Vezettük: Seat León Cupra R 225 LE – Bumm a fejbe! 1

Vezettük: Seat León Cupra R 225 LE - Bumm a fejbe!


Ha lúd, legyen kövér! A Seat León Cupra R esetén az a bizonyos lúd 210 lóerős volt eddig. De mivel tudni lehetett, hogy a ludat egészen 225 lóerőig lehet hizlalni – ugyanis az Audi TT-ben pont ennyit tud az azonos motorral rendelkező legerősebb változat – várható volt, hogy a Seat León Cupra R is átesik ezen a motorikus retuson. A türelem rózsát, jelen esetbe plusz 15 lóerőt és plusz 10 Nm-et termett. Így megszületett a Seat fél évszázados történelmének legerősebb és leggyorsabb szériagyártású autója. Ami 6,9 másodperc alatt gyorsul százra és 242 km/órás sebességgel tud száguldani.

A León Cupra R-hez hasonló autókról még akkor is azt szokás írni, hogy “a karosszérián már álló helyzetben is látszik, hogy erőt sugároz”, ha ez valójában nem is annyira helytálló. A legerősebb León esetén nem kell kegyet gyakorolni ahhoz, hogy ezt írjuk. Valóban úgy néz ki a 225 lóerős León, mintha robbanni készülne. Sőt, a robbanás első jelei már látszanak is, ugyanis jelentős méretűnek mondható lyukak hasadtak a karosszérián – amiken keresztül a friss levegő érkezik a motorhoz.

Az autó olyan közel hasal a földhöz, hogy alig fér be a kezem alá, valamint a spoilerek, a 18 colos felnik és a mögöttük vöröslő Brembo fékek is pontosan mutatják a valós helyzetet. Igaz, ami igaz, a gyengébbik, 210 lóerős változat pont ugyanígy nézett ki. Az egyetlen látható különbség, hogy más a tükör, de innentől kezdve az összes León az Ibizáéhoz hasonló külső visszapillantókkal bír, így ez sem a plusz 15 lóerő velejárója. Ami viszont nem látszik, hogy az elsőkerék-hajtású León Cupra R féltengelyét meg kellett erősíteni a teljesítménynövekedés elviselése végett.

Pár szót megér a belső is, hiszen a León Cupra R itt is tartogat néhány meglepetést. Elsőként az tűnhet fel, hogy a gyengébb verzió csúszós bőrhuzatú kormányánál sokkal kellemesebb darab jutott a 225 lóerős Cupra R-be. Látványra sem utolsó a háromküllős volán, ám a piros cérnával körbevarrt kormányt tekergetni sokkal nagyobb élvezet, mint bámulni. Sportos autóban természetes kellék a fém pedálkészlet, az erősebb kivitelre utaló különböző feliratok és a passzentos első ülések. Kevés olyan autó van azonban, ahol a hátsó üléseken is sportfotelokban szállíthatnánk utasainkat. A két kagyló viszont egyértelműen jelzi, hogy összesen csak négyen élvezhetik a León Cupra R nyújtotta örömöt.

Merthogy ugye öröm az van bőven – legalábbis annak, akinek az érrendszerében a vér mellett valamennyi benzin is kering -, és a passzentos ülésekre is komoly szükség van, ha egyszer beindul a szekér. Ez a szekér ugyanis hétnél kevesebb másodperccel az indulást követően már 100-zal megy és 240-nél is többet bír, valamint kanyarodni is nagyon szeret.

Ez utóbbi képességét a Katalán Rali egy darabján véltük felfedezni. Attól, hogy a León közelebb került a földhöz, nem csak szebb lett, hanem a mélyebb súlypont miatt sokkal stabilabb is. A feszesebb rugózás és a 225/40-es gumik is azt a célt szolgálják, hogy a Cupra R minden körülmények között ragaszkodjon az aszfalthoz. Ez be is jön, a 225 lóerős León úgy megy kanyarról-kanyarra, mintha az út húzná magával.

Igazából nagy hátrányát nem érezni, hogy csak elsőkerék-hajtással dolgozik a Cupra R, mivel alig néhány kanyarban pörögtek csak ki a kerekek kigyorsításkor. Viszont nagyon élvezetesen és a kikapcsolt ESP-vel is könnyen uralhatóan farol az autó terhelésváltáskor, ami az erre fogékonyaknak nagy öröm.

Közben az egyenes szakaszokban, amikor már a hat fokozat közül legalább hármat ki tudunk használni – ami egyébként bőven elég a 140-hez – arról is megbizonyosodunk, hogy az 1,8-as turbómotor erőtől duzzad. Turbó jellegét meghazudtolóan már alacsony fordulaton, 1800-as fordulat/perc táján megragadja az autót, és egészen 7000 környékéig tartja is formáját. Ha időben váltunk, akkor a turbólyuk fölé esik vissza a fordulatszám, így késlekedés nélkül gyorsíthatunk tovább. A könnyen kapcsolóható, ám kicsit határozatlan megvezetésű váltókaron nem múlik a dolog, mivel ő segíti a villámgyors kapcsolásokat.

Az a jó ebben az 1,8-as turbómotorban, hogy nem csupán vadállatul gyilkolt körülmények között érzi jól magát, hanem nyugodt hétköznapi stílus mellett is. Ráadásul ilyenkor a helyzethez képest keveset fogyaszt (átlagban 8,9 litert 100 kilométeren), csak az a rossz a vezetőkben, hogy így nem képesek használni az autót. De a León Cupra R nem is erre termett, így a kedvező fogyasztás csak az elméletileg teljesíthető képességek közt sorakoztatható fel. A León Cupra R-t inkább használjuk arra, amire szánták. Járjunk vele sokat kirándulni a dimbes-dombos hegyekre, de az autóból ki ne szálljunk, amíg a benzin tart!