Közel hat évig hiányzott a kis Suzuki a kínálatból

Közel hat évig hiányzott a kis Suzuki a kínálatból

Közel hat évig hiányzott a kis Suzuki a hazai kínálatból


2008 őszén, Párizsban mutatta be a Suzuki az Altót (a Nissan meg a testvérmodell Pixót), mi mégis csak most írunk róla tesztet. Ennek egyetlen oka, hogy az első időszakban nagyon kapós volt nyugaton, így az indiai gyárnak nem volt fontos kiszorítania egy minimálárat a híresen csekély profittartalmú magyar piacra.

Sok extra, erős spórolás

Mostanra van annyi Alto, amennyiből nekünk is jut elegendő (nem mintha sok új autó fogyna mostanság), ezért is futott be hozzánk a tesztautó. A piros kiskocsi üde színfolt az utcaképben, közelről viszont látszik a spórolás, elsősorban belül.

Takaros menyecske, hercig fiatalember. További gyári képek a galériában

Takaros menyecske, hercig fiatalember. További gyári képek a galériában

Hiba, hogy nem kapcsolható ki jobb elöl a két első légzsák

Hiba, hogy nem kapcsolható ki jobb elöl a két első légzsák

Hiba, hogy nem kapcsolható ki jobb elöl a két első légzsák


Alapáron jár elöl az elektromos ablakemelő (hátul kibillenthető az ablak, mert így olcsóbb és szélesebb az utastér), viszont a vezető is csak az autón átnyúlva tudja leengedni az utas oldali üveget, mert oldalanként 1-1 kapcsoló van csak. A csomagtérfedél csak körülményesen, kulccsal nyitható, ha nem a belső távnyitót használjuk.

Egy tipikus női autótól érthetetlen, miért nem kapcsolhatók ki az utas oldalán a légzsákok, hogy a vezető maga mellé köthesse be a babaülést. Tetszett viszont a hátsó öv, amely teljesen kihúzva megszorul, stabilan rögzítve a hordozót.

Törésteszt: három csillag

Négy légzsákkal gyenge eredmény ötből három csillag

Négy légzsákkal gyenge eredmény ötből három csillag

Négy légzsákkal gyenge eredmény ötből három csillag


Az EuroNCAP szakemberei letesztelték a Suzuki Alto új, 2009-es verzióját. A kisautó nem remekelt. A felnőtt utasokra vonatkozó próbák közül a frontális ütköztetésnél az utastér ép maradt, de a műszerfal mind a sofőr, mind az anyósülésben helyet foglaló utas térdeire és lábszáraira veszélyt jelentett. A sérülés kockázata különösen nagy a vezető alsó lábszáránál.

Veszélyben a lábak

Az oldallégzsákok a miniautón csak opcionális felszerelésként kérhetők. A tesztelt példányban testlégzsák igen, fejlégzsák azonban nem szerepelt, így az oszlopteszt nem volt végrehajtható. Az oldalirányú ütköztetésnél a mellkas védelme épp megfelelő értékelést kapott, ahogy az ostorcsapásos nyaksérülések elleni védelem is ezzel a minősítéssel zárt. A felnőttek védelmére 55 százalékot adtak az értékelők. A folytatást itt találják.

 

Nem minimálautó

Autópályán hangos az Alto, de ülése és rugózása kényelmes

Autópályán hangos az Alto, de ülése és rugózása kényelmes

Autópályán hangos az Alto, de ülése és rugózása kényelmes


Menet közben az Alto nem az a primitív minimálautó, amit a tejfölöspohárból sajtolt ajtókárpit és a hasonlóan olcsó műszerfaltömb sejtet.

A rugózás nem szippantja fel az úthibákat, de megrázkódtatás nélkül viseli a kikerülhetetlen, besüllyedt csatornafedeleket és az aszfaltból kiálló villamossíneket is.

Kanyar előtt ritkán kell lassítani, egyrészt a gyorsulás nem az a fékevesztett fajta, másrészt az Altóban lendületből, flottul vehetjük a fordulókat.

Csak nagyon gyors kanyarokban veszi rossz néven a gázelvételt, de terhelésváltásra sem áll keresztbe, a reakció nem vészes. A kormányzás nem elég pontos, de a célközönségnek ez nagyjából mindegy is.

Apró és fordulékony

Többet számít a fordulékonyság, kevés autóval lehet ennyire könnyen visszafordulni és parkolni.

Nagyon sokat kitakar a hátsó oszlop és az ajtó

Nagyon sokat kitakar a hátsó oszlop és az ajtó

Nagyon sokat kitakar a hátsó oszlop és az ajtó


Hétvégén, Balatonakarattyán a reménytelenül tömött parkolóban is akadt egy hely, ahová nagyobb autót nem tudtam volna bepasszírozni a strand előtt.

Viszont egy városi autótól nem ilyen pocsék kilátást várunk. Például a Budai alsó rakpartról az Erzsébet-híd előtt felkanyarodva nem látni, jön-e biciklis velünk párhuzamosan, mert a felkanyarított hátsó ajtó, a vastag tetőoszlop és a kis ablak így egyben túl sok.

Előre bekanyarodva is ért kellemetlen meglepetés, mert az első, az A-oszlop is vaskos, sokat elfed a világból.

Lapozzanak! A fogyasztással folytatjuk, nem lesz magas


Városban eleven
Városban fürge az Alto, autópályán oda a lendület

Városban fürge az Alto, autópályán oda a lendület

Városban fürge az Alto, autópályán lanyhább a lendület


A háromhengeres motornak az előd négyhengeresével szemben több előnye van, mint hátránya. Alapjáraton bizsergeti az ülést, a kormányt és a váltót, de ez belefér, egy Toyota Aygo sem jobb.

Városban a nyomatékos motorral az Alto eleven, pedig az apró motorhoz nagyon hosszú áttételek kapcsolódnak: kettesben százig húzatható az autó. A pörgős motorhoz kellene a fordulatszámmérő, de az itthoni felszereltségből ez hiányzik, a kihúzatási határok sincsenek jelölve a kilométerórában, mint régen, mivel a motor előbb-utóbb úgyis leszabályoz. A Splashből ismert benzines fő előnye a csekély fogyasztás. Mi Budapesten 6,3, autópályán kulturált, de nem tötymörgős tempóval 5,1 litert mértünk, ami a gyakran maximumon kergetett légkondival együtt jó eredmény.

Miben nagy a kicsi Suzuki?

Szinte mindegy, mennyire nívós kocsi vagy gyenge eresztés az Alto, egyvalamiben mindenképp példaértékű az iparág számára. A Suzuki ugyanis képes legkisebb és legolcsóbb autóin is érzékelhető nyereséget elérni, ami a konkurenseknek nemigen megy.

Például a Volkswagennek sem, amely pont azért vásárolt tavaly 19,9 százalékos részesedést a Suzukiban, hogy ellesse tőlük kisautógyártás a nagy csodáját: hogyan lehet pénzt keresni a városi minikkel? A részvénycsere másik vonzereje a Suzuki piacvezető szerepe Indiában, ahol a Volkswagen pozíciói gyengék.

Cserébe a Suzuki profitál egy nagy konszern beszerzési erejéből, tovább csökkentheti költségeit és hozzájut olyan technológiákhoz, amelyek kifejlesztéséhez egy kis autógyártónak nincs elég pénze.

Olcsóbb és kevesebb helyet igényel a kibillenthető ablak a kurblizósnál

Olcsóbb és kevesebb helyet igényel a kibillenthető ablak a kurblizósnál

Olcsóbb és kevesebb helyet igényel a kibillenthető ablak a kurblizósnál


Az élet harc, autópályán ez sokszor eszembe jutott, amikor előzés után padlógázzal kellett visszamenekülni jobbra a 130-cal döngetők elől.

Az Alto életerejét megcsapolja a légkondi, kikapcsolásával érezhetően lendületesebbé válik a gépezet.

2,4 millió forint

Mégis jobb megbarátkozni a hiányzó tartalékokkal és nyugodtan utazni.

Adatlap

Suzuki Alto 1,0 GLX AC

2,3 millió forintba kerül az új Alto, amely egyféle motorral és csak GLX AC kivitelben kapható, négy légzsákkal és sok más extrával
Motor 996 cm3, Benzin, S3
Teljesítmény 68 LE
Nyomaték 90 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 17 sec
Végsebesség 150 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,2 l / 100 km

Aki ráér, egyenletes tempóval és nem 34 fokban utazik, városon kívül 4,5 literrel eljut száz kilométerre. Az Alto a maga kategóriájában kényelmesnek bizonyult, legalábbis elöl. Motorja hangos, de ülései kényelmesek, jó az üléshelyzet és a rugózási komfort.

2 299 000 forint – az induláskor még 2,4 milliós listaár után – végképp kedvező alapár egy négy légzsákos, szervokormányos, légkondis, CD-s rádiós, távirányítós központi zárral és motoros ablakemelővel kistafírozott Altóért. De az összes jól felszerelt mininek az a baja, hogy árban karnyújtásnyira vannak tőlük a kisautók.

Akcióban közel a Swift

Alacsony a fogyasztás, átlagunk 5,8 liter lett

Alacsony a fogyasztás, átlagunk 5,8 liter lett

Alacsony a fogyasztás, átlagunk 5,8 liter lett


Most az 1,3-as Swift GLX CD AC árát a Suzuki leverte 2,7 millió forintra, a kevésbé takarékos és fordulékony, de erősebb, komfortosabb, biztonságosabb és tágasabb autó megér még négyszázezer forintot.

Aki a könnyebb parkolás vagy a minimális fenntartási költségek miatt csak városi miniben gondolkodik, az nem fog mellé az Altóval. Listaáron az összes konkurens sokkal többe kerül, mint a gazdagon felszerelt japán, amely ezért a pénzért egy igazán használható autó.