Kes, vagy kás?

Kes, vagy kás?

Kes, vagy kás?


Akkor most kezdjem egy Fargu Rikárdinju féle okoskodással, hogy nem is Káskáj, hanem Kveskáj? Igaz, az utóbbi kiejtést Microsoft Sam súgta meg, ami a “vindóz” beépített hangkimondója (Vezérlőpult/Beszéd). Még szerencse, hogy ez nem egy tévéműsor, ami arra késztetné a nézőt, hogy kitépje a haját, amiért a már megszokott név helyett állandóan mást hall. Mondjuk ezt az érzést is könnyen megteremthetjük, ha fonetikusan írom le az autó nevét: Kveskáj, Kveskáj, Kveskáj.

De most igazából nem ezen van a hangsúly, mert hát valljuk be, jól eltalált modell ez a Qashqai. Megnyerő forma, vagány megjelenés, tágas belső- és csomagtér. Az ára húzósabb ugyan, mint egy Astráé, vagy egy Focusé, de teljesen más kategória is. Ez egy fokkal több. Első pillantásra gondolhatnánk azt, hogy terepre is bátran vihetjük, de ezt felejtsük el. A sajtófotókat és a reklámanyagokat böngészve azt látni, hogy a Nissannál szigorúan ügyeltek rá, hogy az autót csak és kizárólag városi környezetben mutassák be, azt tehát ők is belátják, hogy az autó nem való dimbes-dombos környezetbe.

Nem kisfiam, te oda nem mászhatsz fel!

Nem kisfiam, te oda nem mászhatsz fel!

Nem kisfiam, te oda nem mászhatsz fel!


Városban viszont annál jobb. Az elsőre “leggyengébb láncszemnek” tűnő 1,6-os is jól mozgatja az autót, ráadásul az alap-modell ára sem annyira tűnik félelmetesnek. A nálunk megfordult full extrás, viszont már annál inkább. Csak úgy röpködnek a 600 ezer forintos tételek, amikor próbálom összeadni az extrákat és ebben bőrülések nem is voltak. 6 millió fölött van a vége. Ez bizony már a “hűha” kategória. Szomorú vagyok, mert tényleg olyan meggyőzőnek tűnt. De ilyenkor már a fogyasztást is sokallom, mert a gyári 6,7-es vegyes még viccnek is rossz, 10-et vett be nálam. Igaz, a fórumtalálkozónkról siettem haza Rúzsa Magdi kedvéért.


Belső

Az elsőre kényelmesnek tűnő ülés nagyon bosszantó. Sajnos minden fékezésnél azt csinálja a fejtámla, hogy az ülésbe csúsztatott részeivel, tehát a két vasrúddal megpróbál átjönni az üléshuzaton, hogy átszúrja a hátam. Ez persze óriási vetítés, mert épphogy csak megérezni ezt a jelenséget, de akkor is lehetne kevésbé Dacia-féle. Ami viszontszenzációs és szinte kötelező lenne minden autóban, az a kulcs nélküli használat. Időnként talán nehézkes a kulcsnak álcázott pöcök elfordítása, de meg lehet szokni könnyen. A gyári navigációs rendszer jól kezelhető, bár kisebb településeket hiába kerestünk benne. Sokan nem értik a napfénytető jelentőségét, pedig nagyot tud dobni egy autó belsejének hangulatán.

Qahqai vs. FR-V

Egyik 19, a másik egy híján 20

Egyik 19, a másik egy híján 20

Egyik 19, a másik egy híján 20


Nálunk járt egy Honda FR-V is, és egy pár fotó erejéig összeállítottuk a két modellt. Szinte hajszálra egyforma hosszúak, ezen kívül azonban nincs semmi kapcsolat a két autó között, de ha valakinek pont az a kérdés ütött szöget a fejében, hogy: “Vajon a Qashqai, vagy az FR-V a nagyobb?”, akkor ő megkapta a választ.

Mindent összevetve azért újra el kell ismerni, hogy az autó teljes mértékben piacképes és ezt leginkább annak köszönheti, hogy nem nagyon van kivel versenyeznie egyelőre. Talán csak a gyártóval, aki kapacitásgondokkal küzd itthon és csak hosszas várakozás után (ha most megrendeled, talán novemberre megjön) tudja szállítani. Ez azért nem teljesen passzol abba a képbe, hogy a Nissan teljes tudatossággal és tökéletes időzítéssel hozta be a Qashqai-t. Emlékezzünk vissza, már 2004-ben ott volt Genfben a megegyező nevű tanulmányautó. Akkor minek köszönhetőek a kapacitás-gondok? Vagy ez csak itthon van így és nyugatra viszik az összes friss, ropogós “keskenyt”?

Mi az, hogy Qashqai?
Husszé' a szőnyeget!

Husszé’ a szőnyeget!

Husszé’ a szőnyeget!


Nem bírom megállni, hogy ne írjak pár szót erről, ha már áttúrtam érte a netet, igaz nem tudtam meg sokkal többet, mint amit minden marketinges betéve tud: Iráni nomád életmódot élő népcsoport. A 18. század óta vallják magukat Qasqai-nak. Szabadidejükben szívesen szövik a szőnyeget és vagy másfél millióan vannak. A szőnyegeken lévő jellegzetes színvilág és a formák megtalálhatóak az üléskárpiton is. Ezen kívül elképzelésünk sincs, hogy milyen összefüggés lehet még a szigorúan városi használatra szánt autó és a vadakat terelő juhászok között. Elküldték a fiukat a nagyvárosba szétnézni?


Műszaki adatok – Nissan Qashqai 1,6i Acenta Pack
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1598
Furat x löket (mm)78,0 X 83,6
Hengerenkénti szelepek száma4
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)84(115)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.)156/4400
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)12
Végsebesség (km/h)175
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)8,4
Lakott területen kívül (l/100 km)5,7
Vegyes (l/100 km)6,7
CO2 kibocsátás (g/km) 162
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4315/1783/1606
Tengelytáv (mm)2630
Csomagtér (liter)410
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1297/415
Üzemanyagtank kapacitás (liter)65
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)4 577 000
Konkurensek (forint) Dodge Caliber 1.8 SXT: 5 200 000
Tesztelt autó ára (forint) 6 100 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei:Intelligens kulcs, panorámatet?, automatikusan halványuló tükör, gyári navigációs rendszer, tolatókamera, xenon els? fényszórók és hangulatlámpa. Kívül 5 küll?s 17?-os könny?fém felnik.
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye:Kényelmes, vagány kinézet?, családi autó.Nem olcsó, viszont a kategóriájában hatalmas
Pontszám (max. 10) 7 pont