Ki érti ezt? Az európai Ford kínálat egy elkényeztetett autós újságíró szemével nézve is vonzó, a modellek a Fiestától a Transitig kategóriájuk legjobb autói közé tartoznak, a Ford of Europe mégis 549 millió dollár veszteséggel zárta 2002-t, 2003-at pedig 1,1 milliárd dollárnyi (232,3 milliárd forint) mínusszal. Ráadásul az autók nem csak újonnan meggyőzőek, a hibastatisztikákban és a tartósteszteken is jól szerepelnek.

Nyugat-Európában a hármas BMW, a Mercedes-Benz C-osztály és az Audi A4 népszerűsége megkeseríti a hagyományos családi autók életét, amit a Mondeo is megszenved.

Tavaly az év közepén ráncfelvarrás volt az autón. Ízlésesnek találtuk a modellfrissítés utáni Mondeók fényes hűtőmaszkját, a krómmal kirúzsozott autó jóval elegánsabb elődjénél. Belül az áttervezett középkonzol tűnt fel, tetszett a jól áttekinthető és könnyen használható klímavezérlés.

Térkínálatával nem kelt csalódást a Mondeo. Főleg hátul lehengerlő a fejtér, bőven jut hely a térdeknek, előnyös a belső szélesség. Elöl a jó üléshelyzetnek örültünk, az ülésmagasság motorral állítható, a kormány megfelelően tág tartományban mozgatható le-fel, ki-be.

Kicsi a rakodóhely a hátsó ajtókban, az itt ülők az első üléstámlán lévő zsebet és a kartámaszban, a két pohártartó mögötti kis üreget használhatják. Szép és hátulról is jól látható a szilva alakú óra. Csak a slusszkulccsal nyitható a motorház, a csomagtér és a tanksapkafedél a vezetőülésből nyitható.

Nagy kár, hogy a Ford kispórolta a Mondeóból az osztottan felhajtható hátsó ülőlapot. Ez a kombi Focusban benne van, ráadásul családunk első nyugati autójában, egy 1983-as Ford Sierrában is megtalálható volt. Hétmilliós autóknál ennek magától értetődőnek kellene lennie, főleg, ha 20 éve már simán benne volt a középkategóriás Fordokban.

Máskülönben a Mondeo az igen jó kombik közé tartozik. Csomagtere mindig óriási: 540-ről 1700 literre bővíthető. A padlón krómozott rögzítőfülek vannak, az oldalborításban kampókat találunk, amelyekre szatyrokat akaszthatunk. 12 voltos csatlakozó a két első ülés között és a csomagtérben is van, a kárpiton műanyag sínek könnyítik meg a csomagok mozgatását. A 631 kilós teherbírás több mint elegendő.

Néhány kombinál tajtékozva azt állapítjuk meg, hogy nem nyílik elég magasra a csomagtérfedél. Haragunk jellemző oka, hogy a fedél éle alaposan fejbekólintott bennünket. A Mondeónál ez fel sem merülhet. A fedél, ügyes kialakításának hála, nagyon magasra lendül, 190 centisen bőven kiegyenesedhetünk alatta.

Néhány kifogásunk azért akad: nincs hol rögzíteni a hátsó fejtámlákat a lehajtott üléstámlából, a padló alatt csak szükségpótkereket találunk, a kalaptartót akár az üléstámlához is rögzíthették volna, így lehajtott ülésnél nem kellene kiszedni egy öblös tárgy betolása előtt.

Általában jól kivehetők a fűtőszálak az első szélvédőben, ami kevésbé zavaró, mint amennyire praktikus ez a Ford jellegzetesség. Ha egy Kamaz mögött a belső levegő keringtetés miatt párásodni kezdene az ablak, nem kell bekapcsolni a klímaberendezést, elég a szélvédőt fűteni és eltűnik a pára.

Kemény decemberi hidegben használtuk a tesztautót, amelynek fűtése gyorsan feléledt. Öt-hét perccel az elindulás után már meleg levegőt terelhettünk a rostélyokkal, ami a dízelek esetében nem kis szó. További jó pontokat szerzett a Mondeo a hamar reagáló ülésfűtéssel. A tesztautó ülésszellőztetése nagyon elegáns ugyan, de ebben az évszakban nem vettük hasznát.

Közepes finomsággal kezeli az úthibákat a futómű, főleg hátul utazva érezni ezt. A rugózási kényelem megüti az átlagost, amit “csomagban kapunk” a legtöbb középkategóriás kombit leiskolázó vezethetőséggel és elérhető kanyarsebességgel.

4804 milliméteres hosszával a kombi Mondeo egy hatalmas batárnak tűnik. Ez a testes autó az első sodrósabb kanyarban megmutatja, hogy vezethetősége utcahosszal veri az átlagos családi autókét, mondjuk a Passatét vagy egy Renault Lagunáét. A pontos és megfelelő rásegítéssel dolgozó kormányzásban is örömünket leltük. Jó az egyenesfutás.

Kanyarban gázelvételre enyhén kifelé indul az autó fara. Az agilis autóból veszélytelen túlkormányzottságot is kicsalhatunk, a menetstabilizáló elektronikát kikapcsolva és a kormányt gázelvétellel párhuzamosan hirtelen mozgatva. Az ESP nem idegesít túl korai, izgága szabályozással, furcsa viszont, hogy a menetstabilizáló elektronika még a Ghia felszereltséggel is feláras.

Bántóan kilógott az összképből a tesztautó nagyon rosszul adagolható féke. Az új nyugati autókban megszokott erővel nyomva a pedált, alig csökkent a tesztautó sebessége, pedig a fékek nagyon jó lassításra képesek. Jól beletaposva a fékbe a kipróbált Mondeo igen meggyőzően lassult.

Elinduláskor nagyon leköti az embert a kis fordulaton harmatgyenge motor. Vagy nagy gázzal kell mozgásba lendíteni az autót, vagy minden idegszálunkkal arra kell figyelni, hogy le ne fulladjon a kétliteres dízel. 1500-ig lélegeztetőgépre kötnénk a motor, amely ekkor feléled és 1800-nál már erős.

A 2000-es fordulat előtt harsányan megjelenő erő és az alapjárat közeli nyomatékszegénység miatt a 130 lóerős TDCi dízelmotor nem harmonikus erőforrás. Pörgetve viszont nagyon megy az autó, 3000-nél váltva a szűkre kiosztott hatfokozatú váltóval igen élénk a gyorsulás. A 330 Nm-es nyomatékot a kétliteres dízelek között a Mondeo mellett csak a BMW 320d éri el.

Pontosan, finoman kapcsolható a váltó, nem túl hosszú úton barangolhatunk a sebességek között. A hatfokozatú váltóval autópályán kellően csendes és étvágytalan a Mondeo, 200-nál hatodikban 3250 a fordulatszám, 180-nál csak 3000.

Tág tartományban mozgatható az autó fogyasztása. Országúton akár 5,5 liter alá is levihető a fogyasztás, ami elismerésre méltó. Autópályán nagyon gyorsan haladva 6,5-7 liter fogy a tankból 100 kilométeren. Városban, sok rövid úttal 9,1 litert fogyasztott a tesztautó, ami átlagos.

130 lóerős dízel kombi Mondeót 6 645 000 forinttól kapni, a tesztelt Ghia kivitel 7 126 000 forintba kerül. A felszereltség bőkezű, a Sony hifi a hatlemezes CD-váltóval is alapáras a hat légzsákon, az automata klímán, a 16 colos könnyűfém felnin és a fűthető első szélvédőn felül. Külön kell fizetni az ülésfűtésért (65 000 forint elöl, 58 000 hátul). Műszaki adatok – Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCi Ghia Lökettérfogat (ccm) 1998 Furat x löket (mm) 86×86 Hengerek / szelepek száma S4/16 Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 96(130)/3500 Max. nyomaték (Nm/ford) 330/1800 Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,1 Végsebesség (km/h) 204 Fogyasztás (l/100 km) város 8,3 Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül 5,0 Fogyasztás (l/100 km) vegyes 6,2 CO2 kibocsátás (g/km) 163 Gumiméret 205/55 R16 Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4833/1812/1514 Tengelytáv (mm) 2754 Csomagtér (liter) 540/1700 Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) 1564/631 Üzemanyagtank kapacitás (liter) 58,5 Listaár (forint) 7 126 000