Nagyon vártuk, mit tud az új Clio menet közben. A Clióhoz hasonló irányban továbbfejlesztett, sokkal nagyobbra nőtt és szintén 5 csillagot elért Fiat Grande Puntót néhány napja már vezettük, most a Clio III esetében is eljött a nagy nap.

174 milliméterrel hosszabb, 69-cel szélesebb és 59-cel magasabb elődjénél a harmadik generáció. Ezekkel az adottságokkal nemcsak a biztonság javult és a csomagtér lett nagyobb, de az utastérben is sokkal több a hely a korábbinál.

Térkínálat: hátulról az élre

Térkínálatával a Clio a kategória legjobbja a gyár szerint, de négy napja a Fiat ugyanezt állította az új Puntóról és mindkét gyár mérésekkel támasztja alá elsőségét. Valószínű, hogy sem a Fiat nem mérte az új Cliót, sem a franciák az új Puntót, csak a már piacon lévő konkurensek alapján végezték az összehasonlító elemzéseket.

Hátul a Clio nagyon tágas, egészen más világ, mint eddig. A tetőív miatt korábban rendkívül gyér hátsó fejtér új dimenziót öltött és a lábaknak is sok hely jut. A próbaúton 180 centi feletti kollégám mögött jól elüldögéltem.

Elöl sokat segít az elhelyezkedésben az állítható magasságú ülés, de e nélkül is kényelmesen utazik az ember. A kormány csak a jobban felszerelt modellekben állítható tengelyirányban, amiért nagy kár, de legalább a kormánykerék már nem áll olyan buta ferde szögben.

Erősen kétarcú a belső tér. A Cliók belső tere Dynamique, Dynamique Plus, Privilege és természetesen a később megjelenő Initiale csúcsfelszereltséggel sokkal jobb minőségi benyomást kelt, mint az Authentique és Authentique Plus modellekben.

Érdemes áldozni a puccosabb kivitelekre, más érzés a Clio III a puha műanyaggal fedett műszerfallal, a szellőzőnyílások szép keretével és a csinosan megoldott sok egyéb részlettel.

3 dízel, 5 benzines 65 és 140 lóerő között

Elsőként a 75 lóerős 1,2 literes benzinessel mentünk egy kört. Ez a motor a nagyra nőtt és üresen 1,1 tonnás autóban nem volt különösebben virgonc, de négy személyes terhelésnél sem adta meg magát.

Az erősebbik ezerkettes jól veszi a gázt, szép egyenletesen adja le teljesítményét és kihúzatva előzésekre is vállalkozhatunk vele. Városi közlekedésre szerintünk mindenképpen elég.

Eggyel lejjebb a 65 lóerős 1.2-es áll, feljebb a 98 lóerős 1.4-es és a 110 lóerős 1.6-os következik. A 140 lóerős kétliteres csak jövőre jelenik meg.

Úgy tűnik, remekül sikerült a futómű hangolása. A Mégane II-ből átvett csatolt hosszlengőkaros hátsó felfüggesztés és a McPherson első futómű harmonikusan dolgozik. A Clio szépen elbánik az úthibákkal, gyors kanyarban nyugodt és jóindulatú.

Sokkal több pénzért persze sokkal izgalmasabb motorok is vannak, például a 106 lóerős 1.5 dCi. A dízelhez járó hatfokozatú kézi váltó sokkal élvezetesebben volt kapcsolható, mint a majdnem alap benzines ötfokozatúja. Pontosan és kis erővel mozgott, szinte magától becuppant a fokozatokba.

240 Nm-rel a sűrű, 1200 kiló feletti dízel Clio minden durvaság nélkül egyszerűen jól megy. Rugalmas, nem mutat letargiát kis fordulaton sem és igazán csendes. Azt a nagyautós érzést, amit a gyár az autóhoz társít, a 106 lóerős Clióban valóban felfedeztük.

Ez azonban csak akkor volna nagy mutatvány, ha az autó nem kerülne annyiba, mint az alsó középkategóriás kocsik. Extrákkal együtt a kipróbált dízel Clio 4 850 000 forintba kerül, amennyiért simán kapunk egy jól felszerelt Mégane-t is ezzel a dízelmotorral.


2 599 000 forinttól, október 3. után

A Clióval a gyár egyértelműen javítani kívánja jövedelmezőségét. Ha az újdonság sikeresnek bizonyul, akkor ennek semmi akadálya nem lesz, mivel a Clio III elég sokba kerül, bármilyen sokat nyújt is. Alapára ránézésre kedvező, 2 599 000 forint, viszont ennyiért egy 65 lóerős, 3 ajtós autót kapunk.

Motoros ablak és központi zár az alapmodellben is van, de nem állítható az ülésmagasság, nincs osztottan lehajtható hátsó üléstámla és az ötajtósban csak két első légzsákot kapunk a maximálisan beszerelt hatból.

Ha már légzsákból kevés van, legalább ESP rendelhető a legolcsóbb Clióhoz is, a menetstabilizáló minden típushoz egységesen 175 000 forintba kerül és az ABS szériában jár.

Háromajtós kivitelben az ötajtósban lévő dupla első övfeszítőt sima övfeszítővel és az öv alóli kicsúszást meggátoló üléslégzsákokkal helyettesítik. A klímaberendezést egy alap kisautóban nem is kérjük számon, felára 250 000 forint, szériaként a Dynamique Plus és a Privilege modellekhez jár.

Drágán, sokat

Jobb vételnek tűnik az Authentique Plus modell, függönylégzsákkal és oldallégzsákkal illetve CD-s rádióval. Itt sok részletmegoldás is igényesebb, például állítható az ülésmagasság és osztott a hátsó üléstámla.

Az importőr a legtöbbet a Dynamique Plus kiviteltől vár, amellyel valóban gazdagon felszerelt az autó és igazán szép belül. Ez a modell nem kapható az alap dízellel, egy 86 lóerős, ötajtós 1.5 dCi 3 900 000 forintba kerül.

Sok nagyautós kényelmi és biztonsági extra választható a Clio III-ba, többek között CD-táras Cabasse rádió, kanyarba bevilágító xenon fényszóró, automatikus ajtónyitás és zárás Renault kártyával vagy elektronikus keréknyomás-ellenőrzés.

Aki Renault kisautót szeretne, és nem jó neki a Clio III, a Twingo vagy a Modus sem, az továbbra is választhatja a régi Cliót. Az előd még két évig gyártásban marad, 75 és 98 lóerős benzines motorral illetve a 65 lóerős 1.5 dCi-vel, az egyszerűbb kivitelekben.