Vezettük: Skoda Roomster 1

Vezettük: Skoda Roomster


A Renault-n kívül nem jut eszembe hirtelen még egy autógyártó, amely hasonlóan formabontó külsővel dobott volna piacra autót mostanában. Halkan teszem hozzá, hogy a franciák bele is buktak a nagyon újító szándékba, de a Skodának ettől nem kell tartania. Itt egy családi egyterűről van szó, amit nem adnak majd aranyárban, és ha csak annyira lesz jó, mint a Fabia vagy az Octavia, akkor nem is lesz gond vele.

A Roomster mindkét említett típusra erősen emlékeztet, ha nem is belülről, akkor szerkezetileg, mivel ebből a két autóból legózták össze. Elöl Fabia, hátul Octavia futómű, a többi meg ahogy jött. Érzésre, anyagokra a Fabiához áll közelebb, annak ellenére, hogy tengelytávban nagyobb az Octavia kombinál is, így picinek egyáltalán nem mondható.


Különlegességét nem a karosszéria formája adja, hanem az ablakoké. Elöl a két oldalablak látványra egy egységet alkot a szélvédővel, és formára pont olyan, mint egy utasszállító repülőgépé. Ez baromi jól néz ki, de ez pont az a részlet, ahol a design legyőzte a praktikumot.

Kikönyökölni lehetetlen, a párkány túl magasan van, ráadásul a lecsapott végű ablak műanyag kerete beleér a karunkba. Fokozottan igaz ez a magasra nőttek esetében, akik szinte már nem is az ablakkal, hanem a B-oszloppal ülnek egy vonalban.

A második sorban ülőket alig kevésbé izgalmas üvegfelületek veszik körül, aminek legfőbb célja, hogy megfelelő mennyiségű fény jusson az utastérbe és ettől otthonosabb, nappali szoba hangulat fogja el az utasokat.

Fény, de még tér is van bőven, már csak az erő hiányzik. Ugyan az ülőlapok rövidek, sőt a háttámla is kicsit alacsony, a fej-és a lábtér bárkinek elegendő. Az ülések sínen tologathatóak előre-hátra, és még oldalra is, ha a középső részt néhány mozdulattal kihajítjuk a kocsiból.

VW Multivan Business – Mikrobusz 44 milláért

Három VW Multivannal érkeztünk a bemutató helyszínére, amiből egy rendkívüli érdeklődést váltott ki belőlünk, valósággal elnyomta kíváncsiságunkat a Roomstert illetően. Ez a Multivan Business, ami normál társaihoz hasonlóan mikrobusz alapokra épül, ám pofátlan, 44 milliós árcédulát hord. Az egyik buszon nagy felirat hirdette a 8,5 milliós alapárat, ez több mint az ötszöröse annak.

A Business szigorúan hatszemélyes, de nevéhez méltón minden irodai kellékkel felszerelték. Nagyképernyős tévé hajtható le a plafonból, kapott az autó telefont és faxot is. Állítólag a Bentley-ben is használt bőrrel vonták be az üléseket, melyek állítása teljesen elektromos. A 4 felni közel 2 millióba kerül, de más érzékelhető különbség nemigen van. Mivel a V6-os benzinmotor pont kétszer annyit fogyasztott, mint a TDI, azt is hiába várjuk, hogy idővel a fogyasztásból visszajön az árkülönbség.

Mit tud még a Roomster? Folytatás a következő oldalon!


A tágas utastér ellenére nem fogyott el a csomagtér sem, minimum 450 literes, és akár 530-at is tud ötszemélyes állapotban. Két személlyel maximum 1780 literig lehet feltornászni a teret kiszedett ülésekkel, ha tetőig suvasztjuk a cuccokat, de elfér 3 bringa is, leszedett első kerékkel.

Hátra a hagyományos ajtók helyett el tudnánk képzelni tolóajtókat is, úgy még kényelmesebb lehetne a pakolás, vagy a gyerekülés beszerelése. Viszont még mikrobuszoknál sem szokványos, hogy egy 190 centiméter magas figura elférjen a kinyitott csomagtérajtó alatt – a Roomster ezt is tudja.

Hol az erő?

A Skoda szerint a Roomster a dinamizmus és egy nappali kényelmének az ötvözete. Utóbbit sokkal inkább sikerült teljesíteni, az előzőt szinte egyáltalán nem.

Háromféle dízel és szintén három benzines motor közül lehet szemezgetni, de a hatból 4 motor próba nélkül sem a száguldásról szól. Mindkét fajtából 3 hengeres a belépőmodell, a maga jellegzetesen kerepelő hangjával, a dízelben 80, a benzinesben 64 lóerővel. 17 másodperc kell 100-ig, ami száguldás komoly kicsúfolása.

Az 1,2-es benzinessel egyszerűen alig sikerült elérni a 140-et, a dízel ennél valamivel jobban muzsikált. Az 1,9-es TDI és a jó öreg 1,6-os benzines nyomokban tartalmazhat némi dinamizmust, sajnos pont ezeket nem lehetett kipróbálni.

Persze a dinamizmus nem csak a motorerőről szól. Nehéz elhinni, hogy ez az autó magasabb és buszosabb mezei társainál. Annyira pontos futóművet sikerült alá hegeszteni, hogy a kormány mögött a legnyugodtabb családapa is képes teljesen megbolondulni, és a szerencsétlen háromhengeres benzinmotort péppé nyúzni.

Alaphelyzetben ötsebességes kézi váltót kell markolászni – pontos, könnyen jár, így kell működnie. Később felár ellenében lehet majd hatfokozatú automatával is kérni, de csak az erősebb motorokhoz.

Jó áron lesz

Magyarországon augusztusban indul az értékesítés, a szalonból szeptemberben lehet majd először elhozni. Pontos ár még nincs, de az ígéret szerint az 1,2-es benzines 3 milliótól fog indulni, az 1,4-es dízel pedig 3,5 millió köré lesz belőve.

Ez a kissé alulmotorizált változatoknál sem rossz ár a versenytársak ismeretében, főleg, hogy a kisautók között messze a legtágasabb hátsó résszel rendelkezik. Az első ablaknak pedig én elnézem, hogy nem férek ki rajta derékig, bőven elég, hogy szép és abszolút egyedi.