NNem sikerült elrontani a Mini-formát

Amikor először meglátja az ember – főleg így, fehérben, fekete díszítésekkel -, óhatatlanul elolvad. Az új, ötajtós Mini egyszerre bájos és gonosz, tenyérbe simuló és harapósan agresszív. Különösen meredek, enyhén cápaszerűen előremeredő hűtőmaszk-fogsora sikerült jól, van benne valami a klasszikus brit sportkocsik hangulatából.

A hűtőmaszkban van valami a TVR-es, Astonos brit orrhagyományokból

A hűtőmaszkban van valami a TVR-es, Astonos brit orrhagyományokból

A hűtőmaszkban van valami a TVR-es, Astonos brit orrhagyományokból


Kár is ragozni: a Countryman ugyanolyan látványos, hangulatos kis vadóc kívülről, mint a kétajtós Mini, vagy a két és fél ajtós Clubman.

Belülről nemkevésbé. Az ajtókárpitok, a középkonzol, a kormány, az ülések: mindegyiket el tudom képzelni nem csak autóban, de egy hangulatos nappaliban is, akár díszként, akár bútorként, értelemszerűen.

Kisstílű anyagválasztás

Viszont a Mini belsejének feltérképezésére mégis javallható a klasszikus intés: mindent a szemnek, semmit a kéznek. A feláras bőrülésekkel persze nincs baj, de az alapműanyagok sok helyen (ajtókilincs körül, műszerfal tetején, váltókar alatt) silányabbak, mint a Mini megjelenése alapján illenék. És silányak az árcédulához képest is. A márka tulajdonosa, a BMW csoport nagyjából BMW-árra kalkulálta a Mini árait is, de a beltér anyagaiban korántsem sikerült hoznia a BMW-k szintjét.

Az ülések szépek és komfortosak

Az ülések szépek és komfortosak

Az ülések szépek és komfortosak


Szintén nem méltó a kocsihoz a zajszint. Száz felett ugyancsak fel kell tekerni a remek csúcshifi hangerejét, hogy elnyomja a menetzajt. A Countryman nevével ellentétben bizony leginkább városi jövés-menésre készült.

Tágas, kényelmes

A Mini belsejében az autóság lényegét tekintve minden rendben van, amit egy Golf méretű kocsitól elvárhatunk. Négy felnőtt számára igen kényelmes a kabin – jól tették, hogy ötödik üléssel nem is vacakoltak a tervezők. Helyette inkább egy praktikus kiegészítőket tartó sínt építettek be a kocsi teljes hosszában középre.

A csomagtartó 350 literes, de jóval nagyobbnak tűnik, mert jól pakolható, magas, és a kalaptartó is praktikusan, könnyen eltüntethető a csomagok útjából. Szerencsére azonban a Mini nem egy jól megcsinált tömegautó: sokkal-sokkal problémásabb, hisztisebb, tehát izgalmasabb jelenség egy átlagos kompakt autónál.


Nézz körül a Miniben!

Teljes a zűrzavar, teljes a boldogság

Hogy a megvásárlás utáni tizedik évben is élmény legyen Mini Countrymant vezetni, arról elképesztő kuszasággal, átláthatatlansággal gondoskodtak a tervezők. A hatalmas sebességmérő középen teljesen alkalmatlan arra, hogy leolvassuk róla a sebességet. Ezért aztán a kormány mögött, a fordulatszámmérőben van egy extra kilométeróra, egy kis digitális. Alatta meg a fedélzeti számítógép kijelzője. És ebben az órában van néhány visszajelző lámpa is. Más visszajelzők a levesestányér-szerű órába kerültek. Ennek közepén pedig még ott van a hifi, navi, klíma és egyebek központi kijelzője is.

Adatlap

Mini Countryman Cooper S

Az új Mini mindenkinek tetszik
Motor1598 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény184 LE
Nyomaték240 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)7,9 sec
Végsebesség210 km/h
Fogyasztás (vegyes)7,1 l / 100 km

A Mini elektronikus cuccainak kezelését egy csodálatosan mellbimbó-szerű tapintású kis pöcökkel, gyári megfogalmazásban joystickkal végezhetjük, ez a két első ülés között van. A direkt gombok pedig úgy öt vonalban találhatók szétdobálva, a váltókar szintjétől fel a tükör feletti pöcöksorig.

Ember meg nem tanulja soha, hogy a legalsó gombsorban melyik egyforma gomb a ködlámpáé és melyik kapcsolja a SPORT üzemmódot, élénkebb gázreakcióval és később kapcsoló váltóva. Szintén örökké odanézést igénylő feladat egy sorral feljebb a leengedni vagy felhúzni kívánt ablak krómbigyójának megtalálása. (Jó pont viszont a Mininek, hogy minden ablaka le-fel egyaránt automata.)

És hogy fent melyik pöcök nyitja a tetőt és melyik változtatja lilából pinkbe vagy vissza az ajtóbelsőkből és a középső vezetősínből áradó hangulatfényt? Fene tudja megjegyezni. Ki kell keresni szép rendesen, odanézve mindig a megfelelő gombot, kapcsolót, ha akarunk valamit az autótól.

Countryman-reklám sok dimenzióban

Vezetni vidám és rémisztő élmény

A fenti reklám azt sugallja, a Countrymant vezetni virgonc örömködés. Néha ez így is van, bár az élmény kézi váltós, fronthajtású kivitelben lehet az igazi. Tesztautónk 184 turbó-lóerejéből sokat felemésztett a 4×4 és a hagyományos automata ellenállásának leküzdése, a legdrágább, legerősebb Countryman Cooper S így fáradt öregembernek hatott egy sima Mini Cooper S-hez képest. Fáradt öregemberez képest mondjuk jó étvággyal evett: vegyes üzemben tíz literes átlagfogyasztással adtuk vissza az autót.

Jópofa: a fényszóró lent marad, a kerete felnyílik a gépháztetővel

Jópofa: a fényszóró lent marad, a kerete felnyílik a gépháztetővel

Jópofa: a fényszóró lent marad, a kerete felnyílik a gépháztetővel


Azért így is termelt a kocsi adrenalint bőven. Ha nem a fickóssággal, a fordulékonyság és erő lelkesítő ötvözetével, mint a kétajtós Cooperek, hát mással. Azzal, hogy időnként hajlamos kitépni az ember kezéből a kormányt.

A nyomvályúk rettenetesen megvezetik a széles kerekeket. Először arra gyanakodtam, talán a szokásosnál keskenyebb a Mini Countryman nyomtávja – de nem, pár milliméterrel még szélesebb is, mint egy 6-os Golf GTI-é. Fene se érti, de a jelenség objektív: akik csak vezettük eddig a kocsit Magyarországon, mind falfehéren emlegettük fel sajtóeseményeken egymásnak rémes élményeinket.

Sima aszfalton, éles kanyarokban viszont még ebben a magas, nehéz Miniben is érezhető valami az alapkoncepció hangulatából. A direkt kormánnyal, feszes futóművel gyors városi menetekben, öt ajtó ide vagy oda, azért mégis kicsit az Olasz melóban érezheti magát az ember.

00:34-től indul a móka

Kipukkad-e a felfújt Mini?

A Countryman vitathatatlanul stílusosabb autó, mint konszerntársa, az Egyes BMW (legalábbis az ötajtós). No de ér-e a stílus annyi pénzt, mint amennyiért adják? A legolcsóbb Countryman, az 1,6 literes, 98 lóerős benzines fapados (manuális klímával, fedélzeti számítógép nélkül) 6,13 millió forintba kerül. Egy 122 lóerős 116i – igaz, klíma nélkül – hatmillió. Tegye fel a kezét, aki szerint a fapados Mini megéri!

Gegnek jó, autónak elmegy, de ennyi pénzért inkább egy Clubman és egy benzinkártya

Gegnek jó, autónak elmegy, de ennyi pénzért inkább egy Clubman és egy benzinkártya

Még nyomasztóbb az ár tesztautónk esetében.

Az összkerékhajtású, automata, 184 lóerős turbómotoros, navigációs, Harman-Kardon hifis csoda – nehéz kiszámolni pontosan a csomagolt extrák miatt – bőven tízmillió forint feletti autó. Tizenegymillió forintért pedig adnak egy pont ilyen teljesítményű, feleekkora fogyasztású, szintén összkerekes, de élvezetesebben vezethető 320xd-t. Na most tegye fel a kezét, akinek a kettő közül inkább a szép kis magas ál-brit kéne.

Az én kezem lent maradt.