Mínusz hét százalék
A Hyundai is csökkenti az emissziót

A Hyundai is csökkenti az emissziót

Modellcsalád az i30 Blue, többféle motorral


Mivel a koreai autógyártók semmiben nem maradhatnak el az európai konkurenciától, a környezetkárosítás elleni harcban nekik is illik felmutatni valamit. A Hyundai többek között az ISG (Idle Stop & Go) nevű automatikus motorleállító rendszert húzta elő a kalapból, mintegy 120 000 forintos felárral.

A stop-start-automatika a BMW-modellek zömében alapfelszerelésként jár, az alacsonyabb árkategóriákban azonban a Hyundai abszolút az élmezőnyben van a technika bemutatásával. A motorleállítás átlagosan 7 százalékos fogyasztáscsökkenést ígér a szabványos mérési ciklus alapján, főleg városban autózva ez az eltérés 15 százalékos lehet.

Hogy működik az Idle Stop & Go?
Csak meleg hűtőfolyadékkal működik az Idle Stop & Go

Csak meleg hűtőfolyadékkal működik az Idle Stop & Go

Csak meleg hűtővízzel működik az ISG


A Boschtól vásárolt motorleállító rendszer több paraméter alapján dönt a négyhengeres működéséről. Az i30 motorja akkor kapcsol ki, ha az autó megáll vagy 5 km/óránál lassabban gurul, a hűtőfolyadék nem túl hideg, megfelelő az akku töltöttsége és a telep hőmérséklete 2 és 60 Celsius-fok közötti. Érdekes, hogy a rendszer csak becsatolt övvel működik.

Piros lámpánál akkor is másodperceken belül leáll a motor, ha épp erősen dolgozik a légkondicionáló. Szélvédő-párátlanításra kapcsolva azonban nem, mert ilyenkor a maximumon jár a ventilátor.

A kezelési útmutató megnyugtatja a tulajokat, hogy egyes visszajelző lámpák (pl. ESP, ABS, kézifék) felgyulladása a motor beindításakor nem hibát jelez, hanem az akku gyenge töltöttségét. Akit zavar a működése, az gombnyomásra bármikor kikapcsolhatja az ISG-t, amely természetesen akkor is visszavonul, ha merül az akkumulátor. A gép nyitott vezető oldali ajtóval vagy motorházfedéllel sem áll le, hogy kímélje a szerelők idegeit. Úgy tűnik, hogy az ISG valóban alkalmas a fogyasztás csökkentésére: száz budapesti kilométerre átlagosan 7,9 litert tankoltunk, légkondicionálással.


Idle Stop & Go: először a benzinesekkel

Méretben a többiek sokkal jobbak

Méretben a többiek sokkal jobbak

Méretben a többiek sokkal jobbak


Jelenleg az ISG csak az 1.4-es ötajtós és kombi i30 mellett szerepel az árlistában, de az ezerhatoshoz is megrendelhető. Ez a technika az őszi Frankfurti Autószalon után az 1,6-os dízellel is megjelenik a négyliteres átlagú i30 Blue-ban. A szerényebb környezeti terhelést okozó Hyundai modellek neve Blue Drive, függetlenül a motortól.

Tágas és igényes

A kombinak a kategóriában megszokottnál szűkebb a csomagtartója, bár így sem apró. Valószínűleg ezzel különböztetik meg a CW-t a felfújt gumicsónakot is elnyelő Cee’d SW-től.

Használt Hyundaiok
Az autentikus fostól a világszínvonalig: koreai autók 50 ezer és 7,1 millió forint között. Irány az Autókereső!

 

Nagyon hangos az 1.4-es motor

Nagyon hangos az 1.4-es motor

Nagyon hangos az 1.4-es motor


Öt centivel hosszabb a CW (cross wagon) tengelytávja az ötajtós i30-énál, amiért az összes hátsó utas hálás, aki későn állt meg a növésben. A tágas tér miatt a komfort hátul is az első ülésekéhez mérhető. A bal egyen hosszú órák után sem fárad el a vezető, értékeltük a felkeményíthető deréktámaszt és a jól beállítható üléshelyzetet.

Zajongás az orrból

A kevéssé pontos váltóval akadt némi bajunk, nem mindig volt egyértelmű, hogy egyesbe vagy hármasba sikerült-e betolni. Ennél rosszabb, hogy nincs hatodik gang. A gyér nyomatékot a Hyundai nagyon rövid áttételekkel próbálta ellensúlyozni. Egy ötödikben 120-nál majdnem négyezret forgó motor szerintünk értelmetlenül le van áttételezve, de ez talán még beleférne.

Törésteszt: pótvizsga az öt csillagért
Másodikra öt csillag

Másodikra öt csillag

Másodikra öt csillag


Tavaly ősszel a Hyundai i30 csalódást okozott az EuroNCAP töréstesztjén, hiszen eredménye elmaradt a testvérmodell, a Kia C’eed ötcsillagos minősítésétől. A koreai gyártó nem nyugodott bele az eredménybe, és visszaküldte az autót, hogy javítson az ötösért. A pótvizsga jól sikerült.

Térdlégzsák nélkül is mehet jobban

Elsőre a legnagyobb gondot a sofőr lábának biztonsága jelentette, ütközésnél a műszerfal értékelhetetlenül szerepelt, és ez négy csillagra rontotta az egyébként nem rossz pontszámokat. A Hyundainál dolgoztak a problémán,és bár most is akadtak kifogások a kormányoszlopot illetően, az i30 ez alkalommal már bezsebelte az áhított öt csillagot. Részletek a linken.

A folytatásban: képtelen vagyok megérteni az i30 fogyasztását, de bárhogy számoltam, ugyanaz jött ki  


Az igazi baj a motor bömbölése. A belső tér már 130-tól értelmetlenül hangos. Akkora a ricsaj, hogy tovább gyorsítva már alig súlyosbodik a helyzet. A zajszintből alig mondanánk meg, hogy 150-nel vagy 180-nal megyünk egy korlátozástól mentes autópályán.

Leáll, feléled, meglódul
Újraindításkor elnémul a rádió, ami rossz megoldás

Újraindításkor elnémul a rádió, ami rossz megoldás

Minden újraindításkor elnémul a rádió


Az ISG eredendően hasznos ötlet, kétségtelenül jót tesz a környezetvédelemnek és a spórolásnak is. A Hyundai rendszere olajozottan működik, csak a rádiót ne kapcsolná le minden indításkor! Zavaró, amikor a kedvenc számunkat minduntalan megszakítja az újraindítás. A nyugodtra hangolt, igényes konstrukciójú futómű viszont semmivel nem idegesít.

A kis fordulaton reszketeg benzines hajlamos lefulladni elindulásnál. Az ISG a kuplung benyomására ilyenkor is újraéleszti a motort. Mire a kulcsot elfordítanánk, a kocsi él, elhúzhatunk a blamázs helyszínéről.

Motorleállítás: nem ma kezdték
Automatikus start-stop a Regatából

Automatikus start-stop a Regatából

Automatikus start-stop a Regatából


Húsz-harminc éve is fontos volt a kisebb fogyasztás, csak akkor az olajválság okozta sokk miatt léptek az autógyárak. Ma inkább a károsanyag-kibocsátás és a fogyasztással egyenesen arányos szén-dioxid-emisszió leszorítása a cél.

Formel E az olajválság után

Formel E néven az Audi az 1982-es modellévre bemutatott egy takarékos 80-ast. Az ezerhatos autó 4+E fokozatú váltójában az E a kímélőre áttételezett ötödiket jelölte. Ezt a korabeli Polo vagy a Passat Formel E is tudta, az Audi fogyasztását azonban motorleállító rendszer is korlátozta. A 85 lóerős motor gombnyomásra leállt, újraindítása automatikus volt. Egyesbe tett váltóval és kinyomott kuplunggal gázadásra kelt életre a négyhengeres.

Fiat: nekik is megvolt

Nem, az ablakspoiler nem kisipari. Célja a légellenállás csökkentése

Nem, az ablakspoiler nem kisipari. Célja a légellenállás csökkentése

Nem, az ablakspoiler nem kisipari


A Fiatnál a Ritmo Strada Energy Saving volt az első takarékosra vett verzió 1982-ben, magasabb sűrítési viszonnyal, a légellenállást javító ablaklégterelőkkel és dísztárcsával, motorfékezéskor a benzinellátást elzáró karburátorral.

A váltásokra LED figyelmeztetett a műszerfalon. A Ritmo ES az akkori szabvány szerint 6,4 literes átlagával 13,5 százalékot spórolt a sima 1,3-as modellhez képest. A későbbi Regata ES már a Citymatic nevű, automatikusan leálló és újrainduló motorvezérléssel is rendelkezett.

A kombi a vonzóbb i30

A kombi a vonzóbb i30

A kombi a vonzóbb i30


A sovány kis nyomatékon nincs mit szépíteni, de ha nem rezelünk be a zajtól, felébred mind a 109 lóerő.

A motor másik arca megcsillant valamit a nagy fordulatra hangolt, sportos benzinesek örömeiből. Valahol 4500 és a leszabályozás között vad hang és megélénkülő gyorsulás váltja az egy-négyes kompakt autókban megszokott lanyhaságot.

Barátságosan puha a műszerfal teteje

Barátságosan puha a műszerfal teteje


Gyári képek a galériában!
Fogyasztás: ilyet még nem láttam
7,5 litert fogyasztott, ez belefér

7,5 litert fogyasztott, ez belefér

7,5 litert fogyasztott, ez belefér


Egészen váratlan volt az autó fogyasztása, mind jó, mind rossz értelemben véve. A felerészben budapesti, felerészben országúti szakasz után egy egészen biztató 7,4 liter jött ki. Ezt követően 100-zal senyvedtem a kietlen autópályán, légkondi nélkül araszolva az éjszakában. 5,5 literes átlagról ábrándoztam, az életidegen menet eredménye azonban illúzióromboló: 7,8 liter.

Ezért spóroljak? Akkor inkább hadd szóljon, repesztünk és üvöltsön a motor! Megint országúton és autópályán, de sokszor padlógázzal már csak 7,1 litert tankoltam százra. Úgy látszik, az 1,4-es i30 díjazza, ha hajszolják. Ezt magamnak sem hiszem el, inkább maradjunk a teljes teszt átlagánál: 600 kilométer után 7,5 liter jött ki, nem rossz eredmény.

Árak: akcióban mindjárt más
Csehországból érkezik az összes i30. A korábbi, koreai gyártású autókra most nagy kedvezmény érvényes

Csehországból érkezik az összes i30. A korábbi, koreai gyártású autókra most nagy kedvezmény érvényes

A koreai gyártású autókra kemény akció van


Mindig a testvérmodell tükrében érdemes írni az i30-ról és a Cee’dről. A Kiánál százezer forintért adják az ISG-t. A tesztelt i30 CW-vel összevethető felszereltségű Cee’d kombi ára kicsit alacsonyabb. A motorleállítós, jól felszerelt i30 1.4 Comfort Plus kombit a teszt írásakor 4 149 000 forintért mérik a márkakereskedések, mert az importőr félmilliós engedményt hirdetett a cseh gyártású autóra.

Akinek jó egy 2008-as alvázszámú, koreai gyártású i30, az a 90 lóerős dízelt az ötajtósban 3,5 millióért hazaviheti, amivel szerintünk a legjobban jár. A táblázatban minden márkánál a normál, nem akciós listaárak szerepelnek!

VetélytársakListaár, forint
Ford Focus Turnier 1.6 Ghia (100 LE) 5 496 000
Hyundai i30 1.4 CW Comfort Plus +ISG (109 LE) 4 649 000
Kia Cee’d SW 1.4 EX Limited+ISG (109 LE)4 450 000
Opel Astra Caravan 1.4 Cosmo (90 LE) 5 291 000
Renault Mégane Grandtour 1.6 Expression (100 LE) 4 440 000


Nincs vége! A túloldalon jönnek az adatok, az előnyök és a hátrányok


Műszaki adatok – Hyundai i30 CW 1.4 Comfort Plus + ISG
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1396
Furat x löket (mm)77,0 X 74,99
Hengerek / szelepek számaS4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)80(109)/6200
Max. nyomaték (Nm/ford.)137/5000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)11,7
Végsebesség (km/h)187
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)nincs adat
Lakott területen kívül (l/100 km)nincs adat
Vegyes (l/100 km)nincs adat
CO2 kibocsátás (g/km) nincs adat
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4475/1775/1520
Tengelytáv (mm)2700
Csomagtér (liter)415-1395
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1415/405
Üzemanyagtank kapacitás (liter)53
Gumiméret195/65 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)4 649 000
A szériafelszereltség fontosabb tételeiLásd itt!
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleményeOtt tartunk, hogy egy koreai autógyár jóval a fő konkurensek előtt jelenik meg egy innovatív környezetvédelmi megoldással. Az ISG a 7-15 százalékos fogyasztáskülönbséggel aligha hozza be 120 ezer forintos felárát, de legalább tettünk valamit a környezetért. Az 1.4-es motor elfogadható, de az i30 CW az 1.6-os benzines vagy dízelmotorral sokkal jobb autó.  
Pontszám (max. 10)  7,5 pont
Mellette – Ellene
  • Nagyon tágas belső tér
  • Kényelmes ülések
  • Kedvező anyagminőség
  • Környezetkímélő, jól működő ISG
  • Reális ár
  • Öt év garancia
  • Hangos motor
  • Kis fordulaton gyér nyomaték
  • Közepes méretű csomagtér
  • Minden újraindításnál elhallgató rádió