Cupra: cup+racing

Idén 25 éves az Ibiza

Idén 25 éves az Ibiza


Életem egyik első cikke a két generációval korábbi Ibiza Cuprához kapcsolódik. Ez az autó tanított meg rá, hogy a hússzelepes turbómotor és a húszszelepes nem ugyanaz, ahogy meghajtás sincs, mert az ugye a hasmenés előidézése, szemben pl. az elsőkerék-hajtással.

2000-ben ez az 1.8T az Ibiza Cupra második generációjából született. Az elsőt még 1996-ban mutatta be a gyár. A 150 lóerős, 16 szelepes sportváltozat a Cordobában és az Ibizában hamar nevet szerzett a márkának a VIi Hondák és a gyárilag felszúrt francia kiskocsik között. Az utcai harcosok megtanulták, hogy a CupRacing modellekre figyelni kell.

Ibiza FR 150, Cupra 180 lóerővel

Mindhárom csak DSG-váltóval készül

Mindhárom kizárólag DSG-váltóval készül


A SEAT azóta is a sportos vonalon mozog. A VW konszernen belül a legjobb darabokat válogatták össze az új Ibiza FR-hez (Formula Racing) és Ibiza Cuprához. A közvetlen befecskendezéses benzinest kompresszor és turbófeltöltés hergeli. Az eredmény 150 illetve 180 lóerő, utóbbi a konszernen belül a legmagasabb érték az 1,4 literes motorból.

A másik márkákon átívelő eszköz a maximum 250 Nm-es motorokhoz tervezett hétfokozatú, száraz kuplungos DSG-váltó. A harmadik az XDS, a Golf GTI-ből átvett elektronikus kipörgésgátló. Az XDS az egyik oldalon kipörgő kerék fékezésével imitálja egy rendes önzáró differenciálmű működését. Az a jó benne, hogy nem rögtön a teljesítmény elvételével, hanem a jobban tapadó kerékre történő átcsoportosításával próbálja megszüntetni a túlpörgést.

Bocanegra, a fekete szájú

Az 1200 Sport volt a fekete szájú

Az 1200 Sport volt a fekete szájú


1975-ben a SEAT bemutatta az 1200 Sportot, amely az első saját konstrukciójú autó volt az akkoriban a FIAT-hoz tartozó márkánál. A 67 illetve 77 lóerős motorú, sportos kupét az orra miatt hívták Bocanegrának, magyarul fekete szájúnak. Az ifjabb generációnak erről a névről inkább a Bocanegra tanulmány ugrik be, egy radikálisan sportosra rajzolt háromajtós Ibiza.

A koncepcióautó vadsága jórészt elolvadt, mire mindebből megvásárolható optikai csomag lett. A feketére fényezett hűtőrácson és lökhárítóbetéten kívül fekete betétes fényszóró, hátsó légterelő, sötétített hátsó szélvédő 17 colos felnik, speciális üléshuzat, B-logók az ülésben és a kilométerórában tartoznak hozzá. A kizárólag háromajtós Bocanegrákat cukorfehér és dakota vörös színben gyártja a SEAT, évi ezer darabra korlátozott példányszámban. Aki értelmét látja, az az Ibiza FR-hez és Cuprához választhat Bocanegra-készletet, körülbelül 250 ezer forintért.


Nincs kézi váltó, nincs sportos TDI

Jól néz ki a Cupra középső kipufogóvége

Jól néz ki a Cupra középső kipufogóvége


Érdekes, hogy a kézi váltóval együtt a dízel sportváltozatok eltűnnek. Sem az FR-ből, sem a Cuprából nem lesz TDI, pedig a kisautóban szabadjára engedett 160 lóerős dízel emlékezetesen brutalitás darab. Az ok a dízelek drágasága, mert csak költséges megoldásokkal tartathatóak be velük az egyre szigorúbb károsanyag-kibocsátási normák. Ráadásul a benzinesek fejlődésével a fogyasztásbeli különbség is csökken. legalábbis elméletileg, de erről majd később.

Ízlés dolga, de ránézésre az Ibiza SC után a sportmodellek, főleg az FR, nem zúznak nagyot. Szerintünk az előző Leon Cupra R-t is jobban átformálta a tesztoszteron, mint utódját.


Veszett gyors

A nyavalygásnak akkor szakad vége, amikor felépül a töltőnyomás és a 180 lóerő rámar az útra. A kis motor átmenet nélkül üt, a legalsó tartományban is dolgozó kompresszor miatt alig kell neki fordulat.

Alig van eltérés a Bocanegra belső terében a Cuprához képest

Alig van eltérés a Bocanegra belső terében Cuprához képest


A DSG-vel fantasztikusan effektív páros. A váltó finoman, de villámgyorsan adagolja a fokozatokat.

Annyira jó és könnyű vele váltogatni, hogy a szükségesnél legalább kétszer többször kapcsoltunk fel-le a kormányon lévő fülekkel.

A futóműről csak nagyon rossz úton tűnik fel, hogy mennyire ráz és milyen durván felkeményítették a Cuprához. Magashegyi országúton nagyon ott van a szeren. Ha nagyon űzzük, a tomboló motor hangja is durvábbra vált, ami esszenciális hangulati elem.

Nincs küzdelem

7,2 másodperc alatt van százon a Cupra

7,2 másodperc alatt van százon a Cupra


Egy Ibiza Cuprával ugyanis nem kell küzdeni. A Clio RS-sel ellentétben egy ralipályának beillő hegyi szakasz után sem izzadunk meg benne.

Veszett gyors a sportváltozat, de a nagyon-nagyon profi technika ebből keveset enged eljutni a vezetőhöz.

A gép erősen a kezünk alá dolgozik, mindezt olyan harmóniában teszi, mintha ez volna a világ legtermészetesebb dolga.

250 ezer forint alatt van a Bocanegra-csomag ára

250 ezer Ft körüli a Bocanegra-csomag ára


A gyakori padlógázért cserébe 13,8 literes fogyasztást írt ki a fedélzeti számítógép, nagyjából ennyiből mentünk 280-nal az Audi TT RS-ben.

Árban a Cuprához igen közel áll az FR, amelyet a Barcelona környékén tartott bemutatón nem próbáltunk ki. Akik vezették, biztosak benne, hogy a Cupra sokkal inkább megér 6,1 milliót, mint a visszafogott FR 5,5-öt.

Audik a SEAT-tól

 

A SEAT gyártja az egyik új Audit

A SEAT gyártja az egyik új Audit


Alaposan átrendeződtek a viszonyok a SEAT-nál Erich Schmitt elnöksége idején. Az Auditól érkezett menedzser nem volt szívbajos a rendcsinálásnál, nem parkolni jött a mediterrán verőfénybe pár évet nyugdíj előtt. Schmitt időközben a munka végére ér, utódja James Muir, a Mazdától elcsábított európai vezér, aki egy egészségesebb leányvállalatot vesz át.

 

Júliusban a modellévváltással megszűnt a Toledo és a Cordoba gyártása, fut viszont a jó drágára sikerült Exeo, amely másfél éve még simán ingolstadti prémiumtermék volt A4 néven. 2010-re elkészül az Alhambra utódja, az Ibiza kombival végre utódot kap a Cordoba Vario és a SEAT megnyerte az Audi Q3 nevű városi SUV gyártási jogát, amely 2011-től készül sorozatban Martorellben.

Új TDI: végre egy négyhengeres

5,5 és 6,1 millió Ft: alig drágább a Cupra az FR-nél

5,5 és 6,1 millió Ft: alig drágább a Cupra az FR-nél


Inkább a közös nyomócsöves dízelgeneráció egyik tagjával mentünk többet. Az 1.6 TDI-ből a 90 lóerős kapható az Ibizához, más verziókban az új dízel 75 illetve 105 lóerőt ad le.

Nagyon más világ a négyhengeres 1.9 TDI-ből egy henger levágásával született, eddigi 1.4 PD TDI és utódja. Az 1.6 TDI lényegesen csendesebb, a járása finomabb és véletlenül sincs enyhén wartburgos hangja. A VW konszern az átállással eljutott oda, ahová mások pár évvel korábban.

Jónak jó, csak drága

180 lóerős maradt a benzines Cupra. De a motor nem 1,8, hanem 1,4 literes és a turbó mellett kompresszoros is

180 lóerős Cupra mellett az 1.6 TDI is új


Bár a 90 lóerős motor nincs kihegyezve, az Ibizában méretes turbólyukat kellett leküzdeni. Érdemes legalább 1800-on tartani a fordulatot, hogy a kocsi lendületben maradjon. A számítógép szerint 5,5 literes átlaggal megtett úton a dízel Ibiza nagyobb autók kényelmét, biztonságát és nyugalmát nyújtotta.

Sajnos ezt a sok jót a kompakt autók áráért nyújtja. Az árlistát böngészve nagyot nyeltünk a 4,7 milliós tételeket meglátva. A háromajtós SC és az ötajtós Ibiza 1.6 TDI induló ára a légkondis Reference kivitelben 4 734 300 forint.