Teszt: Mercedes-Benz C240 T 4Matic 1

Teszt: Mercedes-Benz C240 T 4Matic - Hómenő Mercedes-Benz C240 T 4Matic

Hátsókerék-hajtásos autóval járni egy ideig nagy élvezet. Pláne így van ez, mióta ezekbe az autókba legtöbbször menetstabilizáló elektronikát is adnak, és mióta a futómű is sokkal kezesebben viselkedik, mint évekkel ezelőtt. Ám ha leesik néhány centi hó, ahogy ez évről-évre szinte mindig megtörténik, az élvezetből egy csapásra szenvedés lesz. Ekkor ugyanis már a legtöbb járdára feljutás vagy parkolóból kiállás kész küzdelem. Hiába szerelik fel autónkat a legmodernebb kipörgésgátlóval, a hajtott hátsó kerekek a rájuk eső minimális súly miatt nem tudják talajra vinni a motor hatalmas erejét. Ezt az érzést jól ismerik a gyártók is, így többnyire kínálnak négykerék-hajtású kivitelt is a hátsókerék-hajtásos modellekből.

A Mercedes C-osztálynak is van már ilyen változata, igaz egyelőre még csak a nagyobb benzinmotorokkal. Jelenleg a C240 és a C320-ast kérhetjük 4Matic hajtással. A 4Matic név nagy hagyományokkal bír a Mercedes-Benz történelmében, noha az azonos elnevezés többnyire eltérő kialakítás takar.

A Mercedes C240 4Matic összkerék-hajtása állandó, vagyis a hátsó kerekek mellett az elsők is mindig kapnak a motor teljesítményéből. Az osztási arány 40-60 százalék a hátsó kerekek javára, így alapjában véve a 4Matic maradt hátsókerék-hajtásos viselkedésű. Érdekes módon a szériában adott ESP-t kiiktatva a C-osztály inkább elsőkerék-hajtásos autó módjára az orrát tolja ki az ívről, míg bekapcsolt ESP-vel inkább a farát indítja meg, de nem kóros mértékben.

Mit sem ér az összkerék-hajtás differenciálzár nélkül. Mivel a C240 4Matic nem akar terepjáró lenni, nincs szüksége profi mechanikus differenciálzárra, mint amivel a G-osztályt is szerelik elöl, hátul és középen. A C-osztályba (meg az S- és E-osztályba) épített 4ETS elnevezésű differenciálzár elektronikus működésű, és gyakorlatilag önzáró differenciálműként működik. A rendszer lefékezi a kipörgő kereket, és ezzel a túloldali kerékre juttatja a rendelkezésre álló nyomatékot. Ha mindkét kerék kipörögne, akkor sincs gond, mivel ekkor a másik tengelyen lévő kerekek jutnak nagyobb szerephez. Ez elvileg egészen addig működik, vagyis addig tudunk elindulni külső segítség nélkül, amíg legalább egy kerék talál fogást az úton.

A 4Matic C-osztály irányítása semmiben sem különbözik az alap C-osztályétól. A vezető gyakorlatilag nem észleli, hogy éppen melyik kerekek pörögnének el, vagy hogy melyik tengelyre mekkora nyomaték jut. A vezetőnek csak a gázt kell nyomnia, és az autó még a legnagyobb hóban is biztos erővel tör előre.

Egyelőre dízelmotorral nem választható a C-osztályos 4Matic, és a benzinmotorok közül is csak a 2,6 és 3,2 literesek részesülnek eme előnyből. A C240 4Matic esetén a hátsókerék-hajtásos változathoz képest adódó 1 291 000 forintos ártöbblet nem csak az összkerék-hajtást, hanem az automata váltó felárát is tartalmazza. Az automata váltó egyébként 735 ezer forintba kerülne, így csak az összkerék-hajtásra számított felár minimális.

Végsebességét és a 100-as sprint idejét tekintve a C240 4Matic valamivel rosszabbul teljesít, mint az alapváltozat, de ezt a néhány km/órás illetve tizedmásodperces különbséget könnyedén feláldozzuk a biztonságosabb téli közlekedés érdekében.

A V6-os benzinmotor nem sportosan, de kényelmesen gyorsan viszi a majd’ 1700 kilós kombi Mercedest. A városi fogyasztás már a hátsókerék-hajtású autónál is elég magas (16-18 liter/100km), amit az automata váltós 4Matic alig múl felül. Országúton és autópályán jóval kedvezőbb, 10-12 literes érték adódik.

Mivel a C-osztály alapvetően hátsókerék-hajtású, a 4Matic-ra való átépítés nem járt akkora belső átalakulással, mint az elsőkerék-hajtású autóknál szokott lenni. Egyedül az első felfüggesztés módosult, amiből az utastérben valójában szinte semmit sem érezni.

Nem különbözik vezetés közben sem a 4Matic a sima hátsókerék-hajtású C-osztálytól. Alapvetően komfortosra hangolt a futómű, aminek gyorsabb kanyarvételkor látjuk kárát. A kombi karosszéria alig észlelhető billegéseket produkál terhelés- és gyors irányváltáskor. Rá kell érezni a fék adagolhatóságára, de ha sikerült eltalálnunk a ritmust, a kerekek mágnesként vonzzák magukhoz az utat lassításkor. A kormányzás sajnos nem kellően direkt, a kormánykereket középállásba mindig vissza kell segíteni.

A C-kombi utastere elöl és hátul is elég tágas, a csomagtartó maradt 470 literes. A kombi előnye a limuzinhoz képest, hogy a hátsó üléssor már alaphelyzetben 1/3-2/3 arányban dönthető előre. Roppant praktikus a csomagtérroló elhelyezése, mely az ülésekhez van rögzítve, így azok előredöntésekor nem kell a roló kiszerelésével bajlódnunk. Négy rögzítőfül és 12 voltos csatlakozó kapott helyet a csomagtartóban.

12 460 000 forintba kerül a Mercedes C240 4Matic T-modell. A 4Matic az alaphoz képest klímaautomatikát, automata váltót és persze összkerék-hajtást ad. Gyakorlatilag teljes a biztonsági szérialista. A menetstabilizáló elektronika, a blokkolásgátló, a fékerő asszisztens, a két első-, két oldalsó- és a két függönylégzsák, valamit az öt fejtámla és hárompontos biztonsági öv mind-mind az alapfelszereltség része. Részben elektromos mozgatású a két első ülés, egyetlen érintésre mozog mind a négy elektromos ablak, a külső visszapillantó tükrök elektromosan állíthatók és fűthetők.

Mivel a hátsókerék-hajtású C-osztálynál a 4Matic alig fogyaszt többet, menetteljesítményei nem számottevően rosszabbak és ára sem sokkal magasabb, a C240-est vagy C320-ast választók sokkal jobban járnak az összkerék-hajtású autó megvásárlásával.