“Bonts formát!” szlogennel Magyarországon is megjelent a Seat Altea, négymillió forint alatti induló áron. Ez az első Seat, amelyet már az Audi-márkacsoport tagjaként fejlesztett ki a gyár. Az Altea abban is az első, hogy ezen a típuson látható először a gyári szóhasználatban “Dynamic Line”-nak nevezett ív, amely az első és a hátsó sárvédőket összeköti.

Ez a motívum a harmincas-negyvenes évekbeli elegáns autókra emlékeztet, amelyeknek sárvédőjét még nem integrálták a karosszériába. A dinamikus vonal a jövőben minden Seat formájában visszaköszön majd.

Ezzel az ívvel talán Walter de’Silva egészítette ki az Altea formatervét, de a külső design Steve Lewis nevéhez és a sitges-i Seat formatervező központhoz köthető.

A karosszéria 74 százalékát teszik ki a nagyszilárdságú és extrém szilárdságú acélfajták, ami az újdonságnak kiváló merevséget biztosít. A csavarodási merevség 20 000 Nm/fok, tehát a karosszéria egyetlen foknyi elcsavarásához 20 000 newtonméteres erő kell kifejteni.

A gyár és az importőr sem egyterűként pozícionálja az Alteát. A Seat MSV-ről beszél, Multi Sports Vehicle-ről. Ez értelmileg többcélú, sportos autóként fordítható magyarra. Ha egyterűként tekintenénk rá, a satnya variálhatóság miatt joggal kritizálhatnánk, de a fejlesztők szándéka nem egy spanyol VW Touran megalkotása volt.

Nem lehet lebontani-befordítani-kiemelni a hátsó üléseket, csak előrehajtásukkal és a támla állításával lehet variálni az alaphelyzetben 409 literes, két részre osztott csomagtartót. Várhatóan a jövő év közepétől a Seat eltolható üléseket kínál majd hátul, de ettől még az autó nem válik egyterűvé, lásd például a kombi Fiat Stilót.

Az Altea belső tere egyszerűen csak jóval tágasabb és levegősebb, mint az alsó középkategóriában megszokott, továbbá minden apróságunkat elrámolhatjuk a több, mint 30 tárolóhelyre. Nagyon bőséges a hátsó lábtér, de főleg a fejnek jutó helyből van meglepően sok.

Háromféle hatsebességes váltóval gyártja az Alteát a martorell-i gyár. A hatsebességes kézi a kétliteres dízelhez és a közvetlen befecskendezéses benzineshez jár. Szintén hatsebességes a hagyományos, hidrodinamikus nyomatékváltós automata, amely a VW Beetle-ből is ismert.

A legnagyobb dobás a BorgWarner és a VW-konszern fejlesztésében megvalósult kettős kuplungos DSG váltó, amely két egybeépített háromsebességes váltóként képzelhető el. A váltófelekhez tartozó egy-egy kuplung miatt az egyik nyitásával és a másik zárásával folyamatos erőátvitel valósítható meg. A két automata váltó a 2.0 FSI benzinmotorhoz hasonlóan csak később lesz elérhető.

Az Altea nem váltja le a Leont, a ferdehátú autó hasonló felépítésű utódot kap. Az Audi A3-VW Golf V padlólemezre épülő harmadik Seat a következő Toledo lesz. A közös műszaki alapok azt jelentik, hogy az Alteában is benne van a független hátsó kerékfelfüggesztés, amely 3 kereszt és egy hosszlengőkarból épül fel.

Alaphelyzetben is feszesebbre hangolt a futómű az Audi A3-nál, ami az Alteát az 1,3-1,5 tonnás üres súly ellenére is agilissá és igen jól vezethetővé teszi. Az elektromechanikus szervokormány a Sopron környéki, kanyargós próbaút alapján pontosan dolgozik, jól megszabott rásegítő erőkkel.

Háromféle motorral kezdődött meg az autó forgalmazása, a 150 lóerős 2.0 FSI később érkezik. Az alapmodell az 1,6 literes benziens, 102 lóerővel. A nyolcszelepes, egy-hatos motorral hajtott Alteákat az egy csövű kipufogóvégződésről lehet felismerni, a közvetlen befecskendezéses FSI és a két dízel duplacsövest kap.

Mindkét dízelmotor egybeépített adagoló-porlasztó elemmel végzi a befecskendezést, “magyarul” PD TDI. A 105 lóerős 1896 köbcentis, a kétliteres 140 lóerős, utóbbit vezettük a próbaúton.

A VW dízelmotorok durva járásán és semmi-minden-semmi jellegű nyomatékleadásán is sikerült javítani az 1,9 literesből továbbfejlesztett motornál. A 320 Nm-es nyomaték elég nagyot üt a látványos teljesítményugráshoz, de kis fordulaton nem kell a kuplunggal imádkozni a motor életben tartásáért.

A biztonsági felszerelések terén a Reference modellben 4, a Stylance-ben hat légzsák jár alapáron. Utóbbit az importőr 8 ponton védő légzsákrendszerként kommunikálja, mivel függönylégzsákból kettő van, de a függönylégzsákok az első és a hátsó sorban is kifejtik hatásukat.

Szériában kapjuk a blokkolásgátlót, elöl az övfeszítőket, mind az üt ülésnél az överő-korlátozót. Az utas oldali légzsák a kesztyűtartóban elhelyezett kapcsolóval kiiktatható.

Kétféle felszereltséggel és háromféle motorral rendelhető az Altea. A Reference illetve a Stylance elnevezés más Seat modelleknél is megjelenik, kivéve az idén kifutó Toledót. A Reference egy klíma nélküli, négy légzsákos, motoros első ablakos változatot jelöl, alapáron jár hozzá az ABS és a kipörgésgátló is.

Árban nem, felszereltségben viszont nagy az ugrás a Reference-hez képest, a Stylance mellett döntve. A Stylance alapfelszereltsége a hat légzsák, az automatikus hőfokszabályozású klíma, a CD-s rádió hat hangszóróval, a fedélzeti számítógép, a hátsó motoros ablak és a 16 colos könnyűfém felni.

Idén az importőr körülbelül 750-800 Altea értékesítésével lenne elégedett. Az alapár 3,9 millió forint az Altea 1.6 Reference esetében. A legjobb ára talán a kétezres TDI csúcsmodellnek van, amely 5,4 millió forintért nagyon gazdag felszereltséget, nyomatékot minden mennyiségben és várhatóan csekély fogyasztást kínál a sportos formán és úttartáson túl.

Az első Altea tulajdonosok egyike Szabó Győző. Az Altea arcának kilétét csak a sajtóbemutatón fedte fel Orbán Szabolcs Seat márkaigazgató, de a televíziós kampányból Szabó Győző hangját esetleg felismerhették olvasóink. A színművész június 9-e óta egy kétliteres Altea TDI-vel jár, autója Stylance felszereltségű.