Azt mesélte nekem nemrég a BMW müncheni múzeumában egy német PR-es, hogy a márka hagyományosan két fázisban fejleszti modelljeit. Egy igazán új, igazán forradalmi változtatást mindig egy szolidabb finomítás követ. Belegondoltam, és csakugyan. Tehát nem meglepő, hogy az új X3-as nem nagy változás az elődhöz képest és nem is kelt annyi érzelmet. Csak egy kicsit jobb.

Kívül: harmonikusabb, de nem szebb

Az előző X3-ra a legtöbben azt mondták, ha megkérdeztem őket, milyen: ronda. Nos, valóban nem túl  finom vonalakkal operált, de legalább valamilyen volt. Erre az újra a legtöbben azt mondták: olyan semmilyen. És tényleg. Izgalmas formai játékok nélküli kockázatkerülő részletek, bakancsforma, erőteljes kiállás, de semmi extra.

Városi elegancia, dinamikusan áramló vonalak és a BMW X modellek karakteres stílusjegyei, mondja a gyártó a hivatalos sajtóanyagban. Úgy is van. Csak épp nem hördül fel tőle senki, se így, se úgy.

Belül: egyen-BMW belsőt kapott

Ha nem tudnám, mi ez, tippelnék mindenre Egyestől Ötösig

Ha nem tudnám, mi ez, tippelnék mindenre Egyestől Ötösig

Ha nem tudnám, mi ez, tippelnék mindenre Egyestől Ötösig


Az X3 belsejében a legfeltűnőbb változás, hogy immár ugyanolyan, mint az összes többi BMW. Kényelmes, ízléses, a sok gomb dacára egész ergonomikus, viszont meglehetősen nélkülözi az egyéniséget.

Nagyon tetszett viszont, hogy a 3-as sorozat szégyenét, a két nagy kerek órás műszerfalat az X3-ban ismét klasszikus, négyórás egységre cserélték. Egy álló gázpedálú presztízskocsiban négy óra a minimum – márpedig a BMW-k gázpedálja vagy negyven éve a padlóból mered felfelé.

A nagy központi kijelzővel élmény a navigáció, de aki nem akar letekinteni az épületeket is modellező képernyőre, a HUD-on is láthatja a besorolásokra, kanyarodásokra vonatkozó utasításokat, több színben a szélvédőre vetítve.

Igazából minek vesz bárki is X5-öst?

Igazából minek vesz bárki is X5-öst?

Igazából minek vesz bárki is X5-öst?


Az elődmodellben kissé erőszakos, durva volt az automata légkondicionáló működése, ebben már a márkához méltóan finom. A hifi remekül szól, az anyagminőség kifogástalan.

Kicsit nagyobb, tágasabb az új X3, mint elődje. A tengelytáv másfél centivel nőtt meg, a csomagtér 560-tól 1600 literig bővíthető. A beltér annyira tágas, az ülések olyan kényelmesek, hogy az új X3 helyett X5-ösre tényleg csak annak lehet szüksége, aki hétüléses BMW-t akar. Vagy annak, akinek a legnagyobb BMW kell, különben kinézik a konditeremből. De családi autónak két gyerekig az X3 is bőven elég.

Előzni általában tilos, a megengedett maximum 55 mph - vétek ide BMW-ket hozni

Előzni általában tilos, a megengedett maximum 55 mph – vétek ide BMW-ket hozni

Amerikába vétek BMW-t vinni

Adva van egy sportos márka összkerékhajtású, emelt hasmagasságú modellje. Az erősebb motor 306 lóerős, 560 Nm-t tud. Hol lehet ezt a kocsit a legjobban meghajtani? Hát biztos nem egy olyan államban, ahol 65 mph (104 km/h) a legmagasabb megengedett sebesség, az is csak az autópálya rövid szakaszain. Márpedig Georgia államban annyi, a BMW X3-ast pedig ott, Atlanta környékén vezethettük.

Amerika nagyon röviden

Életemben először jártam az Egyesült Államokban, tehát, kedves olvasók, nem ússzátok meg ennyivel, lesz egy hosszabb jelentés is Atlantáról, sok képpel. Addig csak annyit: mindenki nyugodtan fűtsön, autózzon, pazaroljon itthon. A világ sorsára, a felmelegedésre, az olajkészletekre a legcsekélyebb hatással sem lesz, ha immár tízmilliónál is kisebb lélekszámú országunkban télen mindenki árammal fűti szigeteletlen lakását és V8-assal jár – szigorúan egyedül egy autóban. Ha bírnánk fizetni, persze. Amerikában bírják…

Tiszta Amerika!

Tiszta Amerika!

Tiszta Amerika!


Kétszer hatsávos autópályák mindenfelé, irdatlan forgalom, V8, minimum V6 szinte minden kocsiban, tíz tonna alatt csak benzinmotor. Amerikában nemigen tűnt úgy, hogy válság lett volna a minap. Az X3-ból, ha veszik majd egyáltalán (régi X3-at egyet sem láttam az utakon), tuti a 3,5 literes benzines megy majd. A kétliteres dízelautó valami olyan lehet az amerikaiaknak, mint nekünk a Tata Nano.

A sebességhatárt éppúgy nem tartja be senki, ahogy itthon sem, a szigorú rendőrökről szóló legenda – legalábbis Georgiában – hülyeség. A forgalom a nagyobb utakon egyenletes, 120-130 körüli tempóban halad, városokban 60 körül van a tempó. A rendőrök nem általában a gonosz gyorshajtókra vadásznak, hanem az egyes rendszegőket szedik ki, nem küzdenek a forgalom természetes ritmusával, mint bizonyos helyeken.

Pedig logikus a helyszínválasztás: Amerika a BMW legnagyobb piaca. Van is 3-as kupé, kabrió, sok 7-es, egy-két 1-es és X5-ös Atlanta utcáin. Mág egy-két dízel is feltűnt. Csak épp régi X3-ast nem láttunk egyet sem. No, talán majd az új kasztnival. És nem kétséges, hogy melyik motorral.

25 éve készült az első 4x4-es BMW, a 325ix

25 éve készült az első 4×4-es BMW, a 325ix

Erős, takarékos, unalmas

Az X3-as egyelőre két motorral kapható. A kétliteres dízel 177 helyett már 184 lóerős, nyomatéka tiszteletreméltó 380 Nm. Európában nyilván ez lesz a meghatározó. Nem is rossz, 1600 feletti fordulaton megy vele a 18 mázsás autó, mint a barom.

Adatlap

BMW X3 2. generáció

Német, amerikai, két jó barát, együtt hajt és issza borát (az X3 az USÁ-ban készül)
Motor1995 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény184 LE
Nyomaték380 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)8,5 sec
Végsebesség210 km/h
Fogyasztás (vegyes)5,6 l / 100 km

És közben képes 6 litert kiírni száz kilométerre a fedélzeti számítógép. De azt javaslom – pár éve azt hittem, inkább harapnám le a nyelvem, mint hogy ilyet valaha kimondjak egy BMW-ről -, kézi váltó helyett automatával tessenek megrendelni.

Nem csak azért, mert a nyolc(!)fokozatú automata gyors, okos és persze kényelmes. Hanem azért is, mert elindulásnál, alapjárat-közelben a dízelmotor olyan gyenge, mint az őszi légy, amit gyakran lefulladással is demonstrál. Az automata finom csúszása jól jön ahhoz, hogy kisimítsa ezt a hibát.

A klasszikus BMW-s vezetési élményt úgyis hiába keresnénk ebben a kocsiban. A gyors kanyarokkal semmi baja, ereje van bőven, de a kocsi összkerékhajtással, a minden hibát azonnal javító menetstabilizáló elektronikával egyszerűen csak egy nehéz, de gyors autó, nem az a keresztben forduló, kanyarból sírva kiüvöltő csoda, amit oly sokan keresünk minden kék-fehér propelleresben a 02-es sorozat óta.

Majd a háromliteres dízellel, ha az is belekerül. Az igen, BMW lesz a javából.

Erős, nem takarékos, izgalmas

X-faktor, X-akták, mi van még?

X-faktor, X-akták, mi van még?

X-faktor, X-akták, mi van még?


Bezzeg a másik motorral, már most is az! A háromliteres, két turbós soros hathengeres, ami kisebb, könnyebb kocsikkal egyenesen csodát képes művelni, a nehéz, négykerék-hajtású X3-asban is tud még mutatni valamit. Csodás hangon, akár hétezres fordulatig pörögve repteti a magas BMW-t, az automata váltó (csak azzal szerelik az X3-ba) pedig olyan simulékony, elnéző rutinnal szolgálja ki a motort, mint nyolcvanéves angol inas a kicsapongó ifjú lordot.

Boldog amerikaiak, 145 forint egy liter benzin náluk, nyolcezerből rakják tele az X3 35i tankját! Ha a 245 km/h végsebességet ott nem is gyakran élvezhetik, az 5,7 másodperces 0-100 gyorsulást minden piros lámpánál.

Csak lépjenek le időben a fékről, ha nem akarnak szégyenben maradni. Világújdonságként ugyanis a BMW X3-ban található meg először a start-stop automatika és az automata váltó kombinációja.

BMW-színekre festett termékminta

BMW-színekre festett termékminta

X3 a terepen

A BMW elvitt minket vagy 9000 kilométerre, hogy 200 kilométert vezethessük az új modellt. Nagyjából ehhez az arányhoz illeszkedik a 200 kilométer mellé az az öt perc erdei földút, amin a kocsi terepjáró képességét akarták megmutatni.

Nem elég, hogy az “off-road track-et” öreg 318-as kiscápámmal is röhögve teljesítem bármikor, még azt is megszabták, hogy 25 km/h felett ne menjünk a sima vörös földúton, mert “könnyen utolérhetjük az előttünk menőt”. A komoly terep végén pedig egy rámpára hajtva a kocsi alá kukkantva ellenőrizték, nem sérült-e meg valami. A rámpára persze nem az újságírók, hanem képzett BMW-s pilóták vezették fel a kocsit. Mutatom:


Gondos átvizsgálás a kínzó terep után

Nos, az X3 nagyjából ugyanolyan körültekintéssel áll hozzá a terepezéshez, mint a bemutató szervezői. Hülyebiztos, ha a pilóta nem kapcsolja ki az elektronikus segítségeket, esélye sincs hibázni – olyan terepen, amit a nem túl magas építésű, felezőtől, differenciálzártól mentes kocsi egyáltalán elbír. A legjobb a BMW spéci lejtmenet-vezérlője.

Sok márkánál láttunk már ilyet, de a BMW arra is képes, hogy 10 és 25 km/h között a sofőr a tempomattal is beállíthassa rajta, mennyivel kíván lehajtani pedálérintés nélkül a völgybe. Tiszta Amerika!

Magyar családok álma, amerikai városiak valósága

17 millió a benzines, 12,5 a dízel X3-as alapára. Városi yuppie-autónak szánják, Amerikának; ismétlem, az USA a BMW első számú piaca. Pedig egy tökéletes világban ez az autó – dízelben, persze – tökéletes családi kocsija lehetne egy vidéki magyar családnak.

A telek melletti földúttól a német Autobahnig mindenhol nagyszerűen teljesít, kényelmes, gyors és nem fogyaszt. Épp azért kerül ennyibe. Meg mert BMW.

Szóval, minden vidéki magyar család nevében, drukkolok a gazdaságélénkítésnek meg az új Széchenyi-tervnek. Ideje volna, hogy Amerika mellett megjelenjen pár ezer új X3-as a magyar utakon is.