1,9-es dízel Vectrát vártunk, 1,6-os benzines Astra jött helyette. Eleinte kelletlenül fogadtuk az autócserét, csak a benzin- és gázolajár kiegyenlítődése csillapította lelkünk viharát. Igyekeztünk az Astra Caravan kedvező oldalait számba venni, hogy megkedveltessük magunkkal az ezüstszürke Opel kombit. Az újdonság vonzereje, a Vectrához mérhető tágasság, és az Easytronic váltó iránti kíváncsiság jutott eszünkbe.

Aztán feltűnt, hogy nem is néz ki rosszul az autó. Arra lettünk figyelmesek, hogy néznek minket. Nem engem vagy a családot. Az autót. Pedig nekem nem különösebben szúrt szemet az ötajtós Astra meghosszabbításával készített kombi. Az első kétharmad semmiben sem különbözik az ötajtóstól – ezt már megszoktuk. Valószínűleg a társadalom még nem szokta meg, szívesen nézik az Astra Caravant.

Általában elmondható, hogy egy kombi vagy tágas és otromba, vagy szűk és szép. Átmenet nincs. Az Astra Caravan nem tartozik az átlaghoz. Nem otromba és mégsem szűk. Szerencsére az ötajtós tejfehér hátsó lámpáját “normális” kinézetű idomokra cserélték, és a hátsó doboz kialakításánál is megtalálták az optimális pontot a szépség és a praktikum között.

Csomagtere 500 literes, amivel a kategóriában előkelő helyen áll, az Octavia Combi 580 literjével abszolút első. Létezik az Astrából tologatható hátsó üléspados kivitel. Ennél a verziónál a hátsó lábteret összepasszírozva ezüstérmes, 540 literes csomagtartót lehet kialakítani.

Sokat hallottunk és olvastunk az Astra Caravan fergeteges képességeiről, a FlexOrganiser-ről és a tologatható hátsó üléssorról. Előbbi a csomagok egyszerű rögzítésére és a csomagtartó gyors átrendezésére használható, utóbbi az előbb említett utastér-csomagtér arány változtatására jó.

Sajnálatos mód mindkét vívmány az extralista részét képezi, s tesztautónkból kimaradtak. Kaptunk viszont 40-20-40 arányban dönthető háttámlát – 45 ezer forint felárért – a sima 60-40 helyett.

Egy szem gumiszalag akadt kezünkbe a csomagtartóban, ez kiválóan megfelelt három rakoncátlanul kóválygó kólásüveg rögzítésére. Mercedes kombik mintájára a kalaptartó végére csak rá kell csapni, és magától visszaszalad. Rendkívül jópofa és idegkímélő módszer ez. További csodálkoznivalót nem tudtunk felfedezni a csomagtartóban.

Első blikkre meglepő lehetne, hogy mekkora helybőség akad a hátsó lábtér környékén. Erre magyarázat, hogy az ötajtós Astrához képest 9 centivel hosszabb tengelytávból gazdálkodhat a Caravan. Mint minden normális kombinál, itt is a hátsó fertály örülhet a növekedésnek. Elöl egyébként kényelmes volt az ötajtós Astra is, ez is az maradt.

Annak viszont továbbra sem örültünk, hogy egy normális pohártartó vagy telefontartó sincs a vezető környezetében. Ha szerencsénk van, és nem dohányzik senki, akkor a telefon pont elfér a hamutartóban, a poharat meg az utas kezébe adjuk. Cserébe van szemüvegtartó a bal kapaszkodó helyén – Elegance kivitel esetén.


Vannak emlékeink 1,6 literes motorral szerelt ötajtós Astráról. Pontosítanék: kellemetlen emlékeink vannak. A 105 lóerős teljesítmény annak ellenére kevés, hogy a Twinport néven jelzett eljárás elméletileg megtáltosítaná autónkat. A módszer lényege, hogy részterhelésnél az egyik szívócsatornát egy fojtószelep elzárja, amitől erőteljes örvénylés jön létre a hengerben.

Kedvezőbb fogyasztás és élénk motorreakció lenne az egész eredménye. Hiába, ez a kombi 1300 kilónál is nehezebb, így nagy csodára a Twinport sem képes. 13,7 másodperc a 100-as sprint ideje Easytronic váltóval – kézivel egy másodperccel kevesebb.

Megkérdőjelezhető a Sport gomb léte. A kattintás csak a gázreakcióra és a váltóprogramra van hatással, a felirat által sugallt érzéshez legalább plusz 100 lóerőre lenne még szükség. A hatás csak annyi, hogy az elektronika leszabályozásig üvöltetve pörgeti a motort. Inkább kapcsoljuk ki, így semmi baj sincs az autó nyújtotta vehemenciával. Egy átlagos 1,6-os kompakt autó erre képes.

Ha úgy vesszük, az Easytronic váltóval az Astra ráadásul egyszerre nyújt automata váltós komfortot és kézi váltós élvezetet.

Automata üzemben a váltások előtti pici gázelvétellel mellőzni lehet a robotizált váltókra jellemző bólogatást. Ha végig nyomjuk a gázt, mint süket a csengőt, folyamatos limbó-hintó kíséri utunkat.

Nem különösebben kedveltek körünkben az automatizált kézi váltók, az Opel Easytronic-ját viszont egészen megszerettük. Három és fél évvel ezelőtt a Corsában még veszélyességi pótlékot kértünk az Easytronic váltó mellé, mert induláskor az automatika csigalassúsággal volt csak képes kitalálni, hogy egyest vagy kettest kapcsoljon a kereszteződés közepén.

Még mindig vannak fenntartásaink az Easytronic váltóval szemben, de ezúttal szabad jobb kézzel élveztük az autózást. Többnyire teljesen automata módon használtuk a váltót, és teljes összhangba kerültünk a komputer lelkivilágával. Ez 8,1 literes átlagfogyasztásra volt jó. Egy automata váltós 1,6-os kompakt autó ritkán éri be ilyen szerény benzinmennyiséggel.

Kézi és automata üzemben is a műszerfalon jelzi az aktuális fokozatot az Astra Caravan. Automata üzemből pofonegyszerűen térhetünk át manuálisra: a kart vagy előre vagy hátra kell pöccinteni. Automatába visszatérni a kart balra tolva lehet.

Valószínűsíthetjük, hogy az Easytronic-féle robotizált kézi váltók előbb-utóbb kiszorítják a piacról a hagyományos váltókat. A gyártási költség olcsó, hiszen a hagyományos kézi sebességváltó alapjaiból építik a szerkezetet, de elektromos motorok segítik a váltást. Gyári adatok szerint 1 decivel a fogyasztás is kevesebb – ebben azért érzünk némi marketing munkát.

Felhasználói szempontból is olcsóbb az Easytronic a hagyományos automatánál. A kézi váltós 1,6-os és az Easytronic között 170 ezer forint a differencia. Összehasonlításképpen a Toyota a hasonló elven működő M-MT váltójáért 155 ezer forint felárat kér, de csak az 1,4-es dízelmotorhoz rendelhető ilyen.

Létezik négyfokozatú automata is az Opelnél, amely csak az 1,8-as benzinmotorhoz kérhető, és nagyobb anyagi elszántságot igénylő 350 ezer forintos felárért kaphatjuk meg. Az Easytronicot jobb vételnek tartjuk.

Gazdag felszereltséggel, de nem kimondottan olcsón juthatunk az Astra Caravanhoz, főleg a tesztelt Elegance kivitelben. Kombiként az Astra Caravan lehengerlő tudást halmozott fel, amit csodás csomagolásban tud tálalni.


Műszaki adatok – Opel Astra 1.6 Easytronic Elegance
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1598
Furat x löket (mm) 79,0×81,5
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)77(105)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 150/3900
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 13,7
Végsebesség (km/h) 185
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)8,6
Lakott területen kívül (l/100 km)5,4
Vegyes (l/100 km)6,6
CO2 kibocsátás (g/km)158
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4515/1794/1500
Tengelytáv (mm)2703
Csomagtér (liter)500/1590
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg)1315/525
Üzemanyagtank kapacitás (liter)52
Gumiméret205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)4 855 000
Konkurensek (forint)Fiat Stilo 1.6 Dynamic: 4 430 000
Peugeot 307 1.6 Break Presence: 4 210 000
Renault Megane 1.6 Grandtour Dyn: 4 372 000
Toyota Corolla 1.6 VVT-i Wagon: 4 510 000
Tesztelt autó ára (forint)5 533 000
A szériafelszereltség fontosabb tételeiLégkondicionáló, négy légzsák, blokkolásgátló, első elektromos ablakemelő, központi zár, fűthető és elektromosan állítható visszapillantó tükrök
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleményeKombiként jól helytáll az Astra Caravan, de alapváltozatban semmi különös képessége sincs.
Automata váltó helyett jó alternatíva az Easytronic, mert kényelmes, és nem növeli az autó fogyasztását. Az 1,6 literes Twinport motor átlagos teljesítményre teszi képessé a Caravant.
Pontszám (max. 10)7,5 pont