Mind hétszemélyes

Mind hétszemélyes

Mind hétszemélyes


Megint sztrájkol a BKV, így az amúgy is súlyos pénteki forgalom már-már veszélyes méreteket ölt. A dugó nem akar apadni, egyre elviselhetetlenebb, nem tudunk mit tenni, csak egyedül malmozunk idegesen a kormányon. De miért egyedül?

Ha megfigyeljük a körülöttünk álló autókat, alig találunk olyat, amelyben egynél több ember mereszti a hátsóját. Pedig ha összefognánk, összehúznánk magunkat és csurig feltöltenénk az ülőhelyeket, mindjárt jóval kevesebben lennénk az utcán. Vagy ha felvennénk a megállóban ácsorgókat – amire a BKV kérte a jóérzésűeket.

Sokan nem is sejtik, de jó pár olyan autót találni manapság a szalonokban, amiben heten is elférnek. Egy ilyen járgány igazi kincs lehet BKV-sztrájk idején, bár a hétköznapok zömében teljesen felesleges a harmadik sor ülés. Itthon nem is keresik sokan, nem úgy az Egyesült Államokban, ahol hétüléses modellek nélkül szinte egyetlen gyártó sem maradhat talpon. Pedig ott is csak nagyzolásból veszik.

Heten mint a gonoszok

Heten mint a gonoszok

Heten mint a gonoszok


Persze mielőtt bekéreckednénk a harmadik sorba, jobb tisztában lenni a helyzettel. A hétszemélyes járgányok leghátsó sora jellemzően kínpadra emlékeztet leginkább, és általában teljesen alkalmatlan arra, hogy ott hosszú távon felnőttek utazzanak. Igaz, nem is hitegetnek ilyennel az autógyárak, jellemzően ők is a gyerekeket szánják hátulra.

Hétszemélyes tesztautóink közül eddig egyedül a Dacia Logan kombi okozott igazi meglepetést, amiben jól megtermett 190 centi magas férfiak is vígan elfértek a harmadik sorban, ami a Jeep Commanderben például nem sikerült. Igazi kényelmes harmadik sort még a Mercedes-Benz R-osztály kínált, ebben talán már bevállalnánk egy Pécs-Budapest távot is.

Mitsubishi Outlander – VW Caddy Maxi Life  –  Mazda5

Egy kólát, meg egy hamburgert kérek

Egy kólát, meg egy hamburgert kérek

Egy kólát, meg egy hamburgert kérek


Mostani három tesztalanyunk se nem Dacia, se nem Jeep, sőt még csak nem is Mercedes. Három olyan autót választottunk, amelyek gyakorlatilag nem jelentenek igazi konkurenciát egymásra nézve, de mindben elférnek heten.

Egyikük egy SUV (Mitsubishi Outlander), másikuk egy egyterű (Mazda5), a harmadik pedig egy teherautóból felkapaszkodott személyszállító eszköz (Volkswagen Caddy Maxi Life). Összetoboroztuk hát a szerkesztőség nagy részét, és egyesével betuszkoltuk magunkat mindhárom autóba.

Melyik milyen? Folytatás a következő oldalakon


Első ránézésre a Mitsubishi Outlander fogta meg leginkább a közönséget, nem csoda, hiszen ez a legcsinosabb. Kívül-belül dögös, sportos és fiatalos, de még nem kelti feltétlenül egy pénzbehajtó benyomását. Az új 2,2 literes PSA dízel messze üti a korábbi Volkswagen-motort, csak 9,1 litert fogyasztott és kellő lendülettel mozgatja a városi terepjárót.
Az Outlander nem felnőttnek való

Az Outlander nem felnőttnek való

Az Outlander nem felnőttnek való leghátul


A Mazda5 igazi családcentrikus jármű, nem is csúnya, a rászerelt motoros tolóajtók pedig messze kényelmesebb ki-beszállást tesznek lehetővé, mint a hagyományos ajtók. Az autóban 143 lóerős dízelmotor dolgozik, ami átlagosan 7,8 literből könnyedén és gazdaságosan viszi az egyterűt, amely meglepően személyautósan vezethető a konkurensekhez képest.  

Harmadik versenyzőnk talán egy kicsit kilóg a sorból, mivel a Volkswagen Caddy Maxi Life tulajdonképpen egy teherautóból személyautóvá előléptetett jármű. Ez már kevésbé fényűző, de első ránézésre ebben van a legtöbb hely a tér minden irányában. A Caddy is tolóajtókkal van szerelve, a motortérben pedig egy kevésbé erős, 105 lóerős dízelmotor dolgozott, nálunk átlagosan 8,7 liter gázolajból . A lóerőhiányt a duplakuplungos DSG-váltó pótolja, ami ezt az autót is képes feldobni.

A kínpadon

Nem könnyű a kiszállás

Nem könnyű a kiszállás

Nem könnyű a kiszállás


Elsőként a legcsinosabb autót rohamoztuk meg, vagyis csak próbáltuk, mert egyszerűen nem tudtuk kinyitni az Outlander harmadik üléssorát. Előkerestük a leírást, amiből kiderült, hogy nem mi vagyunk a buták, hanem a meghúzandó heveder begyűrődött valahová az ülés alá. Kibányásztuk, majd némi erőkifejtés után sikerült kinyitnunk a világ egyik legviccesebb harmadik üléssorát.

Gyakorlatilag egy szövettel borított fémváz a harmadik sor, amiben semmi párnázás sincs, rövid az ülőlapja, és alacsony a háttámlája. Ráadásul van rajta két óriási nyuszifül, ami a fejtámla akar lenni. Kényelmetlennek néz ki, és az is.

A bejutás ebbe az autóba a legnehezebb a normál ajtó miatt, igaz a második üléssort a csomagtér felől egyetlen gombnyomással előrebillenthetjük, ami mindjárt kellemesebb megoldás, mint a leghátsó sornál. Ez viszont nem segít a hátul ülőkön, mivel a harmadik sorban még egy gyerek számára sincsen megfelelő lábtér, nemhogy egy felnőttnek. Ezt csak nagyon rövid távra javasolnánk. Hátulra az utolsó sor ülés mögé még épp befér egy kézipoggyász, és mellette jut hely egy hátizsáknak is.

Legjobb a Mazda5, de miben?


Inkább hat, mint hét
Síkba hajtható a Mazdáé

Síkba hajtható a Mazdáé

Síkba hajtható a Mazdáé


Másodikként a megújult Mazda5 került sorra, ami belülről nem sokat változott, kapott viszont kényelmes, gombnyomásra működő tolóajtókat, amelyek kellően szélesre nyílnak jócskán megkönnyítve a beszállást. Az ülések a Karakurinak hála könnyen variálhatóak, így a harmadik sor is egyszerűen elővarázsolható, majd még egyszerűbben el is tüntethető.

A kínpad itt már nem is kínoz, gyakorlatilag majdnem olyan jól ülünk, mint egy sorral előrébb. A fejtér jó és a második sor huzigálásával tudunk olyan állapotot előidézni, amikor még mindkét lábtér megfelelő méretű. A csomagtér itt is jócskán redukálódik hét személlyel, de azért kicsit nagyobb, mint az Outlanderben volt.

További előny a Mitsubishihez képest, hogy itt a harmadik sorba is jutott pohártartó, míg a másik japánban csak egy szivargyújtón osztozhattak a hátul nyomorgók. Az elektromos tolóajtó szuperál rendesen, és már egy gyenge érintésre is visszafordul, így nem fenyeget a veszély, hogy lenyakaz valakit.

Ez a nyerő

Ez a nyerő

Ez a nyerő


A Mazda5-öt egy valami tartja vissza attól, hogy igazi hétszemélyes legyen, ez pedig a második sor középső helye. Ott, egy a szélső ülésből kihajtott kakasülőn kell gubbasztani, amit hosszú távon senkinek sem kívánunk.

Nem csak munkásoknak

Elértünk a Volkswagen Caddy Maxi Life-hoz, amibe valahogy nem sikerült kívülről egyikünknek sem beleszerelmesednie. Ez csak addig volt így, amíg el nem foglaltuk a belteret. Igaz, az sem fényűző, viszont olyan tágas és kényelmes, mint egyik másik sem. A leghátsó sorban is két külön ülés van, gyakorlatilag ugyanolyan kényelmes helyet kínálva ezzel, mint a középsőben. Plusz van egy csomó rakodórekesz.

Ha az a lényeg, hogy hét ember kényelmesen elférjen, akkor mindenképpen a Caddy a nyerő. Raádaásul egy szinte normál méretű csomagtér is marad, így az sem zavaró igazán, hogy a hátsó üléseket nem lehet síkba hajtogatni.

Mégsem a Caddy

Így sem jó a Mitsubishi

Így sem jó a Mitsubishi

Így sem jó a Mitsubishi


Miután eredményt hirdettünk, megkérdeztük az importőrt, hogy mibe is fájna, ha a Caddybe szeretnénk bepakolni a családot. Meg is kaptuk a tesztautó pontos árát, kapaszkodjanak, sokkoló az összeg: pontosan 8.305.225 forint. Sokkoló.

Ennél sokkal barátságosabb a Mazda5 6,7 milliós ára, és inkább átvészelnénk valahogy azon a középső duduron a második sorban. A dögös Outlanderért 9,8 milliót kell fizetni, de hétszemélyesnek az sem jó.