Teszt: Peugeot 206 1.4 HDi Présence – Mire elég a szépség? 1

Teszt: Peugeot 206 1.4 HDi Présence - Mire elég a szépség? Peugeot 206 1.4 HDi Présence

A piacon tarol a 206, nem egészen négy évvel megjelenése után jóval 2,5 millió darab fölött járnak az eladások. A sikerben minden bizonnyal a formatervnek lehet a legnagyobb szerepe a kedvező ár mellett.

A 206-os karosszériájával tökéletesen megérezték a Peugeot formatervezői, hogy mi tetszik az embereknek. A francia kisautó formája mindkét nemnél sikeres, persze a 206 főleg a nőket veszi le könnyen a lábáról. A többmilliós eladások a konkurensekre is hatnak, a Renault Clio tavalyi átdolgozásánál kimondottan az volt a cél, hogy az autó design-ban felnőjön a kis Peugeot-hoz.

A csinos héj alatt legfeljebb a kisautók átlagát hozza az utastér. Az anyagminőség és az összeszerelés minősége gyenge. A műanyag burkolatok a nem kellően merev karosszéria miatt is ropogtak, rossz úton több elem is zörgött a belső térben.

A helykínálat átlagos. Elöl az átlagnál jóval magasabb emberek is jól elférnek, a magasságában állítható ülés mélyre engedhető, hosszirányban is tág tartományban állítható a vezetőülés. Hátul elfogadható a térkínálat, nem szűkebb, de nem is tágasabb a konkurenseknél.

Az alapjában véve jó üléshelyzeten sokat ront a kormány, amely túl messze van a pedáloktól megfelelő távolságra ülő vezetőtől. A kormány magassága megváltoztatható, de ezen gondon a tengelyirányú állíthatóság segítene.

Nagyra értékeltük a szériában beszerelt öt fejtámlát és a három hárompontos övet hátul. Ez csak addig tűnik magától értetődőnek, amíg valaki nem találkozik kétszer ennyibe kerülő autókon kétpontos övvel hátul középen.

Az első ülések hosszabb utakon nem elég kényelmesek. Túl rövid az ülőlap, továbbá nem kielégítő a derék megtámasztása. A Présence felszereltségű autóban szép volt az üléskárpit mintázata. Az elegáns kék-fekete burkolatból az ajtókra is jutott egy kevés.

A rugózási kényelem hozza az elvárható szintet, a pesti kátyúkból sokat elvesz az első McPherson és a hosszlengőkaros-torziós rudas hátsó felfüggesztés. Hidegen sem zajos a motor, bemelegedve nagy fordulaton is csendes marad.

Meglepő módon a dízel 206-ossal jó volt kicsit “vadulni”. A kormányzás közvetlen, a jól megválasztott rásegítő erővel dolgozó szervokormánnyal könnyen és pontosan irányítható az autó. Gyorsan vett kanyarban nem is kell a csúszáshatáron autózni, hogy gázelvételnél kitörjön az autó fara. Hátsókerék-hajtásos autókat megszégyenítő lelkesedéssel áll keresztbe az autó. Kanyargós országúton mindazok nagy élvezettel vezethetik a 206-os Peugeot-t, akik szeretik sodrósan venni a kanyarokat, majd ellenkormányozással megfogni a túlkormányozott autót.

Az érem másik oldala, hogy a 206-oshoz hasonló autók vásárlóinak legnagyobb része valószínűleg nem tud mit kezdeni azzal, ha a bevásárlóközponthoz vezető körforgalomban gázelvételre keresztbe áll alattuk a szeretett kis Peugeot. Erre persze azt lehet mondani, hogy nem muszáj felkeresni a határtartományt, ahol veszélyessé válik az autó viselkedése. Az igazság azonban az, hogy a legóvatosabb vezető is elnézhet egy kanyart, ahol aztán jobban örülne egy semleges vagy alulkormányozott beállításnak, mint az autórajongók által (joggal) fetisizált túlkormányozottságnak.

Városban zavartak a túl kicsi tükrök, holtterük megnehezíti a sávváltást. Fordulékonysága és kompakt méretei miatt nem nehéz parkolni az autóval.

Igen gyenge pontja a 206-osnak a sebességváltó kapcsolhatósága. Bár csekély erőt kíván, nagyon hosszú utakat tesz meg két fokozat között a kar, gyors váltásnál akad és az ilyenkor produkált hang sem szép. A váltóban egyedül az áttételezés dicsérhető. A felső három fokozat bőséges tartományban használható, a jó kiosztásnak köszönhetően tág határok között indul meg az autó az egyes sebességekben.

Ehhez persze erős motorra van szükség. Csekély hengerűrtartalma ellenére igen jól megy a 206 1.4 HDi. A finoman járó motor 1700-1800-as fordulattól élénken gyorsítja az autót. A teljes töltőnyomás felépülése előtt is él a közös nyomócsöves turbódízel, egészen kis fordulatszámon feljebb lehet kapcsolni.

A motor teljesítménye 68 lóerő, ami közepes terheléssel jó menetteljesítményeket ad. Városban és országúton igen jó partner a motor, amely az elvártnál sokkal jobb menetteljesítményeket nyújt. A végsebesség 168 kilométer/óra, ami autópályán is bőven elég. Az igen korszerű felépítésű, könnyűfém blokkos és hengerfejes motor négy hengerét 1,1 baros maximális töltőnyomással tölti a fix lapátgeometriájú turbó.

Az ötajtós alapára Présence felszereltséggel 2 890 000 forint. A jobban felszerelt Prémium kivitelben és alapfelszereltségű Profil modellként nem kapható az 1.4 HDi . A hárommillió forint alatti listaár a konkurensekhez képest is kedvező, a beépített technika értékét tekintve nagyon baráti. Gondoljunk bele, milyen igényes és mennyire magas műszaki színvonalat képvisel egy modern, közös nyomócsöves turbódízel motor.

Jó a felszereltség, amelynek említésre méltó tétele a fordulatszámmérő, a motoros ablakemelő elöl, a tükörfűtés a dízelen, a gyermekzár, a két hátsó ISOFIX gyermekülés rögzítési pont, a kéthangszórós rádióelőkészítés, a szervokormány, a két első légzsák, a központi zár.

Csekély felárért (160 000 forint) kapható a blokkolásgátló és az oldallégzsák, ez hozzásegíti a kevésbé tehetős tulajdonosokat is, hogy biztonságban utazhassanak. Ugyanilyen kedvező a 230 000 forintért megrendelhető légkondicionáló.

Az általános garancia csupán egy évig érvényes, kilométerkorlátozás nélkül. Ma is jónak számít a 12 éves átrozsdásodás elleni garancia. A szervizintervallum és az olajcsere periódus 20 000 kilométer.

A kulturált, erős és főleg nagyon takarékos motorral országúton a fogyasztás biztosan nem megy 5,2 liter fölé. Ráérősebben autózva 4,5 liter gázolaj elég lehet 100 kilométerre. A tesztautón virító 3,6 literes fogyasztás tényleg elérhető az autóval óvatos gyorsításokkal, 90 kilométer/órás tempót választva. Egy kétgyermekes család sokkal olcsóbban utazhat vele, mint vonattal vagy távolsági busszal. Ez olyan döntő erénye az autónak, amely még akkor is elnézővé teszi vele szemben az embert, ha pontosan látja a Peugeot 206-os hibáit.

Teszt: Peugeot 206 1.4 HDi Présence – Mire elég a szépség? 2