A Corolla története 1966-ra nyúlik vissza, és kilenc generációt ölel fel. Corollaból az elmúlt 38 évben 29 millió kelt el, amivel a legnagyobb darabszámban értékesített autó címet tudhatja magáénak.

A jelenlegi, kilencedik generációs Corolla 2001-ben került bemutatásra és szintén nem panaszkodhat az eladási számokat tekintve. A tavalyi évben csak mintegy 1,2 millió talált gazdára belőle világszerte. Európában az idei évben 175 ezer Corolla értékesítését tervezi a Toyota, amiből 66 ezer már az új változat lesz.

Mivel csak egy egyszerű ráncfelvarrásról van szó, merőben eltérő formai változások nem történtek az autón. Akinek eddig tetszett a Corolla, az most is szeretni fogja. Leginkább az ötajtós változat különböztethető meg könnyedén elődjétől, a Sedan és a Wagon változat kevésbé látványosan változott.

Újdonság viszont a Corollában az 1,4 literes D-4D turbódízel motor, amely a Yarisban már elérhető volt 75 lóerős változatban. A mindössze 108 kilogrammot nyomó, kizárólag alumíniumból készült motoron 51 helyen változtattak, amivel többek között plusz 15 lóerőt és 20 newtonmétert nyertek. Ehhez a motorhoz, már rendelhető az MMT váltó is, ami egy kézi üzemmódban is működtetehető automata váltót jelent. Az eddigi kétliteres 90 lóerős dízel megszűnik és a 116 lóerős változat lesz csak a későbbiekben.

Az ötajtós változat elől és hátul is több részen módosult. Az első fényszórók a Yariséhoz hasonló könnyzsákos búrát kaptak, a hűtórácsot a Versoéhoz hasonlóan színrefújták, valamint a lökhárító is megújult. Hátulról nehezen ismerhető fel, de változtak a lámpatestek, valamint a lökhárító is.

A szedán, valamint kombi kivitelben elölről is kevésbé látványos a változás, hátul pedig csak a lámpabura változott. Belül még ennyire sem szemetszúró az eltérés, pozitív viszont, hogy a kormány immáron két síkban állítható. Persze a látható változtatásokon kívül jó néhány eltérés felfedezhető a borítások alatt, amik a komfortot és minőséget hivatottak szolgálni.

A 90 lóerős dízelt, valamint a T Sport változatot próbáltuk ki. A Yaris megerősített dízelmotorja, 90 lóerős és 1800-3000-es fordulatnál 190 newtonméteres maximális nyomatékkal rendelekezik. Lépcsőshátú változatban, 5 sebességes kézi váltóval nyúztuk a motort egy 150 kilométeres túraútvonalon, városi, autópálya és hegyi szerpentin övezte tájakon.

Nyugodt járású az 1,4 literes dízel, amely már alacsony fordulat mellett leadja maximális nyomatékát. Erőlködés nélkül, nyugodt tempóban képes mozgatni az autót, amely még 100 km/órás sebességnél is érezhető nyomatékkal gyorsul tovább. Érzésre 100 km/órás sebességig fürgébbnek tűnik a megadott 14,5 másodpercnél, viszont a 180 km/órás végsebesség hihető. A szerpentinen való sportos haladásra ugyan nem áll rendelkezésre elegendő lóerő, de ezt tökéletesen kompenzálja a megfelelő nyomaték, ami megkímélt minket a folyamatos visszakapcsolásoktól.

Második utunkon a T Sport változat állt rendelkezésre, ami kétség kívül a lehető legélvezetesebb Corolla változat. A 192 lóerős váltózó szelepvezérlésű motor rendkívül szerethető autózásban részesíti az utasokat. A valamivel 6000 felett változó szelepvezérlés szinte meglódulva pörög 8000-fölé, ami az első három sebességfokozatban hátbavágással egybekötött gyorsulást jelent. A negyedik fokozattól kezdve a váltásnál, inkább csak a motor hangján lehet észrevenni, hogy történt valami a motortérben.

A Toyota nem akart egy vérbeli sportautót faragni a T Sport Corollából és ezért nem is lett az. A futómű keménysége nem rázza ki a lelkünket és az oldaltartás sem hasonlít egy sportautóéhoz. Ez utóbbiból kicsit kevés sikerült, mivel a gyors kanyarokban néhol túlságosan dőlt az autó. A visszafogott sportosságot igazolja az új sportülés. Megfelelő oldaltartás mellett ugyanis még hosszabb úton is kényelmesek maradtak.

Kívülről az előzőnél jóval sportosabb hatást kelt a T Sport, köszönhetően a 20 milliméterrel alacsonyabb karosszériának, valamint az átalakított frontrésznek. Az alacsonyabb súlypontnak, valamint az egyéb változtatásoknak köszönhetően sportos körülmények között is megállja helyét a T Sport, de inkább egy fiatalos apukának tesz kedvére, mint a lóerőmániás agyelborulásra hajlamos egyedülállónak. Nem spóroltak viszont a gyönyörű kipufogóhanggal, amely folyamatos búgása miatt gyors autópálya-tempónál már fárasztó lehet.

A megújult Corolla a fiatalabb vásárlóréteget szeretné elérni újításaival, amire a T Sport kivételével nem sok lehet az esélye. A Corollára csak nagyon nehezen fogható rá, hogy izgalmas, ezért valószínűleg továbbra is azok választják majd az autót, akik egy rendkívül megbízható autóra vágynak. Ezt támasztja alá, az is hogy a Corollát vásárlók átlagéletkora 7 éves csökkenés után még mindig 50 év.

Az új Corolla forgalmazása júniusban kezdődik. Magyarországon előszőr az ötajtós benzinesek újulnak meg, a többi karosszériaváltozat és az új dízel szeptembertől lesz elérhető.


Műszaki adatok – Toyota Corolla 1.4 D-4D
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1364
Furat x löket (mm) 73,0X81,5
Hengerek / szelepek száma S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)66(90)/3800
Max. nyomaték (Nm/ford.) 190/1800-3000
MENETTELJESÍTMÉNYEK (ötajtós)
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 14,5
Végsebesség (km/h) 180
FOGYASZTÁS
Vegyes (l/100 km)4,8
CO2 kibocsátás (g/km)127