Vajon jól alszanak a gazdagok? Elégedetten hajtják álomra a fejüket, vagy verítékben fürödve aggódnak az ökológiai lábnyomuk miatt? Ha ez utóbbi, akkor, a kis piros nyugtató és a kék kapszulás altató helyett a garázsban álló hibrid Lexus jelent gyógyírt a bajra.

Füstmentesen a belvárosban

Mert a presztízsmárkák között még mindig a Toyota luxusgyereke kínál tisztességes hibridhajtást, és a hazánkba frissen érkezett CT200h típus bevezetésével a kompakt prémiumok kategóriájában is új frontot nyitnak. Főként az itt uralkodó BMW 1-es, és Audi A3-as táborából szeretnének új vásárlókat hódítani, a kérdés már csak az, elég édes-e a japán mézesmadzag?

Friss forma, de nem emelkedik ki a tömegből

Friss forma, de nem emelkedik ki a tömegből

Friss forma, de nem emelkedik ki a tömegből


Hogy ezt megtudjuk, egy rövid belvárosi próbaúton ízlelgethettük a friss Lexus CT200h modellt. A helyszín pont ideális volt, hiszen a nagyvárosi környezetben, a trolik között hangtalanul suhanva domborít igazán az új hibrid. A hajtáslánc egy jól kipróbált, öröklött darab, a Toyota Prius III. és az Auris kerekeit is ez a rendszer hajtja. A tulajdonosok pedig várhatják a nyakukba ugró Greenpeace aktivistákat, hiszen a 89 g/km-es szén-dioxid kibocsájtásért jár a környezetvédők ölelése. Igaz, némely dízel is megközelíti ezt az értéket, de ott van még a gonosz nitrogén-oxid is! Bár ezt nem hangoztatják annyira, szintén káros és a kormos dízelek ebből jóval többet eregetnek a levegőbe.

Csurig töltött akkumulátorokkal összesen két kilométert haladhatunk a benzinmotor pöffenése nélkül, majd beindul az Atkinson ciklusú motor is, és így a rendszer teljes 136 lóerős összteljesítménye rendelkezésre áll. Hiába füleltem, a motor indítását szinte lehetetlen észrevenni, egyedül nagyobb gázadásnál ad markáns életjelet az 1.8-as benzines. A kis morgástól eltekintve a teljes csend és a külvilágtól elszigetelő nyugalom hagyta a legerősebb emléknyomot.

Negyedik bőr a rókáról

A Lexus CT200h-t már háromszor is bemutattuk itt a Vezessen. Először Gajdán Miklós kollégánk próbálta ki és írta meg élményeit még tavaly, de persze neki könnyű, mert Év Autója-zsűritag lévén sokszor ülhet be jóval premier előtt egy-egy újdonságba. Másodszor egy magyar statikus bemutató alkalmával láthattuk az autót, de csak amolyan mindent a szemnek-jelleggel. Harmadik alkalommal a Portugáliában megrendezett nemzetközi tesztvezetésen ismerhettük meg immár hosszabb úton is a legkisebb Lexus hibridet.

Tehát aki szorgalmas volt, és olvasta az előző írásokat, sok újdonsággal már nem találkozik, legfeljebb az én nyakatekert kék kapszulás hasonlataimmal.

A röpke út alatt kevés lehetőség adódott a komolyabb nyüstölésre, az érezhető volt, hogy nagyon ráerősítettek a bunkerérzetre, az autó feszesen egy tömbként mozgott az úton, a futóműre tényleg illik a sportos jelző, és a macskakövön se akartak kiperegni a fogtöméseim. A hibrid jelleg miatt a fékezést is szokni kell, hiszen a pedál lenyomásakor még a fékpofák nem érintkeznek a tárcsákkal, a lassulást az energiát visszatöltő elektromos motor eredményezi, a hagyományos rendszer csak később lép működésbe.

Innen random japán bármi is lehetne

Innen random japán bármi is lehetne

A rövid kör tapasztalatival, azért nem elégedtem meg, a nemzetközi bemutatón részt vett kollégákat faggatva kiderült, autópályán kevésbé meggyőző a CT200h, és ez megbocsájtható egy Priusnál, de a sportosságra nagy hangsúlyt fektető prémiummodellnél már aligha.

Sportos, de mégsem

A középkonzolon el lehet szöszmötölni pár órát

A középkonzolon el lehet szöszmötölni pár órát

A középkonzolon el lehet szöszmötölni pár órát


Így hiába a közvetlen koppanástól koppanásig 2,7 forduló kormány, és az igényes kettős keresztlengőkaros hátsó felfüggesztés, és a sport módban aktívabb kormány és gázpedál, az igazi fürgeséghez elkelne még némi erő. A 180 km/h-s végsebesség és a 10,3 másodperces százas sprint pedig nem hangzik elviselhetetlennek, de tény a vetélytárs német dízelek akár egy másodperccel is jobbat tudnak. A pakliban viszont ott bujkál a környezetvédelmi kártya is, és a száz kilométerenkénti 5-6 literes fogyasztás mellett ez is döntő lehet.

A kivitelezés minőségét kár ragozni, aki nyolc milliót szán egy ilyen autóra csalódni nem fog. Ahol kell ott bőr és fém, példás japánossággal összerakva. Valahol messze felsejlik némi toyotás Corolla utóíz, de a sportfokozatban pirosba váltó műszeregység és az űrhajókra emlékeztető mégis átlátható középkonzol végül elhessegeti ezt a gondolatot (a 13 hangszórós Mark Levison audiorendszerről nem is beszélve).

Adatlap

Lexus CT200h

Új Lexus kímélte Budapest levegőjét 5
Motor1798 cm3, Hibrid (Benzin/Elektromos), S4
Teljesítmény99 LE
Nyomaték142 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)10,3 sec
Végsebesség180 km/h
Fogyasztás (vegyes)3,8 l / 100 km

Méreteit tekintve nem egy királyi dühöngő, főleg hátul, de kategóriájában nincs miért szégyenkeznie, a láblógatós presztízs egy ötössel feljebb kezdődik. A külsőt nincs miért részletezni, friss, de akár egy koreai gyártótól is származhatna, nem kirívó, de minőségben felette áll a Prius-Auris párosnak, pont ezért lehet csábító a hibridekről álmodók körében.

Kinek kell ez?

Kivagyiság nélkül kényeztet, és közben a lelkiismeretünkre ható kék kapszulás altató is, már csak az a kérdés, hogy nálunk mennyire lesz kelendő. Hiszen a CT200h itthon 7,95 millió forintos árról indul, ez a Sport jelzésű modell gyakorlatilag senkit nem érdekel. Valószínűleg a kulcs nélküli nyitással-indítással, tolatókamerával, tempomattal, hasonlókkal kistafírozott Executive lesz kelendőbb, ami 9,2 millió. Ez egy automata BMW 118d, vagy 1,6-os dízel A3 árával mérhető össze – de azokból lehet olcsóbbat is venni. És a kék-fehér propeller, a négy karika respektjével megbirkózni itthon egy japán L-betűvel – nehéz ügy.

Tény, az összehasonlítás meddő próbálkozás, mert ha szigorúan nézzük, a Lexus CT200h-nak nincs vetélytársa, és az eddigi márkahívők biztos emellett voksolnak majd. Már csak pár volt német párti, bolygóért aggódó rossz alvó kell, akik igényt tartanak a kék kapszulás altatóra.