Négyhengeres dízelmotorral nem lehet labdába rúgni a felső középkategóriában. 133 lóerővel, 2179 köbcentivel és négy hengerrel nemcsak a Mercedes-BMW-Audi triumvirátus ellen volt kevés esélye a nagyautónak. Motorméretét nézve a honi konkurensek közül is messze elhúzott tőle a dízel Renault Vel Satis az Isuzutól beszerzett, Saab és Opel modellekben is bizonyító hathengeres turbódízellel.

Csak Executive kivitelben kapható a V6-os dízel 607, a vezetőt temérdek extra kényezteti
Ezt a Peugeot is belátta és a 133 lóerős, 2,2 literes HDi mellé végre kihozott egy olyan motort, amit zászlóshajója már kezdettől fogva megérdemelt volna.

A Forddal közösen fejlesztett motorral a PSA Peugeot Citroën újraosztja a lapokat. A Ford a Jaguar S-Type-ban, a Land Rover Discovery-ben és a Range Rover Sportban használja ezt a motort, a francia fél egyelőre csak a 607-ben, később pedig a Citroën C6-ban.

A hengerszög 60 fok, a maximális befecskendezési nyomás 1650 bar. A motor ütemenként 6 befecskendezésre képes. 2 előbefecskendezés csökkenti a zajt, 2 szolgálja a teljesítményt és a nyomatékot.


A két utolsó adag a szériában járó részecskeszűrőben fülön csípett koromrészecskék elégetését szolgálja. A részecskeszűrő az adalékanyag és a szűrő továbbfejlesztésével csupán 200 000 kilométerenként igényel karbantartást.

Ezzel a 60 fokos hengerszögű V6-os dízelmotorral a Peugeot rögtön nyitásként a félpályáról dobott hárompontost. Túláradó ereje még minket is meglepett, pedig járt már nálunk E 320 CDI, 530d és sorolhatnánk még a kiváló hathengeres turbódízeleket.

Részecskeszűrő

Szükségből erény

Egymástól függetlenül már két komoly lapban is olvastuk ugyanazt a sztorit a részecskeszűrő (FAP – filtre á particules) megszületéséről. Állítólag a nagyszériás világelső, a 2,2 literes HDi erősforrás a motor belső módosításokkal nem lett volna képes betartani az Euro 3-as normát, amely azonban a piaci bevezetéskor már alapelvárás volt.

Emiatt volt szükség a részecskeszűrőre, amely gyakorlatilag nullára csökkentette a rákkeltőnek tartott koromrészecskék kibocsátását. A Peugeot aztán profi módon üzemeltette a marketing és PR gépezetet a részecskeszűrő népszerűsítésére és saját elsősége kidomborítására.

A Peugeot elindította hódító útjára a részecskeszűrőt, nem mellékesen besöpört számtalan környezetvédelmi díjat illetve más elismerést, és régebben is híresen jó dízelmotorjait még elismertebbé tette. Erre mondják, hogy szükségből erényt kovácsolni.

A motor egy jól nevelt izomkolosszus. Rendkívül finoman forog, feltűnően szép a hangja, de mindez rögtön a háttérbe szorul, amikor szabadjára engedjük a benne szunnyadó őserőt.


Bár 440 Nm a legmagasabb érték a kategóriában az elsőkerék-hajtású dízelek között, a 607 mégis jól rajtol, nem pörögnek ki durván a kerekek. A teljesítményt rabló automata váltó ellenére úgy söpör fölfelé a kilométeróra mutatója az ízléses számlapon, hogy öröm nézni.

Rezzenéstelen járása, kifinomult működése ellenére a motorról a leghatározottabb emlék mégis az alig az alapjárat felett induló erődemonstráció. A közös nyomócsöves motor úgy bánik az 1,7 tonnás autóval, mintha csak egy 206-ost kellene mozgatnia.

Ritkán éltünk a Tiptronic funkcióval, a hatfokozatú automata váltó legtöbbször eltalálta, mit szeretnénk. Az autó karakterétől idegen a rámenős vezetés, ezért az automata sport fokozatával sem sokat próbálkoztunk.


Egyedül akkor érdemes kézzel visszakapcsolni, ha ráérős autózást követően hirtelen kell visszaváltani, mert a csendes stílushoz alkalmazkodó szerkezet ilyenkor nem reagál elég gyorsan a gáz lenyomására.

A pazar motor és a jól sikerült váltó után csalódás volt a 607 futóműve, amelynek kvalitásai nem érnek fel a hajtásláncéhoz. A Peugeot 607 futóműve jóindulattal átlagosat nyújt, pedig még elektronikus vezérlésű lengéscsillapítókat is felvonultat.

Rossz úton, tehát a Budapesten megszokott aszfalton az autó az úthibákon libegésbe jön, bizonytalan benyomást kelt.Ezen a kellemetlen érzésen a Sport állásban határozottabb lengéscsillapítás segít valamelyest. A pontatlan, alaposan túlkönnyített kormányzással csak nagyjából lehet becélozni az irányt. A fordulókör átmérője kényelmetlenül nagy. A 607-est biztosan nem élmény vezetni, de a kitűnő hajtáslánccal a fényűző utastérben kellemes foglalatosság.

Egy Peugeot szintű autógyár nyilván nem véletlenül hangolta ilyenre – komótosra és nehézkesre – az autót, valószínűleg erre a libegős hintózásra van igénye a megcélzott közönségnek. Az egyenesfutásban nincs semmi kifogásolnivaló. Az úthibák egy része a kormányon át is érezhető, a rugózási kényelem ebben a kategóriában átlagos.


A minden szempontból agyondicsérhető motorral olyan rövid idő alatt érhetünk el magas tempót, hogy a Peugeot nem bízta a véletlenre a megállást. Az első féktárcsák átmérője 330 milliméter és a fékhatás is legalább ilyen meggyőző 180-200-ról lassítva.

Ennél a merőben szabálytalan sebességnél végképp kiderül, miben tudnak többet a felső középkategóriás utazóautók a Vectra, a Laguna és a Mazda6 kategóriájába tartozó, amúgy igen színvonalas autóknál.

Elsősorban az a zavartalan nyugalom és csend örömteli, ahogy a 607 még óra szerint 200-as sebességnél is fut. 160-180-nál olyan száraz tenyérrel és izgalommentesen vezethető, mintha ennél lassabban nem is volna érdemes messzire indulni.


Nem láttunk hasonló felmérést, de a hosszú utakon nyújtott pompás kényelmet minden bizonnyal az első helyen említik a 607 tulajdonosok az autó erényei között.

Elöl és hátul is kitűnőek az ülések, a fotelek igazán nagyra nőtt utasoknak is kellően nagyok, formájuk nagyon kényelmes, csak az oldaltartás lehetne jobb. A zajszint a kategóriához méltó, a motor egészen csendes és a szélzaj is diszkrét.

A kényelmet hangsúlyozza a bőséges térkínálat. Elöl és hátul egyformán terpeszkedhetünk. A meleg időben nem használtuk, de ritka szimpatikus megoldás a Peugeot részéről, hogy alapáron kínál fűthető ülést, és most tessék csodálkozni, nemcsak elöl, hanem hátul is.


A gyár igazán odafigyelt az anyagminőségre, a műanyagok nagyon kedvező minőségi benyomást keltenek, nem csupán azért, mert puhák. Érezni az utastérben, hogy rászánták a kellő pénzt a szép és kellemes tapintású anyagokra és volt is ízlésük összeválogatni őket.

Kizárólag Executive kivitelben kapható a hathengeres dízel Peugeot 607. A fejedelmi felszereltség illik a csúcsmodellhez, bár a kevésbé gazdagon extrázott Supreme modellek extralistája is zavarba ejtően hosszú, benne xenon fényszóróval és hátsó oldallégzsákokkal.

A 12 milliós alapár a hasonlóan motorizált felső kategóriás német autókhoz képest reálisan tükrözi azt a különbséget, amennyivel egy E-osztály, egy 5-ös BMW vagy A6-os Audi jobb.

Hasonló felszereltséggel mindegyikük súlyos milliókkal többe kerül a 607-nél. Ezt az árkülönbséget csak részben kompenzálja az évek során alacsonyabbnak ígérkező értékvesztésük, amit a prémiummárkák magasabb presztízse táplál.Műszaki adatok – Peugeot 607 2.7 V6 HDi Executive MOTORADATOK Lökettérfogat (ccm)2721 Furat x löket (mm) 81×88 Hengerek / szelepek száma V6/24 Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)150 (204)/4000 Max. nyomaték (Nm/ford.) 440/1900 MENETTELJESÍTMÉNYEKGyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,3 Végsebesség (km/h) 230 FOGYASZTÁSVáros (l/100 km)11,6 Lakott területen kívül (l/100 km)6,6 Vegyes (l/100 km)8,4 CO2 kibocsátás (g/km)223 MÉRETEKHosszúság/szélesség/magasság (mm)4902/1835/1442 Tengelytáv (mm)2800 Csomagtér (liter)468 Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg)1723/480 Üzemanyagtank kapacitás (liter)80 Gumiméret225/50 R17 ÁR, KÖLTSÉGEKAlapár (forint)12 000 000 Konkurensek (forint)Audi A6 3.0 TDI quattro Tiptr., 13 311 000BMW 530d aut. 13 541 700Lancia Thesis 2.4 JTD LX aut. Embl. 14 170 000Mercedes-Benz E 280 CDI 12 056 000Renault Vel Satis Initiale 3.0 dCi aut, 14 720 000 Tesztelt autó ára (forint) A szériafelszereltség fontosabb tételeiABS, ESP, keréknyomás ellenőrzés, ködfényszóró, első, oldalsó és függönylégzsákok, hátsó oldallégzsákok, parkolóradar elöl-hátul, xenon fényszóró, kétzónás, automata légkondicionáló, fényre sötétedő belső és külső visszapillantók, elektromosan mozgatható csomagtérfedél, elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás, motoros ülésállítás elöl, ülésfűtés elöl-hátul, elektromos hátsó napfényroló, esőérzékelős ablaktörlő, automatikus fényszórókapcsolás, fedélzeti számítógép, többrétegű, hővédő üvegezés, tempomat, CD-tár, 240 W-os JBL erősítőrendszer, 17 colos könnyűfém keréktárcsa ÉRTÉKELÉSa vezess.hu véleményeSokkal vonzóbbá vált a 607-es az új dízelmotorral. Futóműve és kormányzása elmarad az élmezőnytől, viszont kényelme, motorja és felszereltsége fejedelmi, ára kedvező. Pontszám (max. 10)7,75 pont