Balra előadás, jobbra SLS. Mi legyen?

Balra előadás, jobbra SLS. Mi legyen?


“A Mercedes-Benz Hungária Kft. összesen 241 új személyautót adott át ügyfeleinek 2010 első négy hónapjában. Bár a válság nyomán ez kevesebb, mint tavaly, nincs ok panaszra, az E-osztály és az S-osztály is piacvezető kategóriájában.”  Még jó, hogy ezt az információt a sajtóanyagban leírva is megkaptuk, mert amikor tegnap a Mercedes-Benz Star Experience bemutató felvezetésében Hans Georg Pechhacker, a Mercedes-Benz Hungária Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, nem igazán figyeltem.

Nem tiszteletlenség volt ez, sokkal inkább érdeklődés, csak épp a néhány méterrel arrébb álló Mercedes SLS AMG iránt. A körülöttem állók legtöbbjét ez az autó hozta ide, pedig a meghívó listáján nem akármilyen gépek szerepeltek.

Van rajtautomatika is

Van rajtautomatika is


A sirályszárnyas sportkocsi a mai csúcstechnikát képviseli úgy, hogy egy több mint 50 évvel ezelőtti legenda stílusát hozza, arról nem is szólva, hogy ez a Mercedes-Benz jelenlegi leggyorsabb autója. Az autó közepén – de az utasok előtt – elhelyezett 6,2 literes motor 571 lóerős. A V8-as maximális nyomatéka 650 Nm. Ez az erő a főtengelyről előbb egy karbon csőbe fut, ez vezeti a hátsó tengelynél elhelyezett hétfokozatú sebességváltóba. A kialakítás kiváló súlyelosztást biztosít.

A sebességváltó a Mercedes történetének első duplakuplungos automatája, működhet önállóan, de a vezető a kormány mögötti fülekkel is kapcsolgathat. Rajtprogramot is rejtettek bele, így csak tövig kell nyomni a gázt és bárki kipróbálhatja a gyár által megadott 3,8 másodperces sprintidőt. Ennél jobbat még az SL 65 AMG Black Series sem tud.

0-100 km/óra: 3,8 s

0-100 km/óra: 3,8 s


Igazi érdekesség az autó végsebessége: ez ugyanis az első AMG modell, amelyikben nincs kiiktatható sebességkorlátozás. A többi AMG modell hivatalosan nem megy gyorsabban, mint 250 km/óra. Ha valaki többet akar, megkapja, ám nemcsak a feloldásért járó pluszpénzt kell kifizetnie, de részt kell vennie az AMG vezetéstechnikai tréningjén is. Az SLS-sel viszont egyből belépőt nyerünk a 300-asok klubjába, a kétüléses gép 317 km/órás tempóra képes.

Ezt ugyan nem próbáltuk, de a gyorsulás olyan, mint ami egy ilyen autóban várható. A gázpedál lenyomása nyomán érkezik a repülőgépek felszállásánál átélhető ülésbepasszírozás, amihez itt nem zúgás, hanem csodás V8-as hörgés társul. A sebességváltó szinte nulla fordulatszám-veszteség mellett kapcsol, miközben pillanatok alatt a jogosítványvesztés (ha lenne ilyen nálunk) sebességtartományába kerülünk. Még jó, hogy a lassulás is hasonló mértékű.  

Feltárul az SLS

Feltárul az SLS


A nagyjából 200 méteres pályán azonban nemcsak azt tudtuk meg, hogy egyenesben gyors, de arról is vannak sejtéseink, hogy kanyarban is megállja helyét az SLS. Nem is a mi egyperces (tényleg ennyi volt) botorkálásunkból derült ki, hanem amikor a gyár tesztpilótája vitt egy kört. Ő ugyanis – ellentétben velünk – kikapcsolt elektronika védelem mellett, a motor erejét kihasználva, a hátsó kerekek túlterhelésével rajzolt még szűkebb íveket, az egyébként precíz kormányzás mellett. A legtöbben azt hiszem, jó ha a kocsi tudásának 70 százalékát elértük.

Azt hiszem, az SLS-hez sem ártana előírni a vezetési tréninget!

=">A videót a Samsung videokamerájával készítettük!

A garázsban is nyitható az ajtó

A garázsban is nyitható az ajtó


Az SLS azonban nemcsak száguldásra jó, nem hétvégi versenypályás programhoz készült. Elég kényelmes ahhoz, hogy akár hétköznapi használatba kerüljön. Kényelmes és elegáns, belül is. De ha inkább a versenyérzést tolná az ügyfél, milliós összegért kérhet karbonbetéteket a küszöbökre, a középkonzolba és a motortérbe, ami persze szinte felesleges, hiszen az ajtók mellett minden látványelem háttérbe szorul.

A sirályszárnyas ajtó nemcsak piszok jól néz ki, elvileg hátránya sincs, a tervezők ügyeltek rá, hogy felnyitva elférjen a német szabvány szerinti garázsban, oldalra nyílva pedig kisebb a kitérése, mint az S-osztály ajtajának. Egyedül a nagyon vastag küszöbön való bejutást kell szokni.

Luxusautónak hat

Luxusautónak hat


Érdekesség, hogy miután becsuktuk az ajtót, a kilincsek csak akkor bújnak vissza az ajtó síkjába, ha a kocsi elindul, vagy ha a távirányítóval zárjuk az ajtót. Bár senki sem szeretné kipróbálni, arra is gondoltak, mi van ha tetőn landol a kocsi. Ilyenkor két pirotechnikai patron leoldja a zsanérokat, a zár kinyit és az ajtók simán lehúzhatók a helyükről.

Egy kisebb koccanás sem feltétlenül jó az SLS-sel. Ha képeken is látható különleges piros fényezéssel kéri az ügyfél, számítania kell rá, hogy egy kisebb karcolás sem javítható utólag. Egyelőre nincs hozzá megfelelő technológia, ha valamit el kell tüntetni, az egész autót újra kell fújni.

Jobb a békesség, legyen ezüst!

A váz és a karosszéria nagy része is alumínium

A váz és a karosszéria nagy része is alumínium


Az autó ára 54 470 000 forint. Egy vagyon. Hihetnénk, hogy fel kell hajtani a vevőket hozzá, de mégsem. Eredetileg mindössze öt autót adott a gyár a magyar piacra egy évre, de azok már el is keltek, most újabb ötös kvótát szeretne az importőr. Valószínűleg a naponta 96 ügyfelet megmozgató rendezvény sem lesz bukás, tekintve, hogy az SLS-ből is adtak már el, pedig csak egy napja megy.

Ha ide kattint, akkor a második oldalon kiderül az is, mit vezettünk még és mit nem, pedig szerettük volna nagyon.


A Mercedes-Benz Star Experience persze nemcsak az SLS-ről szól, az csak hab a tortán. Egy biztonságtechnikai bemutatón megismerhető a megállásig fékező sebességtartó automatika, a holttérfigyelő rendszer és a balesetet jelző biztonsági rendszer, amely próbálja helyrehozni a vezetési hibákat, de felhúzza az ablakokat és megfeszíti az öveket is, ha közel a becsapódás.

Fő a biztonság!

Fő a biztonság!


Emellett kipróbálható a Mercedes sokféle modellje. E-, S-, SL-, ML- és G-osztály is. Mindegyiket vezettük, nagyjából 7-8 percig. Mi derült ki? Ami sejthető: alapvetően mindegyik a luxusról és a kényelemről szól, csak másként mutatják ki.

Az SL 500 a több mint 300 lóerős motor ellenére sem sportos. Gyors, de erősen kényelemre hangolva. Meggazdagodott agglegények autója.

Az S400 Hybrid teljesíti azt, amire egy ilyen autó vevői vágynak. Semmilyen lemondással nem jár a kényelem vagy a dinamika terén, viszont valamelyest kevesebbet fogyaszt, mint ha csak benzinmotor lenne benne. Teszteltük már, bővebben olvashat róla itt.

Indulásra várva

Indulásra várva


Az E 220 CDI Cabriolet igazi prémiumkabrió. Karosszériacsavarodás? Mi az? Valóban nyitja és zárja a tetőt 40 km/óráig, csukott tetővel egészen csendes, nyitva viszont szelesebb. Ám ha használjuk az úgynevezett Aircapet, már kevésbé. A szélvédő felső részén kinyíló kis terelőlap, illetve a hátsó utasok mögött kiemelkedő szélfogó ügyesen csökkentik a turbulenciát.

Az ML 63 AMG túlzó. Nagyon erős, nagyon gyors, viszont mivel nagy testet cipel, a fogyasztásjelző csúnya dolgokat mutat a fedélzeti számítógépben. Ez aztán az igazi gazdagok játékszere. Nemcsak megvenni, fenntartani is tudni kell.

A mezőny talán legstílusosabb darabja a G500. Bár a kocsi 30 éves, nagyon üt. Kisugárzása miatt minden megbocsátható, a teherautós üléspozíció és márványmintás műszerfalbetét is. Bár a V8-as motor az AMG sportkipufogó csodás zenei aláfestése mellett játszi könnyedséggel vitte a kasztnit, öröm volt ránézni a műszerfal felső részén elhelyezett három kapcsolóra. Három differenciálzár, amelyek jelzik, bár most szinte bárkit képes vagyok leelőzni, a terepen sem ragadnék ott.  

Vadászoknak ideális a Pur

Vadászoknak ideális a Pur


Persze azért oda sokkal inkább mennék azzal a géppel, amit nagyjából a távozásunkkor hoztak a teszt helyszínére, a Jakabszállási reptérre. A következő csoport már biztos azt is látja. Az EDITION30. PUR az évfordulóra született és az első generációs G-osztály előtt tiszteleg. Fapados Mercedes, de az expedíciók álomautója. Négy különálló üléssel, a padlóban vízleeresztő nyílásokkal, terepgumival, tetőcsomagtartóval és járható motorháztetővel szerelik.

=">

Vezettük a leggyorsabb Mercedest 1