Földgázos autót bárki vásárolhat
Földgázos autót bárki vásárolhat

Nem álom a pukihajtású autó

Nem álom a pukihajtású autó

Földgázos autót bárki vásárolhat
Haszonjárműveknek ideális lenne
Benzin és földgáz békés együttélésben
Hatótávolság gázzal 350 km + benzinnel 165 km
Figyeljük az ecoFlex emblémát, ezek a földgázos Opelek
Opel Zafira és Opel Combo Tour 1,6 CNG ecoFlex
Az első két földgázos tesztautó
Ha nem látjuk az óriási feliratokat semleges Opeleknek néznek ki
Mindkettő 94 lóerős 69 KW-os
A három tartály a padló alatt, a raktérből nem vesz el semmit
A raktér mérete mint a hagyományos Comboban
Azért ne fúrjunk bele a padlóba, alatta meglepetés van
A Combo kipufogója a tartályok miatt bal oldalon bújuk elő
A Zafira hátsó ülése alatti dudor a gyanús
Még a harmadik üléssor is belefér
A Zafira csomagtartója, ülései is ugyan olyanok mint a hagyományos üzemanyagosoké
Alul viszont négy gáztartály van
Itt sem illik belefúrni
Egyedül a pótkerék rovására megy a földgáz üzem. Javítókittet és kompresszort kapunk helyette
Sárgával van jelölve a gázvezeték a motortérben
Hagyományos 1,6-os EcoTec benzines motor. Csak az adagolásán és a vezérlésén módosítottak
A műszerfalon, az elakadás jelző mellett lehet váltani, földgáz és benzines üzem között
Gázcsap
Gázos üzemben az üzemanyag mutató a gázt, benzinesben a benzint mutatja
A Combo puritánabb belsejében a gázkapcsoló is rondább
A földgáz autózással nálunk már próbálkoztak
Egy kiállítás 1990 környékén
Átalakított Niva. A háttérben a felirat: Házi Gáztöltő Berendezés. Ára 3600 USD.
Belső hálózat átalakított Fiatokkal, 1992-ben
A Köztársaság téri telepén már üzemel egy lassú töltő berendezés
Ezzel csatlakozunk a hálózatra
Egy kompresszor van a doboz alatt
Fotó megosztása:
Ha nem látjuk az óriási feliratokat semleges Opeleknek néznek ki

Ha nem látjuk az óriási feliratokat semleges Opeleknek néznek ki

Az óriási feliratok nélkül semmi extra


Amikor először megláttam az Opeleket, nem jöttem túlzott izgalomba. Gázos autó, mi ebben az újdonság? A szomszédunk a nyolcvanas évek elején is gázos Wartburggal járt. Az autó és a zöld melegítő szaga is tagadhatatlanul gázfogyasztóra utalt, ma már pillám sem rebben, ha gáz szagot érzek.

Na de gáz és gáz között nagy a különbség. Ha gázautózásról beszélünk, szinte mindenki a benzinkútnál kapható LPG-re (Liqiufied Petroleum Gas), azaz cseppfolyós gázra gondol. Bevallom, én is figyelmetlen voltam, pedig ott virított a kocsi oldalán a nagy felirat: CNG Földgáz.

Nem álom a pukihajtású autó 68


A CNG szó szerint Compressed Natural Gas, vagy ismertebb nevén földgáz. Kitermelik, szemben az LPG-vel, ami a kőolajgyártás mellékterméke. Az LPG hat bar nyomáson cseppfolyósított gáz 40% propán (C3H8), 60% bután (C4H10) keverékéből áll, míg a CNG sűrített állapotban is gáz halmazállapotú, és 90-92 százalék metánt tartalmaz. (És miben van még metán? )

Kicsit maradjunk még a képleteknél, mert most jön a lényeg.
 
A metán óriási előnye, hogy a legegyszerűbb szénhidrogén – képlete CH4 -, vagyis egyetlen szénatomhoz négy hidrogén kapcsolódik. Tökéletes elégetésekor egy rész széndioxid és két rész víz keletkezik pára formájában, más semmi, ezért az egyik leginkább környezetbarát energiahordozó.

Az égés során a hagyományos üzemanyagokhoz képest a keletkező szén-monoxid (CO) 60-90 százalékkal kevesebb, a CHx (szénhidrogének) szintje 40-60%-kal jobb. Alacsonyabb hőmérsékleten ég, ezért a nitrogén-oxidok (NOx) mennyisége is 20-40%-kal alacsonyabb a kipufogógázban. Ami még nagyon fontos, hogy a dízelekkel szemben nem kormol, nem bocsát ki rákkeltő, szilárd részecskéket. Logikus hát, hogy helye van a közlekedésben.

Figyeljük az ecoFlex emblémát, ezek a földgázos Opelek

Figyeljük az ecoFlex emblémát, ezek a földgázos Opelek

Figyeljük az ecoFlex emblémát


Ráadásul a hagyományos benzines motorok működését viszonylag egyszerű átalakításokkal lehet földgázüzemre optimalizálni. Ezt a lehetőséget látta meg az Opel is, mielőtt a dízelen kívül gázüzemben is elkészítette ecoFlex autóit. A Fővárosi Gázművek Zrt. első nekifutásra két ilyen autót vásárolt, egy Combót és egy Zafirát.

A földgázas ecoFlex Opelek elsősorban üzemanyagellátó rendszerükben különböznek hagyományos társaiktól. A Combóban három, a Zafirában négy nagynyomású gáztartály van az autó alatt, és mindkét modell esetében maradt egy-egy 14 literes benzin tartály is, így ha a gáz elfogy, akkor sem kerülhetnénk bajba. A műszerfalon egy kapcsolóval lehet váltani a kétféle hajtás között. Ilyenkor az üzemanyag-visszajelző is az aktuális üzemanyaghoz igazodik. A motorvezérlő elektronika ügyesen kezeli a váltásokat, a két üzemmód között nem érezhető különbség. A távozó égéstermék – a víz – miatt a járművek kipufogórendszere rozsdamentes anyagból készül.

A raktér mérete mint a hagyományos Comboban

A raktér mérete mint a hagyományos Comboban

A raktér mérete mint a hagyományos Comboban


Az autó alatti tartályokban 200 bar üzemi nyomáson kotyog a földgáz. A Zafirába 21, a Combóba 17,5 kilogramm gáz fér, ami 380 illetve 350 km-re elegendő. Az autó ára körülbelül a dízel változatokéval egyezik meg, vagyis 5-600 000 forinttal drágább, mint a benzines. Elvileg bárki vásárolhat ecoFlex autót a márkakereskedésekben, de nagy érdeklődés még nem támadt irántuk.

Nem is csoda, mert minden előnye ellenére a hazai CNG kúthálózat nem erős. Ha pontos szeretnék lenni, jelenleg Szegeden és Győrben van egy-egy nyilvános kút. A DÉGÁZ-ÉGÁZ telephelyeire telepített kutakból viszont van legalább egy tucat, így a mezi halandónak fel sem tűnik, hogy a mellette elhúzó Dégázos cégautó földgázzal üzemel. A szegedi Tisza Volánnál is felismerték a CNG előnyét, és 1996 óta – főleg a belvárosi vonalakon – 41 speciális CNG-autóbuszt üzemeltetnek.


CNG kezdetek itthon
A földgáz autózással nálunk már próbálkoztak

A földgáz autózással nálunk már próbálkoztak

A földgáz autózással már próbálkoztak


1989-ben indult a Fővárosi Gázműveknél egy projekt, aminek keretében négy darab lassú töltőberendezést telepítettek. Hármat az Óbudai telephelyre, egyet a Köztársaság térre

Az akkori céges autók egy részét saját műhelyükben, gyári olasz alkatrészekkel átalakították. Daciák, Zukok, Nivák működtek ezzel az anyaggal nem túl gazdaságosan, de minden gond nélkül. Akkor még 190 barral töltötték az autókat.

A kilencvenes évek elején a közszolgáltatók – BKV, Főtaxi, Fősped – nem akartak kapcsolódni a rendszerhez, így csak a belső hálózat bővült. A 3-4 autóból 30, majd 60 lett, később Fiorinók, Puntók is csatlakoztak a flottához. 1992-ben Óbudán töltötték a hatvan autót.

Belső hálózat átalakított Fiatokkal, 1992-ben

Belső hálózat átalakított Fiatokkal, 1992-ben

Belső hálózat átalakított Fiatokkal, 1992-ben


Akkor még egy töltéssel 150 kilométert tudtak csak megtenni. Sajnos egy technológiai váltás véget vetett ennek a lendületnek. Az óbudai telep visszakerült a tulajdonos Fővárosi Önkormányzat kezelésébe, az egyik töltőberendezést pedig Győrben helyezték üzembe.

Hosszú szünet után idén nyílt meg ismét egy belső kút a Köztársaság téri telephelyen. Jelenleg a két gyári Opelen kívül nincs átalakított céges autó.

Elviekben kúttól függően két módon lehet tankolni. Például gyorstöltővel 3-5 perc alatt hagyományos módon. Ilyenkor egy kompresszor a kút puffer-tartályába préseli a gázt, és mi onnan tankolunk. Ilyen rendszerek vannak a nyilvános kutakon. A lassú töltőberendezés egy éjszaka alatt tölti fel az autót, és 3,5 köbmétert tud összekomprimálni óránként 200 bar nyomásra.

Ezzel csatlakozunk a hálózatra

Ezzel csatlakozunk a hálózatra

Ezzel csatlakozunk a hálózatra


A rendszer nem más, mint egy kompresszor, ami a hálózatra van kötve. Az ilyen kutakat egyszerűbb telepíteni, többnyire járműtelepekre szokták, ahol van idő a feltöltésre. Ilyen kút üzemel a FŐGÁZ Köztársaság téri telephelyén is.

Sajnos a magyar állam jelenleg nem támogatja a CNG-autózást. Nem támogatja a szegedi környezetbarát buszokat sem, őket – és bárki mást, aki hivatalosan földgázt tankol – 24,50 forint jövedéki adóval terheli köbméterenként. A jelenlegi adóreformban szerepel ugyan a jövedékiadó-mentesség, de tudomásom szerint még nincs ez ügyben előrelépés. Amíg a hivatalos állami flottában egyetlenegy környezetbarát autó sem szerepel, és a vezetők – köztük a veszteséges BKV irányítói – csak a nagy lökettérfogatú luxusautókat favorizálják, addig nem várhatunk csodákat.

Átalakított Niva. A háttérben a felirat: Házi Gáztöltő Berendezés. Ára 3600 USD.

Átalakított Niva. A háttérben a felirat: Házi Gáztöltő Berendezés. Ára 3600 USD.

Átalakított Niva


Egy felállított CNG-kút engedélyeztetése nem ér véget a műszaki átadással. A VPOP-tól adóraktár kialakítását kell kérelmezni, és minden hónapban szigorúan elszámolni. Minden töltéskor a kútkönyvben vezetni a felhasznált gázmennyiséget, ami alapján minden hónapban jövedéki adóügyintéző készíti el a pontos mérleget, majd a VPOP kiveti az adót. Igazán csábító metódus.

Hazánkban nyilvánvalóan nem a drága kúthálózat kiépítése lenne az első lépcső, hanem hogy a közszolgáltató cégek, mint a BKV és társai nyitottak legyenek erre az alternatívára. Ráadásul nem is kéne járatlan úton haladniuk, csak valahogy kitörni az eddigi gyakorlatból. Ezután a CNG-autózás lakossági elterjedése már csak egy lépés.

Sárgával van jelölve a gázvezeték a motortérben

Sárgával van jelölve a gázvezeték a motortérben

Sárgával van jelölve a gázvezeték


Az emberek máig idegenkednek a gázos gépjárművektől, veszélyesnek tartják őket. Pedig a tapasztalatok is azt bizonyították, ezek semmivel sem veszélyesebbek benzines társaiknál. Ha gázüzemű autóval az üzemanyaga miatt bekövetkezett balesetről hallunk, mindig kiderül, hogy a házilagos barkácsmegoldások okozták a hibát.

Az említett Opel ecoFlex-járműveket az anyavállalaton kívül az ADAC is törésteszt alá vetette, ahol meggyőzően szerepeltek. Az autó alatti tartályok baleset esetén sem rongálódnak, és az üzemi nyomás majdnem kétszeresét kibírják, ütközéskor becsúsznak a kocsi alá. Speciális olvadóbetétes szeleppel rendelkeznek, amelyek tűz esetén a szabadba vezetik a gázt, és szépen elégetik. Ha porig ég az autó, akkor sem robban fel. A tartályokat tízévenként az LPG-tartályokhoz hasonlóan nyomáspróbának kell alávetni.

A Zafira hátsó ülése alatti dudor a gyanús

A Zafira hátsó ülése alatti dudor a gyanús

A Zafira hátsó ülése alatti dudor a gyanús


A CNG-autók talán egyetlen felróható hibája, hogy fosszilis energiát használnak. Ez viszont nem teljesen igaz, ugyanis ezek a járművek Bio CNG-üzemre is alkalmasak. Ilyenkor a növényi-állati hulladékokból fejlesztett biogázt szűrik, kéntelenítik, vízmentesítik, majd metántartalmát a földgázhoz hasonlóan 90% feletti értékre állítják be, és már kész is a környezetbarát hajtóanyag. Legközelebb Ausztriában tankolhatunk Bio CNG-t (pedig alapanyag itthon is lenne hozzá bőven).

A CNG kilója jelenleg körülbelül 220 Ft, az ecoFlex Opelek fogyasztása 5 kg/100 km, így a mai üzemanyagárak mellett is gazdaságosabb a földgázos autózás. De ha az állam lenne oly jó, és elhagyná a 24,50 Ft jövedéki adót, az maga lenne a paradicsom, kilométerenként kevesebb, mint 10 forintért, környezetbarát módon autózva.