1992-es bemutatkozása óta a Grand Cherokee név egy tekintélyt parancsoló amerikai luxusdzsipet jelent, ami az összehasonlítások alapján terepen is az elsők között van. A Limited szócska egy felszereltségi szintet jelez, jelenleg a Laredo és az Overland között.
Amerikában más szelek fújnak!
[bekkep]Ezt támasztja alá, hogy a menetstabilizáló elektronika csak most lett széria, vagy hogy a vezető oldali ablak egy érintésre csúszik le. Sok egyéb apróság magától értetődő egy Európában nevelkedett egyénnek, mégsem ezek teszik naggyá az indiántörzsről elnevezett Jeepet.
A mostani Grand Cherokee-t kerekített első fényszóróiról lehet leginkább felismerni, az autó hátulja pedig tovább szögletesedett. Ez az a rész, ami mindenkinek elnyeri a tetszését, a kerek első burák kicsit lányosak a korábbihoz képest.
A műanyag hűtőrács és egyéb apróságok ellenére ordít a külsőről, hogy robosztus és elpusztíthatatlan, amiről leginkább az autó alá bepillantva győződhetünk meg. Ilyen masszív hátsó felfüggesztést ritkán látni és akárhogy is csűrték-csavarták, ez még mindig merev tengelyes.
A belső inkább a legolcsóbb dél-koreai modellekre hasonlít, állítólag a jó használhatóság az, ami mindennél többet számít odaát. Azért ezen a téren is lenne mit tanulni Amerikának, de ez sem zavaró igazán.
A lényeg a méret – V8
[bekkep]Az amerikai autókról szinte mindenkinek a V8-as motorok ugranak be először. Így voltunk ezzel mi is, ezért a dízel helyett ezt választottuk. A két V8-as közül a kisebbik 4,7 literest próbáltuk ki, a nagyobbik az 5,7-es HEMI.
A 235 lóerős teljesítményből látszik, hogy nem erre hegyezték ki a motort, ezt manapság már egy fele ekkora blokkból is ki lehet hozni. Igazság szerint a motort valószínűleg semmire sem hegyezték ki, a lényeg, hogy elnyűhetetlen, simán jár és gyönyörű a hangja.
Lehet, hogy a németek jobb V8-asokat gyártanak, de ilyen erőteljes hangja egyiknek sincs. Indításnál és álló helyzetből elindulva felordítanak a hengerek és mellesleg töménytelen mennyiségű üzemanyagot égetnek el. Emellett tökéletesen sikerült a kipufogó hangolása is, nagyobb gázadásnál mély hangon hörög.
[bekkep]410 newtonméter a maximális nyomaték, ezzel már lehet vontatni. Olyannyira, hogy a Grand Cherokee egyenesen 3,5 tonnát képes maga után húzni. Meglepően finoman kapcsol az ötsebességes automata váltó, amivel kézzel is kiválaszthatjuk a használni kívánt fokozatok számát.
8,8 másodperc alatt gyorsulhatunk 100-ra, a végsebesség 200 km/óra. Bármelyiket is próbálgatjuk, biztosak lehetünk benne, hogy az üzemanyagszint ilyenkor extra tempóban apad. A gyári adatok szerint 20 liter a városi fogyasztás, 12 az országúti.
A gyakorlatban elsőre 27 liter fogyott, majd ezt vezetési stílusomat feladva, idegesítően kényelmesen 22 literre sikerült leszorítani a városban. A Budapest-Siófok távon 15 literes átlag jött ki, 140-re illetve 110-re beállított tempomattal.
Kényelem
[bekkep]Elöl király módjára terpeszkedhetünk, az ülés akár egy fotel, a pedálok magassága pedig a középkonzolról egy gomb segítségével mozgatható. Csak a vezető oldali ablak működik egy érintésre, az is csak lefelé, a többibe csimpaszkodhatunk végig.
Az is jól látszik, hogy nem keresgéltek sokáig a raktárban, amikor kiválasztották a műanyagot a fabetét jellegű borításhoz. A tetőablak elmaradhatatlan egy igazi rapper járgányból, velem együtt biztos sokan örültek volna egy normális nyárnak.
A kezelőszervek könnyedén használhatóak, a fedélzeti számítógép funkciót négy külön gomb szolgálja a középkonzolon. A leggagyibb elem a hatalmas és csúnya kézifékkar – ez már túlzás.
Hátul a böszme külső ellenére nem ilyen egyértelmű a helykínálat. Inkább közepes méretű csak a lábtér, és ezt is a rövid méretű ülőlapokkal oldották meg, hosszú úton a Grand Cherokee hátul kevésbé kényelmes.
[bekkep]Rekeszekből és pohártartókból is közepes mennyiség akad az utastérben, pozitívum viszont, hogy a hátsók egy ásványvizes palackot is megtartanak.
Persze a Grand Cherokee nem lenne igazi amerikai, ha nem lehetne vele “krújzingolni” ezért a tempomat alap, a kormányról fő helyen vezérelhető. A kormány hátuljáról pofonegyszerűen irányítható a hatlemezes, MP3-at kezelő hifi, ami mellesleg egész jól szól.
A csomagtartó tágas, bár ránézésre lehetne még tágasabb. Ennek oka a masszív hátsó híd, és hogy a pótkereket kívül helyezték el. Ha jól számítottam át a cubic feet-et, akkor a hátsó ülés mögött 977 liter, lehajtott ülésekkel pedig 1897 liter áll rendelkezésre pakolási célokra. Ez elég!
Félelem vagy tisztelet
Pofátlankodásra kiválóan alkalmas a Grand Cherokee. Nagy valószínűséggel kevesen fognak belénk kötni, ha egy ilyen autóban ülünk, a nagyobb baj, hogy ezt idehaza sokan ki is használják. Az M7-esen haladva még egy ködlámával közlekedő A6-os is megköszönte, hogy elengedtem, pedig ez egyáltalán nem szokás.
A Jeep félelmet vagy tisztelet ébreszt, amerre jár. Én nem tudom, hogy félnem vagy tisztelnem kellene azt, aki megteheti, hogy ennyit tankol az autójába. Jobb lenne, ha tisztelni tudnám.
Nem csak betondzsugelbe
[bekkep]Utcai terepre tökéletes kényelmet nyújt a futómű, a karosszéria vártnál kevésbé dől és bólogat. Gyorsabb tempó mellett az orr-rész könnyen megnyújtja az ívet, ha pedig mindezt rossz minőségű úton tesszük, akkor az autó hátulja is elpattog a merev tengely miatt.
Autópályán teljes biztonságban száguldhatunk vele, egyenesfutása és a fékei is kiválóak. 180 felett a gumik már nagy gördülési zajt keltenek, 190 felé pedig csak nehezen kúszik a mutató.
A Grand Cherokee elismerten jól teljesít ott is, ahol véget ér az aszfaltcsík. Háromféle hajtási mód közül választhatnak a vásárlók, a legkomolyabb a Quadra-Drive II rendszer, ami alapban jár a Limited változathoz. A többihez hasonlóan ez 48/52 arányban osztja el a nyomatékot az első és hátsó tengelyek között.
Ez a rendszer három elektronikusan vezérelt diffizárat is tartalmaz, így elásni csak egyszerre négy kerékkel fogjuk magunkat. Ránézésre komoly terepek leküzdésére is simán vállalkozhatunk, nem fogunk csalódni.
Terepezéshez nem szokott sofőr soha nem fogja zavarba hozni a hajtást, sőt gyanítom, hogy még off-roados körökben sem nézik le.
Hamisítatlan feeling
[bekkep]Bárhogy csűrjük-csavarjuk a dolgot, a Grand Cherokee egy hamisítatlan, robosztus amerikai benzinzabáló. Akinek tetszik ez a stílus, azt lenyűgözi a Cherokee. A kérdés már csak az, hogy van-e rá pénze, és itt nem is a vételárra gondolok. A 14 millió nem vészesen magas összeg.
Aki benzingőz nélkül is beéri, az választhatja a dízel változatot is, ennek menettulajdonságai szinte azonosak a 4,7-es benzinessel.
Ha temetkezési vállalkozó (benzintemető) lennék, esetleg behajtó, vagy egyszerűen lenne rá pénzem, akkor a HEMI motorost választanám, ami valószínűleg nem fogyaszt többet a 4,7-esnél, mivel az lekapcsolja az egyik hengersort, ha épp nincs rá szükség.
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 4701 |
Furat x löket (mm) | 93.0 X 86.5 |
Hengerek / szelepek száma | V8/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 175(235)/4500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 414/3600 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,8 |
Végsebesség (km/h) | 200 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 19,7 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 12 |
Vegyes (l/100 km) | 14,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 352 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4750/1870/1740 |
Tengelytáv (mm) | 2780 |
Csomagtér (liter) | 978-1909 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 2210 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 78 |
Gumiméret | 235/65 R17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 14 000 000 |
Konkurensek (forint) | Mercedes ML 350: 15 562 500 |
Toyota Land Cruiser 4,0 VX: 13 690 000 | |
BMW X5 4.4i aut: 19 052 000 | |
Kia Sorento 2.5 CRDI EX Premium: 9 999 000 | |
Land Rover Discovery 3 V8 HSE: 18 412 500 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ESP, 3 elektronikus differenciálzár, elektromos bőrülések, elektromosan állítható pedálok, tolatóradar, Boston Acoustics hifi |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Hamisítatlan amerikai feeling egy batár V8-as motorral. Alapára kedvező, fogyasztás borzalmas |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |
Kommentek