz, de országúton és főleg autópályán a motor megadja magát a másfél tonnának és a légellenállásnak.

Fogyasztásban a dízel nyert. Autópályán szabályos tempónál csak egy liter a különbség, városban majdnem három

Fogyasztásban a dízel nyert. Autópályán szabályos tempónál csak egy liter a különbség, városban majdnem három

Szebben megy a benzines, gyorsabb a dízel

Tanulságos volt átülni a dízelbe. A csak 115 lóerős, de 191 helyett maximum 270 Nm-es nyomatékot leadó négyhengeres látványosan jobban megy a nála 400 000 forinttal olcsóbb benzinesnél.

A kép csal. A szívó benzinesnél sokkal jobban megy a turbódízel

A kép csal. A szívó benzinesnél sokkal jobban megy a turbódízel

Autópályán 120-ról hatodikban kezdtünk gyorsítani, egymás mellett. A szívó benzinessel nem sikerült hatni az autó mozgására, a dízel viszont elindult, és még akkor is jobban gyorsult hatodikban, amikor negyedikbe visszahúzott benzinessel utána eredtünk.

Tehát a 2.0 MZR szebben fut, aki szeret vezetni, annak több öröme is telik a benzinesben, de a mindennapokban a dízellel kényelmesebb járni és gyakorlatilag bármikor otthagyja a szívómotort.

400 ezer Ft az árkülönbség

A komfortos rugózás ellenére sem érezni, hogy egy dugig tömött hátizsákkal billegnénk. A hasonlóan magas batárokhoz mérve a Mazda5 ügyesen kanyarodik és jók a kormányerői.

A tesztelt középső, TX felszereltséggel a dízel 6 959 900, a benzines 6 559 900 forintba kerül.

Mivel az árkülönbség nagyjából fele a használtkori értékesítéskor is megmarad, a sokkal autószerűbb, élvezetesebben vezethető benzinesnél jobb vétel a dízel.