Vezettük: Toyota Corolla D-4D 2.0 - Második felvonás


Nyugat-Európa legtöbb országában eddig a D-4D jelzésű kétliteres dízelmotor kétféle teljesítménnyel is választható volt a Corollához, 90 és 110 lóerővel. A három- és ötajtós ferdehátú verzió azonban nem jutott dízelmotorhoz, csak a kombi és a Verso kaphatott D-4D motort. Most már más a helyzet, az előny jelenleg a csapottvégű Corolláknál van, mivel az Avensis szintén kétliteres, de 116 lóerős dízele beköltözött a Corollába.

Az ok, amiért ez a motor egyelőre csak a ferdehátú Corollák kiváltsága, egyszerű: ez a legnépszerűbb forma a Corolla-családon belül, így hirtelen eladás-emelkedést ettől a kombinációtól lehet várni. Jelenleg 19 százalék a dízelmotorok aránya az európai Corolla eladásokban, ami a tervek szerint 2005-re 31 százalékra mehet fel. Az új dízel megjelenése eladás-emelkedést is hozhat azokon a piacokon (például Németország vagy Franciaország), ahol eddig a hiányzó dízel miatt más típust választottak.

Túl azon, hogy a teljesítmény a korábbi legerősebb verzióhoz képest 6 lóerővel nőtt, és a maximális nyomaték 10 százalékkal lett öblösebb (jelenleg 280 Nm), a motor teljesíti a 2005-ben életbe lépő Euro IV-es károsanyag-kibocsátási normát is. Talán ennél is fontosabb, hogy a hivatalos adatok szerint 100 kilométeren az új dízelmotor kevesebb gázolajat fogyaszt el, mint az eddigi legerősebb dízel. Mindeközben rövidebb idő alatt gyorsul százra (10,6 másodperc) és végsebessége is jobb (185 km/óra).

Ma már a kétliteres lökettérfogatból kihozott 116 lóerős teljesítmény és 280 Nm-es nyomaték nem nagy szám. Kisebb térfogatból is hoztak már ki hasonlót (Ford 1,8 TDCi), sőt kisebb dízelből is facsartak már ki ennél jóval több lóerőt (Volkswagen 1,9 PD TDI 130 lóerővel). Ezekkel szemben a Corolla D-4D kézzel fogható előnye a jóval harmonikusabb nyomaték-leadás és a csendesebb üzem.

Feltűnésmentesen, minimális vibrálással jár a kétliteres dízelmotor. Korábban már volt alkalmunk kipróbálni a Corollát a 90 lóerős dízelmotorral. Akkor nagyon elégedettek voltunk a szerény fogyasztással és jó vezethetőséggel, viszont nagyon nem kedveltük a motor zajosságát és kulturálatlan remegését. A Toyota felismerte a motor hiányosságait, és nem csak az új 116 lóerős dízelt tette csendesebbé, hanem a régebbi motort is, amely egyelőre a többi Corollában továbbra is készenlétben marad.

Ötfokozatú kézi sebességváltó csatlakozik a 116 lóerős motorhoz. Ezzel a párosítással, ha nem is rakétakilövés-szerű gyorsulás, de kellemes fürgeség csalható ki a Corollából. A 10 másodperc körüli 100-as sprintidő teljesen elfogadható, de főleg a könnyű vezethetőség a csábító. A nyomatékmaximum 2000-es fordulattól használható fel, de már 1500-as fordulat/perctől békésen terhelhető a motor. Ez a gyakorlati használatban azt jelenti, hogy városi közlekedéskor is kellemes nyugodtsággal vezethető az autó, mivel könnyen veszi fel a fordulatot, nem kell padlógázzal indulni ahhoz, hogy ne lefulladás legyen az elindulás vége. Turbólyuk van, de mivel a teljesítmény nem hirtelen hideg zuhanyként, hanem szépen folyamatosan, langyos eső formájában érkezik, alig érezhető.

Igazán elemében azonban országúton vagy autópályán van az autó. A motorhang szolid, visszafogott. Főként a korábbi, különösen hangos 90 lóerős dízelhez képest feltűnő a különbség, de abszolút mértékben is csendes az új dízel. Még 150-160 km/órás sebességig növelt hajszolás közben sem szűrődik több motorzaj a kívántnál az utastérbe.

Egyelőre fogyasztási adatokkal a nemzetközi bemutató alapján nem tudunk szolgálni, csak közvetítjük a gyári adatokat, melyek szerint átlagosan a 116 lóerős dízelmotorral 5,6 liter gázolajat fogyaszt a csapottvégű Corolla.

Amellett, hogy új dízelmotorral gazdagodott a Corolla, néhány ponton alig észrevehető módosításokon is átment a 2003-as modellévű autó. Ez még nem igazi modellfrissítés, így az átalakulást nem is igen lehet észrevenni. Többek közt a motorháztetőn és a tetőn is több hangelnyelő anyagot használtak, hogy a Corolla csendesebben fusson. A menetkomfortot javítja és a közvetlenebb futóműhangolást segíti elő, hogy az első kerékfelfüggesztésnél átalakították az alsó lengőkart. Az autó biztonságosságát növeli, hogy ezentúl függönylégzsákkal is rendelhető a Corolla, valamint az autó orr-részét is átalakították kissé a lemezek alatt, hogy frontális ütközéskor könnyebben eméssze fel a mozgási energiát.

Egyelőre nem tudni, hogy milyen áron, de várhatóan nyár közepén érkeznek Magyarországra az első 116 lóerős dízelmotorral szerelt Corollák. A kedvező fogyasztás és az eddig hiányzó alternatíva megjelenése hazánkban is hozhat új vevőket a márkának.



Műszaki adatok Toyota Corolla 2.0 D-4D
Lökettérfogat (ccm) 1995
Furat x löket (mm) 82,2×94,0
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 85(116)/3600
Max. nyomaték (Nm/ford) 280/2000-2200
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,6
Végsebesség (km/h) 185
Fogyasztás (l/100 km) város 7,2
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül 4,7
Fogyasztás (l/100 km) vegyes 5,6
CO2 kibocsátás (g/km) 149