Teszt: Citroën Xsara SX 1.6i-16v Automata Citroën Xsara SX 1.6i Aut.

A korábban tesztelt Xsara HDi váltója óta tudjuk, hogy az automatát választók nem fosztják meg magukat különösebb kapcsolgatási élvezettől, tehát kíváncsian vártuk, milyen lesz az automata változat.

A váltókulisszát nem bonyolították túl. P, R, N, D, 3, 2: ezeket az állásokat kínálja a korábbi Mercedesekre hasonlító girbegurba kulissza. Gombnyomással kapcsolható a sport és a téli üzemmód, a váltókar melletti harmadik gombbal pedig egyesben reteszelhetjük a váltót, ami extrém emelkedőkön lehet hasznos. A fokozatválasztó kar nem mozog nehezen a kulisszában.

Elsődleges céljának tökéletesen megfelel a Xsara automatája, mivel nagyban megkönnyíti a vezetést. Kényelmesen és könnyedén vezethető az autó. Felkapcsolásnál átlagos finomsággal vált a szerkezet, alacsonyabb fokozatba váltva mindig érezhető egy rántás. Takarékosan vezetve érzésünk szerint túl sokáig tartja a fokozatokat a váltó, a finoman nyomott gáz és az egyenletes gyorsulás alapján hamarabb is felválthatna, a kis fordulaton is tisztességesen húzó motor bírná. Padlógázzal gyorsítva sem ránt nagyot a váltó, a felkapcsolások sebessége megfelelően gyors.

Országúti előzés előtt jó érzékkel választja ki a kívánt gyorsuláshoz szükséges fokozatot az automata. Nem ugrik vissza minden gázadásnál, de kettőt is visszakapcsol, ha mélyebbre nyomjuk a gázt. Kettesben 100-ig, hármasban majdnem 150-ig húzatja a motort teljes gáznál.

A jól áttételezett négyfokozatú a automatával jók a menetteljesítmények. Váltásnál sokat esik a fordulat, de négy fokozattal nem lehet jobban lefedést elérni.

Elsőbbségadás után elindulva lassan ismeri fel a Xsara váltója, ha éppen ki kellene lőni, egy nagy gázadás után még másfél másodpercig nem történik semmi. Mire tényleg megijednénk, már jön föl a kuplung, de az elég kellemetlen késlekedés miatt az autó úgy indul el, mintha csak 50 lóerős volna.

A motor alacsony fordulaton is normálisan húz, a fordulatszám növekedésével több lépcsőben nő meg ez ereje. 2500 körül erőteljesebb lesz, 4000 fölött pedig erősen húz. Hatezer fölött sem fulladna ki a gép, de a váltó ennél a fordulatszámnál magasabb fokozatba kapcsol.

Gázelvételre hajlamos túlkormányozódni az autó, ami egyáltalán nem illik egy békés családi autóhoz. Amíg nem lépünk le a gázról vagy nem fékezünk kanyarban, jók a menettulajdonságok. A kormány nehezen jár, olyan, mintha ellensúly függne rajta. A fékek megfelelően működnek, az adagolhatóság is rendben van.

A tesztautót Turán Frigyes ötszörös magyar bajnok gyorsasági autóversenyző is kipróbálta Pécs környékén egy technikás pályán. Frici nem rajong az automata váltóért, de a Xsara ennek ellenére is nagyon tetszett neki. Kitűnőnek értékelte a pontos kormányzást, a nagyon kiegyensúlyozott úttartást, az élvezetes sajátkormányozottsági tulajdonságokat.

A vezetést még könnyebbé és biztonságosabbá teszi a szériában a kormányról kezelhető rádió. Ilyen kategóriájú autókban ritkaság, de a tesztautó tolatóradarral is fel volt szerelve. Jól működött, csak mint az összes eddig kipróbált tolatóradar túl izgágán már akkor folyamatosan sípolt, amikor még lett volna 40 centi hely. Ez azért rossz, mert pont ennél a szűk fél méternél volna a leginkább szükség a precíz távolságjelzésre. Érdemes mégis megrendelni a radart, mert a fényezett lökhárítókon sem elöl, sem hátul nincs koptatócsík, így sokkal drágább a javítás. Értékeltük azt a figyelmességet, hogy bekapcsolt ablaktörlővel rükvercbe váltva töröl egyet a hátsó ablaktörlőlapát.

A belső térben hamar kiütközik, hogy a Xsara nem tartozik a harmatfriss konstrukciók közé és természetesen az alacsony vételárba sem fér bele minden. A műanyagok mindenhol olcsók az autóban. Kemény műanyagtenger a műszerfal, a fekete szín komorságán a szépen ívelt formák enyhítenek.

Az ajtók textilkárpitja kellemes színfolt. A két első ajtóban emellett praktikus, mély rakodórekesz található a könyöklők felhajtható fedele alatt.

Jól használható és kényelmes autó a Xsara. A motor nem zajos, az ülések jók, a rugózás kifinomult ebben a méretkategóriában, pont a budapesti utakra való.

Elöl méretes és igazán kényelmes az ülés. Hátul is komfortosak az ülések, a helykínálat a kompaktautók átlagát hozza. Elöl magas emberek számára is kielégítő a fejtér, az ülésmagasság egy teleszkópos karral nagyon gyorsan és könnyedén állítható. Jó az üléshelyzet. Egészséges tartásban vezethető az autó, az ülések megfelelően tartják a testet.

Nagyon tágas a csomagtér. A 408 liter kimagaslóan jó érték az alsó középkategória 330-360 literes átlagával összehasonlítva.

Városban egyenes arányban áll a fogyasztás az erős gyorsítások gyakoriságával. Nálunk 10 és 12,4 liter között fogyasztott a tesztautó a budapesti forgalomban. Országúton sokkal kedvezőbb a fogyasztás. Egy hosszabb szakaszon 6,4 litert mértünk, ami a lendületes autózást és az automata váltót tekintve kitűnő érték.

Nagyon kedvező áron forgalmazzák az autót. Csupán 3 820 000 forintot kérnek az autóért, a felszereltség ennek ellenére ritka gazdag. Széria az automatikusan is működő klímaberendezés, a négy légzsák, elöl a motoros ablak és a tükör, továbbá a blokkolásgátló. Távolról sem mindennapos szolgáltatás a korosabb alsó középkategóriás autók között a rendelhető függönylégzsák. A Xsara ezt is tudja, 80 000 forint szerintünk méltányos felár a plusz biztonságért.

Az automata Xsara 400 000 forinttal kerül többe a kézi váltósnál. A felár magas, de nem elrettentő. A kényelmet mégy egy ilyen kedvező ér/érték arányú autóban is meg kell fizetni.

Teszt: Citroën Xsara SX 1.6i-16v Automata 1