A nemzetközi menetpróba után idehaza is kipróbálhattuk, mit is tud a Dacia új modellje, a Duster. Míg Marokkóban a kétkerék-hajtású változatok bizonyítottak, addig a keményebb terepnek ígérkező Börzsönybe a 4×4-es változatokkal indultunk útnak.

Terepen négykerék-hajtás nélkül?

Óriási hasmagasság

Óriási hasmagasság

Óriási hasmagasság


Európa nagy részén a terepjáró nem életbevágóan fontos jószág, hiszen igen kevés olyan hely van, ahová nem lehet aszfalton eljutni. Vagy legfeljebb jól kitaposott földúton, ahol a négykerék-hajtásnál fontosabb a minél nagyobb szabad hasmagasság.

Ebben pedig a Dacia igen jó, a Duster legalacsonyabb pontja kiviteltől függően 205, illetve 210 mm-es, ami megegyezik, illetve fél centivel túl is szárnyalja a háromajtós Land Cruiserét.

A gyári fényképek a képre kattintva bújnak elő:

Így akár a szimplán elsőkerekes Dusterrel is alaposan kitágul a földutas, horgász-vadász-erdész univerzum. Aki pedig ennél is többet akar, az tegyen félre még kiviteltől függően öt-hétszázezer forintot a 4×4-es változatra. A drágább dízelvariánsnál az összkerék mellé még 25 pluszlóerő is jár.

Japán-francia részletek

A Nissan adta a 4x4 lelkét

A Nissan adta a 4×4 lelkét

A Nissan adta a 4×4 lelkét


A négykerék-hajtás nagy része a Nissantól érkezik, így a váltókar elé helyezett forgókapcsoló sem ismeretlen. Hasonló van a Qashqaiban, X-Trailben is, 2WD állásban csak az első kerekeket hajtja a motor, AUTO állásban a rendszer magától osztja el az első, hátsó tengelyek között a nyomatékot, míg LOCK állásban fixen 4×4-es üzemmódba kapcsol.

A Dusterben felező nincs, csupán az új fejlesztésű, hatfokozatú, manuális váltó roppant rövid egyes fokozata hivatott besegíteni, ha komoly meredélyen kell felautózni a Daciával. Egyesben ezres motorfordulatszám mellett 5,79 km/órás tempóban kúszik a Duster.

Első-hátsó terepszögei, robusztus felépítése miatt valóban alkalmas arra, hogy ne csak biztonsággal letérjünk vele az aszfaltról, hanem vissza is tudjunk rá térni. Mi kipróbáltuk, a napok óta özönvízszerű esőben ázó Börzsönyben sokat látott kollégák próbálták meg elveszejteni a sártengerben az autót, sikertelenül.

Csak semmi luxus!

Nincs automata klíma

Nincs automata klíma

Nincs automata klíma


A Daciában nyoma sincs a vezetőt kényeztető, furfangos, drága, néha teljesen felesleges extráknak. Amire mégis valódi szüksége lehet a vásárlónak, azt azért beletették. Így a légkondi – szigorúan kézi vezérlésű -, az elektromosan állítható tükrök, elektromos ablak azért mind megtalálhatók az extralistán és ritkaság számba menő, manuális fényszóró-magasságállítót is kapott a román terepjáró.

Nekünk mégis sikerült találni némi gondatlanságból bent felejtett extrát. A motorháztetőt felnyitva ugyanis a méretes fémlemezt teleszkóp emeli a magasba. Nem kell kézzel emelni, nyílik magától. Ez még a drágább autóknál sem mindennapos figyelmesség, egy Daciánál pedig kifejezetten meglepő. Szerencsére az ABS, az első légzsákok és a szervokormány az alapfelszereltség részét képezik, ezek nélkül nincs Duster.

Tágas, egyszerű

A Nissan elemek az összkerékhajtásban

A Nissan elemek az összkerékhajtásban

A Nissan-elemek az összkerékhajtásban


Belsejében semmi dizájnvarázslat nincs, a legtöbb alkatrész más Renault-kból vagy Daciákból lehet ismerős. Hely akad benne bőven, öt embernek sem kell benne nyomorogni. A csomagtartó aljában teljes méretű pótkerék lapul, felette 408 és 475 literes csomagtartó. Értelemszerűen a 4×4-esé kisebb, a 4×2-es változaté valamivel tágasabb.

A műanyagok olyanok, amelyeket szívbaj nélkül letakarítunk akár egy viseltesebb mosogatószivaccsal és a gumicsizmás utazás sem számít szentségtörésnek ebben az autóban. Szóval bátran használhatjuk arra, amire készítették: terepjárásra.

Takarékos

Takarékos Renault dízel mozgatja

Takarékos Renault dízel mozgatja

Takarékos Renault-dízel mozgatja


Összesen háromféle, két dízel- és egy benzines motorral rendelhető a Duster. A legerősebb, 110 lóerős dízel változat is elmarad a hasonló autókba épített motorok teljesítményétől.

De itt nincs is szükség sokkal többre, hiszen az autó egyáltalán nem nehéz, a 4×4-es, legsúlyosabb változat is csak 1295 kilogrammot nyom. Nem utolsósorban a Dustert nemcsak megvenni lehet olcsón, hanem fenntartani is. A motorok papíron 5,1 és 8 liter közötti átlagfogyasztással teljesítik a 100 km-es távot.

Árlista:

Motor/felszereltségAcces
Ambience
Arctic
Exception
1,6 16V 77kW/105LE 4×2 2 790 000 2 990 000
1,6 16V 77kW/105LE 4×4 3 290 000 3 490 000 3 790 000 4 020 000
1,5 dCi 63kW/85LE 4×23 290 000
1,5 dCi 80kW/110LE 4×4 3 990 000 4 290 000 4 520 000

Várni kell rá

A Dacia Duster legnagyobb vonzereje a remek ár-érték arányban rejlik. A trianoni paktum felett a magyarnál kevesebbet vagy éppen egyáltalán nem kesergő – és racionálisan gondolkodó – országok piacán remekül fogy a Dacia új terepjárója. Fogyna jobban is, ha bírná a gyár. A jelenlegi napi 260-ról az év végére 460 darabra szeretnék növelni az összeszerelt autók számát, hiszen a Duster már gyártásának első hónapjaiban a Dacia második legkeresettebb modelljévé vált.

Terepjárót fillérekért: Dacia Duster 8