Kevesen fogadtak volna rá, hogy a Nissan megkockáztatja ezt az ábrázatot egy szériaautón

Kevesen fogadtak volna rá, hogy a Nissan megkockáztatja ezt az ábrázatot egy szériaautón


Midőn alig két éve a Qazana tanulmányt láttuk, nem gondoltuk volna, hogy az autóból ilyen kevés változtatással születik meg a kiskocsik és a kompakt autók közé pozícionált, semmi másra nem hasonlító crossover. A méltán polarizáló autó külseje a londoni designközpontban született, feltűnési indexe káprázatos, amíg el nem terjed.

Egy merész SX4, Note-alapokon

A gyár nem rest hangsúlyozni, hogy a Renault-Nissan konszern B padlólemeze, amire a Clio és a Note is épül, hosszabb, szélesebb, könnyebb és szilárdabb is lett. Talán azért érdemes kitérni rá a sajtóanyagban, hogy a magamfajta újságírók ne egy megemelt és dupla pénzért adott Sanderót ót> lássanak az autóban.

Motorkerékpár tankjára emlékezet a váltó alatti domborulat

Motorkerékpár tankjára emlékezet a váltó alatti domborulat


A formatervezők tettek róla, hogy ne asszociáljunk más autókra.

Belül a motorbicikli tankját idéző, szép bordóra fújt térplasztika a legizgalmasabb, ami annyira látványos, hogy szinte elfeledkezünk a tengelyirányban állíthatatlan kormányról, a fedélzeti számítógép adatait, így a megtehető távolságot is háttérbe szorító tempomat-kijelzőről.

A Juke nagyjából egy merészre rajzolt SX4, ezért használati értékben nem érdemes tőle többet várni. 251-830 literrel a Nissan csomagtere még kisebb, mint a Suzukié, de okos kialakítása javítja használhatóságát.

110 Le és 240 Nm a fehér dízelben, 190 LE és 240 Nm a bordó turbós benzinesben a szürke ezerhatos 117 lóerejével és 158 newtonméterével szemben

Jó hír, hogy a praktikus rekesz alatt még maradt hely egy szükségpótkeréknek

Jó hír, hogy a praktikus rekesz alatt még maradt hely egy szükségpótkeréknek


Jó ötlet az ötödik ajtóval együtt nyíló kalaptartó, még jobb a padló alatti üreg, attól meg egyenesen meghatódtunk, hogy a defektjavító szettek elburjánzása nem érinti az autót, a mélyedés alatt szükségpótkerék lapul.

Meglepő, de nem szűk

A háttámla másik oldalán rossz a térérzet, de a tényleges helykínálat egész jó.

A szűk ajtónyíláson bajosan tudnak kikecmeregni felnőttek, akik a kis ablakok mögé befalazva ülnek, ám a dizájn nem csapja agyon a fejteret és a térdnek is van elég hely.

Akinek már van: Orosz Györgyi, Nissan Juke 1,5 dCi Tekna

Csak az első tulaj örülhet az azonos értéket mutató napi és összkilométer-számlálónak

Csak az első tulaj örülhet az azonos értéket mutató napi és összkilométer-számlálónak


Még időpontot sem kaptunk az importőr tesztautóinak kipróbálására, amikor Orosz Györgyi, az FN.hu főszerkesztője beállított a környék első Juke-jával. Györgyi eredetileg a legkisebb Volvóval szemezett, de a négyüléses C30 elvérzett közös kenyéradó gazdánk, a Sanoma kiadó cégautó-szabályzatán. Györgyi enyhén elkámpicsorodva indult hazafelé egy sokmárkás budapesti autókereskedésből, de még betért a többieknél tovább nyitva tartó Nissan-szalonba. Ott látta meg a fehér dízel Juke-ot, amely pont belefért az 5,7 milliós limitbe.

Előző autója egy kétliteres benzines Peugeot 206 CC volt, Györgyi tartott is a gyengébb motortól, de a dízel 240 Nm-es nyomatéka az eddigi bő ezer kilométeren meggyőzte. Tudja, hogy ebből a pénzből kaphatott volna nagyobb és praktikusabb autót, de neki nincs rá szüksége, viszont a csúcsmodellként megvett Nissan extráit élvezi. A Bluetooth-os telefon-kihangosító jó hangminősége mellett a navigációsrendszert is megszerette. Nem szorul rá, de időnként eljátszik vele, hogy a navi tud-e jobb útvonalat kitalálni az általa ismerteknél.

Tekna: sok az extra, de van, ami hiányzik

Jó az üléshelyzet, de a hangos motor miatt hosszú úton fárasztó a Juke

Jó az üléshelyzet, de a hangos motor miatt hosszú úton fárasztó a Juke


A december közepén forgalomba helyezett, fehér dízel mindannyiszor megörvendeztetett a nullkilométeres autók felemelő illatával, ami ugyanúgy csak a legelső tulajnak dukál, mint az azonos távolságot mutató napi és összkilométer-számláló.

Szomorú, hogy ülésfűtés csak a Tekna csúcsmodellbe rendelhető, bőrkárpittal együtt 3 kilóért. A tulaj kifizeti a hatmilliós kisautót és minden téli reggel jéghideg ülésben várja, hogy a dízel végre bemelegedjen és leheljen némi langyosat a rostélyokon keresztül, míg a benzinesek hamar fűteni kezdenek.

Hightech benzinesek

A modern dízelben nincs különösebb truváj, a Twingótól a Lagunán és a Nissan NV 200-on át a Dacia Dusterig használt motorból a 110 lóerőset kapta a Juke, amely 1600 baros maximális nyomással lövi be a gázolajat az égéstérbe.

Nagyjából 5-6,5 liter a fehér dízel, 6-9,5 liter a szürke szívó benzines fogyasztása. A turbómotoré 7-12 liter között mozog

Erőnlétre a dízel sokkal jobb a szívómotornál, de az alapmodellt kellemesebb vezetni, mert élénken húz és nem igényel állandó sebességváltást

Erőnlétre a dízel sokkal jobb a szívómotornál, de az alapmodellt kellemesebb vezetni, mert élénken húz és nem igényel állandó sebességváltást


Egyformán 240 Nm a dízel és a szintén turbós és közvetlen befecskendezéses benzines maximális nyomatéka. Utóbbi egy új fejlesztésű motor, a bordó autót repíti 190 lóerővel.

Sokat tud a legolcsóbb motor

Feltöltés nélkül, de szintén változó szívó- és kipufogó oldali szelepvezérléssel készül a belépőmodellek 117 lóerős szívómotorja.

A szürke autóban lévő ezerhatos benzinesben a hengerenként két injektor a nagy mutatvány, ami az égést tökéletesítve csökkenti a fogyasztást, javítja az erőnlétet és az emissziót.

Mindhárom motorhoz van Sport üzemmód, nemcsak a 190 lóerőshöz

Mindhárom motorhoz van Sport üzemmód, nemcsak a 190 lóerőshöz


10 év autós újságírás után herótom volna az efféle sablonszövegektől, de a Nissan ezerhatosa a balszerencsés Tiida után itt is remekelt. A szívó benzines úgy harap, mintha nem is kellene teljesítenie az Euro 5-ös normát, a játéknak szánt üzemmódkapcsolót Eco helyett Normal, pláne Sport állásba kapcsolva meglepően sok örömünk volt benne.

Erős, hangos és takarékos a dízel

A dízel mélyről és nagyon jól húz, látványosan erősebb vele a Juke, de a rövid áttételek és a szűk használható tartomány miatt városban mást se csináltunk, mint sebességet váltottunk. A dízelnek nemcsak a nyomatéka bő, a zaja is, messze nem olyan kulturált autó vele a Juke, mint a két benzinessel.

Nem meglepő, hogy az 1,6 DIG-T-vel élmény gyorsítani. Ahogy a gyámoltalan Eco-módot kiiktatva kilő, bizony szem nem marad szárazon a gyorsulástól. Érezni rajta, milyen precíziós gépezet és árad belőle az erő.

Almera, Primera eltemetve

Tavaly itthon 962, az európai piacon és Oroszországban összesen 235 462 Qashqai talált gazdára. Ez majdnem a duplája az előzetesen tervezett mennyiségnek

Tavaly itthon 962, az európai piacon és Oroszországban összesen 235 462 Qashqai talált gazdára. Ez majdnem a duplája az előzetesen tervezett mennyiségnek


Nehéz döntést hozott a Nissan legfelső vezetése az ezredforduló után. Elhatározták, hogy Európában kiszállnak addig rendkívül fontos kategóriákból, megszüntetik például a Primera gyártását és eltemetik a szürke, de megbízható Almerát. Úgy ítélték meg, hogy a Nissannak nem érdemes minden kategóriában jelen lenni, de kiválasztottak néhány szegmenst, ahol újszerű termékekkel mennek neki a konkurenciának.

Vagy a piackutatóik verték kenterbe az egész iparágat, vagy a főnökök láttak a jövőbe, de a 2006-ban bemutatott Qashqai az új irányvonal nagy dobása, amit az első pár évben jól futtatható Juke követ. A stratégia tehát bejött, de mielőtt valaki indítja a hullámzást, nem árt annyit tudni, hogy Európán belül a Nissan még mindig csak ott tart, ahol 15 éve (a 2010-ben elért 3,1 százalékos piaci részesedése nagyjából az 1995-ös szintnek felel meg). Viszont ezt a penetrációt jövedelmezőbb és sokkal erősebb érzelmi kötődést kiváltó autókkal érte el, ami egy márka megmaradásának, fejlődésének alapja.


Túl rövid mindhárom váltó

Szebb műanyagokat érdemelne az autó

Szebb műanyagokat érdemelne az autó


Sajnos az alapmodell vásárlóinak egy könnyen és csontosan járó váltó jut, amely minden erejével berzenkedik a gyors váltások ellen. Pont úgy, mint egy Mégane vagy dízel Dacia. Ráadásul gázelvétellel vagy minimális gázzal, tipikusan a fővárosi alsó rakpartokon 60 körül gurulva, síró hangot adott ötödikben, amit a tesztautón színezett a nyikorgó kuplungpedál is.

Jobb, de így is csak közepes a dízel és a turbós benzines hosszú száron mozgó váltója. Közös baja mindháromnak a túl rövid áttételezés.

A legrosszabb a helyzet a szívó benzinesben, amely 4000 felett pörög 130-nál és olyan hangos, hogy teher vele 120-at menni. Zaja miatt kellemetlen vele autópályán utazni, 4,6 millióért viszont az 1,6 Acenta túl drága kizárólag városi autónak. Hatodik fokozatával a másik két verzió sokkal jobban bírja a sztrádát.

A juke a jukebox szóból lehet ismerős. Ez az a pénzbedobós zenegép, ami az amerikai filmekben, videóklipekben a táncraperdülős jelenetek eszköze. Ennek a masinának köszönhetően láthattuk, ahogy Vanessa Ferlito szexi táncot lejtett az aljas szándékkal a kocsmában tartózkodó Kurt Russelnek a Halálbiztosban, és maga Michael Jackson is egy jukebox-ba perdítette az érmét a Smooth Criminal klipjében.

A maga nemében mindegyik jól fogyaszt

Csak a jólétinek számító államokban kapható. Az európai modell Nagy-Britanniában készül, de a Nissan Japánban is gyártja a Juke-ot

Csak a jólétinek számító államokban kapható. Az európai modell Nagy-Britanniában készül, de a Nissan Japánban is gyártja a Juke-ot


Városon kívül az erősebbik benzines nem fogyaszt többet a gyengébbnél, Budapesten viszont a 8,5-9 liter helyett 10-11 a reális, ami még mindig nem sok azért, amire 190 lóerejével képes. A dízel beéri 5-6,5 literrel, ez messze a legkedvezőbb a trión belül.

Vezetni a két benzinest volt jobb, de az 1,6 DIG-T-t nem szabad összekeverni a GTI-ikkel. Hiába megy veszettül, a téli gumikkal a tesztautó erősen tolta az orrát és oldaldőlése sem volt csekélyebb a másik kettőénél.

Drága 4×4, kötelező CVT-vel

Még 900 ezret rászánva ugyanez a motor elérhető a Qashqaiból átvett független hátsó felfüggesztéssel és összkerékhajtással, amely kanyarban az ívkülső kerékre koncentrált nyomatékkal javítja az agilitást, akárcsak a BMW X6. Az említett a summában a CVT-váltó is benne van, mert manuálissal sajnos nem elérhető a 4×4.

Külső méretekben a kiskocsik és a kompakt autók között áll a Juke. Csomagtere az előbbiekhez, hátsó lábtere utóbbiakhoz van közelebb. Nagy kerekeivel a Juke alul SUV-t, felül sportkupét mutat a rejtett hátsó ajtókilincsekkel

A Juke áttekinthetősége minden, csak nem jó, a mégse nehéz vele  parkolni, mert a gömbölyű autó nagyobbnak érződik annál, amekkora. A crossover elemében van Budapesten.

Zötyögős és drága

A kormányzás pont jó, kellően direkt és minden motorhoz sebességfüggő szervo jár, pedig láttunk már olcsó fordulatszámfüggőt a sokkal drágább előző Accordban. A rugózás kényelmetlen, legalábbis a 17 collos felnikkel és a peres gumikkal nem volt kellemes dilatáción, villamossínen, hipermarket előtti fekvőrendőrön átgurulni.

Inkább a gazdagabb felszereltségbe, mint a menőbb motorokba érdemes invesztálni. A 117 lóerős benzines életteli és nem fogyaszt sokat

A tesztben szereplő modellek ára
Nissan Juke 1,6 Acenta 4 640 000 Ft
Nissan Juke 1,5 dCi Tekna5 640 000 Ft
Nissan Juke 1,6 DIG-T Tekna 6 095 000 Ft

Ha gyorsulunk, más a sorrend. A feltöltős benzines nagyon ellő a többiektől, a szívó benzinmotor is veri a dízelt

Ha gyorsulunk, más a sorrend. A feltöltős benzines nagyon ellő a többiektől, a szívó benzinmotor is veri a dízelt


A Juke, mint a divatos és vágyat ébresztő tárgyak, nem olcsó. A világ jó részén eleve nem is kapható, csak Európában, Japánban és az Egyesült Államokban.

Kizárólag a jólét kellően magas fokán jut eszébe az embereknek, hogy nagyobb és ésszerűbb autó helyett egy kicsit, de jópofát vegyenek.

A Juke-nak van néhány hibája, de a sok sótlan, jégeralsós-neccatlétás kisautó közül messze kiemelkedik. Nem jobb náluk, de a smart forfour kiveszése óta nem volt nála karakteresebb és belevalóbb városi autó.